Tegelvoet van goede kwaliteit

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Tegelvoet van goede kwaliteit

#1 Bericht door PC1L »

Wilde een tegelvoet voor op de balkonvloer gaan halen ( antennes - enkele grids op een elevatie/ azimuth rotor ). Er zijn er nogal wat uitvoeringen. Misschien dat jullie me een bepaalde voet kunnen aanraden ( kwaliteit / duurzaamheid / stevigheid etc. ) ? De buis moet bv echt onwrikbaar goed vast blijven zitten op de voet.

Wat betreft de opp denk ik wel te moeten kiezen voor 60 x 40 cm of zo, dat is verder geen discussiepunt. Wel zal ik waarschijnlijk toch de pijp van deze tegelvoet moeten verlengen tot aan zo'n 1m75 maximaal.

Met dank voor eventuele goede tips in deze hi

73 PC1L.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Tegelvoet van goede kwaliteit

#2 Bericht door PE2AAB »

Wind antennebouw (voormalig Bijzen) heeft mooie frames. Ook GB Towers heeft mooie frames.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 244
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: Tegelvoet van goede kwaliteit

#3 Bericht door PA3JVA »

Je zou Maarten, PE7M eens kunnen polsen. Die heeft voor zo ver ik weet diverse tegelvoeten voor 40x60 liggen.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Tegelvoet van goede kwaliteit

#4 Bericht door ON5RKN »

Bij de schroothandel of het autokerkhof een velg met band halen, heel de zwik vol gieten met beton
met uitsparing voor je buis en je hebt al vlug een zeer stevige voet die je amper kan verplaatsen.

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Tegelvoet van goede kwaliteit

#5 Bericht door Charles_ »

PC1L schreef: 31 jul 2023, 17:59Wilde een tegelvoet voor op de balkonvloer gaan halen ( antennes - enkele grids op een elevatie/ azimuth rotor ).
ON5RKN schreef: 31 jul 2023, 18:59 Bij de schroothandel of het autokerkhof een velg met band halen, heel de zwik vol gieten met beton
met uitsparing voor je buis en je hebt al vlug een zeer stevige voet die je amper kan verplaatsen.
En kan het balkon het totaalgewicht probleemloos dragen, incl. windbelasting?
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Tegelvoet van goede kwaliteit

#6 Bericht door ON5RKN »

Geen schrik, als een balkon dat klein gewicht niet aankan....

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1038
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Tegelvoet van goede kwaliteit

#7 Bericht door PD5DJ »

Ik ben voorstander van een symmetrische voet.
Dat wil zeggen, alle zijden gelijk ook ivm met spanning op evt tui kabels/stangen.

Ik heb altijd mijn eigen tegelvoeten gemaakt van 5x50x50 stalen hoeklijn. en dan zo geconfigureerd dat er 4 tegels in in een "kring" liggen.

Op elke hoek is dan tui punt te maken, en daarmee de last evenwijdig te verdelen.

Deze constructie heeft al enorme windlasten doorstaan zonder enig probleem.

Om de X jaar even uit elkaar halen en opnieuw in de bijts zetten, en kan er dan weer X jaar tegen aan.

2006
Afbeelding

Zelfde voet op een andere woning +10 jaar later
Afbeelding
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Tegelvoet van goede kwaliteit

#8 Bericht door PC1L »

PD5DJ schreef: 01 aug 2023, 10:45 Ik ben voorstander van een symmetrische voet.
Dat wil zeggen, alle zijden gelijk ook ivm met spanning op evt tui kabels/stangen.

Ik heb altijd mijn eigen tegelvoeten gemaakt van 5x50x50 stalen hoeklijn. en dan zo geconfigureerd dat er 4 tegels in in een "kring" liggen.

Op elke hoek is dan tui punt te maken, en daarmee de last evenwijdig te verdelen.

Deze constructie heeft al enorme windlasten doorstaan zonder enig probleem.

Om de X jaar even uit elkaar halen en opnieuw in de bijts zetten, en kan er dan weer X jaar tegen aan.

2006
Afbeelding

Zelfde voet op een andere woning +10 jaar later
Afbeelding
Symmetrisch, absoluut ! Mooi gedaan. Complimenten. Maar zag ze alleen in bv 40x60. Als ik ze zelf maak zal het symmetrisch zijn. Per slot van rekening draaien de antennes minimaal 360 graden dus symmetrie vereist ( maar 30x30 is te weinig ). Ook al zal 40x60 hier ook wel werken.

Tja, het gewicht is geen probleem daar deze balkon meerdere volwassenen continu aankan. De tegelvoet zal al werken zonder tegels trouwens. totaal gewicht misschien maximaal 25 kg alles compleet met de antennes en de rotoren. Kant en klare tegelvoet ( tegels indien ooit nodig hi ) is ook optie zal het bekijken. Als er later voor een andere toepassing dan de standaard tegels in passen is dat meegenomen hi.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Tegelvoet van goede kwaliteit

#9 Bericht door PC1L »

PE2AAB schreef: 31 jul 2023, 18:17 Wind antennebouw (voormalig Bijzen) heeft mooie frames. Ook GB Towers heeft mooie frames.
Daar een voet gezien 50x50 ( symmetrisch ) ga er eens kijken, bedankt voor de tip :-)

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Tegelvoet van goede kwaliteit

#10 Bericht door PA9X »

Als je voor een 60x40 tegelvoet kiest, kun je de tegelvoetbuis bovenin ook aan de voet zelf tuien voor extra stabiliteit.

Plaats reactie