Flexa 7033 70cm antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Flexa 7033 70cm antenne

#1 Bericht door PA9RD »

Hallo iedereen die dit leest:

Heeft er iemand ervaring met de Flexa 7033, een 13 element antenne voor 70 cm. Ik heb deze antenne in elkaar gezet vlgs de RTFM en je kunt eigenlijk niks fout doen met de bouw. De boom is gemerkt met nummers en streepjes. De radialen zijn ook allemaal genummerd en die kunnen dus ook alleen maar op de juiste plaats gezet worden. Wat is nu het probleem....de SWR! Die is op 432.400 veeeeeel te hoog met 1:2,8 maar op 438.650 is die nagenoeg helemaal "plat" met geen enkele uitslag op de SWR meter (op de set).
Ik weet dat je bij deze antenne wel kunt "spelen" met de plaats van de elementen zoals de reflector, de dipool en de 1ste director, maar je zou mogen verwachten dat hij redelijk goed zou moeten staan. Ik heb vanavond al de ervaring gekregen van een andere (buitenlandse) amateur die dezelfde antenne heeft maar die staat/stond bij het in elkaar zetten gelijk goed op 432.400 met 1:1,1. en dat is heel mooi! Alle elementen zitten met van die staalklemmen om de boom heen geklemd, dus ik kan ze wel iets verschuiven. Daar ga ik dus mee experimenteren, maar is er iemand die soortgelijk probleem heeft, heeft gehad of het (her)kent?
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Flexa 7033 70cm antenne

#2 Bericht door PA5COR »

Ik heb de 12 elements voor 2 en de 23 elements gehad van Flexa, alle 2 keurig 1;1 op de ssb frequenties.
check ( nogmaals) elementen op lengte en plaats, teflon balun is ingegoten kan niet fout zijn.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

PB2T
Berichten: 149
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:15
Roepletters: PB2T
Locatie: Ingen
Contacteer:

Re: Flexa 7033 70cm antenne

#3 Bericht door PB2T »

Ik kan me herinneren dat de 21 el. Tonna een SSB versie en een ATV versie, gepiekt op 438, had. Mogelijk is dat bij Flexa ook het geval.
73, Hans PB2T

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Flexa 7033 70cm antenne

#4 Bericht door pa1bvm »

misschien heeft iemand de elementen verkeerde cijfers gegeven ??
de langste is vaak de director .. dan de dipool .. en dan gaan ze van groot naar klein
dus de kortste zit het verste weg ..
soms zijn er een paar even lang .. die zitten dan naast elkaar ..

tja dan blijft de positie nog over ..
streepjes op de " boom" ... maar is er ook een tekening ??? of manual .. een fout is zo gemaakt ..


tot werkens op 70 cm !!!

Gebruikersavatar
pe1itr
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 dec 2005, 00:57
Roepletters: PE1ITR
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Flexa 7033 70cm antenne

#5 Bericht door pe1itr »

Een Flexa yagi heeft het ontwerp van DL6WU. Het is een ontwerp uit de begin 80 er jaren. Deze antennes zijn erg breedbandig zodat het bijna niet fout kan gaan. Tot op de dag van vandaag gebruik ik nog de 7044 (16el) die het best goed doet in vergelijking met de huidige modern ontworpen super yagies. Ik heb nog ooit een 7033 (13 el) van de stort gered. Ik zal hem opzoeken en de maten hier posten.

Je kan overigens de dipool best een paar centimeter naar voren of naar achteren verschuiven om de aanpassing te verbeteren. Mijn ervaring is dat het weinig tot geen effect heeft op de performance van de yagi en je eindtrap wordt er heel gelukkig van.

Gebruikersavatar
pe1itr
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 dec 2005, 00:57
Roepletters: PE1ITR
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Flexa 7033 70cm antenne

#6 Bericht door pe1itr »

Ik heb de 7033 gevonden en zojuist gemeten:

BOOM (mm) Elementen (mm) 2mm staaldraad
REF 0 342
DE 135 (165)
D1 205 312
D2 331 310
D3 480 307
D4 655 305
D5 850 302
D6 1060 298
D7 1275 295
D8 1505 295
D9 1741 295
D10 1990 290
D11 2222 (2250) 290

De 2 maten op de boom tussen haakjes is zoals dat bij mij zit op de 7044. Ik denk dat de 2222 voor D11 niet juist is en dat dit ook voor 7033 2250 moet zijn Een kenmerk van een DL6WU ontwerp is dat je de yagi op elke plek kan afbreken en dan blijft die gewoon werken met minder gain natuurlijk. Dat moet je met de moderene yagies niet proberen.

