Mini whip met open sleeve

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD7RH
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 jul 2020, 21:00
Roepletters: PD7RH
Locatie: Barneveld

Mini whip met open sleeve

#1 Bericht door PD7RH »

Kan iemand mij vertellen of ik deze open sleeve zo kan monteren, of krijgen de mini whip en de open sleeve last van elkaar
Bijlagen
IMG_4303 2.jpg
73, René, NL13996, PD7RH

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Mini whip met open sleeve

#2 Bericht door PA1AIS »

Vertel eerst even wat een open sleeve is, buiten een open mouw....
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PD7RH
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 jul 2020, 21:00
Roepletters: PD7RH
Locatie: Barneveld

Re: Mini whip met open sleeve

#3 Bericht door PD7RH »

PA1AIS schreef:Vertel eerst even wat een open sleeve is, buiten een open mouw....
Een open sleeve is een verticale dipool voor 2m en 70cm.
Hans Weis (PA0WYS) heeft er een stuk over geschreven in de Electron van juni 2020.
73, René, NL13996, PD7RH

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Mini whip met open sleeve

#4 Bericht door PA0FRI »

HUD59 schreef:Kan iemand mij vertellen of ik deze open sleeve zo kan monteren, of krijgen de mini whip en de open sleeve last van elkaar
Het lijkt mij dat de mini ant overstuurd wordt of het loodje legt als je gaat zenden met het dipool systeem.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PD7RH
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 jul 2020, 21:00
Roepletters: PD7RH
Locatie: Barneveld

Re: Mini whip met open sleeve

#5 Bericht door PD7RH »

PA0FRI schreef:
HUD59 schreef:Kan iemand mij vertellen of ik deze open sleeve zo kan monteren, of krijgen de mini whip en de open sleeve last van elkaar
Het lijkt mij dat de mini ant overstuurd wordt of het loodje legt als je gaat zenden met het dipool systeem.
Dat gevoel heb ik ook, maar het blijft een gevoel en ik kan nog nergens vinden of dat zo is.
73, René, NL13996, PD7RH

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Mini whip met open sleeve

#6 Bericht door PA0FRI »

HUD59 schreef:
PA0FRI schreef:Het lijkt mij dat de mini ant overstuurd wordt of het loodje legt als je gaat zenden met het dipool systeem.
Dat gevoel heb ik ook, maar het blijft een gevoel en ik kan nog nergens vinden of dat zo is.
Als de ingang een J310 is dan mag de gate-source voltage 25 VDC zijn, maar ik weet niet hoe dat zit met een negatieve spanning.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PD7RH
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 jul 2020, 21:00
Roepletters: PD7RH
Locatie: Barneveld

Re: Mini whip met open sleeve

#7 Bericht door PD7RH »

Als de ingang een J310 is dan mag de gate-source voltage 25 VDC zijn, maar ik weet niet hoe dat zit met een negatieve spanning.[/quote]
Is een J310 maar ik heb nog te weinig kennis wat dat verder inhoud.
Ik heb me 40 jaar niet bezig gehouden op dit gebied en moet er weer helemaal inkomen
73, René, NL13996, PD7RH

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Mini whip met open sleeve

#8 Bericht door PA1AIS »

HUD59 schreef:
PA1AIS schreef:Vertel eerst even wat een open sleeve is, buiten een open mouw....
Een open sleeve is een verticale dipool voor 2m en 70cm.
Hans Weis (PA0WYS) heeft er een stuk over geschreven in de Electron van juni 2020.
hebbes!

https://www.qsl.net/dk7zb/Duoband/open-sleeve.htm
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Mini whip met open sleeve

#9 Bericht door PA1Bj »

TS is een luisteramateur, dus oversturen door te hoge veldsterkte zal wel meevallen..
Er is alleen een kleine kans dat whip slechter presteert, doordat de aansluitkabel van de combi qrm meebrengt.
Kwestie van uitproberen.

