installatie van dipool ZS6BKW

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: installatie van dipool ZS6BKW

#16 Bericht door PA2S »

De ZS6BKW is een variant op de G5RV. Door de lengte van de dipool plus de voedingslijn samen komt de impedantie op een aantal amateurbanden gunstig uit bij de overgang naar de coaxkabel. Althans, dat is de bedoeling. Als je geluk hebt, past het al redelijk aan en kun je met de ingebouwde tuner van de set de rest doen.

Hier een van de vele artikelen met uitleg:
http://www.w5dxp.com/ZS6BKW80/ZS6BKW80.HTM

Met een aantal trucjes, zoals enkele schakelbare stukken 450 Ohm lijn en wat condensatoren is er wel wat van te maken.

In feite doe je een hetzelfde als wat een antenne tuner zou moeten doen, namelijk de impedantie van de antenne aan het voedingspunt transformeren naar 50 Ohm. In plaats van variabele (rol-)spoelen en condensatoren is feitelijk een tuner gemaakt met vaste standen. Dat is wat sneller dan bij bandwissel de waarden uit een tabelletje ophalen en de boel daarop instellen.

Ik heb al een aantal jaren een dipool en 450 Ohm lijn plus tuner, de 450 Ohm lijn gaat door de muur naar binnen en loopt door tot aan de tuner in de shack. De lengte van dipool en lijn is zodanig, dat ik bij de tuner geen stroom of spanningsmaxima krijg, want dat vindt de tuner niet lekker.

Een autotuner kan ook natuurlijk, maar ach, een oude TenTec, gemodifceerd met Russische deurknop condensatoren voor de afstembereiken werkt gewoon uitstekend en geeft bij "max legal power" geen krimp. Zie hier:
http://www.dx.nl/?p=571

Om te zien waar je antenne (een beetje)aanpast, zou je eens moeten kijken met een (nano-)VNA of iets dergelijks. Als hij wel punten heeft met goede aanpassing, maar niet op de gewenste frequentiebanden, dan zou je een test kunnen doen met verlengstukken, zoals in het artikel van W5DXP is beschreven.

Succes!
Henk

PA0MIK
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 jul 2009, 20:58
Roepletters: PA0MIK

Re: installatie van dipool ZS6BKW

#17 Bericht door PA0MIK »

tussen de lintkabel en de trx hangt ongeveer 15m coax.
ik heb geen analyzer, de kabels ohms doorgemeten, gecheckt op onderbrekingen en sluiting.
Ik zal morgen het mantelstroom filter aanpassen. (10cm doorsnede)
de geometrie van mijn ZS6BWK wijkt behoorlijk af van de aanbevelingen maar kan dat zoveel uitmaken?
Ik heb op mijn 12m draad met 9:1 balun een swr van 1,5 op 80m en dat verbaast me.
Zo'n kort draadje! De ontvangst is niet zo best met dit draadje en dat verbaast mij dan weer niet.
73, Gerrit, PA0MIK
horizontale loop 88m, end-fed 37m, dipool 2x19m, RSPdx,Yaesu FT1000MP, FTdx10, Hermes Lite 2 en een RACAL RA17E MK2

PA0MIK
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 jul 2009, 20:58
Roepletters: PA0MIK

Re: installatie van dipool ZS6BKW

#18 Bericht door PA0MIK »

mantelstroom filter aangepast, nu 105mm doorsnede, 8 wikkelingen, geen verbetering
73, Gerrit, PA0MIK
horizontale loop 88m, end-fed 37m, dipool 2x19m, RSPdx,Yaesu FT1000MP, FTdx10, Hermes Lite 2 en een RACAL RA17E MK2

PA0MIK
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 jul 2009, 20:58
Roepletters: PA0MIK

Re: installatie van dipool ZS6BKW

#19 Bericht door PA0MIK »

ik heb geen analyzer helaas.
ze zijn wel te koop bij Ali, rond de 30 euro, zou dat wat zijn?
73, Gerrit, PA0MIK
horizontale loop 88m, end-fed 37m, dipool 2x19m, RSPdx,Yaesu FT1000MP, FTdx10, Hermes Lite 2 en een RACAL RA17E MK2

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 591
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: installatie van dipool ZS6BKW

#20 Bericht door PH4CK »

