Afregelen HyGain AV-12AVQ

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3KIP
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 feb 2009, 19:58
Roepletters: PA3KIP
Locatie: Purmerend

Afregelen HyGain AV-12AVQ

#1 Bericht door PA3KIP »

Ik wil een HyGain AV-12AVQ plaatsen dit voorjaar.
Alleen het afregelen is mij wat vaag. Maar gelukkig zijn er fora als dit waar mensen hun vragen kwijt kunnen.

Ik wil de vertikaal voor 20/15/10m plaatsen op een steigerpijp op 5m boven de grond tegen de schuur. Ik heb een tekening bijgevoegd. Ik vraag me ook af hoe belangrijk de hoogte is. Ik woon in een nieuwbouwwijk mocht dit belangrijk zijn voor een antwoord.
Aan- of opmerkingen zijn welkom. Zit er ook aan te denken hoe en of ik boel moet tuien.

De handleiding beschrijft vrij duidelijk het afregelen.
Alleen om de antenne op te tuigen en op de steigerpijp te zetten, op z'n plaats te zetten op 5m en de swr te meten. De hele boel naar beneden halen, afregelen, weer omhoog, weer swr meten, weer naar beneden, etc... lijkt me wat omslachtig.

Is er ook een makkelijkere manier?
Bijlagen
Antennevoet_1.bmp
(3.74 MiB) 704 keer gedownload

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Afregelen HyGain AV-12AVQ

#2 Bericht door PA0FRI »

PA3KIP schreef:Ik wil een HyGain AV-12AVQ plaatsen dit voorjaar.
Alleen het afregelen is mij wat vaag. Is er ook een makkelijkere manier?
Als je de antenne beneden, b.v. op 2m boven de grond afregelt en daarna op de geplande plek plaatst , zullen de resonanties op de banden omhoog gaan. Van tevoren is niet te voorspellen in welke mate dat is.
Een gemakkelijke manier is er dus niet. Je zou de afregeling beneden in de CW band kunnen doen, zodat boven de frequenties naar het SSB gedeelte verschuiven. Zonder 1 × proberen, dus na afregelen antenne omhoog en dan weer omlaag, blijft het een gok.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3KIP
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 feb 2009, 19:58
Roepletters: PA3KIP
Locatie: Purmerend

Re: Afregelen HyGain AV-12AVQ

#3 Bericht door PA3KIP »

[quote="PA0FRI"][quote="PA3KIP"]Ik wil een HyGain AV-12AVQ plaatsen dit voorjaar.
Alleen het afregelen is mij wat vaag. Is er ook een makkelijkere manier?[/quote]

Als je de antenne beneden, b.v. op 2m boven de grond afregelt en daarna op de geplande plek plaatst , zullen de resonanties op de banden omhoog gaan. Van tevoren is niet te voorspellen in welke mate dat is.
Een gemakkelijke manier is er dus niet. Je zou de afregeling beneden in de CW band kunnen doen, zodat boven de frequenties naar het SSB gedeelte verschuiven. Zonder 1 × proberen, dus na afregelen antenne omhoog en dan weer omlaag, blijft het een gok.[/quote]

Beste Frits,

Bedankt voor je reaktie.
Hier kan ik wel wat mee. Ik stel hem volgens de handleiding af voor CW en antenne op de grond en dan doen wat jij voorstelt. En dan de gok dat boven de boel verschuift naar het SSB gedeelte.
Ik las ook dat je een klein beetje kan bijregelen met trimmen van de radialen.


Groetjes,
Erik

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

#4 Bericht door PA3EYC »

Eric,
even ter info.
Als de top van het antenne meer als 5 meter boven de schuur uitsteekt moet je, formeel gezien, een bouwvergunning aanvragen.
Als de buren gaan klagen kan je je spullen weghalen. Dat zou zonde zijn. 'T is maar dat je het weet.

Veel succes met afregelen.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PA3KIP
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 feb 2009, 19:58
Roepletters: PA3KIP
Locatie: Purmerend

#5 Bericht door PA3KIP »

[quote="PA3EYC"]Eric,
even ter info.
Als de top van het antenne meer als 5 meter boven de schuur uitsteekt moet je, formeel gezien, een bouwvergunning aanvragen.
Als de buren gaan klagen kan je je spullen weghalen. Dat zou zonde zijn. 'T is maar dat je het weet.

Veel succes met afregelen.[/quote]


Hoi Maarten,

Ik ben vanmorgen naar het stadhuis geweest voor een bouwvergunning en in totaal gaat dat me 125 euro kosten. En dat voor die ene meter.
Dus ik haal mooi 1.1m van de pijp af en dan kom ik aan 4.95m. Ben ik daar vanaf. Maar aan de andere kant maalt niemand om die ene meter. De buren weten al van me plannen en staan er 100% achter.
Zeg maar Erik

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

#6 Bericht door PA3EYC »

Erik,
Je kan het natuurlijk altijd gokken.
In eerste instantie kan je het antenne gewoon zo plaatsen zoals je al van plan was. Zeker als je buren het er al mee eens zijn.
Wanneer de gemeente per ongeluk komt is het een kwestie van de beugels losdraaien en alles een meter laten zakken.

Ook ik ben hier constant bezig om binnen de grenzen te blijven. Dat lukt tot nu toe nog steeds.
Ik ga een schuifmast bouwen en zo plaatsen dat de topmast precies op 5 meter boven het platte dak uitkomt. Kan niemand wat zeggen.

Succes
'73, Maarten -PA3EYC-

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#7 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

#8 Bericht door PD2R »

Er word gesproken over "antenne installaties". Hiermee word zowel de mast als de antenne bedoelt
Zie deze pagina van de VERON:
http://hamradio.nikhef.nl/veron/antennebeleid.htm
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

#9 Bericht door PA7RG »

PD2R schreef:Er word gesproken over "antenne installaties". Hiermee word zowel de mast als de antenne bedoelt
Inderdaad:
antenne-installatie: installatie bestaande uit een antenne, een antennedrager, de bedrading en de al dan niet in een of meer techniekkasten opgenomen apparatuur, met de daarbij behorende bevestigingsconstructie

Zie http://www.antennebureau.nl/fileadmin/p ... ei2008.pdf

73
Robert
PD4GLR

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#10 Bericht door PA0ETE »

PD2R schreef:Er word gesproken over "antenne installaties". Hiermee word zowel de mast als de antenne bedoelt
Zie deze pagina van de VERON:
http://hamradio.nikhef.nl/veron/antennebeleid.htm
Voor de volledigheid:
Dit is geen site (meer) onder de verantwoordelijkheid van de VERON. Het
is wel een waardevolle website, maar de wegen tussen de voormalige maker
van de VERON-site en de VERON hebben zich gescheiden. Die eerste heeft
vervolgens besloten om de site gewoon, deels onveranderd, online te laten
staan. Op zich een loffelijk streven, want de site is volgens mij duidelijker dan
de huidige VERON-site. Er worden aan de oude site, WERON genoemd
(Website voor Experimenteel Radio Onderzoek Nederland), ook nog steeds
gewoon bijna dagelijks nieuwe artikelen toegevoegd. Maar de VERON heeft
met die inhoud dus niets meer te maken. Volgens mij ook niet met welke
oude artikelen uit de VERON-tijd worden verwijderd en welke blijven staan.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#11 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#12 Bericht door PA0ETE »

Het zijn wel ambtenaren hoor. Daar zitten types bij die gerust een hoogwerker
huren om er even een meetlint langs te leggen :lol: :lol: :lol:
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

#13 Bericht door Ton_O_E »

Dat handhavend optreden gaat meestal van start, als er klachten binnenkomen. En als je dan niet aan de wet voldoet, trek je aan het kortste eind.
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA2O
Berichten: 85
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:11
Locatie: Omgeving Uden, Oss
Contacteer:

#14 Bericht door PA2O »

Het kost de overheid teveel om bij elke antenne er een meetlint langs te leggen. Zolang je goed om kan gaan met je buurt, is er vaak geen probleem (kijk maar hoeveel GPAtjes je tegen komt hier en daar). Ik ken genoeg mensen die al jaren zo'n ding aan een mastje tegen de schoorsteen hebben hangen zonder vergunning. Dit zonder er ooit problemen mee gehad te hebben.

Doe je dit echter met een leuke beam, zul je een stuk sneller geklooi krijgen. Zorg er bij grote meer opvallende constructies altijd voor dat de papieren in orde zijn!

* Rudy heeft ook een GPA27 1/2 op het (plat) dak staan voor 10/11m, veel waar voor je geld! *
Voorheen PA1RVK
Met een hamer past alles en met plakband plakt alles, als het dan nog niet blijft hangen, gebruik dan tie-wraps.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#15 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Plaats reactie