advies FD3 Fritzel /W8010 Diamond gevraagd.

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pd3jag
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2006, 15:44
Locatie: tholen

advies FD3 Fritzel /W8010 Diamond gevraagd.

#1 Bericht door pd3jag »

hallo allemaal :

Kan er mij iemand wat ervaringen vertellen over de FD3 van Fritzel??
En over de W8010 van diamond??
dit met het oog op de wijziging voor N verg houders,(zoek deze ant dus hoofzakelijk voor 40-20-10MTr)
En ik helemaal geen ervaring heb in antennes
Hoewel het om 2 verschillend antennes gaat wilde ik er toch wat ervaringen van iemand van horen W8010 (5banden) FD3 (3banden)
En dan bedoel ik wat zou de beste manier zijn om deze weg tehangen ,als Inverted V of anders. En eventuele hoogte's.
Wil deze FD3 namelijk aanschaffen of een W8010 van diamond ,wat is jullie ervaring met deze antennes??
Ga de antennes gebruiken in combinatie met FT100 en SGC MAC200 tuner. en met 25W.
Welke raden jullie me aan voor de beginner.
Zat aan deze antennes te denken i.v.m de geringe ruimten die ik hier tot mijn beschikking heb.
Graag jullie reaktie op deze eerste vraag van mij op zendamateur.com

73'de jan PD3JAG.

Gebruikersavatar
2GT
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 mei 2005, 22:25
Locatie: Leusden, Hjo (SB6GT)
Contacteer:

FD-3 antenne ervaring

#2 Bericht door 2GT »

Beste Jan,

Ik werk met een FT-857 met DSP-2 en een Yeasu FT-101ZD HF set.
Voor het luisteren en straks het zenden gebruik ik oa. een FD-3 draadantenne.
De lengte is 21,7m, ik kan hem wel wegspannen op mijn QTH maar je moet wel die ruimte hebben.
Ik heb in ieder geval goede resultaten met mijn FD-3 opgesteld als Inverted V ( omgekeerde V ) deze draad is geschikt voor de 10, 20 en 40m banden.
Dat waar we, dit jaar als alles goed verloopt, als Novice op mogen zenden.
Ik gebruik geen tuner, de SWR van de draad staat zo goed als 1:1, getest door een F amateur, met hele goede S rapporten ver buiten Europa Hi!
Wat betreft ontvangst op andere HF banden voldoet de draad ook prima.
Ik heb er ook 1 zelf gemaakt, ik kocht een 1:6 balun en een eind draad.
Ik heb de lengtes afgekeken van mijn orginele FD-3 en mijn zelfbouw werkt ook prima, die neem ik mee op vakantie en span hem daar voor HF.
Ik moet hierbij wel vertellen dat het een Asym. antenne (verschillende lengtes links en rechts) is en daardoor storing zou kunnen veroorzaken als deze "heel" dicht bij huizen is geplaatst.
Ik heb zelf geen problemen in mijn buurt, maar ik ken verhalen dat Asym antennes wel eens meer storing veroorzaken dan Sym. antennes.

Ik heb sinds kort ook een Sym. dipool als inverted V gemaakt en gespannen, deze veroorzaakt brommen van mijn audio installatie en ik moet er nog eens goed naar kijken wat daar de oorzaak van is, of de draden van de audio installatie of een choke maken net onder de balun. De Sym dipool is een multiband zelfbouw ( met 1:1 balun orgineel ) voor de 15m en 80m band.
De totale draad lengte is ca 36 meter en aan 1 kant heb ik de draad terug geleid ( als een soort ruit vorm ), de SWR is erg goed maximale swr is 1:1,4 aan de uiteinden van de banden en 1:1 midden in de banden. :D

Ik wilde graag een multi band draad antenne...vandaar de keuze FD-3.
Er bestaat ook een FD-4 antenne, dan is deze ook geschikt voor de 80m band, totale lengte van de FD-4 is ca 40m.

Dit zijn mijn ervaringen met draadantennes.
Op mijn wens lijstje staat een beam voor de 20m band, maar dat komt nog wel een keer(inmiddels heb ik een 3 band Hygain TH3MK4 staan :P ).

Groet en 73!
Laatst gewijzigd door 2GT op 26 jan 2007, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Werner
PB2GT @ JO22RD
SA6BIG @ JO78CH

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#3 Bericht door Jos pa7wwo »

Hallo antenne fanaten

Ik ben het met de vorige gebruiker eens.

Mijn ervaring met FD4 en FD3 is dat ze niet slecht werken.
Wel is van groot belang de manier waarop deze antenne opgehangen wordt.
Als er een mantelstroomfilter wordt toegepast en de antenne heeft een goede balun werkt deze prima op 40, 20, 10 meter net zo goed als een dipool met open lijn.

als er storing is zal je die krijgen omdat de antenne niet goed is opgehangen en daardoor de impedanties in het voedingspunt op de diverse banden gaan afwijken.
Het gevolg is mantelstromen en stralende coaxkabels.

Als een FD3 of FD4 goed is opgehangen en je hebt TVI of zo dan zul je dat op dat moment ook krijgen met een symetrische antenne, want dan ontstaat de storing door het stralen van de antenne.
Gebruik je de antenne op bijv. 15 of 12 of 18 mtr of 30 mtr dan is de impedantie in het voedingspunt niet OK en krijg je ook vanzelf weer stralende coaxen en kans op storing.

met alle draad antennes is het wel zo een raar stralingsdiagram of een totaal verkeerde opstraalhoek kun je niet wegtunen ook niet met een symetrische antenne. voor een goed stralingsdiagram moet je de antenne aanpassen.

succes pa7wwo
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#4 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi antennesralertjes

Om een leuk idee op te doen.
Kijk eens op de wbsite van http://pi4oss.ham-radio.ch/
Onder MARES 1 stat een vertical GP die we bij de Maas hebben getest.
Ondertussen is de antenne verder door ontwikkeld en heeft 2 broertjes gekregen.
allen zijn Vertikaal en zijn van het very low radiation angle type.

Er is er 1 voor 20 en 10 mtr. (1/4 GP op 20 zonder aanpassing en !/2 golf met schakelbaar met aanpas spoeltje op 10 meter), het spoeltje is van een zelfde aard werking en constructie als van de 11 mtr halve golf stralers zoals de GPA 27 1/2 maar de antennestraler is iets korter en het spoeltje iets kleiner. Deze antenne is nog alleen in het prototype stadium.

er is er 1 voor 40, 20, 15meter zoals beschreven in het MARES 1 artikel.
werking:
1/4 golf GP op 40 mtr. zonder aanpassingen.
1/2 golf straler op 20 mtr. (met op afstand schakelbare aanpassing direct aan de antenne de spoel werking en principe is hetzelfde als het spoeltje van een GPA 27 1/2 , maar het spoeltje is wel groter). de aanpassing is inmiddels 100 % in orde en op afstand omschakelbaar.
3/4 golf GP op 15 mtr. hier is de antenne ook laag-ohmig en behoeft geen of zeer weinig aanpassing.

en er is de BIG GUN V.L.R.A :
1/4 GP op 80 mtr full size. laagohmig geen aanpassing nodig.
1/2 golf vert. op 40 mtr : aanpasspoel zoals in een GPA 27 !/2 zit maar de spoel is wel beduidend groter van formaat.
1 1/4 golf straler op 18 mtr. en dus ook redelijk laagohmig behoeft ook niet al teveel aanpassing.

Let wel deze antennestraler is 21 mtr. lang een echte big gun dus.

wat is het voordeel van deze Vertikale rondstralers:

geen dode hoeken in het stralingsdiagram als de antenne redelijk vrij kan kijken.
En tot een lengte van 3/4 golf lengte maar 1 lage opstralingshoek en dat is perfect voor DX.
Ze zijn niet duur en makkelijk zelf te bouwen, en ze zijn full size geen trap verliezen enz.
Ze werken als full size monoband atennes.
Op 80 mtr. zeer goed voor afstanden groter dan 1000 km.
Op 40 mtr. zeer goed voor afstanden groter dan 1000 km.
Op de hoge banden prima voor al het werk daar er op banden boven 20 mtr . vaak toch een lage opstralingshoek gewenst is, daar de hoog opgestraalde signalen toch niet gereflecteed worden en de ruimte in verdwijnen en er ook al een grote dode zone is om het zendstation.
En indien juist gebouwd en afgeregeld geen antenne tuner nodig op de bestemde banden.

Verder is de antenne voor 40, 20, 15 meter te maken voor ongeveer 40 euro en een oude 11 mtr. Avanti sigma IV antenne.

de ombouw voor 20 en 10 mtr kost ongeveer 25 euro en een oude GPA 27 1/2 antenne.

De BIG GUN hebben we hier voor de velddag gebouwd voor nog geen 75 euro. uit oud aluminium en instalatie draad.

Voor de gene die wil weten hoe ze werken vraag het aan een van de diverse gebruikers van deze antennes in afdeling 36 regio 51 Oss.
Of vraag het aan de gebruikers in Belgie van de zuid-west-vlaamse-radio-amateur-club de Z.W.V.R.A.C. (lid van de V.R.A).
Of vraag en test het met ons samen in de dagelijkse sked naar Suriname met PZ1AP, PZ1AN EN PZ1AC op 14.160 om 10.00 en 20.00 uur UTC.

Very Low Radiation Angle antenna's, the simple and cheap way to work great DX.

Helaas zijn al deze antennes alleen zelf te bouwen en naar mijn weten (nog) niet te koop in de handel.
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Gebruikersavatar
ON3PCO
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 dec 2005, 12:40
Locatie: Riemst - BELGIE
Contacteer:

Re: advies FD3 Fritzel /W8010 Diamond gevraagd.

#5 Bericht door ON3PCO »

pd3jag schreef:hallo allemaal :

Kan er mij iemand wat ervaringen vertellen over de FD3 van Fritzel??
En over de W8010 van diamond??
dit met het oog op de wijziging voor N verg houders,(zoek deze ant dus hoofzakelijk voor 40-20-10MTr)
En ik helemaal geen ervaring heb in antennes
Hoewel het om 2 verschillend antennes gaat wilde ik er toch wat ervaringen van iemand van horen W8010 (5banden) FD3 (3banden)
En dan bedoel ik wat zou de beste manier zijn om deze weg tehangen ,als Inverted V of anders. En eventuele hoogte's.
Wil deze FD3 namelijk aanschaffen of een W8010 van diamond ,wat is jullie ervaring met deze antennes??
Ga de antennes gebruiken in combinatie met FT100 en SGC MAC200 tuner. en met 25W.
Welke raden jullie me aan voor de beginner.
Zat aan deze antennes te denken i.v.m de geringe ruimten die ik hier tot mijn beschikking heb.
Graag jullie reaktie op deze eerste vraag van mij op zendamateur.com

73'de jan PD3JAG.
Beste Jan,

met de FD3 geen ervaring, wel met zijn broertje de FD4. Je zult wellicht vanwege de beschikbare ruimte willen kiezen voor de FD3, realiseer je echter dat deze niet geschikt is voor de 80m band (waarschijnlijk zal dit laatste voor jou op korte termijn geen probleem zijn).

Wat de prestaties van deze FD3/FD4 betreft : zonder meer goed ! De door mij gemaakte QSO's zijn helemaal niet slecht, kijk maar eens in mijn logboek dat op mijn site te vinden is : http://www.on3pco.be/homepage/Logbook%2 ... 202006.htm.

Ik moet daarbij vermelden dat ik met slechts 10W werk + mijn FD4 onder relatief slechte omstandigheden opgehangen is -> op zolder, waarvan ook nog eens een deel opgevouwen ('folded') is. Enkele foto's van mijn windom zijn hier te zien : http://www.on3pco.be/homepage/The%20Ant ... tennas.htm.
Wanneer jij straks met 25W mag werken én daarbij de antenna ook nog eens buiten kunt ophangen, dan werk je zonder probleem de hele wereld rond.

De DX-prestaties van de FD3/4 zijn beter wanneer je hem als een Inverted-V ophangt (ideale hoek is tussen de 110 en 120 graden).

Je behoeft natuurlijk ook geen kant- en klare windom antenna te kopen : zelf een 1:6 balun maken is ook vrij simpel. Je vindt genoeg informatie op Internet, óf - wanneer je hem toch niet zelf wilt maken - koop je er eentje voor +/- € 30,--. Nu knoop je er 2 stukken draad aan van +/- 27 resp. 14 meter (voor een 10-80m 'FD4'-model te verstaan, want de afmetingen voor een 'FD3'-model zijn natuurlijk anders), een paar isolatoren aan het eind en je FD4 is klaar. Je kunt deze 'FD4' ook nog uitbreiden met 2 stukken draad (4.5 resp. 2.25 m) zodat die ook zonder tuner op 15m te gebruiken is. Elders op deze site staat e.e.a. te lezen hierover (http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?t=163).

Succes ermee,
73's,

Paul - ON3PCO
a Dutchman in Belgium
... ik ben niet, maar ik word ...

pd3jag
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2006, 15:44
Locatie: tholen

advies FD3 Fritzel/W8010 Diamond gevraagd.

#6 Bericht door pd3jag »

Hallo beste collega's radioamateurs:

Bij deze alle 3 (pd2gt-pa7wwo-on3pco) alvast bedankt voor de reaktie.
Het gaat erop lijken dat een FD3 zo te zien geen slechte keus zal zijn.
Ik ga jullie ervaringen allemaal nog effe lezen en de bijgevoegde links bekijken.Voorlopig is het nog niet zover dat wij (PD) stations op hf mogen . Dus ik heb nog de tijd, om mijn HFstation in orde te gaan brengen. Zodat ik op 10-20-40MTr uitkan komen.
Voorlopig hebben jullie me al weer beetje wijzer gemaakt, en ga ik alles nog eens op mijn gemak lezen. Zodat het een beetje duidelijker gaat worden.
Nogmaals bedankt allemaal.

Gr JAN PD3JAG.

Gebruikersavatar
2GT
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 mei 2005, 22:25
Locatie: Leusden, Hjo (SB6GT)
Contacteer:

Re: advies FD3 Fritzel/W8010 Diamond gevraagd

#7 Bericht door 2GT »

Beste Jan,

Graag gedaan!
Ik ben er zelf ook weer wijzer van geworden.
Was me niet bekend dat ik de FD-3 ook naar een 4 bander kan bouwen.
Als extra band de 15 meter band.
Nu mogen we daar straks dan wel niet op zenden... :(
Maar voor de beste ontvangst van de diverse HF banden ben ik van mening dat een aangepaste antenne het beste ontvangt.
Daarom heb ik voor 80 meter een extra draad ( inv. V ) gespannen (2x ca 18m ) met een 1:1 balun met een uitbreiding daarop voor 15 meter (2x 3.09m )
Ik ga in ieder geval voor mijn vakantie QTH de uitbreiding op mijn 2e FD-3 maken. Daar heb ik de ruimte en ga dan ook met de 1:1 balun expirimenteren.
Maar voorlopig ben ik erg tevreden met de FD-3 :lol:
Mocht je vragen hebben? Laat het maar weten..

Groet en 73!
Werner
PB2GT @ JO22RD
SA6BIG @ JO78CH

Gebruikersavatar
ON3PCO
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 dec 2005, 12:40
Locatie: Riemst - BELGIE
Contacteer:

Re: advies FD3 Fritzel/W8010 Diamond gevraagd

#8 Bericht door ON3PCO »

2GT schreef: ... Als extra band de 15 meter band.
Nu mogen we daar straks dan wel niet op zenden... :(
...
De 10- en 15m banden zijn voorlopig toch zo dood als een pier en dat zal de komende jaren ook zo blijven.
De 20m is een prima band voor DX en ook op de drukbezette 40m zijn leuke verbindingen te maken, dus mogelijkheden te over.

73,

Paul - ON3PCO
... ik ben niet, maar ik word ...

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#9 Bericht door PA5COR »

Voor de 10 meter kun je ook een vertical erbij opstellen, leuk voor lokale qso's en ook nu op het dieptepunt zijn er sporadisch nog wel wat oplevingen.
Met de komende jaren weer het opleven van de hogere banden heb je dan de keuze uit horizontal/vertikaal gepolariserd werken.

Zelf gebruik ik zoals je op dit forum kunt lezen een FD-4 en een Imax 2000 met zijradialen, welke op 15/12/11/10 meter prima werkt, zelfs op 20 meter nog in te tunen met een langere draad aan de ground erbij over het dak.

Afgelopen herfst leuke verbindingen gemaakt op 10 in Europa, met weinig vermogen toen de band toch open was.


Experiteren met antennes is niet duur, en je kunt veel verbeteren aan je station op die manier.

73,

Cor

Thom PA9T
Berichten: 415
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

#10 Bericht door Thom PA9T »

En toch zijn er, net als Cor zegt, iedere dag toch nog leuke openingen op de hogere banden.... Check het cluster maar eens.

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#11 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Allen

Ik heb hier enorm veel antennes gebouwd, en getest
Van FD4 tot 5 elements beam voor 10 mtr .
10 elementenvoor 2 mtr etc.
Ik heb op HF ook een magloopje van 1 mtr en veel verticals gebouwd.
De voordelen van vetricals zijn:
Simpele bouw en constructie.
Aanstuurbaar als 1/4 en 3/4 golf GP laagohmig en als 1/2 folf zepp door middel van een simpel spoeltje.
Er zijn er nu een paar gebouwd met spoeltje en deze antennes werken prima.
Ze zijn als 1/4 GP voor 80 en als halve golf voor 40 aanstuurbaar.
Deze antennes zijn echte dx jongens.
voordelen van een vertical zijn:
lage opstraalhoek , dus goed voor DX.
goede aanpassing geen tuner nodig zowel op 80 als op 40 mtr.
geen dode hoeken in stralingsdiagram ze werken prachtig rondom.
Nadelen.
Op 80 weinig geschikt voor binnen Nederland.
Veel grote signalen van buitenlanders kunnen sommige sets voledig oversturen.

Ik heb ook een vertical voor 40, 20 , en 15 mtr.
Hetzelfde verhaal.
Geen tuner nodig op alle 3 banden, aanpassing op 20 mtr. gebeurd door relaisgestuurd klein schakelbaar spoeltje aan de antenne.

Als je echt interesse hebt kun je altijd een keer komen kijken.
voor vergelijkingen kunnen we altijd een sked maken op 20, 40 of 80 meter.

groetjes Jos
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Gebruikersavatar
ON3PCO
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 dec 2005, 12:40
Locatie: Riemst - BELGIE
Contacteer:

FD4 is nu FD5

#12 Bericht door ON3PCO »

ik heb mijn FD4 aangepast (lees : uitgebreid) voor 15m en het werkt als een tierelier, d.w.z. de SWR op deze band 1:1,25 (zonder antennetuner). Op de andere banden zijn verder geen (nadelige) gevolgen waar te nemen. Mijn eerste verbindingen op 15m moet ik echter nog maken ...

http://www.on3pco.be/homepage/The%20Ant ... tennas.htm
(voor details : zie foto 5 en 6 + extra bouwplannetje op bovenstaande pagina)

73,

Paul - ON3PCO
... ik ben niet, maar ik word ...

Plaats reactie