Portable HF antenne zonder radialen: tips?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Portable HF antenne zonder radialen: tips?

#16 Bericht door Thijzer »

Een kartonnen plaat met aluminiumfolie, zo groot als een A4 in de rugzak gedaan en verbonden met de mantel van de PL plug van de antenne. En dat werkt!

Ik heb de QRPeater even gebruikt om de rugzak om te houden zodat zijn rug tegen de plaat komt (er zit dus nog een cm stof en schuim tussen) en met de analyzer heb ik dan even de antenne afgestemd. Nou, 1:1,5 is prima te doen. Als ik de tas vervolgens op de tafel zet dan klopt het niet meer maar als je al een hand tegen de rug van de tas houdt, dan merk je al dat de dip terug komt. Stationair kan ik er natuurlijk wel een counterpoise aan hangen en uitrollen, daarvoor komt er nog een 4mm busje aan de houder te zitten.

Komende dagen even afwerken en dan foto's.

Gebruikersavatar
PD4IDF
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 mei 2009, 20:29

Re: Portable HF antenne zonder radialen: tips?

#17 Bericht door PD4IDF »

Misschien kan je hier wat vinden, http://hfpack.com dit is een club met allemaal rondlopende backpack HF stationnetjes :D.
PD4IDF | Yaesu FTdx 3000D | Yaesu FT-897D bhi-DSP onboard | 2x Yaesu FT-8800 | Xiegu X5105 | Icom ID-51E plus | Icom ID-31E | Kenwood TH-F7 | Diamond X300N | Diamond V2000N | Diamond X50N | 3x HyEndFed 3 band en 1x 4 band | Fritzel FB13 rotary dipole | Buddypole en Buddystick |.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Portable HF antenne zonder radialen: tips?

#18 Bericht door Thijzer »

PD4IDF schreef:Misschien kan je hier wat vinden, http://hfpack.com dit is een club met allemaal rondlopende backpack HF stationnetjes :D.
Die had ik ook gevonden, een beetje buggy website uit de beginjaren van het internet... Veel detail kom ik er niet op tegen, het is kennelijk niet de bedoeling geweest om de lezer te informeren of enthousiast te maken...

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Portable HF antenne zonder radialen: tips?

#19 Bericht door PE9PE »

Thijzer schreef:
PD4IDF schreef:Misschien kan je hier wat vinden, http://hfpack.com dit is een club met allemaal rondlopende backpack HF stationnetjes :D.
Die had ik ook gevonden, een beetje buggy website uit de beginjaren van het internet... Veel detail kom ik er niet op tegen, het is kennelijk niet de bedoeling geweest om de lezer te informeren of enthousiast te maken...

Dan maak jij, nu jij toch bezig bent, een wel goed en uitnodigende werkende website :lol:
Life is too short for QRP.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Portable HF antenne zonder radialen: tips?

#20 Bericht door pc1mb »

De impedantie van zo'n HF-aarde kon wel eens zodanig zijn dat je nu je lijf als dummyload gebruikt...

Persoonlijk zie ik meer in backpack-loops... zo drijven er wel ontwerpen op het net rond van achthoekige /P loopantennes uit aluminiumstrip enzo. Sommige opvouwbaar.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Portable HF antenne zonder radialen: tips?

#21 Bericht door PA1AIS »

If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

-Verwijderd account

Re: Portable HF antenne zonder radialen: tips?

#22 Bericht door -Verwijderd account »

Zoiets als dit?

Afbeelding

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Portable HF antenne zonder radialen: tips?

#23 Bericht door PA1AIS »

Het had een tekening van Sanders kunnen zijn........ :lol:

http://home.planet.nl/~strat026/page2.htm
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Portable HF antenne zonder radialen: tips?

#24 Bericht door Thijzer »

Ja zo kan het natuurlijk ook...

Inmiddels wat aanpassingen gedaan en nu werkt het naar behoren, althans op de analyzer. Het is wachten op de IC-705 om in deze tas weggewerkt te worden (ik kon de verleiding van de tas van Icom niet weerstaan...):

Afbeelding

De beugel is een balkdrager van de Karwei waarvan 1 lipje af is gezaagd. Er zit een PL connector door de bodem met een kabel naar binnen. De tas is overigens erg goed gemaakt met allerlei openingen waarlangs je kabels kunt leiden die je weer met klittenband kunt sluiten. Dubbele zijkanten zorgen ervoor dat teveel aan kabel netjes kan worden weggewerkt zodat het geen rugzak vol spaghetti wordt.

Op de PL connector zit nu een 20m antenne, afgestemd rond 14.200 MHz maar ik heb ook nog een uitschuifbare antenne, die je kunt afstemmen op elke willekeurige frequentie tussen 6m en 40m en dat werkt ook erg goed, alleen is de straler erg lang om mee te wandelen. Met die laatste antenne op een voetje op het gras trouwens Canada gewerkt met 50W dus het functioneert aardig.

Nu nog wachten op de IC-705 dus...

* trommelt ongeduldig op de tafel *

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1168
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Portable HF antenne zonder radialen: tips?

#25 Bericht door pa3dsc »

Ziet er erg mooi uit.
Aardvlak blijft een uitdaging.
Toen ik aan mijn kampeer aanhanger een voet maakte voor een vertikaal had ik ook het idee dat de metalen kar voldoende ijzer was.
Antenne werkte prima afstemmen en swr prima. Echter ik werd niet gehoord, soms erg zwak.
Een netwerk van koperdraad was de oplossing.
Succes en veel knutsel plezier
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Portable HF antenne zonder radialen: tips?

#26 Bericht door Thijzer »

SWR is inderdaad een ding, rendement een 2e. Ik kan ook een dummyload eraan hangen, dan heb ik er ook geen omkijken meer naar. Maar je doet wat je kunt, al wandelend. Ik zou ook verwachten dat een caravan met al z'n metalen onderstel en omhulsel een forse radiaal zou zijn maar blijkbaar dus niet.

Afwachten wat het effectieve rendement gaat zijn. Ofwel: hoever komen we ermee?

Plaats reactie