PD7RH
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 jul 2020, 21:00
Roepletters: PD7RH
Locatie: Barneveld

Re: Mini whip met open sleeve

#10 Bericht door PD7RH »

PA1Bj schreef:TS is een luisteramateur, dus oversturen door te hoge veldsterkte zal wel meevallen..
Er is alleen een kleine kans dat whip slechter presteert, doordat de aansluitkabel van de combi qrm meebrengt.
Kwestie van uitproberen.
Nu nog wel een luisteramateur, maar na november niet meer hoop ik.
Waarom ik door de combi meer QRM zou krijgen snap ik niet
73, René, NL13996, PD7RH

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Mini whip met open sleeve

#11 Bericht door PA1Bj »

De whip is spanningsgevoelig en de coax van de combi kan als uiteinde van een lange draad antenne gaan werken op sommige frequenties.
Maar heel erg verschil zal het niet maken. Het is een mooie opstelling zo.

Ik ontdekte bij toeval nog een opvallende qrm vermindering. Door mijne lange draad van 30 m parallel te schakelen aan de mini whip wordt de ontvangst tussen 700 en 1600 khz een stuk beter. Veel minder geratel. Daarbuiten niet. Ik denk door tegenfase. Door de voedingsspanning van de whip iets te variëren, kan ik het optimaal afstellen..

PD7RH
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 jul 2020, 21:00
Roepletters: PD7RH
Locatie: Barneveld

Re: Mini whip met open sleeve

#12 Bericht door PD7RH »

PA1Bj schreef:De whip is spanningsgevoelig en de coax van de combi kan als uiteinde van een lange draad antenne gaan werken op sommige frequenties.
Maar heel erg verschil zal het niet maken. Het is een mooie opstelling zo.

Ik ontdekte bij toeval nog een opvallende qrm vermindering. Door mijne lange draad van 30 m parallel te schakelen aan de mini whip wordt de ontvangst tussen 700 en 1600 khz een stuk beter. Veel minder geratel. Daarbuiten niet. Ik denk door tegenfase. Door de voedingsspanning van de whip iets te variëren, kan ik het optimaal afstellen..
Dank je wel voor de uitleg, ik heb zaterdag de combi eraf gehaald om te proberen, gelijk de whip nog een meter hoger geplaatst.
Resultaat: QRM van S5 naar S9 :? Zaterdag eerst de whip maar eens lager zetten en kijken, anders de combi er weer bij plaatsen.
73, René, NL13996, PD7RH

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Mini whip met open sleeve

#13 Bericht door PA1Bj »

Dat is normaal , echter gaat de s waardes van stations doorgaans meer omhoog. Het gaat om de signaal-ruis verhouding.

Ik heb er in 2017 een stel gebouwd en wat testen gedaan. De hoogte met hoogste qrm bleek hier per frequentie heel verschillend:

http://pa1bj.blogspot.com/2017/09/ervar ... -whip.html

PD7RH
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 jul 2020, 21:00
Roepletters: PD7RH
Locatie: Barneveld

Re: Mini whip met open sleeve

#14 Bericht door PD7RH »

PA1Bj schreef:Dat is normaal , echter gaat de s waardes van stations doorgaans meer omhoog. Het gaat om de signaal-ruis verhouding.

Ik heb er in 2017 een stel gebouwd en wat testen gedaan. De hoogte met hoogste qrm bleek hier per frequentie heel verschillend:

http://pa1bj.blogspot.com/2017/09/ervar ... -whip.html
Mooie blog, veel info, dat met de voedingsspanning is een goede tip, door de spanning te verlagen kan je bij sterke stations de qrm verminderen.
Ik kwam er ook achter dat de meegeleverde adapter bij de whip, belast geen 12V maar 17V leverde, terug geregeld naar 12V ging de qrm gelijk van S9 naar S5
73, René, NL13996, PD7RH

Plaats reactie