Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD8ME - Martijn
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2023, 14:06
Roepletters: PD8ME
Locatie: JO33mb

Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

#1 Bericht door PD8ME - Martijn »

Beste amateurs,

Enige tijd geleden een QRP 49:1 (3/21 wikkelingen) EFHW gebouwd op basis van 2643625002 ferriet kern met 20m draad van sotabeams Deze heb ik linked gemaakt voor de 40, 20, 10m m.b.v kabelschoentjes, om zo de meeste efficency te behalen . En ik ben er zeer content mee! leuke verbindingen mee gemaakt.

Foto 1 Foto 2

Nu was ik van plan om trafo ook te gaan gebruiken met een verkorte versie (ca. 8m) i.c.m. een kleine mast voor bijvoorbeeld tijdens wandelingen of als ik lichtgewicht op pad ga en of er niet genoeg ruimte is om volledige halve golf lengte aan draad weg te kunnen spannen en zo zijn er nog wel duizenden reden te verzinnen dus een reden om er eens mee aan de slag te gaan. 8)

Ik had bedacht gewoon gebruik te gaan maken van een halfe golf lengte voor de 10m (ca. 4,75m) draad. Daar dan een spoel boven te zetten van 15uH met daar weer een stuk draad boven (ca. 1,2m) daarna een spoel van 35uH en dan het laatste stuk draad (1,8m) en daarmee heb je een verkorte versie van ca. 8m.

Zo gezegd zo gedaan.... aan de slag gegaan. Een stukkie PVC pijp (19mm) wat draad en wikkelen maar, zie foto en meten en ik kwam uit bij 28 wikkelingen op 15uH, zie foto
Vervolgens aan het stuk draad van 4,75m (die mooi resonant is voor 10m) gekoppeld met na de spoel nog ca. 1,1m draad en warempel hij is matcht het beste op 7.1 MHz :shock: allemaal leuk en ook bruikbaar, maar ik had hem op de 14.1MHz gewenst :lol: Daar meet ik 1:4,1 en ook zal de 10m goed moeten blijven met en zonder spoel. ook daar meet ik 1:4,1.

Nu is de vraag, WAT GAAT HIER FOUT????? wie kan mij verder op weg helpen
Life to short for QRP? it's a mindset!

PA3HIJ
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 dec 2019, 16:05
Roepletters: PA3HIJ

Re: Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

#2 Bericht door PA3HIJ »

Hallo Martijn,

Ik heb de afmetingen van jouw vertical ingevoerd in de calculator https://m0ukd.com/calculators/loaded-qu ... alculator/

Je hebt voor 7.1mhz een spoel nodig van rond de 44uh. En dat geldt voor een 1/4 golf op 40m. Dus ipv 2 spoelen maar 1 spoel gebruiken.

Ik raad je aan om de unun te meten met een 2000ohm weerstand.

Bij mijn weten is een verkorte efhw dmv een spoel niet mogelijk.

Mvg Jan

Cor - PA4Q
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:09
Roepletters: PA4Q
Locatie: Frankrijk

Re: Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

#3 Bericht door Cor - PA4Q »

Hallo Jan,
de vraag van Martijn gaat over een EFHW ( End Fed Half Wave) antenne. Een halvegolf antenne dus, de calculator die jij vermeldt is voor kwartgolfantennes en dus hier niet bruikbaar.

En ja, van een EFHW antenne is wel degelijk een verkorte versie te maken m.b.v. een spoel. Zie daarvoor op de websites van

Hyendfed ( https://www.hyendcompany.nl/antenna/mul ... _MK3_#prod )
en
HFKits ( https://www.hfkits.com/product/10-20-40 ... tenna-kit/ )

Voor zelfbouw hiervan zijn talloze websites en Youtube videos te vinden.

Maar het antwoord op de vraag van Martijn moet ik ook schuldig blijven, helaas.

73, Cor - PA4Q

PA3HIJ
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 dec 2019, 16:05
Roepletters: PA3HIJ

Re: Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

#4 Bericht door PA3HIJ »

Hallo Cor,

Die antenne van hf kits is een vertical met een smoorspoel , zodanig dat de antenne op 40m als een kwart golf werkt, Dus zoals ook op de site is vermeld is het een end-fed.
Ook ik heb met de gedachte gespeeld om een verkorte efhw te maken voor bijv. 40m. Maar zo een calculator ben ik (nog) nooit tegengekomen op het web.
Inderdaad wel voor een kwart golf.

Hier zijn aardig wat uurtjes weg geknutseld en de resultaten met een verkorte 1/4 golf op 40m gaf hele leuke resultaten.

Mvg, Jan

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

#5 Bericht door PA4WK »

Verkorte endfed voor 10, 20 en 40 meter
Neem vanaf de 1:49 trafo 10,1 meter draad, dan een spoel van 35uH, dan nog een stuk draad van 1,85 meter.
Staat allemaal + andere varianten op de website van HFkits.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Cor - PA4Q
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:09
Roepletters: PA4Q
Locatie: Frankrijk

Re: Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

#6 Bericht door Cor - PA4Q »

Goedemorgen Jan,

PA3HIJ schreef: 20 mar 2024, 21:25 Die antenne van hf kits is een vertical met een smoorspoel , zodanig dat de antenne op 40m als een kwart golf werkt, Dus zoals ook op de site is vermeld is het een end-fed.
Het lijkt erop dat je een nieuw soort antenne hebt ontdekt: een endfed kwartgolf. Die kende ik nog niet.
Zou je misschien verdere toelichting kunnen geven, hoe bijvoorbeeld het spannings- en stroomverloop is over de lengte van de draad, waar knopen en buiken zitten van spanning en stroom en welke impedantie we kunnen verwachten bij het voedingspunt?
Hoe zit het met de behoefte aan een tegencapaciteit (counterpoise) in de vorm van een ground of radialen?

En dan kun je waarschijnlijk ook uitleggen waarom die antenne van HFkits - die volgens jou een endfed kwartgolf is - 12 meter lang is, dus langer dan een kwartgolf op 40 meter terwijl die spoel er voor zou zorgen dat die verkort is. Hij zou dan aanzienlijk korter dan 10 meter moeten zijn.

Ik hoop dat je e.e.a. kunt toelichten.

73, Cor - PA4Q

PS.
Er zijn meerdere boeken te vinden waarin de werking van de verschillende antennetypes te vinden is. Bijvoorbeeld het ARRL antenneboek en Rothammel.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

#7 Bericht door PA0BAK »

Cor - PA4Q schreef: 21 mar 2024, 09:17 En dan kun je waarschijnlijk ook uitleggen waarom die antenne van HFkits - die volgens jou een endfed kwartgolf is - 12 meter lang is, dus langer dan een kwartgolf op 40 meter terwijl die spoel er voor zou zorgen dat die verkort is. Hij zou dan aanzienlijk korter dan 10 meter moeten zijn.
Volgens mij moeten we dit anders lezen. :roll:
De antenne is mechanisch iets langer dan 1/4 golf voor 40m, maar elektrisch een halve golf, door de spoel.

Hier heb ik de variant voor 80m hangen, met een mechanische lengte van ~20m.
Deze antenne is iets slechter dan een symetrische dipool, maar hangt ook lager (en naast een muur).
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

#8 Bericht door PA4WK »

Ik heb de afmetingen van de verkorte HWEF voor 40 gegeven, ben benieuwd wat TS hiervan vind.
Ben aan het zoeken geweest op de site van HFkids, kan daar geen 1/4 golf antenne ontdekken
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

#9 Bericht door PA0BAK »

https://www.hfkits.nl/product/10-15-20- ... -250-watt/ is de antenne waar ik het over had.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

#10 Bericht door PA4WK »

PA0BAK schreef: 21 mar 2024, 12:03 https://www.hfkits.nl/product/10-15-20- ... -250-watt/ is de antenne waar ik het over had.
Die bedoel ik ook, als TS op de link in het artikel klikt en wat verder naar beneden scold vind hij alle maten
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA3HIJ
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 dec 2019, 16:05
Roepletters: PA3HIJ

Re: Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

#11 Bericht door PA3HIJ »

Hallo Cor,
Wat ik heb begrepen van Martijn is dat hij een verkorte end fed half wave vertical wil maken. Makkelijk op te zetten en gebruik maken van de voordelen van deze antenne.
Nu heb ik in het verleden ook met eenzelfde gedachte gespeeld om iets dergelijks op te zetten.

Echter kom ik geen online calculator tegen die mij de juiste dimensies kan geven voor bijvoorbeeld een efhw 7.1 mhz. Wat mij dan nu doet beseffen dat zo een dergelijk ontwerp niet mogelijk is.
Jammer. Een EFHW behoeft geen radialen en met een verkorte versie is dat zelfs nog mooier. Helaas.

Als zendamateur behoren wij tot een groep mensen die houden van experimenteren. Vandaar ook vereniging experimenteel radio onderzoek nederland.
Zo is op te maken uit Martijn zijn vraag dat hij hiermee bezig is. Perfekt.
Het is jammer dat een min of meer kant en klaar setje voor de hf besteld kan worden. Dat gaat voorbij a/h zendamateurisme. En dan spreek ik nog niet eens over
antennes, die na ontleding, bijna letterlijk onder grond in worden gestoptt. En terecht.

Mvg. Jan

Gebruikersavatar
PD8ME - Martijn
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2023, 14:06
Roepletters: PD8ME
Locatie: JO33mb

Re: Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

#12 Bericht door PD8ME - Martijn »

Dank allen voor jullie input, mooi om te zien hoe er mee gedacht wordt.

