Magloop gebouwd, doet net niet wat ik wil

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Magloop gebouwd, doet net niet wat ik wil

#1 Bericht door Paula Bean »

Met koper- en PVC buizen, koppelstukjes en tie-wraps maakte ik vanmiddag deze magloop met een doorsnee van 80cm:

Afbeelding

De variabele condensator hangt er nog wat provisorisch bij, maar toch kan de antenne afgestemd worden van 5.6 Mhz tot 26 Mhz. Met de SDR op een bandbreedte van 10 Mhz kun je dan een enorme signaalpiek door het spectrum zien lopen als je eraan draait. Bij 26 Mhz stopt de piek, die dan nog maar flauwtjes is. De condensator heeft dan ook z'n uiterste stand bereikt.

Eigenlijk had ik gehoopt dat de antenne wel tot 29.5 Mhz zou kunnen gaan. Maar ik denk dat ik een kleiner modelletje moet maken, met iets van 60cm doorsnee. Argh, mijn handen zijn nog verkrampt van het buigen van al dat koper...

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Magloop gebouwd, doet net niet wat ik wil

#2 Bericht door PA3DJS »

Bedenk wel dat de relatie tussen condensatorwaarde en afstemfrequentie omgekeerd kwadratisch is. Dus als je de afstemfrequentie wilt verdubbelen, moet de condensator een factor 4 kleiner worden.

Die loop is prima voor CB en 10m, maar de condensator heeft een te grote waarde. Als je er in de toekomst me wilt zenden, heb je een condensator nodig met grote plaatafstand (in orde van mm'ers).

Ik neem aan dat je ter orientatie een online loop berekeningsprogramma hebt gebruikt. Is wel gaaf om te zien als je de resonantiepiek over de band kunt draaien.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Magloop gebouwd, doet net niet wat ik wil

#3 Bericht door PA0FRI »

Kan ook voeden volgens de tekening. Punten experimenteel bepalen.
Bijlagen
Magnloop.jpg
Magnloop.jpg (7.63 KiB) 6182 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Magloop gebouwd, doet net niet wat ik wil

#4 Bericht door Paula Bean »

PA3DJS schreef:Die loop is prima voor CB en 10m, maar de condensator heeft een te grote waarde.
Daar zeg je wat! Wanneer de rotor en de stator maximaal gescheiden zijn, zal de capaciteit waarschijnlijk niet nul zijn, waar ik wel van uitging. Ik zal binnenkort een kleine varcap (0...25pF) monteren en kijken welke resonantie onder- en bovengrens dan bereikt kan worden.

Ik neem aan dat je ter orientatie een online loop berekeningsprogramma hebt gebruikt.
Klopt, die van http://www.66pacific.com/calculators/sm ... lator.aspx

Is wel gaaf om te zien als je de resonantiepiek over de band kunt draaien.
Ja nou, en de stations in die piek worden opeens heel goed hoorbaar. Op diverse AM omroepbanden zijn de stations zo sterk dat de SDR helemaal overpowered wordt en alles doorelkaar brult.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Magloop gebouwd, doet net niet wat ik wil

#5 Bericht door Paula Bean »

PA0FRI schreef:Kan ook voeden volgens de tekening
Volgens mij doe ik dat ook, of doel je op dat de coax op de voedingsloop wordt aangesloten daar waar die het dichtst bij de buitenste loop zit? Jeri Ellsworth doet dat in onderstaande video, en dit biedt trouwens ook de mogelijkheid de mantel van de coax op het midden van de buitenste loop aan te sluiten, want dat is per definitie het nulpunt.


youtu.be/adJp1zO9qfo

Punten experimenteel bepalen.
Bedoel je de punten waar de condensator op de buitenste loop wordt aangesloten? Bij mij op dit moment helemaal onderaan, daar waar de loop onderbroken is. Uit jouw tekening begrijp ik dat je de condensator ook dichter bij het voedingspunt kunt aansluiten. Wat zou dat voor effect op het afstemmingsbereik hebben?

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Magloop gebouwd, doet net niet wat ik wil

#6 Bericht door PA0FRI »

Als de minimum capaciteit van de condensator te groot is kan je (meestal) toch de condensator
gebruiken door het te verplaatsen naar een afstand van het open uiteinde van de loop.
De C krijgt als het ware een kleinere minimum capaciteit.
Je hebt dan wel verlenging van de aansluitpunten condensator nodig.
Een nadeel is dat de maximum capaciteit van de C daardoor verkleind wordt zodat de laagste frequentie omhoog gaat.

Overigens vind ik dat een Delta-match beter werkt en ook voor een grotere bandbreedte zorgt
Bijlagen
Magnloop2.gif
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Magloop gebouwd, doet net niet wat ik wil

#7 Bericht door Paula Bean »

Ik heb de condensator vervangen door een kleiner model (0...25pF):

Afbeelding

En nu is de loop tunable van 19 MHz tot 35 MHz.

Dit is het frequentiegebied rondom de 22Mhz, met de antenne getuned op 23MHz:

Afbeelding

en het frequentiegebied rondom de 33Mhz, met de antenne getuned op 33MHz:

Afbeelding

Het valt me op dat in de lagere gedeelte van het tuning-gebied het versterkingseffect van de afstemming wat sterker is: of verbeeld ik me dat?

Ik kan nauwelijks een bepaald gedeelte van de CB band selecteren met mijn tuning. Bijvoorbeeld, dit is de CB band wanneer de antenne er niet op afgestemd is:

Afbeelding

...en wanneer ik de antenne afstem op het lage gedeelte van de band:

Afbeelding

...en vervolgens de antenne afstem op het hoge gedeelte van de band:

Afbeelding

er is nauwelijks sprake van een 'mooie bult'.

Wat ik eigenlijk zou willen, is:

Afbeelding

...maar het lijkt wel dat mijn magloop daarvoor smalbandiger moet zijn. Nu heb ik gelezen dat des te groter de diameter van de geleider waarvan de secundaire loop is gemaakt, des te breedbandiger de afstemming. Zou ik de andere kant uit moeten gaan, en een smalbandiger versie maken met bv. elektrisch installatiedraad? Zou dat een goed idee zijn?

Dank voor jullie input.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Magloop gebouwd, doet net niet wat ik wil

#8 Bericht door Juul - PE0GJG »

Hoe heb je het koper gebogen ?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Magloop gebouwd, doet net niet wat ik wil

#9 Bericht door Paula Bean »

Juul - PE0GJG schreef:Hoe heb je het koper gebogen ?
Het kwam al op een rol van 5 meter (van de Gamma). Ik heb heel voorzichtig, steeds langs de hele lengte werkend, met mijn handen de rol steeds groter qua diameter gemaakt, goed oplettend dat nergens de koperbuis (ø12 mm) knikt of zijn buisvorm verliest.

Nadat er een mooie ronde vorm van 80cm doorsnede was ontstaan, heb ik die uitgezaagd (het uiteinde van de oorspronkelijke rol kreeg ik niet goed gebogen, moest ik afzagen. Met het overgebleven koper deed ik toen juist het omgekeerde: steeds verder inelkaar buigen totdat ik ergens een ronde vorm van 16cm doorsnede zag, vervolgens die weer uitzagen.

Ik heb er nog kramp van in mijn handen :oops:

De uiteinden heb ik met een waterpomptang plat geknepen nadat ik er een koperdraad half had ingestoken (dikke aardedraad, geel/groen). Vervolgens een beetje vloeimiddel voor koper erop, verhitten met de brander, en soldeer aanbrengen.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Magloop gebouwd, doet net niet wat ik wil

#10 Bericht door PA3DJS »

Voor een loop van grofweg 80 cm en koperen pijp, kom je voor CB op ongeveer 100 kHz -3 dB bandbreedte. De SWR=2 bandbreedte is dan zo'n 70 kHz (dus 35 kHz links en rechts van de frequentie waarbij SWR=1). Als je een smalbandigere loop wilt, kun je het beste een kleinere loop maken, maar dan gaat voor zenden het rendement naar beneden.

Heb je de SWR van de loop al eens gemeten op CB. Je zult wellicht met de koppellus (zit aan coax) moeten experimenteren om goede SWR te krijgen. Als je dat doet, zet je loop niet te dicht bij metaal aangezien dat rare effecten kan geven.

