...

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#31 Bericht door PA1ZP »

Hoi Charles

Je stelde een vraag over het stoorniveau.
Ik woon in dezelde stad net als jij, helaas zijn er hier in de stad grote verschillen, ikzelf heb eigenlijk alleen op 80 mtr last van City QRM.
Maar pd5ghm heeft dat voornamelijk op 2 en 20 mtr.

Het is erg afhankelijk van je zeer nabije omgeving, en dan kan het in de kern van een dorp net zo hard storen of nog harder dan midden in het centrum van een grote stad.
Je moet daar letterlijk wat geluk mee hebben.

Een van de ergste stoorders die je kan hebben zijn sjing-tong-sjang schakelende voedingen van goedkope chinese prulmakelij.
Ik heb er een in de buurt gehad die van 300 kHz tot 10 Mhz alles onbruikbaar maakte.

Een kennis van me had zo een voeding voor zijn halogeen spotjes daar was het stoorniveau op 10 mtr nog S 9+.

Je moet er geluk mee hebben.
Een andere simpele mogelijkheid om de City QRM te ontvluchten is portabel gebruik van je station bijvoorbeeld in de polder. of bijv een van de mooie heide of bos-omgevingen die we rondom het zuidoosten van de stad hebben.

bijv bij de Appel of Peren vijver of aan de plassen van Herperuin of in het bomenpark in Heesch zit je in een sprookjesachtige rustige omgeving.

Dat lijkt een enorm werk maar het kan in principe op de fiets met een FT857 of Ft817 en een klein 8Ah gelaccutje of de battrypack van de FT817 en een portabel mastje met antennetje.

Antennetje zetten en mooi op je gemak op een bankje of zo gaan zitten zenden.
Een prachtige manier om een zomerse dag te besteden

Ik heb een antenne ontwerp voor een vertical GP van 10 t/m 20 mtr gemaakt van een bamboehengeltje van de action van 1 euro en de mast kan bestaan uit 2 gekoppelde bezemstelen.

Het verticaltje wordt gevoed met een open lijntje van een 10 tal mtrs.
Tuner kan bijv een MFJ 904 of zo zijn.

Natuurlijk kan je ook een dipooltje tussen een paar bomen ophangen, ik weet alleen niet of dat geheel je handicap toe-laat

Het antennetje staat in een 10 tal minuten
De open lijn en de antenne draad bestaat uit opengetrokken tweelingsnoer.

Ducktape of ty-raps houden de boel bij elkaar.

Ik hoop dat het wachten op zelfstandige woonruimte beperkt blijft en dat je snel je eigen shackplekje hebt Charles.

Ik zal een fotootje doen van mijn antenne park(je)
Bijlagen
antennes-in-tuin.jpg
antenne's in de tuin en op het dak
(42.47 KiB) 514 keer gedownload
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#32 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#33 Bericht door PA1ZP »

Hoi Charles

Ik zou je erg zeer kunnen doen als je niet kunt lopen om dan te vragen met de fiets antennes op te gaan zetten in het bos, het is namelijk absoluut niet de bedoeling elkaar pijn te doen, daarvoor de melding "als uw handicap het toelaat".

Verder heb ik geluk mijn zoon is ook al een paar jaar amateur en die vind het prutsen aan antenne's in het veld geweldig, vaak zetten we de antenne alleen maar op en als het ding doet wat we verwachten voor wat betreft het gestelde doel zoals SWR aanpassing of het vlug op en afbreken en of mechanische stabiliteit, maken we niet eens een verbinding maar breken we de boel af en gaan we lekker ergens een ijsco of wat anders lekkers eten hihi.

Ook gaan we vaak bij kennissen die in het veld prutsen aan antenne's op bezoek om lekker eens bij te babbelen en eens lekker samen buiten bezig te zijn, natuurlijk kunnen we dan ook veel van elkaar opsteken en elkaars visies op een en ander kunnen zo de antenne bouw kennis op een steeds wat hoger trapje brengen.

Dat mensen een beetje raar opkijken als we ergens een antenne aan het testen zijn, zijn we intussen wel gewend.
We leggen dan kort in gewone taal uit wat de bedoeling is en prutsen dan gewoon door zonder blikken of blozen.

We proberen ook wel eens de boel voor de gek te houden en zeggen dan iets in de trend van dat we bang zijn dat er mannetjes van mars komen en dat we zo hun navigatie proberen te verstoren.

Tijdens een vossenjacht in Oss vroeg er ook eens een wijsneus denigrerend wat we aan het doen waren, vertelden we dat we onze experimentele vliegende schotel kwijt waren en dat we hem op zijn homingbaken probeerden uit te peilen.

Vooral zo met een groepje wat aan klungelen in het veld is gewoon erg gezellig, lekker buiten en ontspannen, meestal proberen we dan als afsluiting van de dag en het experiment s'avonds even onze vrienden in Paramaribo te werken die het altijd prachtig vinden om te horen met wat voor raar antenneconcept we nu de verbinding weer aan het maken zijn.

Tijdens die verbinding is dan uiteraard meteen te merken of het antenne-concept een stap in de goede richting is of dat de theorie van het antenne ontwerp totaal anders uitpakt in de praktijk, ook hebben we dan altijd wel onze standaard vergelijkingsantenne erbij zodat we ook kunnen zien wat het nieuwe ontwerp brengt of niet brengt.

73 de pa1zp
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Plaats reactie