Oplopende SWR

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
ON4MDW
Berichten: 182
Lid geworden op: 21 apr 2008, 17:30
Roepletters: ON4MDW
Locatie: Geraardsbergen

#16 Bericht door ON4MDW »

T'ja beste PA3EYC ,ik weet ben maar een ON3 'tje khad wel een denk ik redelijk nuttige vraag op dit forum. :?:

Ik heb echter nog geen antwoord gezien op mijn vraag van jou tewege dus sorry voor mijn foute expressie hoor.
:oops:
Mvg Marc

pd1anv
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 feb 2009, 12:30

#17 Bericht door pd1anv »

Ik heb probleem gehad bij een G5RV junior.
Ik kon alleen met een balun 1:4 met max 5 watt tunen op 40 meter
Ik kon 'm niet gebruiken.
Hierna heb ik de lengte vd benen met 10 cm verkort.
Met de lengte coax die ik gebruikte(>20 meter lukte het eigenlijk ook niet.

Ik heb hierna andere coax gebruikt( ca 10 meter) en probleem verholpen.

Je moet anders het stuk op het forum maar eens lezen:http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?t=2988


'73 PD1ANV
Derk

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

#18 Bericht door PA3EYC »

ON3MDW schreef:T'ja beste PA3EYC ,ik weet ben maar een ON3 'tje khad wel een denk ik redelijk nuttige vraag op dit forum. :?:

Ik heb echter nog geen antwoord gezien op mijn vraag van jou tewege dus sorry voor mijn foute expressie hoor.
:oops:
Mvg Marc
Marc,
Van mij kan je geen antwoord verwachten om de simpele reden dat ik jou probleem nog nooit meegemaakt heb. Nu kan ik natuurlijk heel erg gaan speculeren over wat het misschien zou kunnen zijn, maar de vraag is of je daar iets aan hebt. Het meeste is hier overigens al wel gezegt vermoedelijk vocht of een slechte verbinding.

V.w.b. under ground of down under, dat is natuurlijk slechts als een geintje bedoelt. So, no hard feelings.

Veel succes met de hobby.

Maarten.

Gebruikersavatar
PE7RB
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 dec 2008, 09:38

Re: Oplopende SWR

#19 Bericht door PE7RB »

ON3MDW schreef:
Verder moet ik erbij vertellen dat de coax toch al meer dan 10 jaar oud is.

Kan iemand me verder helpen ?

Mogelijks coax kabel ????
Ik denk dat de kans 1:1 is dat je coax na al die jaren in regen, zon, warmte, kou, wind, storm, sneeuw en ijzel vol met condens zit. Vervangen en klaar is klara ..... kans van 99.99 % dat het opgelost is. Voor die laatste 0.01 % krijg je van mij garantie tot aan de voordeur ;)
73 de Ron

FT817ND - HLA150 - NRD525 - PX777 - TH-F7E

ON4MDW
Berichten: 182
Lid geworden op: 21 apr 2008, 17:30
Roepletters: ON4MDW
Locatie: Geraardsbergen

#20 Bericht door ON4MDW »

Bedankt nogmaals iedereen voor jullie antwoorden :lol: .

Dus kabel eraf en nieuwe eraan ik laat zeker mijn bevinding weten voor de OM's die het zelfde probleem zouden kunnen krijgen.

Mvg Marc 73 :D

ON4MDW
Berichten: 182
Lid geworden op: 21 apr 2008, 17:30
Roepletters: ON4MDW
Locatie: Geraardsbergen

#21 Bericht door ON4MDW »

Wel beste collega's, het was inderdaad water in de coax. :twisted:

Heb andere Coax getrokken en als resultaat SWR op alle betrokken banden goed. :lol:

Met mijn 5 watt hoef ik in feite niet te tunen met de G5RV het werkt prima.

Dus bedankt iedereen voor julie hulp. :idea:

Dus nu met dit mooie weer heb ik er eens werk van gemaakt. :wink:

Mijn fout was namelijk ik had 2 stukken coax aan elkaar gezet met een verloop plug, deze had ik in een stekker afsluitdoos gestoken zoiets dat buiten mag liggen en waar normaal geen water in komt maar ja je kent dat wel hé de wet van (vriend....) Murphy hi nu 1 stuk Coax getrokken en alles werkt dus prima. :roll:


Nogmaals bedankt voor de tips . :P


Mvg Marc

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

#22 Bericht door PA2LAD »

Tip voor in de toekomst: als je bij lage temperatuur wat met een coax moet doen, wees dan heel voorzichtig. De buitenmantel is dan hard van de kou en bij bewegen kunnen er dan scheurtjes ontstaan. Vocht wordt door de scheurtjes heen naar binnen gezogen en je coax gaat steeds slechter werken. Dat naar binnen zuigen van het vocht door nauwe kanaaltjes is in de natuurkunde een bekend gegeven. Als de gevlochten kopermantel of de kern zwart gekleurd is, is het al gebeurd.

ON4MDW
Berichten: 182
Lid geworden op: 21 apr 2008, 17:30
Roepletters: ON4MDW
Locatie: Geraardsbergen

#23 Bericht door ON4MDW »

Het was inderdaad zo dat de gevlochten mantel zwart zag en een heeeeeeeel eind hoor . :cry:


Bedankt voor de tip. :)


Mvg Marc

Plaats reactie