Antenne voor ontvanger only

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0MIK
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 jul 2009, 20:58
Roepletters: PA0MIK

Antenne voor ontvanger only

#1 Bericht door PA0MIK »

ik lees vaak dat voor ontvangst de antenne niet perse in resonantie hoeft te zijn.
toch als ik er over nadenk kom ik tot het volgende:
er is maximale energie overdracht als de inwendige weerstand gelijk is aan de belastingsweerstand.
in dit geval geldt de inwendige weerstand als de weerstand van de antenne en de belastingsweerstand
is dan de ontvanger.
nu mijn vraag: heeft het zin om een handmatige antenne tuner tussen de antenne en de ontvanger te plaatsen om beiden naar 50 ohm te krijgen?

en waarom vraag ik dit:
ik heb een yaesu ft1000mp transceiver met een ingeboude atu met een end-fed longwire en
een RSPdx sdr ontvangertje met een ZS6BWK antenne.
ik wil deze 2 (zend)ontvangers koppelen (via cat en omnirig) zodat ik een waterval heb op mn yaesu
de ontvangst op de sdr is wat minder goed dan op de yaesu.
zou dat verbeteren met een antenne tuner?
73, Gerrit, PA0MIK
horizontale loop 88m, end-fed 37m, dipool 2x19m, RSPdx,Yaesu FT1000MP, FTdx10, Hermes Lite 2 en een RACAL RA17E MK2

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Antenne voor ontvanger only

#2 Bericht door PA1Bj »

Dat zal op de hf banden niet snel verbetering geven. Aangezien daar altijd sprake is van achtergrond qrm,
Zal de signaal stoor verhouding niet verbeteren. Dat kan pas merkbaar zijn zo ruwweg boven 50 mhz.

Verder kan, indien beide antennes dichtbij elkaar hangen, bij zenden die andere ontvanger defect raken door te hoge veldsterkte.
E.e.a. afhankelijk van het zendvermogen en onderlinge afstand van de antennes. Je zou met een power meter en dummyload kunnen testen hoeveel de andere antenne opvangt.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antenne voor ontvanger only

#3 Bericht door PA3DAT »

Zoals ik het lees is het niet om mee te zenden maar alleen voor de ontvangst.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie