Portable HF antenne zonder radialen: tips?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Portable HF antenne zonder radialen: tips?

#1 Bericht door Thijzer »

Jaren geleden had ik een militaire HF set van AEG waarmee ik kon rondlopen én verbindingen kon maken. Het ding was loeizwaar dus dat rondlopen was van korte duur maar de radio had geen radialen achter zich aan slepen. Verbindingen op 20m verliepen prima als het een beetje gunstig weer was.

Met de IC-705 in aantocht ben ik op zoek naar een antenne die ik uit de rugzak kan laten steken terwijl ik tijdens het lopen op bijvoorbeeld 20m QSO's kan maken. Maar dan zonder 5 meter radiaal achter me aan. Hoe lossen we dit op? Is er een mogelijkheid om die radiaal te "faken" ondanks dat dit het rendement ongetwijfeld zal verminderen? Er zijn antennes zat te vinden die kort zijn en afstembaar met een stekkertje of een schuifmechanisme waarmee je de loading coil aftakt.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Portable HF antenne zonder radialen: tips?

#2 Bericht door PA0FRI »

Je zal en behoorlijke tegencapaciteit nodig hebben voor de retour weg van het HF signaal. De loeizware metalen militaire set was kennelijk voldoende.
Iets anders dan een draad wordt ook zwaar en als alleen de huidige set de tegencapaciteit is, zal elke lichaamsbeweging de afstemming en uitgezonden signaal beïnvloeden.
Je lichaam is dan grotendeels de tegencapaciteit of "aarde".
Het is de vraag of de set die sterk wisselende belasting goed aan kan. De militaire set is daarvoor berekend.
.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Portable HF antenne zonder radialen: tips?

#3 Bericht door Thijzer »

De set als tegencapaciteit lijkt me toch wat beperkt maar mijn lichaam kan natuurlijk ook als tegencapaciteit dienen. Ik weet dat een Nederlandse VHF legerset een metalen plaat in de tas had zitten met daarop de instructies maar ook een stuk litze naar de zender t.b.v. grondvlak. Die zat in een vak die vlakbij het lichaam zat. Niet ideaal maar kennelijk goed genoeg. In de rugzak zit een A4-vak tegen de rug dus ik ga daar eens een plaat met aluminiumfolie in stoppen en met massa verbinden, kijken wat dat oplevert.

MFJ heeft een artificial ground in het assortiment en je zou ook een coax-stub van 1/4 golf kunnen gebruiken. Heeft iemand daar ervaringen mee?

on4avt
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Portable HF antenne zonder radialen: tips?

#4 Bericht door on4avt »

Een Buddipole?

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Portable HF antenne zonder radialen: tips?

#5 Bericht door Thijzer »

on4avt schreef:Een Buddipole?
Stationair een prima oplossing maar tijdens het wandelen too much. Ik wil eigenlijk een lange vertikaal gebruiken maar dan zonder radiaal...

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Portable HF antenne zonder radialen: tips?

#6 Bericht door PA1AIS »

Ik heb het volgende gepikt van youtube:

Een 10 meter rolmaat gekocht op Alie (met rem). Bij het beginlipje een bananen chassis deel gesoldeerd/geschroefd (gaatje). Met kort banaansnoertje aan de ground en rolmaat uitrollen als radiaal.
rolmaat1.jpg
rolmaat2.jpg
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Portable HF antenne zonder radialen: tips?

#7 Bericht door PA1AIS »

Je kan je straler natuurlijk ook zo uitvoeren.....
(en tunen).

Voor mobiel en mogelijk QRP maakt het toch weinig uit of het nu wel of geen koper is. Het moet portabel blijven.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Portable HF antenne zonder radialen: tips?

#8 Bericht door PE9PE »

Thijzer schreef:Jaren geleden had ik een militaire HF set van AEG waarmee ik kon rondlopen én verbindingen kon maken. Het ding was loeizwaar dus dat rondlopen was van korte duur maar de radio had geen radialen achter zich aan slepen. Verbindingen op 20m verliepen prima als het een beetje gunstig weer was.

Met de IC-705 in aantocht ben ik op zoek naar een antenne die ik uit de rugzak kan laten steken terwijl ik tijdens het lopen op bijvoorbeeld 20m QSO's kan maken. Maar dan zonder 5 meter radiaal achter me aan. Hoe lossen we dit op? Is er een mogelijkheid om die radiaal te "faken" ondanks dat dit het rendement ongetwijfeld zal verminderen? Er zijn antennes zat te vinden die kort zijn en afstembaar met een stekkertje of een schuifmechanisme waarmee je de loading coil aftakt.
Is dit iets voor je?
https://www.moonraker.eu/the-whizz-whip ... hf-antenna
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Portable HF antenne zonder radialen: tips?

#9 Bericht door Thijzer »

Die was ik inderdaad ook tegengekomen. De prijs en de spriet houden me nog tegen. Zo'n telescoop is erg fragiel tijdens wandelen (overhangende takken, dat werk) en als je ziet wat er in zo'n doosje zit, is dat zelf te maken. En dat laatste vind ik nog niet zo'n verkeerd idee.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Portable HF antenne zonder radialen: tips?

#10 Bericht door ----- »

Misschien een continu loaded 1/2 golf end-fed.

Glasfiber hengeldeel met over de gehele lengte een spoel die elektrisch 1/2 golf lang is maar fysiek zo kort als je zelf wil.
Omdat het een halvegolf lang is heeft deze geen radialen nodig, de hoogohmige voeding van een endfed is zeer snel tevreden vwb tegenpool.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Portable HF antenne zonder radialen: tips?

#11 Bericht door Yannick PE2YSB »

Thijzer schreef:Jaren geleden had ik een militaire HF set van AEG waarmee ik kon rondlopen én verbindingen kon maken. Het ding was loeizwaar dus dat rondlopen was van korte duur maar de radio had geen radialen achter zich aan slepen. Verbindingen op 20m verliepen prima als het een beetje gunstig weer was.

Met de IC-705 in aantocht ben ik op zoek naar een antenne die ik uit de rugzak kan laten steken terwijl ik tijdens het lopen op bijvoorbeeld 20m QSO's kan maken. Maar dan zonder 5 meter radiaal achter me aan. Hoe lossen we dit op? Is er een mogelijkheid om die radiaal te "faken" ondanks dat dit het rendement ongetwijfeld zal verminderen? Er zijn antennes zat te vinden die kort zijn en afstembaar met een stekkertje of een schuifmechanisme waarmee je de loading coil aftakt.
Ik ben wel nieuwsgierig naar hoe goed dat ging en met hoe veel watt
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Portable HF antenne zonder radialen: tips?

#12 Bericht door Thijzer »

Dat ging met 20W prima, althans wat je ervan kunt verwachten. Ik weet dat ik QSO's heb gemaakt met Frankrijk en Engeland en lokaal, dat werkte goed.
Je kunt de set (AEG-6861) ook met een BNC aansluiten op een "echte" antenne, dat werkt natuurlijk veel beter maar dan ben je stabiel.

Ik was benieuwd hoe dat elektrisch werd opgelost. Ik moet nog proberen hoe een metalen plaat in de rugzak gaat werken, misschien dat de grote kist van zo'n set al heel wat tegencapaciteit oplevert.

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Portable HF antenne zonder radialen: tips?

#13 Bericht door EA5JEX »

Loop antenne?

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Portable HF antenne zonder radialen: tips?

#14 Bericht door pa0ejh »

Thijszer, een Loop Antenne, de naam zegt het al, terwijl je loopt...

Alle gekheid op een stokje, die AEG heeft een ingebouwde ATU, en de metalen kast is tegen capaciteit....

De Icom is niet zo goed afgeschermd, kast is kunststof, binnen in de kast zit wel een Alu plaatje, maar dan houd het op..

Tot Maandag, toch ??
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Portable HF antenne zonder radialen: tips?

#15 Bericht door Thijzer »

Ja tot maandag Egbert, dat sowieso.

Ik ga vandaag eens kijken of ik met een metalen plaat in de rugzak iets soortgelijks kan bereiken. Ik denk dat niet de massa maar het oppervlak ervan belangrijk is. We'll see.

Een loopantenne (pun intended?) is nog niet zo'n gek idee. Je zou in de zoom van de rugzak een draad kunnen stikken en een koppelspoel in de klep en dan kun je 'm zo maken dat hij op bijvoorbeeld 20m werkt, uiteraard met afstemming.

Plaats reactie