Inverted V met reflector ...

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Dick999
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 mar 2023, 23:39
Roepletters: pa3glf

Inverted V met reflector ...

#1 Bericht door Dick999 »

Ik probeerde al weken een verbinding te maken met mijn vriend yb0ar Jakarta en luister elke dag naar hem. Heb 1 keer met mn 20 m endfed als inv v met veel moeite een verbinding kunnen maken . Hij 59 en ik sterkte 55. Alles geprobeerd Inv L , triple leg feedpoint op 8 m. Endfed 10 m vertical feedpoint 4 m gaf mij elke dag wel ontvangst 59 soms 59+ maar mij horen helaas.. v antenna , vertical dipole etc etc Gisteren nog 20m half square gemaakt feedpoint op 3 m. Ook edz voor 20 m met ladderline , dipole met ladder line feedpoint 12 m helaas ik werd niet gehoord..

Vandaag geluk? inv V 2 x 5 m voor 20 m feedpoint 8 m direct aan coax getrimt op swr 1.5 en daaronder een inv V reflector van 10.50 lang op ongeveer 2 m afstand dus op 6 m.

Meteen naar yb0ar hij roept ik reageer meteen he Dick eindelijk 59 leuk over en weer kunnen babbelen prima verbinding. Hij was 59 59+. Wijsheid of geluk... Wel veel plezier bijna elke dag een nw antenne.. 73 Pa3glf

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 418
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Inverted V met reflector ...

#2 Bericht door pa3a »

Wij hebben zo'n leuke hobby.
Misschien leuk om de hele antenne eens in te voeren in een antenne simulatie programma.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Dick999
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 mar 2023, 23:39
Roepletters: pa3glf

Re: Inverted V met reflector ...

#3 Bericht door Dick999 »

pa3a schreef: 22 aug 2023, 08:06 Wij hebben zo'n leuke hobby.
Misschien leuk om de hele antenne eens in te voeren in een antenne simulatie programma.
Helaas kan ik dat niet maar door door proberen proberen krijg je ook inzichten... Volgens mij kan je aan het zelfde feedpoint ook de reflector als inv v haaks op de straler plaatsen .. zag ooit artikel die dat deed met totaal zeg maar 6 poten en was schakelbaar... Ik wil maar naar 1 kant stralen dus ik probeer iets... Mn end fed 10 m lang als vertical werkte ook goed maar iets minder als de laatste oplossing met reflector.. Wel rondstralend natuurlijk... En tophoogte 14 m .. 73 Dick

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1038
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Inverted V met reflector ...

#4 Bericht door PD5DJ »

Ik heb gemerkt in al die jaren met het experimenten met draad dipolen, dat ze het "best" werken voor DX als ze een hele golf boven de grond hangen.

Alles daaronder, gaat te veel energie verloren doordat het teveel naar boven afstraalt.

Ook de richting is belangrijk, die van mijn hangt uitgespannen op 21 naar 18m AGL. en kijkt naar OOST-WEST. dit is ook goed te zien met bijvoorbeeld FT8 of Whisper.
Asië en Noord Amerika is altijd goed te werken. Afrika is een heel stuk lastiger.

Ferry (YB0AR) en Daud (YB0IBM) zijn altijd goed te werken.

Hang ik de dipool veel lager dan doet die antenne erg weinig meer in DX.

Dit is ook altijd gebleken als we dezelfde setup bij iemand ophingen bij een gemiddelde woning.. zeg 8-10m hoogte.
Constante DX is er gewoon niet.


Verticals mits ze genoeg ground radialen hebben zal het vele malen beter doen in dit geval.
Maar ja daar moet je de ruimte voor hebben. en weinig stoorbronnen.

Dat is gisteren ook weer gebleken tijdens mijn veld activiteiten. een kwartgolf vertical voor 20m.. eerst met 4 radialen, daarna 8 en daarna 16 radialen.

Storings niveau < S1

De verbindingen werden alsmaar leuker :-), smorgens tussen 05-07 leuke qso's kunnen maken met VK en ZL met maar 5W.

Onderstaande foto was met 8 radialen.
Bijlagen
2023-08-21 13.16.23.jpg
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 418
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Inverted V met reflector ...

#5 Bericht door pa3a »

PD5DJ schreef: 22 aug 2023, 11:47
Asië en Noord Amerika is altijd goed te werken. Afrika is een heel stuk lastiger.

Dat is logisch, het aantal stations in Afrika is op 1 hand te tellen 😁.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Dick999
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 mar 2023, 23:39
Roepletters: pa3glf

Re: Inverted V met reflector ...

#6 Bericht door Dick999 »

PD5DJ schreef: 22 aug 2023, 11:47 Ik heb gemerkt in al die jaren met het experimenten met draad dipolen, dat ze het "best" werken voor DX als ze een hele golf boven de grond hangen.

Alles daaronder, gaat te veel energie verloren doordat het teveel naar boven afstraalt.

Ook de richting is belangrijk, die van mijn hangt uitgespannen op 21 naar 18m AGL. en kijkt naar OOST-WEST. dit is ook goed te zien met bijvoorbeeld FT8 of Whisper.
Asië en Noord Amerika is altijd goed te werken. Afrika is een heel stuk lastiger.

Ferry (YB0AR) en Daud (YB0IBM) zijn altijd goed te werken.

Hang ik de dipool veel lager dan doet die antenne erg weinig meer in DX.

Dit is ook altijd gebleken als we dezelfde setup bij iemand ophingen bij een gemiddelde woning.. zeg 8-10m hoogte.
Constante DX is er gewoon niet.


Verticals mits ze genoeg ground radialen hebben zal het vele malen beter doen in dit geval.
Maar ja daar moet je de ruimte voor hebben. en weinig stoorbronnen.

Dat is gisteren ook weer gebleken tijdens mijn veld activiteiten. een kwartgolf vertical voor 20m.. eerst met 4 radialen, daarna 8 en daarna 16 radialen.

Storings niveau < S1

De verbindingen werden alsmaar leuker :-), smorgens tussen 05-07 leuke qso's kunnen maken met VK en ZL met maar 5W.

Onderstaande foto was met 8 radialen.
Dank voor je info maar ja zit in een wijk met huizen en verticals geen succes veel storing.. ook vertical 3 radialen tophoogte 14 ook geen succes... Alleen de lange 10 endfed op 14 m hoogte was ok..

Gebruik ook batterij vanwege alle storing zonnepanelen.. we blijven proberen... 73 Dick

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1038
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Inverted V met reflector ...

#7 Bericht door PD5DJ »

Ow is dat het! :mrgreen:
pa3a schreef: 22 aug 2023, 12:12
PD5DJ schreef: 22 aug 2023, 11:47
Asië en Noord Amerika is altijd goed te werken. Afrika is een heel stuk lastiger.

Dat is logisch, het aantal stations in Afrika is op 1 hand te tellen 😁.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

on4avt
Berichten: 1506
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Inverted V met reflector ...

#8 Bericht door on4avt »

pa3a schreef: 22 aug 2023, 12:12
PD5DJ schreef: 22 aug 2023, 11:47
Asië en Noord Amerika is altijd goed te werken. Afrika is een heel stuk lastiger.

Dat is logisch, het aantal stations in Afrika is op 1 hand te tellen 😁.
Ja,in ben daar maar van ´ Februari tot April.

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: Inverted V met reflector ...

#9 Bericht door PA1SVM »

Dick999 schreef: 21 aug 2023, 21:14 Vandaag geluk? inv V 2 x 5 m voor 20 m feedpoint 8 m direct aan coax getrimt op swr 1.5 en daaronder een inv V reflector van 10.50 lang op ongeveer 2 m afstand dus op 6 m.
Begrijp ik het nu goed dat je de reflector onder de dipool hebt hangen? Als dat het geval is straalt jouw antenne meer omhoog. Probeer de reflector eens achter de antenne te hangen op 1/6 golf afstand. De reflector dient ongeveer 5% langer dan de dipool te zijn.

veel plezier met experimenteren.

73, Sven

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Inverted V met reflector ...

#10 Bericht door PA3DJS »

PA1SVM schreef: 24 aug 2023, 15:43
Dick999 schreef: 21 aug 2023, 21:14 Vandaag geluk? inv V 2 x 5 m voor 20 m feedpoint 8 m direct aan coax getrimt op swr 1.5 en daaronder een inv V reflector van 10.50 lang op ongeveer 2 m afstand dus op 6 m.
Begrijp ik het nu goed dat je de reflector onder de dipool hebt hangen? Als dat het geval is straalt jouw antenne meer omhoog. Probeer de reflector eens achter de antenne te hangen op 1/6 golf afstand. De reflector dient ongeveer 5% langer dan de dipool te zijn.

veel plezier met experimenteren.

73, Sven
Dat omhoogstralen zit bij mij ook in het hoofd, dus ik denk dat bij deze verbinding de factor geluk erg groot was.

We hebben met JOTA een aantal jaren een 80 m dipool gehad met zwevende reflectordraad eronder voor verkeer in NL. Met 100W diverse keren opmerkingen gekregen dat de eindtrap (die er niet was) wel uit kan. Een jaar later het hele JOTA weekend met 10 W gezeten in de antenne met zwevende reflector, zonder klachten over de signaalsterkte.

Dick999
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 mar 2023, 23:39
Roepletters: pa3glf

Re: Inverted V met reflector ...

#11 Bericht door Dick999 »

Dank.. inderdaad kan de factor geluk zijn maar als je weken bezig ben elke avond en je wordt 1 keer gehoord met moeite en sterkte 5 en verder alle andere avonden steeds maar roepen en niet gehoord worden en nu met reflector wel meteen 5 9. Later via youtube heb ik het kunnen horen en ga je denken he straalt toch naar boven kan niet. Maar kan dus wel ...

Verder heb ik ergens eens gezien dat je met zelfde feed point ook een reflector kan gebruiken... De amateur had 6 gelijke benen en kon electronisch verkorten waardoor hij versterking kreeg.

Zodra ik kan ga ik het nog eens proberen.

73 Dick

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Inverted V met reflector ...

#12 Bericht door PE7K »

De amateur had 6 gelijke benen
Ben net wakker en dan lees ik het bovenstaande...die amateur wil ik zien :o
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Inverted V met reflector ...

#13 Bericht door PA3DAT »

De ene avond is de andere niet, het is bijna niet te vergelijken. Die 59 was vast een avond met goede condities.

Ik ben nu onderweg in Zweden, ik heb een ongeveer 70cm lange mobielantenne voor 10m op dak van de kampeerbus. Ben ik aan het eind van de middag/'s avonds dan toch aan het werk achter de laptop, dan laat ik die meteen CQ geven in FT8 op 10m. Gisteravond 1 a 2 uur lang CQ en niets gewerkt. Een aantal dagen geleden werkte ik VK (Australië) met die mobielspriet en 10W output van de IC-705. Ik bedoel maar, dat is per dag zó verschillend, dat je daar niet zomaar conclusies aan kunt verbinden.

En als jouw 59 van een station relatief dichtbij kwam, dan bevestigt dat het NVIS-effect: je straalt voor een groot deel recht omhoog en wordt vooral in je "eigen omgeving" gehoord, zeg maar West-Europa (afhankelijk van welke band).
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Inverted V met reflector ...

#14 Bericht door PA3DJS »

Dick999 schreef: 24 aug 2023, 22:48 Dank.. inderdaad kan de factor geluk zijn maar als je weken bezig ben elke avond en je wordt 1 keer gehoord met moeite en sterkte 5 en verder alle andere avonden steeds maar roepen en niet gehoord worden en nu met reflector wel meteen 5 9. Later via youtube heb ik het kunnen horen en ga je denken he straalt toch naar boven kan niet. Maar kan dus wel ...

Verder heb ik ergens eens gezien dat je met zelfde feed point ook een reflector kan gebruiken... De amateur had 6 gelijke benen en kon electronisch verkorten waardoor hij versterking kreeg.

Zodra ik kan ga ik het nog eens proberen.

73 Dick
Om uitgaande van een dipool van "niks" naar 59 te gaan, heb je een antenne nodig zoals die in Flevoland stond. I bedoel zoiets als dit:
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Curt ... tation.JPG

Een array van yagi's of dubbele wire LPDA doet het ook aardig. In alle gevallen stelt het bovengemiddelde eisen aan de benodigde real estate en vergunningen.

Zoals eerder aangegeven door PA3A, je kunt een kandidaat wonderantenne natuurlijk ook in simulatie stoppen.

Dick999
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 mar 2023, 23:39
Roepletters: pa3glf

Re: Inverted V met reflector ...

#15 Bericht door Dick999 »

PD0MT schreef: 25 aug 2023, 06:54
De amateur had 6 gelijke benen
Ben net wakker en dan lees ik het bovenstaande...die amateur wil ik zien :o
Haha...

Lol... Bedoelde inverted V wire yagi...

https://www.uni-due.de/imperia/md/image ... e_yagi.pdf

73 Dick

Plaats reactie