Diamond X510N vervangen door kloon

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Diamond X510N vervangen door kloon

#1 Bericht door PA5COR »

Helaas ging na 17 jaar dienst de Diamond X510N stuk, waarschijnlijk c tje stuk.( moet nog kijken)
Kan je wel repareren maar het stoorde me ook dat de antenne veel bewoog met wind.
Bij Harry een kloon gezien die uit veel steviger glasvezel gemaakt was en besteld
Kwam gister aan dus in elkaar zetten en bleek dat de metalen delen die in de bussen gingen en je moet vastdraaien niet ver genoeg erin gingen, dus maar met 100 watt soldeerbout gesoldeerd, zit het zeker vast.

Glasvezel delen waren behoorlijk dikker en na het in elkaar zetten veel steviger, geen gezwiep meer, op het dak gezet en gekeken op 2/70 voor de ontvangst resultaten, geen verschil met de Diamond versie.
SWR meting, max 1 op 1.6 snel teruglopend naar 1.1 in het midden van de banden, goed genoeg dus.
verschil met Diamond, alu radialen i.p.v. RVS, verder zag ik geen verschil wel betere glasvezel behuizing.
Gemaakt in Spanje voor zover ik weet, verkocht onder verschillende namen, Kommunica X510 PWR ( 350 watt uitvoering) die ik nu heb, of D-Original X510 NW.( beide gelijke uitvoering)
Met de harde wind vandaag bleef ie mooi staan veel beter als de oude Diamond.
Gevoed met 15 meter Ecoflex 15.
Op 2 stokjes van een camouflage set die ook iets meegeven.
Omdat de Diamond daar ook op stond een goede vergelijking.
Geen ruitewisser geziep meer van de S meter op 70, althans een mooi stuk minder.
Ook prettig dat ie 350 watt aankan i.p.v 200 watt van de Diamond, ik neem die getallen met een kilo Jozo zout...
als deze het ook 17 jaar volhoud ben ik tevreden.
Maar 60 a 70 watt FM/FT8 sessies die lang duren moet ie aankunnen, helaas vond de diamond na 17 jaar dat het wel genoeg was.

De gain wordt bereikt doordat de antenne een platte "pannekoek" maakt van het uitstralings diagram, en maar 10 graden plat kijkt, zet he daarom met de waterpas vertikaal zodat de "pannekoek' overal goed net over de horizon kijkt....en niet scheel kijkt.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Diamond X510N vervangen door kloon

#2 Bericht door PD7HB »

Cor ga er maar niet van uit dat Komunica Spanje zelf antennes maakt, het is allemaal China import en de afwerking laat wel wat te wensen over. In jouw geval koop je een nieuwe antenne en je moet er al gelijk met een 100 watt bout aan solderen omdat de delen niet ver genoeg in elkaar paste. Wij hebben met een groepje geëxperimenteerd met de Komunica HF-Pro en daar konden we ook al heel snel beginnen met een modificatie: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... t=komunica

Ik persoonlijk ben een beetje klaar met dit merk maar wens je er wel heel lang plezier van.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Diamond X510N vervangen door kloon

#3 Bericht door Thijzer »

Ik heb de HF-pro2 van Komunika, volgens mij het zelfde als in het topic dat je aanhaalde. Ik heb nog geen vreemd gedrag gemerkt maar zal het zeker eens nakijken en wellicht ook modificeren.

Aan de andere kant, zo'n antenne werkt (áls hij werkt) prima voor portabel gebruik. Ik heb 'm al meerdere malen op een lage 3-poot gebruikt en niet zelden buiten Europa gewerkt. Tja, hij is compacter dan de MP-1 en die gebruikt een soort fingerstocks voor het contact, dat is een stuk zekerder maar dat heeft ook meer ruimte nodig.

Wat betreft de X-510 (die Komunika dus heeft gekopieerd, wat niet zo moeilijk is) zou ik die van Diamond gewoon repareren. Alle C's er even uit solderen en vervangen door degelijke exemplaren. Dan kan hij er opnieuw 17 jaar tegenaan, zo niet langer.

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Diamond X510N vervangen door kloon

#4 Bericht door PD7HB »

Thijzer de HF-Pro gaat vooral raar doen bij portable gebruik als er een beetje wind op komt zetten, dat rare opgerolde stukje verkoperde verenstaal raakt dan de spoel op meerdere plaatsen waardoor de SWR gaat verlopen. Het is een heel vreemde constructie en er zit ruimte tussen spoel en rolletje verenstaal.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Diamond X510N vervangen door kloon

#5 Bericht door Thijzer »

PD7HB schreef:Thijzer de HF-Pro gaat vooral raar doen bij portable gebruik als er een beetje wind op komt zetten, dat rare opgerolde stukje verkoperde verenstaal raakt dan de spoel op meerdere plaatsen waardoor de SWR gaat verlopen. Het is een heel vreemde constructie en er zit ruimte tussen spoel en rolletje verenstaal.
Ja oke, nou snap ik inderdaad wat het probleem is. Beetje cheap-ass oplossing met dat rolletje koper erin. Je kunt de antenne wel locken door de ring aan te draaien, dan verschuif hij niet meer. Maar als dan alsnog de verbinding kan veranderen dan schiet het nog niet op natuurlijk.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Diamond X510N vervangen door kloon

#6 Bericht door PA5COR »

IK zal de Diamond uit elkaar trekken en zien wat er stuk is en repareren and als reserve op zolder zetten.
Keus voor deze kloon was simpel de dikkere behuizing en daardoor minder zwiepende antenne wat van de Diamond zeker met wat wind op 70 Cm een ruitenwisser achtige S meter gaf....leuk maar onhandig.
Dat is zeker verbeterd.
Dat ik de antenne moest solderen? geen probleem, ook al gedaan bij de Diamond antenne 17 jaar terug, klem verbindingen zijn gevoelig met bewegingen op het dak en kunnen "krakende"geluiden veroorzaken wat de repeater antenne bij Heerenveen ook al gaf en over was na solderen van deze insteek verbindingen.
Voor de rest is de kwaliteit voldoende van deze kloon, ik had uitgebreid genoteerd hoe de Diamond antenne werkte zonder condities, an deze doet precies hetzelfde.
Bevestigings materiaal zelfde als diamond rvs, passend en stevig.
De diamond was al eens geschilderd vanwege het verkankeren van de verflaag en dan wordt het zeer dunne glasvezel aan getast.
Deze glasvezel stok is minstens een keer zo dik, veel stabieler.
UIteraard alles afgewerkt met zelf vulcaniserende tape...ook verbindingen stokken na goed aandraaien.

Prijsverschil niet schokkend paar tientjes goedkoper, maar daar ging het niet om, wel om de veel stevigere glasvezel stok en uiteraard 350 watt ( geclaimed) i.p.v. 200 watt voor de Diamond.
In plaats van 500 volt c'tjes zitter er 1000 volt c'tjes in.
Zo te zien ook wat steviger.
Maar goed hooguit 65 watt erop, meer is hier niet in gebruik.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Diamond X510N vervangen door kloon

#7 Bericht door PD7HB »

In elk geval succes er mee Cor en dat ie ook weer lang mag blijven werken.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Diamond X510N vervangen door kloon

#8 Bericht door PA5COR »

Dank U voor de bloemen ;)
Als ie ook 17 jaar haalt ben ik tevreden.
:mrgreen:
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Plaats reactie