Dat experimenteren met de koppellus is in de praktijk de afstand tot de loop varieren. Als je voor goede SWR de koppelloop wat verder van de loop moet verwijderen, is de koppellus te groot. Die koppellus kan overigens gewoon van installatiedraad. Dat kun je even snel korter knippen.

Dat de bult niet mooi symmetrisch is, kan komen doordat de ingang van de SDR stick niet netjes 50 Ohm is. en/of doordat de coax kabel eveneens wat koppelt met de loop (wat niet de bedoeling is).

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Magloop gebouwd, doet net niet wat ik wil

#11 Bericht door Paula Bean »

PA3DJS schreef:Heb je de SWR van de loop al eens gemeten op CB. Zet je loop niet te dicht bij metaal aangezien dat rare effecten kan geven.
Ik heb de SWR nog niet gemeten, maar dat zal ik van het weekend eens doen.

In de woonkamer meten is misschien niet zo'n goed idee omdat ik omringd ben door gewapend beton en CV-radiatoren. Op mijn balkon zitten ook allerlei stalen en aluminium hekjes. Dus die plekken vallen af.

Het wordt lekker weer, dus misschien kan ik het best het recreatie-park in trekken dat tegenover mijn flat ligt. Ik heb een klein CB transceivertje (Midland M5, met battery pack) die kan ik koppelen met een el-cheapo SWR-meter en de magloop, die ik overigens eerst nog moet voorzien van een PVC voet. Dat wordt een hele expeditie met al die hardware en coaxkabels :mrgreen: Waarschijnlijk zullen de mensen hard gillend wegrennen omdat ze denken dat ik een Helse Machine aan het deployen ben.
Dat experimenteren met de koppellus is in de praktijk de afstand tot de loop varieren.
Daar zit een zwakheid in mijn ontwerp. Het is niet geschikt om de koppellus makkelijk dichterbij/verderaf te schuiven. Ik ging ervan uit dat die altijd zo dicht mogelijk op de buitenste loop moet zitten. Het zou kunnen dat ik een nieuw ontwerp moet bouwen waarbij die loop bv. op een schuivende buis zit.

Dat de bult niet mooi symmetrisch is, kan komen doordat de ingang van de SDR stick niet netjes 50 Ohm is. en/of doordat de coax kabel eveneens wat koppelt met de loop (wat niet de bedoeling is).
Ugh, moet ik ook een laptop en m'n RTL-SDR mee naar buiten nemen, plus ontvangst-antenne? Ik zal wat vrienden moeten inschakelen want dit wordt teveel in mijn eentje :mrgreen: Prettig is wel dat alles werkt op oplaadbare batterijen

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Magloop gebouwd, doet net niet wat ik wil

#12 Bericht door PA3DJS »

Op het balcon kun je het wel proberen (dat hebben velen ook gedaan). Ik gok dat je hem niet op het balconhek mag zetten. Als je daarna dan in het veld gaat, hoef je niet veel meer te veranderen.

Voor ontvangst is die SWR niet zo van belang, maar voor TX natuurlijk wel. Als de koppellus te dichtbij zit (te vast koppelt met de antenneloop), dan wordt de SWR slecht en de bandbreedte neemt toe. Maar de piek bij resonantie wordt ook lager (door de misaanpassing). Te losse koppeling is ook niet goed, want dan wordt de SWR weer slecht voor TX, en voor ontvangst neemt de output af.

Om de loop goed af te stellen met een CB TRX heb je geen RTL dingen meer nodig. Je weet nu hoe de condensator ongeveer moet staan. Ik hoop dat je een CB TRX hebt met SSB erop. Je luistert op SSB, en de grofafstemming doe je dan op de ruis die je hoort (je hoeft dan niet naar de S-meter te kijken). Als je alleen FM hebt, dan wordt het voor de grofafstemming kijken naar de S-meter.

Bij jouw condensator zit de as aan een van de platen. Als je afstemt met een metalen schroevendraaien, verschuift de afstemfrequentie. Ik hoop dat je iets kunt maken van kunststof om af te stemmen. Je zal ook wel gemerkt hebben dat als je in de buurt van de condensator komt (met je handen/arm/etc) dat de piek ook iets verschuift en verandert in hoogte.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Magloop gebouwd, doet net niet wat ik wil

#13 Bericht door Juul - PE0GJG »

Paula Bean schreef:
Juul - PE0GJG schreef:Hoe heb je het koper gebogen ?
Het kwam al op een rol van 5 meter (van de Gamma). Ik heb heel voorzichtig, steeds langs de hele lengte werkend, met mijn handen de rol steeds groter qua diameter gemaakt, goed oplettend dat nergens de koperbuis (ø12 mm) knikt of zijn buisvorm verliest.

Nadat er een mooie ronde vorm van 80cm doorsnede was ontstaan, heb ik die uitgezaagd (het uiteinde van de oorspronkelijke rol kreeg ik niet goed gebogen, moest ik afzagen. Met het overgebleven koper deed ik toen juist het omgekeerde: steeds verder inelkaar buigen totdat ik ergens een ronde vorm van 16cm doorsnede zag, vervolgens die weer uitzagen.

Ik heb er nog kramp van in mijn handen :oops:

De uiteinden heb ik met een waterpomptang plat geknepen nadat ik er een koperdraad half had ingestoken (dikke aardedraad, geel/groen). Vervolgens een beetje vloeimiddel voor koper erop, verhitten met de brander, en soldeer aanbrengen.

Mooi goed overdacht zeg!

Dank voor je uitleg.

En......................ziet er mooi uit.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Magloop gebouwd, doet net niet wat ik wil

#14 Bericht door Paula Bean »

PA3DJS schreef:Voor ontvangst is die SWR niet zo van belang, maar voor TX natuurlijk wel.
Ik heb ondertussen wat kunnen experimenteren met de antenne in combinatie met een 27Mhz transceiver. Ik heb gemerkt dat de afstelling van de condensator extreem gevoelig is. Een nokje meer naar links of rechts en de SWR meter swiept in het rode gebied. Maar correct afgesteld kan ik de SWR op 1:1 krijgen. Dwz., als ik ga zenden, zie ik de naald nauwelijks bewegen.
Als de koppellus te dichtbij zit dan wordt de SWR slecht en de bandbreedte neemt toe. Maar de piek bij resonantie wordt ook lager (door de misaanpassing). Te losse koppeling is ook niet goed, want dan wordt de SWR weer slecht voor TX, en voor ontvangst neemt de output af.
Ik moet nog iets verzinnen dat ik ook daadwerkelijk kan meten of ervaren wat het daadwerkelijk uitgestraald vermogen is. Mijn SWR metertje kan wel 1:1 aangeven, maar wie weet of al die energie ook daadwerkelijk in de ether terechtkomt?
Om de loop goed af te stellen met een CB TRX heb je geen RTL dingen meer nodig. Je weet nu hoe de condensator ongeveer moet staan. Ik hoop dat je een CB TRX hebt met SSB erop. Je luistert op SSB, en de grofafstemming doe je dan op de ruis die je hoort (je hoeft dan niet naar de S-meter te kijken). Als je alleen FM hebt, dan wordt het voor de grofafstemming kijken naar de S-meter.
Merci voor de single-side-band tip. Zal ik gaan proberen. Totnutoe gebruikte ik inderdaad FM modulatie en horen en zien waar de piek zit.
Als je afstemt met een metalen schroevendraaier, verschuift de afstemfrequentie. Ik hoop dat je iets kunt maken van kunststof om af te stemmen.
Haha, ja dat weet ik nog van mijn jeugdige radio experimenten. Ondertussen heb ik gereedschap van kunststof (teflon? PE?) om trimmers in RF circuits af te stemmen. In mijn huidige magloop heb ik een blauw plastic rietje met wat krimpkous om de varco-as heen geklemd, dat werkt behoorlijk. Mijn volgende magloop heeft waarschijnlijk twee koperen platen waarvan de afstand met PE-bouten geregeld kan worden.

Zoals altijd, dank voor de feedback.

Plaats reactie