muurbeugels

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

muurbeugels

#1 Bericht door PA7RA »

Goedemorgen,

Ik heb op verschillende ham beurzen een ON amateur Zien staan die spullen verkocht van aluminium zoals antenne klemmen beugels en die maakt alles zelf van aluminium en staal.
Alleen ik heb geen naam van deze beste man.
Zelf ben ik op zoek naar goede stevige muurbeugels om een mastje tegen de gevel aan te plaatsen.
Natuurlijk heb ik op internet gekeken maar dat vind ik zelf nog al zeer dun en slecht gegavaniseerd.
dus ik zoek wat stevigere beugels waar ik de komende jaren geen omkijken naar heb.
de beugels die ik op internet aan geboden zie worden daar zit de oxidatie al op als je ze koopt.
Ik ben benieuwd of iemand me hier mee verder kan helpen of natuulijk een goed adres waar de goede beugels te koop zijn.


Alvast bedankt
Groeten Rien, PA7RA

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: muurbeugels

#2 Bericht door PG7M »

PG7M Robert

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: muurbeugels

#3 Bericht door TheoP »


PA3FBO
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: muurbeugels

#4 Bericht door PA3FBO »


Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: muurbeugels

#5 Bericht door PA9X »

PA7RA schreef: 23 jul 2023, 10:23 Zelf ben ik op zoek naar goede stevige muurbeugels om een mastje tegen de gevel aan te plaatsen.
Wat voor diameter mast, lengte en wat voor antenne?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: muurbeugels

#6 Bericht door PA3DJS »

PA9X schreef: 23 jul 2023, 13:18
PA7RA schreef: 23 jul 2023, 10:23 Zelf ben ik op zoek naar goede stevige muurbeugels om een mastje tegen de gevel aan te plaatsen.
Wat voor diameter mast, lengte en wat voor antenne?
En wat moet de afstand van beugel tot mast minimaal zijn (bijv. vanwege goot of andere overstek)?

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: muurbeugels

#7 Bericht door ON5RKN »

Ik heb stevige 3 hoek beugels in 5mm dik RVS voor buizen tot diameter 110 mm uit afbraak van GSM-antennes tegen een gebouw aan,
Hoe kan ik hier foto's posten

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: muurbeugels

#8 Bericht door PE2AAB »

Klik op het tabblad ‘bijlagen’ onder je tekstveld bij het posten. Daar kun je plaatjes uploaden. Klik vervolgens op ‘in tekst plaatsen’ en de foto wordt op de plaats van de cursor in BB Code ingevoerd.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Re: muurbeugels

#9 Bericht door PA7RA »

PA9X schreef: 23 jul 2023, 13:18
PA7RA schreef: 23 jul 2023, 10:23 Zelf ben ik op zoek naar goede stevige muurbeugels om een mastje tegen de gevel aan te plaatsen.
Wat voor diameter mast, lengte en wat voor antenne?
Mast diameter is 50mm Alluminium buis 4meter waar van 2 meter tegen de gevel aankomt met 2 of 3 beugels dus 2 meter boven het platte dak uit en dan komt er een 5 elm voor 2 meter in en een 10 elm voor 70 cm bieden kruisyagi naast elkaar gemonteerd dus niet boven elkaar voor satelietwerk.
En graag jullie advies of het misschien beter is om dit met een tegelvoet met 4 60x40cm tegels op het platte dak te plaaten?
maar ik heb geen idee of 4 tegels vam 35 kg genoeg zijn om dit in een storm overeind te houden

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: muurbeugels

#10 Bericht door PA3DJS »

PA7RA schreef: 23 jul 2023, 17:53
PA9X schreef: 23 jul 2023, 13:18
PA7RA schreef: 23 jul 2023, 10:23 Zelf ben ik op zoek naar goede stevige muurbeugels om een mastje tegen de gevel aan te plaatsen.
Wat voor diameter mast, lengte en wat voor antenne?
Mast diameter is 50mm Alluminium buis 4meter waar van 2 meter tegen de gevel aankomt met 2 of 3 beugels dus 2 meter boven het platte dak uit en dan komt er een 5 elm voor 2 meter in en een 10 elm voor 70 cm bieden kruisyagi naast elkaar gemonteerd dus niet boven elkaar voor satelietwerk.
En graag jullie advies of het misschien beter is om dit met een tegelvoet met 4 60x40cm tegels op het platte dak te plaaten?
maar ik heb geen idee of 4 tegels vam 35 kg genoeg zijn om dit in een storm overeind te houden
Als een tegelvoet een serieuze optie is, wil ik wel een berekening voor je maken. Wat ik nodig heb is een tekening met alle maten en diktes van de gebruikte materialen er in. Je zit in een behoorlijk windgebied, dus ik vermoed dat ik rekening ga houden met wind(vlaag) van 150 km/h (stuwdruk van 1100 N/m2). Het wat kan minder, als je serieuze afscherming hebt door andere gebouwen/constructies.

Worden het beugels, dan twee. Drie beugels belast je ankerspunten meer dan twee beugels.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: muurbeugels

#11 Bericht door PA9X »

PA7RA schreef: 23 jul 2023, 17:53 Mast diameter is 50mm Alluminium buis 4meter waar van 2 meter tegen de gevel aankomt met 2 of 3 beugels dus 2 meter boven het platte dak uit en dan komt er een 5 elm voor 2 meter in en een 10 elm voor 70 cm bieden kruisyagi naast elkaar gemonteerd dus niet boven elkaar voor satelietwerk.
En graag jullie advies of het misschien beter is om dit met een tegelvoet met 4 60x40cm tegels op het platte dak te plaaten?
maar ik heb geen idee of 4 tegels van 35 kg genoeg zijn om dit in een storm overeind te houden
Een lokale amateur heeft een FB13 (3,7m draaicirkel) en een 8 elements voor 2 meter op zelfde tegelvoet staan, op een gebouw 25m hoog op 15km van de kust. De FB13 op 1,5m hoogte en de 8 elements op 2m hoogte. Zes betontegels erop. Als je tijdens een storm de antennes maar in de windrichting zet en zo de windlast minimaliseert, moet dat wel kunnen. Het is alleen de vraag of je dak het wel kan dragen.

Als je aan de muur gaat bevestigen zou je ook eens kunnen kijken naar deze beugels van GB Antennes: https://www.gbantennes.com/nl/gb-masten ... -30cm.html.

Als je voor rvs kiest, houd er dan rekening mee dat alles van aluminium wat ermee in verbinding staat gaat corroderen:
https://www.veron.nl/nieuws/aluminium-e ... e-ellende/

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: muurbeugels

#12 Bericht door PA3DJS »

Met het risico op een lange discussie over optimale plaatsing ankerpunten bij meer dan twee ankers...

Die beugel met twee gaten per arm (uit link van PA9X) lijkt een mooie krachtverdeling over 4 ankers te geven. Als je echt goede krachtverdeling wilt hebben omdat je twee ankerpunten te krap vindt, doe je het zo:
Beugel_4punts.png
Beugel_4punts.png (3.52 KiB) 1035 keer bekeken

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: muurbeugels

#13 Bericht door PA1AIS »

PA9X schreef: 23 jul 2023, 18:23

Als je voor rvs kiest, houd er dan rekening mee dat alles van aluminium wat ermee in verbinding staat gaat corroderen:
https://www.veron.nl/nieuws/aluminium-e ... e-ellende/

Ook alweer zo'n bijna halve hoax (als je je verstand niet goed gebruikt).
Het is van groot belang welke aluminiumlegering je hebt. Aluminium uit de bouwmarkt is useless. Ik gebruik beroeps op schepen en aan de kust en offshore altijd legering 5083 en 6082 met magnesium en is zeewater bestendig.
Ik bouw al 25 jaar mee aan KNRM reddingboten met antennes en apparatuur, je moet wel gezond verstand gebruiken.
Inderdaad is galvanisch scheiden erg wenselijk met extra kunststof ringen of vaseline of molykote 111 (dik siliconenvet). Ik monteer zelfs messing-verchroomd rechtstreeks op aluminium 6082, met vaseline er tussen en goed ingepakt in vulc, tape of krimpkous met lijm. Na 6 jaar komt het tijdens groot onderhoud als nieuw tevoorschijn.
Teflon plaat mag ook, maar is niet voor iedereen weggelegd. De bekende gele isolatie smurrie is pure nonsens en peperduur.

Ik heb zelf gegalvaniseerde beugels en een aluminium pijp, maar de pijp zit wel geklemd met PVC rioolbuis, dus galvanische scheiding. Gaat 30+ jaren mee.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: muurbeugels

#14 Bericht door PA3DJS »

PA1AIS schreef: 23 jul 2023, 20:44
PA9X schreef: 23 jul 2023, 18:23

Als je voor rvs kiest, houd er dan rekening mee dat alles van aluminium wat ermee in verbinding staat gaat corroderen:
https://www.veron.nl/nieuws/aluminium-e ... e-ellende/

Ook alweer zo'n bijna halve hoax (als je je verstand niet goed gebruikt).
Het is van groot belang welke aluminiumlegering je hebt. Aluminium uit de bouwmarkt is useless. Ik gebruik beroeps op schepen en aan de kust en offshore altijd legering 5083 en 6082 met magnesium en is zeewater bestendig.
Ik bouw al 25 jaar mee aan KNRM reddingboten met antennes en apparatuur, je moet wel gezond verstand gebruiken.
Inderdaad is galvanisch scheiden erg wenselijk met extra kunststof ringen of vaseline of molykote 111 (dik siliconenvet). Ik monteer zelfs messing-verchroomd rechtstreeks op aluminium 6082, met vaseline er tussen en goed ingepakt in vulc, tape of krimpkous met lijm. Na 6 jaar komt het tijdens groot onderhoud als nieuw tevoorschijn.
Teflon plaat mag ook, maar is niet voor iedereen weggelegd. De bekende gele isolatie smurrie is pure nonsens en peperduur.

Ik heb zelf gegalvaniseerde beugels en een aluminium pijp, maar de pijp zit wel geklemd met PVC rioolbuis, dus galvanische scheiding. Gaat 30+ jaren mee.
Jij zegt nu toch hetzelfde als in de link van PA9X, of mis ik iets?

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: muurbeugels

#15 Bericht door PA9X »

PA1AIS schreef: 23 jul 2023, 20:44
PA9X schreef: 23 jul 2023, 18:23 Als je voor rvs kiest, houd er dan rekening mee dat alles van aluminium wat ermee in verbinding staat gaat corroderen:
https://www.veron.nl/nieuws/aluminium-e ... e-ellende/
Ook alweer zo'n bijna halve hoax (als je je verstand niet goed gebruikt).
Beetje gek om dat een "halve hoax" te noemen. Klopt het dan niet wat ik schrijf?

Plaats reactie