Hoi Gerrit,

Het lijkt mij handig als je de afmetingen doorgeeft van de de draden en de lintlijn en welke lintlijn je gebruikt 300 of 450 ohm.
Zo kan het voor ons een indicatie geven waar het fout gaat.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

PA0MIK
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 jul 2009, 20:58
Roepletters: PA0MIK

Re: installatie van dipool ZS6BKW

#21 Bericht door PA0MIK »

het lek is boven! ik voelde mij als een boxer met zijn handen op de rug gebonden.
Ik heb altijd in de electronica gewerkt en door meten dingen kunnen oplossen.
Hier is het altijd hit en run.
Ik heb nu de beschikking over een antenne analyzer, wat een feest is dat!!!!
Eerst uitgevolgend dat mijn mantelstroom filter bij de trx moet staan.
wikkeling per wikkeling aangebracht (op een lege appelsap fles, 10cm doorsnede)
en zo naar minimale swr gewikkeld.
daarna ge-experimenteerd met Ctje in de binnen ader van de coax (waar het lint aan de coax zit)
en ziet 200pf geeft nu ook resonantie vlakbij de 80m band. (4100kHz)
Ik zal dus ergens in de antenne keten L of C moeten vergroten.
de resonantie frequentie is op 80, 40 en 20m te hoog dus dat ziet er op zich goed uit.
Daarboven zijn geen resonanties meer te zien.
Als ik er zo over nadenk moet ik een stuk bij de beide draden aan knippen maar dat wordt lastig.
In het weekend maar s even flink brainstormen
73, Gerrit, PA0MIK
horizontale loop 88m, end-fed 37m, dipool 2x19m, RSPdx,Yaesu FT1000MP, FTdx10, Hermes Lite 2 en een RACAL RA17E MK2

PA0MIK
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 jul 2009, 20:58
Roepletters: PA0MIK

Re: installatie van dipool ZS6BKW

#22 Bericht door PA0MIK »

ik zag nog een vraag over de afmetingen.
volgens mij is het een originele ZS6BWK
Ik zal ff stappen in tuin
Beiden draden zijn ongeveer 13m lang, hoek is ongeveer 30 graden en aflopen van 5 naar 2 m
De lintkabel is denk ik 450 ohm want toen ik heel vroeger antennes installeerde met lintkabel
was die 300 ohm en veel smaller.
Mijn lintkabel hangt in lussen naar beneden, ik kan niet omhoog.
Als ik het zo inschat is de lintkabel iets langer dan de beide draden.
Kan dit de resonantie frequentie beinvloeden?
73, Gerrit, PA0MIK
horizontale loop 88m, end-fed 37m, dipool 2x19m, RSPdx,Yaesu FT1000MP, FTdx10, Hermes Lite 2 en een RACAL RA17E MK2

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: installatie van dipool ZS6BKW

#23 Bericht door PA2S »

Zoals in mijn eerdere bericht al aangegeven, is de lengte van de dipool PLUS de lengte van de lintlijn van belang.

Korte uitleg: wanneer de impedantie van antenne en voedingslijn gelijk zijn alsmede de voedingslijn aan de zenderzijde ook precies met die impedantie wordt belast, dan zal er nergens reflectie ontstaan. De lengte van de voedingslijn is dan niet kritisch. Dit is de situatie 'volgens het boekje'.

Maar wanneer de antenne-impedantie afwijkt van die van de voedingslijn, dan wordt het een andere film. Ik sla even wat theorie over, het belangrijkste is dat de voedingslijn zich als transformator gaat gedragen. De lengte van de lijn bepaalt dan de eigenschappen van de transformator.

De grap van de ZS6BKW is dat er een situatie is gezocht waar de antenne-impedantie door de voedingslijn op elke band wordt getransformeerd naar een vaste waarde. Omdat de lengte van de dipool per band verschilt (uitgedrukt in golflengte) zal er steeds een andere impedantie van de antenne zijn, maar de voedingslijn is ook telkens een andere transformator. Door het nodige puzzelen met lengten is gezocht naar een combinatie die op zoveel mogelijk banden de juiste verhoudingen heeft om steeds op een vaste impedantie aan de zenderkant uit te komen.

Het is dus noodzakelijk om de juiste afmetingen aan te houden en bedenk dat eventuele correcties overal merkbaar zullen zijn. De dips zullen samen opschuiven. Met de antenne-analyser moet je die effecten kunnen zien. De hoogte van de antenne zal wel enige invloed hebben, maar de lengten zullen het meeste effect hebben.

Op 80 meter is de 2 x 13 meter een stuk korter dan een halve golf en dus is de impedantie van de dipool laag en moet de lijn hem omhoog transformeren. Maar er is ook sprake van een flinke reactieve component (het gedraagt zich niet als zuivere weerstand) en die moet met de condensator worden 'goedgemaakt'.

Het zal dus het nodige experimenteren worden om de boel op de rit te krijgen, met de opmerking dat wanneer het mantelstroomfilter veel onvloed heeft op de aanpassing, is dat een teken dat de coax zelf ook straalt en dat is niet zo gunstig (HF in de shack en mogelijk oppikken van storing).

Succes in elk geval!

Best 73, Henk

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: installatie van dipool ZS6BKW

#24 Bericht door PA1SVM »

gerritbd schreef: Als ik het zo inschat is de lintkabel iets langer dan de beide draden.
Kan dit de resonantie frequentie beinvloeden?
Jazeker! Daar is de werking van de hele antenne op berust.

Lees de onderstaande link eens aandachtig door.

http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 73#p181859

73, Sven

PA0MIK
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 jul 2009, 20:58
Roepletters: PA0MIK

Re: installatie van dipool ZS6BKW

#25 Bericht door PA0MIK »

huidige situatie, volgens mijn berekeing moet er ongeveer 125cm per draad bij aan knippen
Bijlagen
200pf en mantelstroom filter.png
73, Gerrit, PA0MIK
horizontale loop 88m, end-fed 37m, dipool 2x19m, RSPdx,Yaesu FT1000MP, FTdx10, Hermes Lite 2 en een RACAL RA17E MK2

PA0MIK
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 jul 2009, 20:58
Roepletters: PA0MIK

Re: installatie van dipool ZS6BKW

#26 Bericht door PA0MIK »

vandaag, in de hitte, het "sterpunt" van de antenne omhoog gebracht van ongeveer 5 m naar 9 m.
Op mijn antenne analyzer zie ik geen verschil.
op 20m ok, maar op 40 en 80m resonantie te hoog.
Ik heb een Ctje van 200pf in serie met de kippenladder geplaatst.
Daarna was 80m een stuk beter maar nog wel buiten de band.
Hoe kan ik de boel een beetje opschuiven naar beneden.
De draden verlengen? Dat is eenvoudig. De kippenladder verlengen? Dat is lastiger.
Ik heb ook een end-fed antenne met 1:49 balun en een magnetic loop.
De end-fed is met afstand de beste. (behalve op 20m)
73, Gerrit, PA0MIK
horizontale loop 88m, end-fed 37m, dipool 2x19m, RSPdx,Yaesu FT1000MP, FTdx10, Hermes Lite 2 en een RACAL RA17E MK2

PA0MIK
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 jul 2009, 20:58
Roepletters: PA0MIK

Re: installatie van dipool ZS6BKW

#27 Bericht door PA0MIK »

wat ik nog steeds niet begrijp is dat er geen 1:1 balun geplaatst moet worden.
Symetrisch naar a-symetrisch
73, Gerrit, PA0MIK
horizontale loop 88m, end-fed 37m, dipool 2x19m, RSPdx,Yaesu FT1000MP, FTdx10, Hermes Lite 2 en een RACAL RA17E MK2

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: installatie van dipool ZS6BKW

#28 Bericht door PA1SVM »

gerritbd schreef: Hoe kan ik de boel een beetje opschuiven naar beneden?
Hai Gerrit,

Zoals al eerder aangegeven, kijk hier eens, download de excel versie en vul de getallen in van jouw antenne en ga er dan mee spelen.

http://www.w5dxp.com/goodbad/goodbad.htm

Gr, Sven

PA0MIK
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 jul 2009, 20:58
Roepletters: PA0MIK

Re: installatie van dipool ZS6BKW

#29 Bericht door PA0MIK »

ik had niet begrepen dat ik deze tool kon dowbloaden en gebruiken.
Heb ik nu gedaan en werkt op Windows 10.
bedankt, ik ga er mee aan de slag.
73, Gerrit, PA0MIK
horizontale loop 88m, end-fed 37m, dipool 2x19m, RSPdx,Yaesu FT1000MP, FTdx10, Hermes Lite 2 en een RACAL RA17E MK2

Plaats reactie