Simpele 70cm dipool maken, maar aanpassing een vraag...

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Simpele 70cm dipool maken, maar aanpassing een vraag...

#16 Bericht door PA3DJS »

Als die Smith Chart ook loopt van 400..500 MHz, dan is het resultaat voor deze antenne te mooi om waar te zijn, tenzij je veeele meters kabel er tussen hebt zitten. Waarschijnlijk is nog niet alles opgelost.

Heb je de analyzer gecalibreerd (met de Short, Open en Load)?

Een goede check na calibratie:

Short aangesloten: alle meetwaarden moeten uiterst links op de rand van de Schmitt Chart liggen
Open aangesloten: alle meetwaarden liggen uiterst rechts op de rand
50 Ohm aagnesloten: alle meetwaarden precies in het midden.

controleer even met een multimeter of de Short ook een short is, Idem voor de Open en de Load.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Simpele 70cm dipool maken, maar aanpassing een vraag...

#17 Bericht door pc1mb »

Die multi dip grafiek ziet er inderdaad uit alsof je met een stuk kabel meet. Anders heb je echt niet zoveel resonantiepunten aan een simpele dipool.

Niettemin, dit is gewoon een goed resultaat!

Langere buisjes zou ik niet eens per se doen. Misschien ziet die 1:1.01 er verleidelijk uit, maar het is wel een smallere dip dan degene die je nu gebruikt. Misschien is die diepe juist een schijn-dip door kabel effecten... Neem je de boel 5% langer dan zou je geen verkorting meer hebben, dat kan eigenlijk niet kloppen.

Alles wat je tussen de connector en de pijpjes hebt is ook al kabel natuurlijk, en op 70cm is elke centimeter van belang. Als je nog eens naar je voorbeeld kijkt zie je daar de connector precies midden in de straler zitten.

Eigenlijk wil je zonder kabel maar wél volledig in vrije ruimte meten. Tja dat gaat natuurlijk niet. In elk geval calibreren aan het meetpunt. Oftewel: als je een kabel móet gebruiken, calibreer die dan mee. Persoonlijk vind ik meten op HF soms al verwarrend en moeilijk, laat staan als de golflengtes nog even twintig keer korter zijn...

Maar als ik jou was zou ik het lekker zo laten en dik tevreden zijn...

sottezero
Berichten: 815
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Simpele 70cm dipool maken, maar aanpassing een vraag...

#18 Bericht door sottezero »

wanneer is dan een 5 windingen choke nodig voor een dipole?

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Simpele 70cm dipool maken, maar aanpassing een vraag...

#19 Bericht door pa0ejh »

Dat werkt op de hogere Freq. V/UHF als mantelstroomfilter, hoeft niet, maar kan wel...

Zelf heb ik de aansluitdoos een Ferriet buisje over de coax geschoven, geen hand effect meer als ik de kabel vast pak...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PD2RLD
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 okt 2005, 14:22
Roepletters: PD2RLD
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: Simpele 70cm dipool maken, maar aanpassing een vraag...

#20 Bericht door PD2RLD »

Nou, ik trek de geloofwaardigheid van de NanoVNA in twijfel.
Zelfs ná calibratie lijken de resultaten té goed te zijn.
Dan maar gewoon afgaan op de good old SWR-meter :)

Ik heb de dipooltjes opnieuw gemaakt, ditmaal 17,2 cm, zonder verkortingsfactor.
Daarnaast heb ik een mini stukje RG142 (dubbel afgeschermd en verzilverd) gebruikt van de N-connector naar de dipooltjes.

De resultaten zijn erg goed, met 5 Watt PI2HVN te bereiken vanaf 3,5 meter hoogte, die bijna 40km verderop zit.
Nu, maandag 14-9, 20:15, zijn er wat condities, maar zelfs de repeater in Delfzijl krijg ik nu open.
NON en FRL (Leeuwarden) kunnen niet harder binnen komen.

Al met al, leuk resultaat en de SWR? Die is over de gehele 70cm 1:1,3, helemaal niet verkeerd.
Daarbuiten, dus rochting 420 en richting 450, wordt de SWR beduidend minder, maar dat mag ook.

Al met al, leuk projectje gedaan, geslaagd en wel, nu nog even wat afwerking doen (plaatje met uitlaatklemmen) en dan kan 'ie de mast in.

Dank allemaal voor het meedenken! :!: :!:

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Simpele 70cm dipool maken, maar aanpassing een vraag...

#21 Bericht door PA0FRI »

PA3DJS schreef: Bij dikke pijp, is de lengte voor resonantie aanmerkelijk korter dan 0.5lambda.
Dacht ik ook, de antenne is waarschijnlijk te lange lang.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie