Diamond VX-50

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1VHF
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jun 2021, 13:32
Roepletters: PA1VHF

Diamond VX-50

#1 Bericht door PA1VHF »

Hallo,

Heeft iemand een idee bij de prestaties van de Diamond VX-50, de radiaalloze versie van de X-50? Gelijke specificaties op papier, maar niemand ter wereld lijkt er ooit iets over geschreven te hebben.

Verder dan 'geen klachten over gehad' van verkopers kom ik niet.

Groet,

Frank PA1VHF

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2568
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Diamond VX-50

#2 Bericht door PA5COR »

Datt ding heeft toch 17 cm radiaaltjes? ik heb ergens gelezen dat iemand die verving door 50 cm radialen en toen beter werkte geen idee waar ik dat las.... :mrgreen:
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Diamond VX-50

#3 Bericht door Snof »

Knap als hij daar langere radicalen in heeft weten te draaien :mrgreen:

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Diamond VX-50

#4 Bericht door TheoP »

Waarom zou je deze antenne willen gebruiken?
Ik heb ooit een X50 als mobiel antenne gehad, daar was het echt beter als al het andere prul van mobile antennes.
Voor een basis antenne?
Ik zou voor iets anders gaan, meer lengte.

Theo

PA3ECZ
Berichten: 684
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Diamond VX-50

#5 Bericht door PA3ECZ »

TheoP schreef: 07 jul 2023, 23:53 Waarom zou je deze antenne willen gebruiken?
Ik heb ooit een X50 als mobiel antenne gehad, daar was het echt beter als al het andere prul van mobile antennes.
Voor een basis antenne?
Ik zou voor iets anders gaan, meer lengte.

Theo
Een nieuw type antenne is een "Comet GP5N", en de straler bestaat uit 1 stuk.
Dat heeft ook weer zijn voordeel.

Heb er zelf ook een aangeschaft, en het ziet er goed uit.

Specificaties Comet GP-5N:

- Lengte: 2,42m
- Dualband
- Frequentie: 144 en 433 Mhz
- aantal delen: 1
- Gain: 6.0 / 8.6 dBi
- Impedantie: 50 Ohms
- VSWR: < 1:1.5
- Lengte radialen 49cm
- Mast 30 - 62 mm
- Maximum power: 200 Watts
- Connector: N-connector
- Gewicht: 1,27 kg
Bijlagen
Comet GP-5N.JPG
Comet GP-5N.JPG (17.37 KiB) 2297 keer bekeken

PA1VHF
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jun 2021, 13:32
Roepletters: PA1VHF

Re: Diamond VX-50

#6 Bericht door PA1VHF »

TheoP schreef: 07 jul 2023, 23:53 Waarom zou je deze antenne willen gebruiken?
Ik heb ooit een X50 als mobiel antenne gehad, daar was het echt beter als al het andere prul van mobile antennes.
Voor een basis antenne?
Ik zou voor iets anders gaan, meer lengte.

Theo
Hallo,

Dank voor de reacties tot nu.

Ik zou de VX-50 willen gebruiken omdat hij geen radialen heeft. Dat ziet er minder opzichtig uit en is makkelijker plat te leggen op het balkon.

Er zijn ook langere versies van Diamond (met 'meer metaal in de lucht'), zoals 2x 5/8e zonder radialen. Equivalent van de X300.

Iemand ervaring met VHF-verticals zonder radialen?

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Diamond VX-50

#7 Bericht door PA4WK »

Elke antenne heeft radialen nodig, een uitzondering hierop is de halve golf antenne die aan de mast waarop hij gemonteerd is doorgaans genoeg tegencapaciteit heeft.
Voor wat betreft het visuele aspect, er zijn in mijn buurt ook dingen die ik niet zo mooi vind zoals zonnepanelen en meer of minder geslaagde bouwwerkjes als schuurtjes en schuttingen, daar hoor je mij niet over, laat mij dan mijn antennes, leven en laten leven gun ieder zijn ding. Verder geld voor elke antenne, hoe hoger hij staat des te minder je er van ziet.
Elke antenne dient nu eenmaal aan bepaalde elektrische en constructieve eisen te voldoen, als je probeert die te omzeilen doe je ongemerkt kleine of grote concessies aan de werking.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

on4ged
Berichten: 340
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Diamond VX-50

#8 Bericht door on4ged »

Snof schreef: 07 jul 2023, 23:11 Knap als hij daar langere radicalen in heeft weten te draaien :mrgreen:
Waarom zou dat moeilijk zijn? Ik heb bij mijn antenne Comet GP3 ook een nieuwe radiaal gestoken (eentje was ik verloren).
Niet meer dan gewoon een stangetje met 3 of 4 mm (juiste mm weet ik niet exact meer) draad erop getrokken en de zaak is opgelost
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Diamond VX-50

#9 Bericht door Snof »

Omdat je bij de Diamond VX serie geen radialen hebt en dus ook geen gaatjes met m5 hebt.

PA1VHF
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jun 2021, 13:32
Roepletters: PA1VHF

Re: Diamond VX-50

#10 Bericht door PA1VHF »

PA4WK schreef: 08 jul 2023, 11:54 Elke antenne heeft radialen nodig, een uitzondering hierop is de halve golf antenne die aan de mast waarop hij gemonteerd is doorgaans genoeg tegencapaciteit heeft.
Voor wat betreft het visuele aspect, er zijn in mijn buurt ook dingen die ik niet zo mooi vind zoals zonnepanelen en meer of minder geslaagde bouwwerkjes als schuurtjes en schuttingen, daar hoor je mij niet over, laat mij dan mijn antennes, leven en laten leven gun ieder zijn ding. Verder geld voor elke antenne, hoe hoger hij staat des te minder je er van ziet.
Elke antenne dient nu eenmaal aan bepaalde elektrische en constructieve eisen te voldoen, als je probeert die te omzeilen doe je ongemerkt kleine of grote concessies aan de werking.
Veel professionele en maritieme verticale VHF-antennes hebben 5/8e- en 6/8e-golfstacks en hebben geen radialen.

Plaats reactie