zelfbouw EndFed mysterie

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
bfrqrv
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 dec 2023, 12:26

zelfbouw EndFed mysterie

#1 Bericht door bfrqrv »

Hi,

Na dagen alle truken uit de doos gehaald te hebben (volgens mijn kunnen) kom ik er niet uit en zal een duw in de goede richting heel welkom zijn.
Ik weet dat dit merendeel experimenteren is en geloof me als je me de laatste dagen zag was dat ook wel zichtbaar :D

Ik ben een EndFed 1/2 golf aan het bouwen weliswaar van een bestaande kit voor 11 mtr. Het probleem is dat hij niet wil dippen op de gewenste frequentie als de trafo in de vrijheid komt. De dip zit dan 1.5 mhz lager! dan de gemeten draad. Als de trafo dicht bij de grond staat of bij obstakels zie je hem wel keurig dippen op de afgemeten draad frequentie. Antenne "werkt"dan ook wel, maar ik hou van logica en die zie ik niet. Ik heb iets heel geks gemaakt lijkt wel.

Omdat ik ook ooit heeel lang terug een versie heb gekocht kant en klaar kon ik die testen en die heeft helemaal geen last van dit "fenomeen"

Wat heb ik allemaal al gedaan:

- Meerdere lengten getest, maar het fenomeen blijft weliswaar op de frequentie van de afgemeten draad
- Op deze zelfbouw zit een aansluiting voor counterpoise en heb daar van alles mee getest, maar fenomeen blijft.
- Mantelfilter geplaatst op iedere mogelijke afstand van de trafo, maar fenomeen blijft.
- allerlei lengten coax kabel je raad het al fenomeen blijft
- 100pf los gehaald (je probeert eens wat) fenomeen blijft

Mijn voorzichtige conclusie is dat de trafo niet goed is, maar de maker hiervan ziet niets vreemds en ik eigenlijk ook niet.
Ik doe de foto er even bij en hoop dat jullie wel iets zien wat bovenstaande fenomeen een beetje kan verklaren zodat er weer wat licht in de tunnel komt.

Als jullie niets geks zien laat het dan ook even weten dan kan ik op zoek naar een nog andere verklaring.
Bijlagen
endfed test.jpg

PE1KEL
Berichten: 556
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#2 Bericht door PE1KEL »

"Omdat ik ook ooit heeel lang terug een versie heb gekocht kant en klaar kon ik die testen en die heeft helemaal geen last van dit "fenomeen""

Met dezelfde draad?

bfrqrv
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 dec 2023, 12:26

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#3 Bericht door bfrqrv »

PE1KEL schreef: 16 dec 2023, 13:13 "Omdat ik ook ooit heeel lang terug een versie heb gekocht kant en klaar kon ik die testen en die heeft helemaal geen last van dit "fenomeen""

Met dezelfde draad?
Nee een complete versie zelfde frequentie met draad

PE1KEL
Berichten: 556
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#4 Bericht door PE1KEL »

Draaddikte anders?

bfrqrv
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 dec 2023, 12:26

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#5 Bericht door bfrqrv »

PE1KEL schreef: 16 dec 2023, 13:24 Draaddikte anders?
Getest met verschillende dikten (1 en 1.2) maar fenomeen blijft net zo sterk als in alle andere testen. Aan jou vragen te zien denk jij ook dat er weinig mis is met de trafo correct?

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 269
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#6 Bericht door PH2X »

Heb je een andere trafo om daarmee te testen?
Wellicht heb je die niet, vermoed ik, anders zou je dat mogelijk al geprobeerd hebben.
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#7 Bericht door PA4WK »

Met de trafo lijkt op het eerste gezicht niets mis, je kan die eventueel controleren met een weerstand van 2k7 SWR moet dan in de buurt van 1:1 komen.
Als de antenne in de buurt van obstakels wel op de gewenste frequentie dipt lijkt het mij dat je draad te lang is, dicht bij de grond wordt hij capacitief verkort.
Een antenne analyzer kan hier uitkomst brengen, let op eerst op de gewenste plaats ophangen, dan terug vouwen en dan pas knippen. (bijknippen kan alleen de kapper) Lengte halve golf is (ongeveer) 300 gedeeld door frequentie in MHz. gedeeld door 2, maal 0,95 bij geïsoleerde draad.
73 Wim
Ps laat even weten wat het probleem was.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

bfrqrv
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 dec 2023, 12:26

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#8 Bericht door bfrqrv »

PA4WK schreef: 16 dec 2023, 14:05 Met de trafo lijkt op het eerste gezicht niets mis, je kan die eventueel controleren met een weerstand van 2k7 SWR moet dan in de buurt van 1:1 komen.
Als de antenne in de buurt van obstakels wel op de gewenste frequentie dipt lijkt het mij dat je draad te lang is, dicht bij de grond wordt hij capacitief verkort.
Een antenne analyzer kan hier uitkomst brengen, let op eerst op de gewenste plaats ophangen, dan terug vouwen en dan pas knippen. (bijknippen kan alleen de kapper) Lengte halve golf is (ongeveer) 300 gedeeld door frequentie in MHz. gedeeld door 2, maal 0,95 bij geïsoleerde draad.
73 Wim
Ps laat even weten wat het probleem was.
Ja dat dacht ik ook eerst van de lengte, maar ben nu al onder de uitgerekende lengte uitgekomen. Ik zou op 5.17 moeten uitkomen en zit nu al op 5.10. Ik heb genoeg draad dus geen nood. Alleen het "fenomeen"is zo sterk. Ook op andere locaties en andere situaties getest en telkens trafo omhoog=zware verslechtering SWR. Ik ga toch maar voor de zekerheid de 2k7 test doen. Ik heb gelezen dat dit een inductiearme weerstand moet zijn, maar die heb ik niet. Krijg ik ook wel een beeld als ik een normale weerstand probeer?

