Welke antenne geniet de voorkeur??

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
henkw64
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 dec 2019, 13:56

Welke antenne geniet de voorkeur??

#1 Bericht door henkw64 »

Goedendag,

Ik zal mezelf in het kort eerst even voorstellen,
Mijn naam is Henk, 56 jaar oud en woonachtig in Pijnacker. Sinds juni 2020 geslaagd voor mijn Novice. Er valt voor mij nog veel te leren en te ervaren. De 20 en 10 m band vind ik tot nu toe het leukste. Hier is voor mijn gevoel het meeste op te beleven? Wellicht tips voor andere banden??

De transceiver welke ik gebruik is een Yaesu FT897D.

De Antenne voor de HF is een Sigma HF SE 360 met balun 1:9.

https://www.venhorst.nl/index.php?route ... ct_id=1549
SE HF-360 VERTICAL

Voor de VHF UHF een Diamond SE-300.

Kan ik beter een inverted V of een ander soort draad antenne ipv de 5,5 m spriet voor de HF???
Wat geniet de voorkeur?? Of maakt het helemaal geen tot weinig verschil??

Ik luister ook nog weleens op de 11 m. Je moet niet spugen in de poel waar je uit gedronken hebt. Wie is er niet begonnen op de 11 m.

Alvast bedankt
Henk
PD5DSL

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Welke antenne geniet de voorkeur??

#2 Bericht door PA0FRI »

http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Welke antenne geniet de voorkeur??

#3 Bericht door Yannick PE2YSB »

Beter of slechter is moeilijk te zeggen.
Over het algemeen heb je met een vertikale antenne een lagere openingshoek dan bij een horizontale antenne. Dat is gunstig voor DX. Echter QRM is vaak ook vertikaal. Een beam is echter weer makkelijker horizontaal dan vertikaal geplaatst door de afmetingen.

Jou antenne is dan weer een bepaalde specifieke vertikale antenne, hoe goed die werkt weet ik niet. Maar over het algemeen kun je stellen dat, hoe groter de bandbreedte, hoe kleinere de efficiency.

Ik zou gewoon gaan experimenteren met verschillende draadantenne. Dat kan best goedkoop. Flinke rol luidsprekerdraad van de bouwmarkt, open voedingslijn, wat chassisdelen, een balun en een vishengel is voldoende.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Welke antenne geniet de voorkeur??

#4 Bericht door ON7RA »

Henk,
Een en ander hangt af van wat je wil en hoeveel plaats je hebt, de antenne die je vernoemt Sigma HF SE 360.
Die had je heel makkelijk zelf kunnen maken van een oude of zelfs een nieuwe CB spriet, vb Venom ± 35€ een ringkern ± 6€ en een beetje wikkeldraad.
Dit is trouwens ook een aangepaste CB antenne, onder in de voet is het aanpassingsnetwerk er uit gehaald en vervangen door een 1:9 die zit in het grijze kastje die ze er bij hebben gehangen.
Als je veel plaats hebt, een double zep en een symmetrische ATU 10-80 bij heel veel plats tot 160.
https://pa0fri.home.xs4all.nl/index.htm Daar is heel veel te lezen en te leren!
73 Renaat :D ON7RA :D

henkw64
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 dec 2019, 13:56

Re: Welke antenne geniet de voorkeur??

#5 Bericht door henkw64 »

Tot zover enorm bedankt voor de reacties. De Sigma werkt in principe redelijk goed, volgens mij....
Een horizontale beam is geen optie hier.
Draad antenne is goed te spannen hier. Keuze voor de Sigma was vanwege zijn brede inzetbaarheid en de verticale plaatsing. De banden waar ik de HF antenne voor wil gebruiken is de 10, 11, 20 en 40 m waarop ik met mijn Novice mag uitkomen. Luisteren doe ik uiteraard wel op de andere HF banden.

Voor de VHF en UHF is de Diamond SE 300 prima

Er zijn meerdere draad antennes, de HY end fed, inverted V, sloper antenne. Wat zijn daar de verschillen tussen ?

Dank voor alle reacties

Gr
Henk
PD5DSL

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Welke antenne geniet de voorkeur??

#6 Bericht door Yannick PE2YSB »

henkw64 schreef:Tot zover enorm bedankt voor de reacties. De Sigma werkt in principe redelijk goed, volgens mij....
Een horizontale beam is geen optie hier.
Draad antenne is goed te spannen hier. Keuze voor de Sigma was vanwege zijn brede inzetbaarheid en de verticale plaatsing. De banden waar ik de HF antenne voor wil gebruiken is de 10, 11, 20 en 40 m waarop ik met mijn Novice mag uitkomen. Luisteren doe ik uiteraard wel op de andere HF banden.

Voor de VHF en UHF is de Diamond SE 300 prima

Er zijn meerdere draad antennes, de HY end fed, inverted V, sloper antenne. Wat zijn daar de verschillen tussen ?

Dank voor alle reacties

Gr
Henk
PD5DSL
Er zit zeker verschil tussen die draadantennes.
Om te beginnen, inverted-v is niet echt een antenne, maar een manier om een dipool en sommige andere antennes in beperkte ruimte op te hangen. Het zelfde voor sloper. Ook dat is een manier van monteren. Je kunt dat dus bij bijna alle draadantennes toepasssen.

Bij endfed kun je 2 types onderscheiden.
De halve golf is en de langedraad endfed (die geen halve golf lang is maar een willekeurige lengte heeft).
De halve golf endfed is eigenlijk gewoon een dipool, maar met het voedingspunt aan het eind ipv het midden. Daardoor krijg je een hoge impedantie. Daarom wordt er dan een aanpassingstrafo. Vaak 1:49 gebruikt om dat weer in de buurt van 50 ohm te krijgen.

De langedraad antenne heeft een andere lengte dan een halve golf. Hij wordt ook aan het eind gevoed en daardoor ook een hoge impedantie, maar lager dan de halve golf endfed. Daarom doen ze daar een 1:9 balun in. Dit is precies het mechanisme van je huidige antenne.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Welke antenne geniet de voorkeur??

#7 Bericht door PA3HHO »

Gefeliciteerd met je call en welkom bij de club!

Een leuke en veel gebruikte antenne die je bovendien voor een paar tientjes makkelijk zelf kunt maken is een eind gevoede halve golf oftewel een HWEF (Half Wave End Fed). Voor de meest eenvoudige versie heb je een FT240-43 ringkern nodig, wat wikkeldraad van ong. 1 mm en een stuk antennedraad van 20 meter. Wil je het heel mooi doen dan nog een plastic doosje, connector, wat RVS boutjes etc. maar aan bij mijn eerste versie had ik gewoon de coax en de antennedraad aan het transformatortje vast gesoldeerd, bij het raam gehangen, draad uit het raam gegooid en met een stukje touw schuin weggespannen, werkte ging prima.

Antennelitze hoeft ook niet perse, uit elkaar getrokken speakerdraad kan ook. Mijn eerste HF antenne (inverted V voor 20m) was gewoon van zwart VD draad gemaakt, dat werkt uitstekend maar rekt een beetje dus moet je na een jaar of wat weer een beetje inkorten HI. De 20m lange HWEF werkt prima op 40, 20 en 10 meter. Als dat te lang is, kun je 'm inkorten met een 34 uH spoel, die komt op 10m lengte, daarna nog 2m draad, totale lengte 12 meter. Kun je nog wat meer wegspannen, hang dan 40m draad aan de transformator dan werkt het op 80, 40, 20, 15 en 10m.

Op mijn blog vind je veel informatie over de HWEF. Het is echt superleuk om om zoiets zelf in elkaar te knutselen en je daarna verbazen over de mooie verbindingen die je ermee kunt mee maken. Begin simpel (zo is iedereen begonnen), je kunt later altijd nog mooie / ingewikkelde antennes maken. Bij communicationworld.nl (ik heb geen aandelen) verkopen ze kitjes om zo'n antenne te maken; dan heb je alles wat je nodig hebt bij elkaar. Er zijn vast wel amateurs bij je in de buurt die je kunnen helpen bij het maken, misschien zit er een afdeling van Veron of VRZA in de buurt, even zoeken op internet.

Veel plezier de radio hobby! Er gaat een wereld voor je open!
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Welke antenne geniet de voorkeur??

#8 Bericht door PA0FRI »

Yannick PE2YSB schreef:Om te beginnen, inverted-v is niet echt een antenne, maar een manier om een dipool en sommige andere antennes in beperkte ruimte op te hangen.
Ik ben niet te oud om iets bij te leren en zou graag uitgelegd krijgen waarom een inverted-v dipool antenne geen echte (volwaardige) antenne is.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Welke antenne geniet de voorkeur??

#9 Bericht door Yannick PE2YSB »

PA0FRI schreef:
Yannick PE2YSB schreef:Om te beginnen, inverted-v is niet echt een antenne, maar een manier om een dipool en sommige andere antennes in beperkte ruimte op te hangen.
Ik ben niet te oud om iets bij te leren en zou graag uitgelegd krijgen waarom een inverted-v dipool antenne geen echte (volwaardige) antenne is.
Ik bedoelde niet te zeggen dat het geen volwaardige antenne is, maar bedoelde dat een inverted-v een manier van monteren is van een dipool, maar niet een ander type antenne.
Ik zeg niets over volwaardig, goed of slecht :)
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

henkw64
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 dec 2019, 13:56

Re: Welke antenne geniet de voorkeur??

#10 Bericht door henkw64 »

Wat fijn dat er wordt gereageerd op mijn vragen over antennes, dank jullie wel.
Hier leer ik veel van door te lezen over jullie ervaringen en bevindingen.

Het is voor mij als beginnend amateur lastig te begrijpen dat er met een draad ipv een verticale spriet dx verbindingen gemaakt kunnen worden. Een mooi item voor mij om in te gaan verdiepen en experimenteren. Gelukkig heb ik de ruimte om een draad antenne te spannen. Wellicht vindt het thuisfront dit mooier dan 2 sprieten op het dak :D

Zoals jullie bekend, een goede antenne is heel belangrijk en bij de een werkt een bepaalde antenne beter dan bij een andere amateur.

Ik blijf met plezier jullie ervaringen en reacties lezen over een draad antenne voor de 10, 11, 20 en 40 m



Gr
Henk
PD5DSL

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Welke antenne geniet de voorkeur??

#11 Bericht door ON7RA »

@Henk,
Henk doe eens wat moeite, en ga eens op de site van Frits PA0FRI een kijkje nemen bij ANT, ANT potpourri etc. Eerst heb je het Engelstalige gedeelte als je naar onder scrolt alles in het Nederlands. Iedere antenne hoe goed of slecht deze is, straalt! Ik, Wij, willen je helpen met een antenne keuze, maar ik ken jou situatie niet. Hoeveel plaats je hebt, kan je een dipool weg spannen die in het midden wordt gevoed, of gaat dit enkel als hij op het einde-(begin) wordt gevoed etc. Een antenne die het bij mij uitstekend doet kan in jou situatie heel belabberd zijn. Ik ben zeker als je wat moeite doet en eens op het internet zoekt op bepaalde types van antennes, dat je zeker iets vind die perfect bij jou situatie past. Antennes lijken simpel, maar dit is het niet, ik ben ook begonnen als ON3 heb uren op de site van Frits rond geneusd, en heb tal van antennes gemaakt en geprobeerd. En dit was heel leerzaam, ik ging nooit graag naar school veegde aan alles mijn broek, maar om te bereiken wat ik echt wouw mijn Harec certificaat heb ik toch wat moeite moeten doen. Zelf doen en zelf ervaren is een betere leerschool dan van horen zeggen.
http://www.pa0fri.com/
https://www.dj0ip.de/
https://www.dxzone.com/catalog/Antennas ... echniques/
http://users.belgacom.net/hamradio/homebrew.htm
Blijf vooral vragen stellen als je iets niet weet of begrijpt, daarvoor dient het forum!
73 Renaat :D ON7RA :D

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Welke antenne geniet de voorkeur??

#12 Bericht door Yannick PE2YSB »

henkw64 schreef:
Het is voor mij als beginnend amateur lastig te begrijpen dat er met een draad ipv een verticale spriet dx verbindingen gemaakt kunnen worden. Een mooi item voor mij om in te gaan verdiepen en experimenteren. Gelukkig heb ik de ruimte om een draad antenne te spannen. Wellicht vindt het thuisfront dit mooier dan 2 sprieten op het dak :D
Met beide kunnen goed DX verbindingen gemaakt worden.
Vergeet niet, je hebt heel veel verschillende "vertikale sprieten''.
Jou vertikale spriet is iets anders dan een verikale dipool, en dat is weer iets anders dan een vertikale groundplane antenne.

Net zo goed als een horizontale dipool die gevoed wordt met coax en een balun iets anders is dan een dipool die gevoed wordt via lintlijn en inverted-V hangt.

Stel je hebt een halve golf dipool antenne, die resonant is op de gewenste frequentie en die correct gevoed wordt (dus de voedingslijn loodrecht op de antenne)
Als deze Vertikaal geplaatst is:
Pluspunten:
+Heeft deze een lage openingshoek, dat is goed voor DX
+hij is omnidirectioneel
Minpunten:
-Op HF is hij vrij groot, voor de 40m band heb je dan al een antenne te pakken van 20m hoog
-Correct voeden is moeilijk, je voedingslijn moet loodrecht op de antenne staan en loopt dan op 10m hoogte horizontaal weg, voor tenminste 10m lang.
-Je bent gevoeliger voor QRM uit de omgeving.

Plaats je de zelfde antenne horizontaal:
Pluspunten
+Plaatsen is makkelijker
+voedingslijn loodrecht weg laten lopen is makkelijker.
+minder QRM
+Je hebt wat mogelijkheid om hem te richten, door de richting waarin je hem hangt.
Minpunten
-Hij moet voldoende hoog hangen, eigenlijk minimaal 1/2 golflengte
-Je openingshoek is wat minder goed dan bij vertikaal voor DX
-hij is niet omnidirectioneel.

Welke van de 2 opties is de beste?
Dat hangt er vanaf welk plus en welk minpunt voor jou belangrijker is.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Welke antenne geniet de voorkeur??

#13 Bericht door ON7RA »

Henk, als je iets wilt leren over antennes, zal je veel moeten lezen over antennes en veel moeten experimenteren! In theorie werkt alles, de praktijk is een heel ander verhaal.
Tien amateurs hebben dezelfde antenne, allen hebben een andere situatie. Bij drie amateurs werkt de antenne uitstekend, bij twee middelmatig en bij vijf heel belabberd! Wat is de conclusie dan?
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Welke antenne geniet de voorkeur??

#14 Bericht door ON7RA »

Henk,
Misschien kun ook eens vertellen waar jou interesses liggen, lokale DX Europa of echt long distance!
Ik weet het niet, maar zit dit niet in de leerstof voor Novice, soorten antennes en hun opstraalhoek, wat is goed voor DX en wat is beter voor lokaal?
Normaal zou je toch de basis, het verschil tussen een verticale en een horizontaal gepolariseerde antenne moeten kennen?
Mijn vorige post kwam misschien wat hard over, dit was en is zeker niet de bedoeling. Maar het blijft een feit antennes zijn niet zo simpel als men denkt. Als je bv op de site van Frits kijkt, zul je tal van verschillende antenne systemen tegen komen, allen met hun voor en nadelen. Als daar de moeite voor doet zal je beter inzicht krijgen, en hier gerichter vragen hunnen stellen
73 Renaat :D ON7RA :D

PH7R
Berichten: 1140
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Welke antenne geniet de voorkeur??

#15 Bericht door PH7R »

ON7RA schreef:Henk,
Misschien kun ook eens vertellen waar jou interesses liggen, lokale DX Europa of echt long distance!
Ik weet het niet, maar zit dit niet in de leerstof voor Novice, soorten antennes en hun opstraalhoek, wat is goed voor DX en wat is beter voor lokaal?
Normaal zou je toch de basis, het verschil tussen een verticale en een horizontaal gepolariseerde antenne moeten kennen?
Mijn vorige post kwam misschien wat hard over, dit was en is zeker niet de bedoeling. Maar het blijft een feit antennes zijn niet zo simpel als men denkt. Als je bv op de site van Frits kijkt, zul je tal van verschillende antenne systemen tegen komen, allen met hun voor en nadelen. Als daar de moeite voor doet zal je beter inzicht krijgen, en hier gerichter vragen hunnen stellen
Novice kennis:
Antennetypen (alleen opbouw, richteigenschappen en polarisatie):
- halvegolfantenne met voeding in het midden
- antenne met voeding aan het einde
- kwartgolf verticale antenne (groundplane)
- antenne met parasitaire elementen (yagi).
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Plaats reactie