Op de foto een 7044 naast een 7033.
Bijlagen
20200725_155817_resized.jpg

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Flexa 7033 70cm antenne

#7 Bericht door PA9RD »

PA5COR schreef:Ik heb de 12 elements voor 2 en de 23 elements gehad van Flexa, alle 2 keurig 1;1 op de ssb frequenties.
check ( nogmaals) elementen op lengte en plaats, teflon balun is ingegoten kan niet fout zijn.
Hoi Cor, dit is de 13 element 7033 en er zit een RTFM bij dus daar kan het (als die goed geschreven is) niet mee fout gaan. En idd zit de balun ingegoten, dus daar kan alleen iets fout gegaan zijn met de aanpassing van de dipoollengte en dus de frequentie. Je zou zeggen dat deze voor ATV kan zijn.....
Ik ga er mee aan de slag en probeer met schuiven wat te bereiken.
Je gaat het wel merken of je hoort mij op 70! :lol:
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Flexa 7033 70cm antenne

#8 Bericht door PA9RD »

PB2T schreef:Ik kan me herinneren dat de 21 el. Tonna een SSB versie en een ATV versie, gepiekt op 438, had. Mogelijk is dat bij Flexa ook het geval.
Hoi hans, ja....dat idee speelde ook al door mijn hoofd, maar vlgs de specs en handelaar was deze gewoon voor het SSB gedeelte van de band en zou 1:1,2 moeten (kunnen) zijn......
Ik ga in het kader van "trial and error" aan de E van de andere vereniging beginnen! :D
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Flexa 7033 70cm antenne

#9 Bericht door PA9RD »

pe1itr schreef:Een Flexa yagi heeft het ontwerp van DL6WU. Het is een ontwerp uit de begin 80 er jaren. Deze antennes zijn erg breedbandig zodat het bijna niet fout kan gaan. Tot op de dag van vandaag gebruik ik nog de 7044 (16el) die het best goed doet in vergelijking met de huidige modern ontworpen super yagies. Ik heb nog ooit een 7033 (13 el) van de stort gered. Ik zal hem opzoeken en de maten hier posten.

Je kan overigens de dipool best een paar centimeter naar voren of naar achteren verschuiven om de aanpassing te verbeteren. Mijn ervaring is dat het weinig tot geen effect heeft op de performance van de yagi en je eindtrap wordt er heel gelukkig van.
Hallo (naamloos?),

Klopt ook helemaal, het ontwerp is idd van DL6WU en je zou verwachten dat het een goed ontwerp is. Gelukkig kan je idd iets schuiven met de plaats van de dipool, de 1e director en de reflector die in hoofdzaak een groot deel van de performance voor hun rekening nemen. Al is dat niet altijd gezegd maar het is een startpunt om het probleem op te lossen. Ik weet wel een andere oplossing maar die kost gewoon weer geld en dat is gewoon een nieuwe antenne kopen die wel goed zou moeten zijn.....maar ik ga wel even knutselen in de hoop dat het goed komt....en zoniet:

Iemand een nieuwe 13 element 70 cm antenne van Flexa, type 7033 kopen :?: :lol: :lol:
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Flexa 7033 70cm antenne

#10 Bericht door PA5COR »

Kan me niet herinneren dat Flexa verschillende uitvoeringen maakte de beams waren breed genoeg
Tonna wel, zelf ook zo'n elementen "ruier" gehad, moest je na een paar ja :roll: ar de helm op eronder... :roll:
Heb 35 jaar geleden nog met de bedenker/maker gesproken in Frankrijk op het clubstation ddaar op 2 meter in de vroege zondagmorgen met wat ducting, 2x 12 elements Fracaro op 23 meter op de 3 hoog flat, eigen pruts harnas en 20 meter H 100.
Eigenbouw 160 watt transistor eindtrap klasse A/B met 2 x MRF247 en egenbouw 60 amp voeding ( is er nog steeds).
Leuke tijden toen :mrgreen:
Nu alleen Diamond X510N op 18 meter tophoogte... :roll:
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Flexa 7033 70cm antenne

#11 Bericht door PA9RD »

pa1bvm schreef:misschien heeft iemand de elementen verkeerde cijfers gegeven ??
de langste is vaak de director .. dan de dipool .. en dan gaan ze van groot naar klein
dus de kortste zit het verste weg ..
soms zijn er een paar even lang .. die zitten dan naast elkaar ..

tja dan blijft de positie nog over ..
streepjes op de " boom" ... maar is er ook een tekening ??? of manual .. een fout is zo gemaakt ..


tot werkens op 70 cm !!!
Hoi (naamloos) PA1BVM,

De langste is de reflector, bedoel je zeker....dat klopt en idd zijn ze allemaal voorzien van een getalletje maar dat had ik te laat in de gaten omdat ik ze uitpakte en als een soort Mikado beetpakte en wilde sorteren. Toen had ik de langste al te pakken en daarna zag ik de cijfers staan en die heb ik in 1e instantie gewoon aangehouden vlgs de A4 vellen die er bij zaten en dan zou het goed moeten zijn. Ik ga het probleem nog even nalopen en bekijken en hopen op een oplossing op een goed dan wel beter resultaat.
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Flexa 7033 70cm antenne

#12 Bericht door PA9RD »

pe1itr schreef:Ik heb de 7033 gevonden en zojuist gemeten:

BOOM (mm) Elementen (mm) 2mm staaldraad
REF 0 342
DE 135 (165)
D1 205 312
D2 331 310
D3 480 307
D4 655 305
D5 850 302
D6 1060 298
D7 1275 295
D8 1505 295
D9 1741 295
D10 1990 290
D11 2222 (2250) 290

De 2 maten op de boom tussen haakjes is zoals dat bij mij zit op de 7044. Ik denk dat de 2222 voor D11 niet juist is en dat dit ook voor 7033 2250 moet zijn Een kenmerk van een DL6WU ontwerp is dat je de yagi op elke plek kan afbreken en dan blijft die gewoon werken met minder gain natuurlijk. Dat moet je met de moderene yagies niet proberen.

Op de foto een 7044 naast een 7033.
Ja, dat is hem dus idd. Al zit er in de maten geen verschil met de mijne op 1 director na! Nummer 6 staat bij jou op 298 en bij mij op 299....maar dat zal het verschil niet zijn als 6e director.
Ik twijfelde idd ook nog over de 7044 maar ik had het idee dat die iets te lang zou gaan worden in de mast. Mijn argument is dat 70 cm geen voorkeursband is maar aangezien ik nu met de mast bezig ben en met nieuwe antennes had ik zo iets van als ik er nu niet gelijk een 70cm antenne bij hang krijg ik later misschien spijt. Mijn zelfbouw gevalletje van een overgenomen antenne die ik opnieuw heb nagemaakt met de dipool en directoren op een nieuwe boom is geen succes gebleken toen ik er achter kwam dat die eigenlijk gemaakt was voor het iets hogere deel van de band, namelijk 435.000 satelliet verkeer. Opnieuw een andere maken had ik nu even geen zin meer in, al speelt het idee nu wel weer door mijn hoofd. Ik heb nog wat Alu in huis......
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Flexa 7033 70cm antenne

#13 Bericht door PA9RD »

GM iedereen,

Ik was al even vergeten dat ik dit dus geplaatst had.....maar ja, dat is mijn vergeetachtige brein gewoon.
Even dus een update: de Flexa hangt inmiddels in de mast na een controle met een ECHTE antenne analyser, een originele RigExpert. Toen ik het verhaal besprak op de regionale/lokale frequentie zat er een amateur bij uit Den Haag die spontaan aanbood om de antenne eens te testen op de club daar met zijn AA-600. Dus ging ik op een dag met de auto die kant op gewapend met de antenne in 2 delen, een aantal meters coaxkabel, een aantal van die groene legermastjes, spanbandjes en wat gereedschap. Aldaar aangekomen heb ik de antenne weer aan elkaar gezet, mastjes met spanbandjes vastgemaakt aan een aanhanger en de antenne met coax opgehesen in die mastjes en de analyser er aan. Hans (PA3HGT) had ook een laptop bij zich en de antenne werd gemeten. Een sweep over de 70cm band (en ver daarbuiten) toonde aan dat de antenne eigenlijk wel degelijk goed was met een SWR van rond de 1:1,5 maximaal op het te gebruiken gedeelte. Voor mij voldoende aangezien ik toch geen "wereldverbindingen" ga maken met deze antenne. Deze was meer vanwege het idee dat de mast opnieuw opgebouwd ging worden en als ik er nu niet gelijk een antenne voor 70 in zou hangen ik er later spijt van ging krijgen. De antenne was dus voor mij perfect en de eerste testen en acties die ik gedaan had lagen dus geheel aan mijn SWR meter......

De antenne hangt nu inmiddels op de koehoorn in de mast en gaat mij waarschijnlijk wel een plezier doen om toch maar wat signaal op 70cm te gooien indien de condities zich aanbieden......

Iedereen dank voor de aangeboden reacties, ideeën en tips!
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

Plaats reactie