N vs PL-259 (ook wel UHF connector)

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

Re: N vs PL-259 (ook wel UHF connector)

#31 Bericht door -Verwijderd account »

pa0ejh schreef:Charles, alles wat te erg glimt moet je links laten liggen....

Koop dan Connectoren van Amphenol of Radiall en Suhner, maar als een amateur de prijs zit dan wordt hij (te) zuinig...
Bekende uitspraak over glimmende connectoren, die is al oud.

Je zou zeggen dat als je een gerenommeerd merk koopt dat je dan iets goeds in handen hebt, maar helaas worden ook daarvan namaak verkocht waarvan amper het verschil te zien is met de echte. De prijs zegt ook niet alles, want zelfs bekende en betrouwbare handelaren zijn geregeld de dupe door oplichters. In een aantal gevallen ontdekken zij het zelf, maar vaak genoeg zien zij het ook niet.

Gewoonlijk bestel ik mijn artikelen bij JBE, WIMO of Conrad. Maar wat ik aan sma reeds in huis heb is China Export.... Uit de shop van RTL-SDR, bekend van de USB-DVB stickjes :) Geen idee over de kwaliteit van die sma connectoren.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: N vs PL-259 (ook wel UHF connector)

#32 Bericht door ON7RA »

pe5t schrijft,
De PL-connector heb je nodig omdat iedere fabrikant die een of ander HF apparaat (van de duurste transceiver tot de simpelste draadantenne) in de handel brengt je daartoe verplicht.

PE1PQX schrijft,
@pe5t Kostenbesparing.... Een N vs een PL, daar zit qua prijs best verschil in.
Laten we voor het idee maar zeggen dat het verschil tussen N en PL al een euro verschil zit in het voordeel van de PL .

Voor ons particulier is er misschien een prijsverschil van 1€, voor fabrikanten die er duizenden nodig hebben, kosten ze niet meer als een PL connector denk ik!
Als alle fabrikanten standaard N connectoren gebruiken, die meer prijs van eventueel ?€ zouden vele kopers wel betalen denk ik? Als je nu een transceiver koopt van 600 of van 5000€ op die 1 of 2 € meerprijs voor een N connector zal het dan ook niet aan komen zeker.
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: N vs PL-259 (ook wel UHF connector)

#33 Bericht door ON7RA »

Tot 144MHz Pl voor hoger N
Maar volgens mij is het ook enkel nuttig om N connectoren te gebruiken (vervangen) als men gebruik maakt van een goede verliesvrije Coax.

https://www.iz2uuf.net/wp/index.php/201 ... n-430-mhz/

Read also the follow-up: PL-259 vs. N, round 2: hard testing
73 Renaat :D ON7RA :D

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: N vs PL-259 (ook wel UHF connector)

#34 Bericht door pe5t »

Mooie demonstratie.
Ik was al overtuigd, maar nu nog meer. Het maakt geen moer uit. Dus, laat die SO239 maar mooi zitten op die 70 cm apparaten

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: N vs PL-259 (ook wel UHF connector)

#35 Bericht door PE1PQX »

pe5t schreef:Mooie demonstratie.
Ik was al overtuigd, maar nu nog meer. Het maakt geen moer uit. Dus, laat die SO239 maar mooi zitten op die 70 cm apparaten
Doe je best maar, ik wil daar graag N...

@ON7RA: ik heb het dus over productiekosten, dan maak die ene €uro winst op één apparaat best wel verschil voor de gehele productie à 10.000 exemplaren (fictief getal!).
Uiteindelijk betaal je met dure of goedkopere chassis deel net zo veel. De producent verdient er dus op.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: N vs PL-259 (ook wel UHF connector)

#36 Bericht door ON7RA »

@PE1PQX,
Ja oké, maar als men die ? € meerkost door rekent aan de klant, dan blijft het voor de fabrikant hetzelfde. En ik denk dat de klant daar geen moeite mee zal hebben om bv; 10€ extra te betalen voor een transceiver met N connectoren tegenover een transceiver met PL connectoren. Alles verandert, verbetert, dus waarom zouden fabrikanten van transceivers, nu ook niet gewoon eens standaard N connectoren in hun apparatuur plaatsen?
73 Renaat :D ON7RA :D

-Verwijderd account

Re: N vs PL-259 (ook wel UHF connector)

#37 Bericht door -Verwijderd account »

En dan heb je nog van die amateurs die een PL-259 connector op een N-chassisdeel willen aansluiten...

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: N vs PL-259 (ook wel UHF connector)

#38 Bericht door PE1PQX »

ON7RA schreef:@PE1PQX,
Ja oké, maar als men die ? € meerkost door rekent aan de klant, dan blijft het voor de fabrikant hetzelfde. En ik denk dat de klant daar geen moeite mee zal hebben om bv; 10€ extra te betalen voor een transceiver met N connectoren tegenover een transceiver met PL connectoren. Alles verandert, verbetert, dus waarom zouden fabrikanten van transceivers, nu ook niet gewoon eens standaard N connectoren in hun apparatuur plaatsen?
Nee, ik denk het evengoed niet... Als jij als fabrikant de kostprijs kunt drukken doe je dat. Alles voor de winst. Dit zie je bij slechte goedkope Chinese meuk waar alle ontstoor C missen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: N vs PL-259 (ook wel UHF connector)

#39 Bericht door PA5COR »

Boven 6 meter alles in N connector ook in de set.
Goede kwaliteit nemen, waterdicht op dak en dan toch zelf vulcaniserende tape er over, nooit problemen mee gehad in 43 jaar, is ook wat waard met die zekerheid en coax van 7 euro de meter (ecoflex 15)'
Zelfs voor de Aircom plus aan de Imax 2000 gebruikt voor de 10/12/15/18 meter zit die kabel, helaas PL259 maar dan ook van de hoogste kwaliteit, en ook volgens de N connector systeem waterdicht.

Aircom plus aan de FD-4 plus goede connector hangt al 12 jaar en zonder problemen.
N connector van 2/70 antenne loopt rechtstreeks naar de N connector aan de FT991A niks ertussen, set heeft swr meter aan boord.
Goede demping arme coax verdient ook goede connectors geschikt voor de frequentie die je gebruikt, waarom vermogen maken om die in slechte coax en slechte connectoren te verliezen?
Hollandse zuinigheid?

De meeste antennes zijn resonant hier en hebben geen tuner nodig met hun verliezen.
Behalve de vertical voor 160 die ook prima werkt gevoed aan de voet met autotuner voor 80/40/20
Daarmee worden de verliezen ook beperkt.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: N vs PL-259 (ook wel UHF connector)

#40 Bericht door sottezero »

PE1PQX schreef:
sottezero schreef:grafiek laat ook niet de frequentie tot zeg, 440 MHz zien... dan zit je met SMA waarschijnlijk wel al op 10 W.
Grafiek gaat tot 100GHz... Iets over het hoofd gezien??

Rond 1GHz zou een (goede!!) SMA nog iets van 350Watt kunnen verdragen.... Ik neem het risico niet.
Jazeker (iets over het hoofd gezien)... deze grafiek ken ik namelijk ook (van vroeger) en dan stond er MHz ipv GHz in de balk onder :oops:

wellicht heeft dit topic daar ook mee te maken...
vroeger waren PL 259 pluggen meer voor gelijkstroom (<50MHz), maar wanneer ik de nieuwste specs zie van de high end PL pluggen zijn die beter dan de oude N connectoren...
ik kan me echter niet voorstellen dat fabrikanten een PL (of N) connector van 25 euro in hun apparaat stoppen.
dus de super-shit kwaliteit die je aftermarket kan kopen lijkt me niet te zitten in de 13-in-een-dozijn off the shelf kant-en-klaar spul wat de grote leveranciers ophoesten.

dus de nieuwe PL pluggen lijken me VEEL beter dan de oude van 15 (oh nee, 30 jaar :roll: ) geleden en lijken de kwaliteit van doorsnee N connectoren inmiddels te benaderen.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: N vs PL-259 (ook wel UHF connector)

#41 Bericht door PE1PQX »

sottezero schreef: Jazeker (iets over het hoofd gezien)... deze grafiek ken ik namelijk ook (van vroeger) en dan stond er MHz ipv GHz in de balk onder :oops:

wellicht heeft dit topic daar ook mee te maken...
.
:wink:

Ik beweer niet dan PL per definitie slecht is op frequenties >50MHz, maar ik verkies dan toch N boven PL en zeker boven SMA.
Zal mogelijk wel een persoonlijke voorkeur hebben, maar het filmpje dat ik in de openingspost gezet heb overtuigt me hiervan.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie