Afstand/kabel tussen Endfed en Choke

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Afstand/kabel tussen Endfed en Choke

#1 Bericht door PD4VCC »

Ik ben voornemens om een (hy) endfed te gebruiken als vaste opstelling en wil dit daarom knap installeren. Dat betekent ook dat ik voor save ga en een Choke/isolator voor/achter de Endfed wil plaatsen. Voor het type dat ik voor ogen heb zit er 2.1m tussen de choke en de voeding. Ik ben nieuwsgierig naar ervaring/voorbeelden hoe jullie dit netjes hebben weggewerkt.

Het liefst plaats ik de choke natuurlijk netjes onderaan hetzelfde pijpje als waar ook de Endfed op gemonteerd is en rol ik de Coax op in een lus.. Maar dit is een No-go begreep en moet deze idealiter hoger dan de Endfed geplaatst zijn.

Hoe hebben jullie dit gedaan? (foto's welkom!)

PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Afstand/kabel tussen Endfed en Choke

#2 Bericht door PH7R »

Volgens HyEnd afstand endfed en common mode is 5% van de laagste golflengte, dus in geval van 80mtr band ca 4,2 mtr, https://hyendcompany.nl/tech_info#main . Daarna van common mode naar TX is er geen min afstand. Nog nooit gehoord dat common mode hoger moet hanger dan de Endfed.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

PA2HP
Berichten: 556
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: Afstand/kabel tussen Endfed en Choke

#3 Bericht door PA2HP »

Bij mij zit ie ook op 4.2 meter van de HyEndFed box.
Ik heb een verkorte ( 15.50 mtr) versie voor 80, 40, 20 en 10.
Dit overigens op advies ook van Ron PA3RK.
Totaal geen inspraak in mijn shack, waar ik dit zonder choke wel had.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Afstand/kabel tussen Endfed en Choke

#4 Bericht door PA9X »

Zoals PH7R al schreef, iets meer dan 4 meter coax tussen de box en de choke. Maar aangezien je waarschijnlijk (nog) niet op 80m gaat zenden, is 2 meter ook goed. Coax niet oprollen, maar gestrekt laten. Dus je kunt de choke ook gerust onder die buis monteren.

Als die buis nu van metaal en 2 meter lang is, kun je die ook al tegencapaciteit gebruiken. Dan verbind je de buis met de "aardschroef" op de HyenFed box. De choke plaats je dan direct onder de box of met een korte tussenkabel.

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Afstand/kabel tussen Endfed en Choke

#5 Bericht door PD4VCC »

dank voor reacties..

Ja de lengte van de kabel is bekend 2.1m (40,20,10 versie) Het gaat er mij vooral om wat je met dat stuk van 2 meter doet. Het liefst heb ik hem niet los liggen uiteraard vandaar mijn vraag hoe jullie dit hebben opgelost. Ik zal hem netjes proberen te verdelen over de dakkapel en monteer de choke dan onderaan de buis.

Lengte van het 'mastje' (is in dit geval het pijpje op de tegelvoet) is 1.5m dus net even te weinig.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Afstand/kabel tussen Endfed en Choke

#6 Bericht door PA4WK »

Wat je ook kan doen, en misschien is dat in jou geval handiger is de CM choke direct onder de 1:49 trafo en een losse draad van 0,005 lambda als counterpoise.
Voordeel dat je deze draad makkelijk tussen je panlatten door onder de dakpannen kunt trekken zodat hij niet meer in het zicht zit
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Afstand/kabel tussen Endfed en Choke

#7 Bericht door PA4WK »

Oeps,
"losse draad van 0,005 lambda als counterpoise."
Dit moet natuurlijk 0,05 lambda zijn
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Afstand/kabel tussen Endfed en Choke

#8 Bericht door PA1AIS »

PA4WK schreef: 17 jun 2023, 10:16 Oeps,
"losse draad van 0,005 lambda als counterpoise."
Dit moet natuurlijk 0,05 lambda zijn
geeft niet.
Wel goed idee.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Afstand/kabel tussen Endfed en Choke

#9 Bericht door PD4VCC »

PA4WK schreef: 17 jun 2023, 09:27 Wat je ook kan doen, en misschien is dat in jou geval handiger is de CM choke direct onder de 1:49 trafo en een losse draad van 0,005 lambda als counterpoise.
Voordeel dat je deze draad makkelijk tussen je panlatten door onder de dakpannen kunt trekken zodat hij niet meer in het zicht zit
Ja, zeker. Tegelijkertijd dacht ik dat ik dit natuurlijk ook gewoon kan doen met de 2.1m coax.

Tegelvoet + pijpje 1.5m --> (bovenop diamond x30) --> daaronder hyendfed trafo met klem--> choke onderaan buis op 15cm boven de grond. De 2.1 meter tussencoax laat ik dan gewoon over het dak van de kapel lopen en leg hem klem onder een dakpan of iets dergelijks.

Ik ga er hierbij vanuit dat het niet uitmaakt dat de coax naar de zender dichtbij of langs de tussenkabel naar de choke loopt.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Afstand/kabel tussen Endfed en Choke

#10 Bericht door PA4WK »

Houd er wel rekening mee dat over de buitenkant van je coax, voor je RF choke ongewenste RF stromen lopen, als deze op korte afstand of tegen je coax loopt die van je RF choke naar binnen gaat kan ik me voor stellen dat je door koppeling de storing alsnog op je coax krijgt, maar dat is maar een veronderstelling, het kan geen kwaad om voordat je coax naar binnen gaat een 2e RF choke te plaatsen.
Wellicht zijn er mensen hier op het forum die daar zekerheid over kunnen geven.
Ik zou als ik jou was een lengte van 4.20m. aanhouden, nu mag je nog niet op 80 maar ik weet niet of je ooit je F wilt gaan halen, maar dan hoef je niets meer aan te passen.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie