lw-40 unun balun

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
shortwave
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 mar 2013, 22:43
Roepletters: pa3gmf

lw-40 unun balun

#1 Bericht door shortwave »

beste radio vrienden

wie heeft ervaring met de balun voor de lw-40 endfet antenne
gaat deze echt van 1,8 tot 6 meter en kan deze inderdaad 4 of 600 watt ssb/cw aan wat in diversen bladen staat vermeld
het is een 9:1 balun die bestaat uit de ft240-43 ringkern

grt 73 shortwave

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: lw-40 unun balun

#2 Bericht door TheoP »

Om een halve golf te voeden is 1 op 9 veel te weinig.
Het zal dus een andere antenne type zijn waar je een willekeurige lengte draad aan kunt knopen ?
Materiaal 43 is zo een beetje het oudste en gaat van 1.5 tot 30 MHz.
Voor 160 moet je al rekenschap mee houden dat het materiaal warm gaat worden en op 6 meter?
Dat bestond bij de maker toen niet eens.
Dat iets met verlies wat doet wil in mijn ogen niet zeggen dat het ook werkt :wink:
Materiaal 61 is dan de betere keus om te gebruiken.

Theo

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 354
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: lw-40 unun balun

#3 Bericht door PG7VG »

Dit is wel interessant, ik ben mijzelf ook aan het oriënteren voor een 1:9 unun in combinatie met een random wire (ca. 40 meter) Gevoed met ca. 30 meter coax aan de MFJ949 tuner.
En kwam de LW-40 ook tegen. Ook andere LW antennes kwam ik tegen met de vermelding 160-6 meter wat klinkt als te mooi om waar te zijn

Mijn “doel” zou zijn om ook op de 160m uit te kunnen komen, ik heb al wel het idee gekregen dat de impedantie op 160 meter niet echt gunstig is.
Dat een counterpoise noodzakelijk is en terugwerking mogelijk is waarvoor een 1:1 choke geadviseerd wordt.
Kopen zou niet veel schelen met zelfbouwkits, nu ik hoor dat er veel warmte ontwikkeling bij de 160m ontstaat (Is de regel dat bij de lagere banden er meer warmte wordt ontwikkeld?) en de koopantennes zijn allen lager in vermogen gewaardeerd dan de kits. Lijkt zelfbouw weer interessanter.

Nu heb ik een Endfed 1:49 van ca 23 meter waarmee ik op 80 - 10 meter kan uitkomen, al dan niet met de tuner. Op 160m slechts met een zeer beperkt vermogen anders loopt de swr te hoog op.
Zal de longwire vergelijkbaar presteren met de endfed (op de resonante freq) ?
Ik vermoed van niet omdat de LW nergens echt resonant is, maar dat is een vermoeden. Beter mss lekker doorgaan met de Endfed?

PS @Shortwave, is is niet mijn bedoeling jouw topic te kapen, indien gewenst maak ik een eigen topic aan. Excuses
73, Peter.

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: lw-40 unun balun

#4 Bericht door PD0JDG »

De fabrikant van de lw40 adverteert dan ook dat het enkel werkt met een externe antenne tuner. :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: lw-40 unun balun

#5 Bericht door PA3DJS »

Een 1:9 (impedantie) trafo is een goed compromis als het aankomt op ontvangst, maar met zenden moet je wel weten wat je doet.

Een willekeurig lang stuk draad (langer dan 0.25 lambda) heeft een impedantie op de resonantiepunten ergens tussen 50 en 3000 Ohm. Die 3000 Ohm hangt sterk van de antennedraaddikte af. Heb je erg dun draad (bijv 0.5 mm diameter), dan is het meer ergens tussen 50 Ohm en 5000 Ohm.

Als je daar een ideale 50:450 Ohm trafo tussen zet, heb je nog altijd een misaanpassing met een SWR in orde van 1:9. Dat ga je met een in de TRX ingebouwde "touch up" tuner doorgaans niet redden. Je hebt dan een serieus goede tuner nodig.

Als blijkt dat de SWR veel beter is (zonder tunen), dan heb je een niet echt efficiente antenne, maar voor digitale modes en CW is dat acceptabel.

Als je toch de bijbehorende 40 m draad kwijt kunt, en je wilt bij een eindgevoede opzet blijven, zet er dan een nette 1:49 (impedantie) trafo tussen en pak voor de hogere banden (bijv 10m en 6 m) iets anders.

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 354
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: lw-40 unun balun

#6 Bericht door PG7VG »

Thx PA3DJS. Daar kan ik wel wat mee
De hogere banden kunnen mss op zolder. Net als nu de 6 en 4. Of dan toch een tweede antenne voor de lage banden. Vooralsnog blijf ik bij de eind gevoede antenne met coax.
Overigens bedoelde ik met long wire , random wire. 😉
Vermoedelijk een veel gemaakte fout.
73, Peter.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: lw-40 unun balun

#7 Bericht door pa0ejh »

@shortwave ,

Sommige Sites laten een SWR plot zien die van 100Kc tot 60Mhz loopt met een acceptabele SWR op 60mhz
maar die zijn gemaakt met een Ohm-se Weerstand van 470 Ohm, en niet met Antenne er aan.

Verder mag de draad niet resonant zijn in de Amateurbanden, en is een Tegencapaciteit nodig..

De aanpassing kan op een enkele band misschien gunstig uitvallen, maar een Tuner is verder altijd nodig..

Hier is zo'n Site :> https://vk6ysf.com/unun_9-1_v3.htm

een FT240-43 kern met 3x10 wdg. kan net een 400W pep aan, en voor de lage banden moet je toch
een flinke draad lengte gebruiken als je een goed bruikbare Antenne wilt...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

shortwave
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 mar 2013, 22:43
Roepletters: pa3gmf

Re: lw-40 unun balun

#8 Bericht door shortwave »

hoi egbert

dat ziet er goed duidelijk uit maar als ik er meer vermogen op wil zetten is het dan niet zo dat ik 2x de ft240-43 op mekaar kan plakken met dezelde wikkel verhouding dat ik dan meer vermogen dan 400 watt op kan zetten ?

grt 73 Han

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: lw-40 unun balun

#9 Bericht door PA3DJS »

Ja, stapelen staat meer ingangsvermogen toe. De opgegeven waarden in de link zijn alleen van toepassing bij nette afsluiting (dus 450 Ohms). Ga je er een stuk draad aan knopen, dan neemt het vermogen wat de transformator kan hebben af omdat zo'n stuk draad een impedantie heeft die sterk afwijkt van 450 Ohm.

Ook al is de draad niet resonant, dan nog is de SWR slecht. Dit komt omdat je bij niet resonant lengten een sterk reactieve (inductief of capacitief) component hebt. Dit kun je het mooiste zien als je de impedantie van de draad als functie van de frequentie afbeeldt op een Smith kaart gecentreerd op 450 Ohm. De impedantie draait ruim om het midden (=slechte SWR).

Plaats reactie