Wat doet een (externe) tuner?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD1ITZ
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 nov 2022, 19:53
Roepletters: PH0LT

Wat doet een (externe) tuner?

#1 Bericht door PD1ITZ »

Ik heb een magloop voor in de kamer. Ik ben er redelijk tevreden mee. Als de condensator van de loop goed afstemt heeft de loop een SWR van 1,5. Op frequenties waar ik de loop niet op afstem is de SWR 13 à 16. Soms vind ik het afstemmen via de condensator te veel gedoe en ik gebruik gewoon een externe tuner. Een SWR van 16 naar beneden brengen tot 1,5 is geen probleem met dat ding. Nu mijn vraag: Ik heb altijd begrepen dat een externe tuner de SWR naar beneden brengt en dan "alles goed is" en er dan bijna geen standing wave ontstaat. Nu heb ik (op een Duits forum) gelezen dat dit niet juist is. Een externe tuner zorgt er alleen maar voor dat de SWR laag is zodat de transceiver geen schade kan oplopen, maar de hoge SWR blijft "fysiek" bestaan en je zendt dan dus bijna niets uit. Wie weet wat juist is, hoe dit in elkaar zit en kan het mij uitleggen?

on4avt
Berichten: 1506
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Wat doet een (externe) tuner?

#2 Bericht door on4avt »

Een magloop is gemaakt om af te stemmen met de condenstor. Een externe tuner daarop gebruiken is compleet NOT DONE!
Het vraagt een beetje oefening.Onthoud war de loop was afgestemd. Als je voortdurend op en neer gaat van 10 naar 40 (vb) ben je niet goed bezig.
Het duurt luttele seconden.Of als het automatisch kan het geen probleem zijn.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Wat doet een (externe) tuner?

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Een magnetic loop heeft niet zo'n goed rendement. Door deze via een tuner af te stemmen houd je nog minder over.

Wat hier boven al staat. Onthoud de standen. Voor het beste resultaat zal je altijd moeten afstemmen.
Afhankelijk van het vermogen, er niet te dicht bij gaan zitten.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Wat doet een (externe) tuner?

#4 Bericht door ON5RKN »

Een magnetic loop afstemmen en een externe tuner?

kijk hier eenshttps://www.nonstopsystems.com/radio/frank_radi ... op-of-page leer en lees, zo ga je de opzet een magnetic loop beter begrijpen en weten dat wat je nu doet helemaal verkeerd is

PA3FBO
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Wat doet een (externe) tuner?

#5 Bericht door PA3FBO »

Je kan het ook eens uitproberen door naar een baken te luisteren.
Zet je set op de baken frequentie, en stem je magloop op die frequentie af (eerst instellen op maximale ontvangst) zonder gebruik te maken van de externe tuner.
Kijk (en noteer) de sterkte van het baken.
Ontstem daarna de loop en sluit de externe tuner aan.
Kijk eens wat de sterkte van het baken dan is.

on4avt
Berichten: 1506
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Wat doet een (externe) tuner?

#6 Bericht door on4avt »

PA3FBO schreef: 20 aug 2023, 18:17 Je kan het ook eens uitproberen door naar een baken te luisteren.
Zet je set op de baken frequentie, en stem je magloop op die frequentie af (eerst instellen op maximale ontvangst) zonder gebruik te maken van de externe tuner.
Kijk (en noteer) de sterkte van het baken.
Ontstem daarna de loop en sluit de externe tuner aan.
Kijk eens wat de sterkte van het baken dan is.
Waarom toch de aanmoediging om een externe tuner te gebruiken?

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Wat doet een (externe) tuner?

#7 Bericht door DC4CP »

Doet die niet, hij geeft hem tips waarmee die zelf zal ervaren dat het slechtere resultaten geeft.

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: Wat doet een (externe) tuner?

#8 Bericht door PA1SVM »

PD1ITZ schreef: 20 aug 2023, 15:21 Een externe tuner zorgt er alleen maar voor dat de SWR laag is zodat de transceiver geen schade kan oplopen, maar de hoge SWR blijft "fysiek" bestaan en je zendt dan dus bijna niets uit. Wie weet wat juist is, hoe dit in elkaar zit en kan het mij uitleggen?
Een interne of externe tuner doet idd niets anders dan een prettige SWR maken voor de eindtrap van je zender. Na de tuner (van zender naar antenne gerekend) is en blijft de fysieke SWR ongewijzigd en dus kan behoorlijke aanpassingsverliezen hebben.

Waarom wordt er een externe tuner aangeraden? Die heeft vaak een groter bereik 1 op 10 of meer, terwijl een interne tuner maar vaak een bereik heeft van 1 op 3.

73, Sven

Plaats reactie