1:1 luchtbalun (geen choke uitvoering)

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 1:1 luchtbalun (geen choke uitvoering)

#16 Bericht door PA3DJS »

PE4BAS schreef:
Als de kabels geen 100 Ohm maar wel heel erg kort zijn t.o.v. de golflengte dan heb je misschien nog een aardige aanpassing, maar als de kabels lang zijn t.o.v. de golflengte, dan gaan ze de impedantie van de belasting transformeren en dan gaat de swr aan de haal.
Oke, duidelijk verhaal. Ik wil de 1:4 balun gebruiken tussen autotuner en antenne. Maakt dus niet uit of het 50 Ohm is. M.a.w. het moet gewoon transformeren en unbalanced/balanced doen. Maar wil wel weten of ik de balun goed gemaakt heb. Ik denk, gezien mijn meetresultaten. dat ik het wel goed gedaan heb. Echter ik vraag me af of het systeem dan wel werkt op zeg maar 21-28 MHz zonder al te veel verliezen? Of zou ik beter gewoon een ferriet versie kunnen maken?

Het leek me wel een makkelijke constructie en bovenal relatief goedkoop zo een luchtbalun. Echter het roept veel vragen op...
PA0FRI geeft aan dat de balun gemaakt met 75 Ohm kabel minder verliezen geeft, geld dit voor het hele HF gebied?
Of het antennesysteem goed werkt, hangt niet alleen van de balun af. Even terzijde: met "systeem" bedoel ik: de omveging, de draden of pijp in de lucht, de balun, eventueel stuk coax, tuner en kabel naar shack.

De keuze echte 1:1 balun, 1:1 choke, 1:4 transformator (met of zonder ferriet), hangt sterk af van de impedantie van de antenne en wat je tuner aan kan.

Gezien de lengte van de coax in je balun, is er alleen sprake van 1:4 transformatie als de balun belast wordt met 200 Ohm (even uitgaande van dat je hem met 100 Ohm kabel had gemaakt).

Ferriet is het makkelijkste toe te passen als de weerstand in een parallelvervangingschema (de Rp) niet al te hoog is. Ferriet heeft namelijk best hoge dielectrische verliezen.

Indien Rp relatief hoog is, denk ik, zeker gezien het kleine relatieve frequentiebereik (21..28 MHz) dat een lucht balun prima moet kunnen.

Indien Rp relatief laag is (zeg beneden 500 Ohm), dan kun je met een ferrietoplossing ook uit, het voordeel daarvan is dat de coaxlengte een stuk minder is, en je dan minder "last" hebt van die 75 Ohm in plaats van 50 Ohm.

Voor goede balunwerking van die Guanella 1:4 balun, moet Rp << (CM impedantie van coax wikkeling), zo niet dan krijg je alsnog aardige CM stroom. De Guanella 1:4 balun is namelijk geen zuiver gebalanceerde constructie.

Plaats reactie