Ik heb mijn inspiratie gehaald van de website van PA3HHO, zie hier het artikel en daarnaast dit filmpje van G5TM


youtu.be/xm4NoxxUZOI

Daarnaast heb ik gebruik gemaakt van de rekentools op de-radio-amateur.nl om bij benadering te weten hoeveel windingen ik nodig ben om tot de inductie van 15uH te komen en vervolgens te meten hoeveel ik werkelijk nodig ben om een smoorspoel te krijgen voor de 28MHz.

Uit eindelijk die spoel aan een halve golf lengte draad gemonteerd voor de 10m en nu is die resonant op de 7.1MHz !!! maar dat is helemaal niet de bedoeling, mijn vraag is dus hoe kan dit ???? en hoe kan ik wel een smoorspoel krijgen voor 28MHZ en dat hij resonsant is op 14.1MHz?

zoals PA3HIJ aangeeft
Ik raad je aan om de unun te meten met een 2000ohm weerstand.
heb ik uiteraard gedaan nadat de UnUn gebouwd is en dat is verder inorde.
SWR.JPG
Weerstand.JPG
Smith_Charge.JPG
en de verkorte versie's met aléén de 35uH voor 40m zijn mij bekend maar mijn idee is met twee spoelen te werken zowel verkort voor 20m als 40m. Hiermee kom je dan op een totale lengte van ca. 8m. en dat iemand kan verklaren waarom het niet werkt met de 15uH spoel die ik nu gebruik en welke kant ik op moet. meer of minder wikkelingen of zit het mogelijk in de kern van de trafo met de wikkeling voor mij te veel vragen om te weten welke kant ik nu op kan.
Bijlagen
Inductie.JPG
Life to short for QRP? it's a mindset!

PA3HIJ
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 dec 2019, 16:05
Roepletters: PA3HIJ

Re: Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

#13 Bericht door PA3HIJ »

Hallo Martijn,

Net het filmpje bekeken en wat ik mij afvraag waar hij de waarden vandaan heeft. Welke caculator heeft hij gebruikt?

En een SWR van 1:1 zegt niets over de werking v/d Antenne.

Waarom ga je niet voor een vertikaal met draadlengte ong.7.3m gevoed via een LC kring? QRV van 40 tot 6m?

Mvg. Jan

Gebruikersavatar
PD8ME - Martijn
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2023, 14:06
Roepletters: PD8ME
Locatie: JO33mb

Re: Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

#14 Bericht door PD8ME - Martijn »

Hallo Jan,

Die waarden heeft hij waarschijnlijk gesimuleerd in het programma MMANA. Maar daar is ook geen calculator tool voor nodig. Volgens mij is bij benadering toepasbaar met gewoon 2*Pi*F*L. De spoel die gebruikt wordt dient als sper voor de 28MHz. dat wordt in dit geval 2*3,14*28,5*15= 2684,7 Ohm, Iets meer inductie zal ook nog wel kunnen. als het maar boven 2600Ohm uitkomt.
Het zelfde geld voor de tweede spoel van 35uH die voldoende impedantie zal geven voor het sperren van de 20m: 2*3,14*14,2*35=3121 Ohm.
Waarom ga je niet voor een vertikaal met draadlengte ong.7.3m gevoed via een LC kring? QRV van 40 tot 6m?
Meerdere wegen lijden naar Rome....... :roll: Tja kan ook gewoon een tuner pakken stuk draad er aan en gaan. of een LC kring die telkens bij elke band weer moet afstemmen. Bij een beetje hoppen gaat dat mij vervelen.
En ik probeer ervaring op te doen en te leren dan lijkt mij dit leuk om ook klaar te krijgen. Die lengtes blijken nog best goed te werken. een goed voorbeeld is bijv. de rybakov antenne (7,6m met 4:1UnUn) En het blijkt wel te kunnen werken. en deze variant in vorm van EFHW is dan zeer compact en vraagt een kleine footprint met betere efficiency
Life to short for QRP? it's a mindset!

Cor - PA4Q
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:09
Roepletters: PA4Q
Locatie: Frankrijk

Re: Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

#15 Bericht door Cor - PA4Q »

Hallo Martijn
PD8ME - Martijn schreef: 21 mar 2024, 15:04
Ik heb mijn inspiratie gehaald van de website van PA3HHO, zie hier het artikel en daarnaast dit filmpje van G5TM


youtu.be/xm4NoxxUZOI
Wellicht was het handig geweest dit in je eerste vraagstelling meteen te vermelden. Ik had deze website zelf ook al gevonden en geconcludeerd dat je ontwerpparameters hier vandaan komen. De vraagstelling werd daarmee terugebracht tot wat het verschil zou kunnen zijn tussen de antenne van PA3HHO en de jouwe.

73, Cor - PA4Q

Plaats reactie