Nieuwe 75 Ohm coax

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Nieuwe 75 Ohm coax

#1 Bericht door PE4BAS »

Ik had voor een project een stuk 75 Ohm coax nodig. Echter ik had geen stukje meer over dus naar de bouwmarkt. Daar had ik keuze uit 2 soorten 75 Ohm coax. Van onbekend merk RG6U en van Hirschmann (KOKA 9 staat er verder op).

De RG6U van het onbekende merk had een flexibele kern en was soepeler. Dus deze maar gekocht. Echter ik kwam tot ontdekking dat de buitenmantel niet te solderen is, waarschijnlijk is deze gemaakt van RVS? Waarom? Heb het nog nooit eerder meegemaakt...voor mijn project was het waardeloos.

Dus maar een stuk Hirschmann gekocht. Deze heeft een vaste kern. Echter de folie onder de buitenmantel is er op geplakt, is er alleen af te krijgen doormiddel van schrapen. Dit heb ik ook nog nooit gezien? Op zich wel een goed idee want bij Aircell7 bijvoorbeeld zit het folie los en breekt snel. Voor mij is het niet zo een heel groot probleem, ik laat het folie mooi zitten en isoleer het wel met tape.

Vond het wel interessant om dit hier te melden. De ene coax is duidelijk niet de andere. Ben al heel wat tegen gekomen maar deze 2 kenmerken nog niet.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Nieuwe 75 Ohm coax

#2 Bericht door PA3DJS »

Zou het aluminium kunnen zijn? Pak is een stukje afscherming, en houdt het eens in een gasvlam. Het zou mij niet verbazen als het buigt/smelt.

Copper Clad Aluminum (CCA) is aardig populair. Het goedkope speakersnoer bij de bouwmarkt of webshop heeft vaak CCA geleiders.

Even gekeken bij Farnell, en ja die hebben RG6U met Aluminium PET folie, en vlechtwerk van AlMg.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Nieuwe 75 Ohm coax

#3 Bericht door ON7RA »

Volgens de specs van dit merk is het inderdaad ALUMINIUM!
http://cdn2.hubspot.net/hubfs/585555/Pr ... plenum.pdf
73 Renaat :D ON7RA :D

Plaats reactie