23cm rondstraler

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

23cm rondstraler

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Voor 23 maak ik gebruik van een home-made GP-tje die binnenhuis staat opgesteld. Thans overweeg ik om een rondstraler te plaatsen buiten voor deze band. Als ik kijk naar wat er zoals verkrijgbaar is aan witte stokken, dan is het altijd een combi van 2/70/23 en ik zou graag een monobander wensen voor 23.
Vraag me af wat er zoal gebruikt wordt op repeateropstellingen. Volgens mij zou het een korte witte stok hoeven te zijn, vanwege de korte golflengte. En zo'n korte rondstraal-antenne past prima op het flatbalkon :)

Natuurlijk kan ik mijn home-made GP-tje ook gewoon buiten zetten, maar die is niet weersbestendig. Na enkele regenbuien zal er ongetwijfeld vocht de coax binnengeslopen zijn en dat willen we niet.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5132
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: 23cm rondstraler

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Charles,

Bij mij komt de volgende vraag op: Is er zoveel 23cm activiteit in jullie omgeving om voor een buitenantenne te gaan?
Volgens mij zou ik voor 70cm kiezen. Ook makkelijk voor de C4FM experimenten.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: 23cm rondstraler

#3 Bericht door PE2AAB »

Charles,

Als repeater prater kun je uiteraard een simpele 23cm quad antenne maken. Dit werkt vaak prima. Er zijn ook wel monoband 'witte stokken'. Wij hebben bijvoorbeeld de Procom 23-7C/h in gebruik als repeaterantenne voor de NB 23cm repeater PI6EHN te Eindhoven.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE0DNY
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 sep 2019, 22:22
Roepletters: PE0DNY
Locatie: Drogeham

Re: 23cm rondstraler

#4 Bericht door PE0DNY »

Wat is er mis mee een multibander als monobander te gebruiken als hij voor 23 cm ook nog een mooie versterking heeft?
73 Ynte

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: 23cm rondstraler

#5 Bericht door pe1cmo »

Al eens aan een professionele antenne gedacht voor 23cm.
Die zijn er, en werken gegarandeerd goed.

https://amphenolprocom.com/products/bas ... -cxl-23-7c
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: 23cm rondstraler

#6 Bericht door PE2AAB »

Bedoel je de antenne die ik hierboven benoem René? ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: 23cm rondstraler

#7 Bericht door pe1cmo »

Inderdaad, zie ik nu pas dat je die had genoemd. :mrgreen:
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

-Verwijderd account

Re: 23cm rondstraler

#8 Bericht door -Verwijderd account »

PE2AAB schreef:Charles,

Wij hebben bijvoorbeeld de Procom 23-7C/h in gebruik als repeaterantenne voor de NB 23cm repeater te Eindhoven.
Die is 1m50 lang, da's net zo lang als de driebands Diamonds antenne's :shock: Over de kwaliteit hoef ik me uiteraard geen zorgen te maken en daar zal de prijs ook wel naar zijn :D Al kan ik die niet vinden op de site.
Ja, het kan om een triband Diamond te gebruiken voor 1 enkele band. Is misschien minder duur dan die uit de link hierboven.

Activiteit op 23 is alleen repeaterwerk, voor zover mij bekend. Er staat eentje op een steenworp afstand van hier (PI6HGL) en verderop in rotjeknor staat er ook een (PI6RTD) en beiden kan ik aan. En zelfs Hilversum (PI6NOS) komt geregeld boven de squelchdrempel op mijn indoor GP-tje. Met een buitenantenne zal ook die geen moeite zijn om erover te werken.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: 23cm rondstraler

#9 Bericht door PE2AAB »

de quad is vrij simpel te construeren.
Afbeelding

Heb er zelf ooit een simpel projectje van gemaakt. (maatvoering is uitgelegd op 13cm omdat ik het voor WiFi toepassingen heb gedeeld maar de foto's zijn wel degelijk van de 23cm uitvoering)
PE2AAB Dubbel Quad
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

-Verwijderd account

Re: 23cm rondstraler

#10 Bericht door -Verwijderd account »

Da's geen rondstraler. En bij een aantal webshops in hamradiospullen gewoon te koop. Wimo heeft 'm zelfs compleet in weerbestendige kastjes, dacht ik. Maar..... het is geen rondstraler :lol:

Dat gezegd hebbend, jouw bouwbeschrijving laat niets aan duidelijkheid te wensen over.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: 23cm rondstraler

#11 Bericht door PE2AAB »

Ow was even voorbij gegaan aan het feit dat het een rondstraler moest zijn. :-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1245
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: 23cm rondstraler

#12 Bericht door PE9ZZ »

PE2CH schreef:Volgens mij zou het een korte witte stok hoeven te zijn, vanwege de korte golflengte
Je wil juist een lange witte stok, just vanwege de korte golflengte. Doordat de antenne zo klein wordt ontvangt-ie ook veel minder goed. Je wil een collineaire rondstraler die je stralingsdiagram een soort pannekoek maakt om zoveel mogelijk gain te krijgen. De commerciele "witte stokken" (en ook de driebands zwamstok bij mij op het dak) zijn dit al. Denk aan een gain van een dB of tien over je GPA'tje.

Tjerk, 9ZZ

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: 23cm rondstraler

#13 Bericht door pe1cmo »

Denk aan een gain van een dB of tien over je GPA'tje.
Dat zijn wel Chinese dB's en ondanks dat de Procom minder gain heeft zijn het wel echte dB's en onder de streep zal een Procom meer ontvangst geven dan een Chinese antenne in Chinese dB's gemeten.
Ik heb wel eens bemerkt dat antennes zoals de Daimond een scheve karakteristiek hebben, naar beneden of naar boven, maar minder in het rechte horizontale vlak. En ik ben niet de enige, Pedro Wijns uit Belgie, (C5WP, ON5WP) hetzelfde heeft gemerkt. Als je dan de gain haalt in een smalle verticale openingshoek en de antenne is scheel, raak je snel een paar dB kwijt.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

-Verwijderd account

Re: 23cm rondstraler

#14 Bericht door -Verwijderd account »

PE9ZZ schreef:Je wil juist een lange witte stok, just vanwege de korte golflengte. Doordat de antenne zo klein wordt ontvangt-ie ook veel minder goed.

Tjerk, 9ZZ
Ow, da's een andere kijk erop dan die ik heb.

Als ik zie hoe klein mijn home-made GPA-tje is, juist vanwege de golflengte, dacht ik dat een rondstraler dus ook zo klein (lees: kort) zou hoeven te zijn. Eenzelfde GPA voor bv. 4M is aanzienlijk groter/langer. Zo redeneerde ikke dus :) Kennelijk gaat het daar de mist in.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: 23cm rondstraler

#15 Bericht door PE1PQX »

Laat eens een foto zien van je huidige GP-tje?? Die is vast waterdicht af te werken. Waarschijnlijk maar één N chassisdeel en een N connector nodig.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie