Nieuwe flexibele coax POTA_Flex 7

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Nieuwe flexibele coax POTA_Flex 7

#1 Bericht door Thijzer »

Iemand hier al bekend mee?

https://messi.it/ec/scheda_in6.asp?l=EN ... 0082&slsg=

Een schijnbaar zeer flexibele kabel, ideaal voor veldwerk. Demping van 5,8dB @ 100MHz, zelfs een fractie lager dan Aircell 7.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1801
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Nieuwe flexibele coax POTA_Flex 7

#2 Bericht door PA9CW »

Speciaal voor parks on the air.😀 Dat is handig voor al het outdoorradio. Met op en afwikkelen komen er nog weleens wat knikken in de coax. Maar zou het echt beter zijn?
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Nieuwe flexibele coax POTA_Flex 7

#3 Bericht door PE4WJ »

Ik betwijfel het. De kleur van de mantel is dan weer wel handig, goed zichtbaar. Maar voor veldwerk op VHF/UHF heb ik liever een kabel zonder folie als de kabel veel beweegt (zoals bij oprollen en afrollen) want dat folie krijgt na verloop van tijd scheurtjes. Niet dat dat uitmaakt voor gebruik op HF overigens. Maar, voor HF is gewone RG-58 of 213 goed genoeg voor veldwerk.
Ik vind ook de marketing een beetje schreeuwerig maar dat is waarschijnlijk persoonlijk :D

73,

Wouter Jan PE4WJ

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Nieuwe flexibele coax POTA_Flex 7

#4 Bericht door pe1cmo »

flexibele kabel, en veld gebruik, ja veel ervaring mee, en veel problemen mee gehad. Vooral de koperfolie afscherming welke op een kunststof layer geplakt zit is vreselijk dun, en scheurt heel snel, met als gevolg dat de afscherming minder wordt, en daardoor het verlies hoger.
Op HF valt het mee, maar VHF en zeker UHF ga je merken.

Nu zit hier wel een dubbele vlechtwerk afscherming omheen, maar die is niet dicht.

De kabel die soepel was, en het langs mee ging was de H2007 van Draka, bestelde ik bij Harry veenstra. Die had een dikkere koperfolie afscherming en dat ging ristig 20x mee, terwijl die met koperfolie soms al na 1x gebruik kapot waren. (te veel demping)
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Nieuwe flexibele coax POTA_Flex 7

#5 Bericht door Thijzer »

We gaan het meemaken, heb eens een rolletje besteld en dan gaan we eens kijken of de kwaliteit afneemt of niet. Kwestie van meten is weten.

Grootste nadeel van veel kabels is dat ze snel knikken doordat een lus ergens achter blijft hangen en dan met iets teveel enthousiasme de lus een knik wordt en dan is het diëlectricum naar de knoppen. Ben benieuwd of deze kabel inderdaad zo flexibel is, ook als deze koud is. Bij 30 graden zijn alle kabels namelijk gemakkelijk op te rollen.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Nieuwe flexibele coax POTA_Flex 7

#6 Bericht door PE4WJ »

Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen!

73,

Wouter Jan PE4WJ

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Nieuwe flexibele coax POTA_Flex 7

#7 Bericht door Thijzer »

De populariteit oversteeg de verwachtingen dus we moeten even wachten op nieuwe voorraad en dan wordt het opgestuurd...

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Nieuwe flexibele coax POTA_Flex 7

#8 Bericht door Thijzer »

Vandaag een rolletje gekregen en natuurlijk direct geïnspecteerd. Ik heb een rol 6mm besteld, de dunste en daarmee het meest gelijkend op RG-58 qua diameter.

De flexibiliteit is minder dan RG-58 maar je krijgt er niet (zomaar) een knik in, behoorlijk stevig. Als de demping op VHF/UHF inderdaad minder is, is deze kabel beter voor een velddag dan Aircell-7 of Hyperflex-5. De gele kleur helpt wel enorm om de kabel niet over het hoofd te zien.

Intern is de kabel goed opgebouwd à la Aircell, goed strak in elkaar met een hele dichte vlechting en een folie. De folie is voor de lagere frequenties misschien niet eens zo relevant maar of die oud wordt en niet scheurt, geen idee.

Qua connectoren moet je wel even opletten. Ik gebruik altijd PL-259 connectoren met een wartel en die zijn goed te gebruiken:

Afbeelding

De wartel moet worden opgeboord met een 6mm boor en aan de buitenkant is het best als je het randje van het boorgat breekt met een conische boor. Het aandrukringetje en het rubber is wonderwel prima op maat dus dat schuift er zo overheen.
Dan komt dat piemeltje dat normaal over de binnenisolatie schuif, zo onder het vlechtwerk. Dat piemeltje past niet maar er zit wel een ringetje bij. Het vlechtwerk vouw je om de rubber heen en dan doe je het schijfje om de binnenisolatie, past perfect. Daarna de kern vrijmaken, middenpen met isolatie erover schuiven, solderen en in elkaar draaien. Hoewel de kabel een millimeter dikker is, is deze goed aan te draaien en sluit de connector mooi waterdicht af.

Ik moet het nog zien, ik denk niet dat dit een hit gaat worden. De buigradius lijkt behoorlijk klein (de specs hebben het over een R = 65mm geloof ik) maar ik had een hele soepele kabel verwacht. De kleur is handig maar niet doorslaggevend. We zullen bij betere weersomstandigheden de kabel eens aan een test onderwerpen en zien wat er gebeurt.

Conclusie: voor 3 euro zoveel per meter is het een dure kabel die hopelijk Aircell evenaart en dan zou het best eens een goede kabel kunnen blijken te zijn. Goed gebouwd, geen flimsy kwaliteit. Maar de tijd zal het leren.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Nieuwe flexibele coax POTA_Flex 7

#9 Bericht door Thijzer »

Intern ziet dat er dan zo uit:

Afbeelding

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Nieuwe flexibele coax POTA_Flex 7

#10 Bericht door pe1cmo »

en hoe ga je dat niet passende piemeltje er nu op piemelen ??
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Nieuwe flexibele coax POTA_Flex 7

#11 Bericht door Thijzer »

Niet. Het piemeltje (is hier een officiële term voor?) schuif normaal onder de mantel en zorgt ervoor dat de mantel niet bij de kern komt. Het onderlegschijfje dat standaard bij deze connectoren zit heeft de juiste diameter om precies dit te doen, hoewel deze dus niet onder het vlechtwerk komt. Het aandraaien van de wartel zorgt er echter voor dat het rubbertje dusdanig wordt samengeperst dat de coax stevig op z'n plek wordt geknepen en de boel niet kan bewegen. Het witte stukje binnenisolatie past trouwens in de schacht van de middenpen.

Anyway, het past en het werkt. Binnenkort eens bij een andere OM meten wat de kwaliteit van deze constructie is, met name op hogere frequenties.

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Nieuwe flexibele coax POTA_Flex 7

#12 Bericht door pe1cmo »

Ok, ik dacht dat je het binnenpikkie bedoelde (Binnenpen voor de nette Nederlanders onder ons)

Maar wat jij bedoelde is creatief opgelost en zal goed werken.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Plaats reactie