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#9 Bericht door PA4WK »

" Ik heb gelezen dat dit een inductiearme weerstand moet zijn, maar die heb ik niet. Krijg ik ook wel een beeld als ik een normale weerstand probeer?" Eigenlijk zou dat wel moeten ja, maar of het ook met een gewone weerstand gaat weet ik niet. Van proberen kun je leren.
Maar als het aantal windingen klopt kan er weinig mee mis zijn, draad diameter maakt idd niets uit, heb hier ook zowel 1 als 1,2mm gebruikt en geen verschil gemerkt
Weet je zeker dat je het goede type kern hebt? mix 43?
En 7cm is bijna niets 5,17 en je zit 5,10 dat is niet zo veel, kan heel goed zijn dat je onder de 5,00 uitkomt, omgeving heeft best wel invloed
Laatst gewijzigd door PA4WK op 16 dec 2023, 16:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

bfrqrv
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 dec 2023, 12:26

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#10 Bericht door bfrqrv »

PA4WK schreef: 16 dec 2023, 16:30 " Ik heb gelezen dat dit een inductiearme weerstand moet zijn, maar die heb ik niet. Krijg ik ook wel een beeld als ik een normale weerstand probeer?" Eigenlijk zou dat wel moeten ja, maar of het ook met een gewone weerstand gaat weet ik niet. Van proberen kun je leren
Begrijp ik hoor, maar in deze wil je de variabelen er zoveel mogelijk uitlaten anders zegt de test (meting) natuurlijk helemaal niets. Ik laat het weten.

bfrqrv
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 dec 2023, 12:26

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#11 Bericht door bfrqrv »

Oke test geslaagd. 2k7 maakt 1:1.

Nu lijkt het dus dat mijn lengte draad de boosdoener is, maar daar ben ik al best mee aan het testen geweest en ik zit er al een paar cm onder. Mijn oude originele versie heb ik nooit open gemaakt, maar die heeft ook geen tegen capaciteit aansluiting, ik neem aan dat dit niet het verschil maakt.
Wil nog wel korter gaan (vouwen) maar dat overdreven fenomeen lijkt niet weg te gaan.
Als ik iets ontdek laat ik het weten. Oh ik lees net de aanvulling van je excuses. Ik ga dan toch nog korter proberen, veel meer kan er niet mis zou je zeggen.
Alleen die originele reageert zo logisch en dan begrijp ik ook de omgeving en wat de endfed doet, alleen bij deze is het echt gek.
Ja het zou een goede 240-43 moeten zijn gekocht bij een vertrouwd adres.

PA0CMU
Berichten: 637
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#12 Bericht door PA0CMU »

Meet je die 1:1 met de 2K7 op de plek waar je die toroid wil hangen? Uitsluiten dat dat nog effect heeft.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#13 Bericht door pa0ejh »

Je moet de draad op lengte maken op de plaats waar de antenne hangt, meestal buiten dus.

Dan de draad beetje bij beetje inkorten tot je een goede SWR meet.

De draadlengte kan bij dikke draad korter uitvallen, ook de isolatie speelt een rol....

De berekende lengte is niet altijd bindend, het is een uitgangs punt.....

Suc6.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

bfrqrv
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 dec 2023, 12:26

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#14 Bericht door bfrqrv »

Bingo! Ik had niet goed gekeken er was 1 winding te kort op het ferriet dus de verhouding klopte niet. Nu alles logisch en lekker dippen aar hij moet en geen fenomeen meer.

Cor - PA4Q
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:09
Roepletters: PA4Q
Locatie: Frankrijk

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#15 Bericht door Cor - PA4Q »

Op de foto die je bij je eerste bericht stuurde meen ik toch duidelijk een wikkelverhouding van 2:14 te zien. En bij je SWR meting met de 2k7 weerstand meet je een SWR van 1:1, heel mooi dus, bijna te mooi.
Daarbij komt dat ik flink wat verslagen heb gezien met EFHW antennes met een flink van 1:7 afwijkende wikkelverhouding.
De juiste benodigde verhouding is afhankelijk van de draadeigenschappen en van de directe omgeving waarin de antenne is opgehangen.
De nagestreefde waarde van 1:1 is natuurlijk heel mooi maar zeker niet noodzakelijk, alles onder de 1,5 of 2 is gewoon bruikbaar.
Overigens, bij de uitleg van het te verklaren fenomeen meld je wel de sprong in resonantiefrequentie als je van binnen naar buiten gaat, maar niet de bijbehorende SWR waarden.

Maar belangrijker, een afwijkende wikkelverhouding heeft m.i. alleen effect op de gemeten waarde van de SWR, niet op de resonantie frequentie.
Dus ook al zou je een wikkeling te weinig hebben gehad, het kan naar mijn overtuiging niet het ondervonden fenomeen verklaren. Als het fenomeen nu niet meer optreedt heb je wellicht onbewust nog iets anders gewijzigd.

73, Cor - PA4Q

Plaats reactie