Antenne voor 27 MHz garagedeur opener

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
DikOz
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jul 2020, 12:05

Antenne voor 27 MHz garagedeur opener

#1 Bericht door DikOz »

Helaas, ik ben geen zendamateur. Maar onze flat bewoners zenden wel allemaal op 27.455 MHz, namelijk om de garage deur te openen. Dit met een kleine afstandbediening van 2x4 cm. Binnen in de garage gaat dat heel goed, de deur opent zeker vanaf 60 meter. Maar vanaf buiten is het moeilijk, veel zwaaien en richten. Wij hebben 2 spriet antennes van ong. 1 meter binnen in de garage achter 2 muren van buitenaf gezien. 1 antenne is buiten werking gesteld.

Vragen die ik heb.
Krijgen wij verbetering van de ontvangst als we die 2-de antenne aansluiten/buiten zetten, compleet met het ontvangst kastje?
Of kunnen we (veel makkelijker) een 30-50cm veer-sprietantenne (wind) kopen en deze buiten plaatsen en via een TV-coax kabel met het 2-de kastje verbinden op de plaats waar nu een antenne zit.
Of is er nog een andere gemakkelijke oplossing? Voor een lange antenne van bijvoorbeeld 1/4 golflengte is al geen plaats.
Bij voorbaat dank voor reacties.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Antenne voor 27 MHz garagedeur opener

#2 Bericht door PE2AAB »

Hoi,

Een kwart golf antenne voor 27 MHz. is sowieso geen 50cm. 27 MHz. is de 11m band. Dus een kwartgolf antenne is 11/4m lang. Dat is 2,75m. Uiteraard zijn er mogelijkheden met spoelen om dit te verkorten.
Tevens; zend/ontvangst apparatuur maakt gebruik van 50 Ohm impedantie en gelijksoortige coax en antennes. TV coax zou ik niet gebruiken; deze heeft een impedantie van 75 Ohm en geeft dus een missaanpassing.

De tweede antennepoort is waarschijnlijk te gebruiken voor diversity; een systeem waarbij wordt gekeken op welke antenne het ontvangen signaal het hardst is om zo optimale ontvangst te kunnen bewerkstelligen. Als dit intern is uitgeschakeld dan heeft het aansluiten van een tweede antenne geen nut.

De antenne die binnen staat meer naar de ingang verplaatsen helpt wellicht maar je zult ook binnen ontvangst willen houden vanwege de mensen die weggaan.

Zomaar even wat overpeinzingen ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Antenne voor 27 MHz garagedeuropener

#3 Bericht door PE9ZZ »

Foto van kassie zou helpen. Als het ding een tweede antenne had die buiten gebruik is gesteld zou ik die opnieuw aansluiten. Die antenne buiten plaatsen is dan een goed idee. Kassie buiten niet zo. TV coaxkabel kan prima. Misaanpassing maakt geen fluit uit, een te korte antenne is erger. Maar een spriet van een meter zal genoeg signaal ontvangen.

A propos 27.455 MHz. Ik zie een levensgroot beveiligingsprobleem. Onverlaten met een eigen zendertje zouden zo toegang kunnen krijgen tot de garage tenzij de digitale code van het remote kassie robuust genoeg is. Misschien een optie om een geheel nieuw systeem aan te schaffen. VvE zou dit moeten doen of de beheerder van de garage.

Tjerk, 9ZZ

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Antenne voor 27 MHz garagedeur opener

#4 Bericht door pc1mb »

Sprietje buiten zal zeker helpen. Misaanpassing is misschien helemaal niet aan de orde: weten wij veel op welke impedantie dat ontvangst kastje werkt, en bovendien maakt het voor een pure ontvangstantenne weinig uit. Zou het stuk tv coax wel zo kort houden als mogelijk. Als je er storing mee oppikt (kan mede door een eventuele misaanpassing) ontvang je nog niks.

Gewoon proberen, volgens mij heb je de juiste ideeën. Een novice licentie is niet ver weg als je nog eens wat meer met radio techniek wilt spelen :wink:

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Antenne voor 27 MHz garagedeur opener

#5 Bericht door PD2EW »

Eerst proberen:
Leg een paar lusjes dun geisoleerd draad als een wikkeling bijop het eind van de ferrietkern in de ontvanger.
Verbind een aansluiting daarvan aan de massa van de ontvanger.

Aan datzelfde punt ook de mantel van een stuk coax verbinden (mag TV coax zijn).
De andere kant van de wikkeling aan de signaalader van deze coaxkabel verbinden.

Breng die coax naar buiten en maak aan het uiteinde aan de signaalader een stukje draad.
De buitenmantel van de coaxkabel open laten, het draadje vrij weghangen en kww... (kieken wat't wordt).

Nee heb je..

Oke, het is niet volgens de norm, maar dit is het minste werk en je kan het allicht proberen.
Heb er net eentje in de reparatie gehad, zie een ander topic:
http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 70#p239264

Mogelijk komen er over mijn bericht ook weer opmerkingen over dat dit te hacken is.
Kijk, dat was het 25 jaar of langer geleden ook al.. net als veel hekopeners en wat dies meer zij.
Houd er dus rekening mee dat je de afstand hiermee aanmerkelijk kan vergroten en dus ook het risico van misbruik.

Onder andere het merk Hörmann verkocht deze afstandbedieningen, best wel degelijk spul.
Een kennis van mij (leerkracht) heeft met zijn leerlingen de mechanieken nog nagemaakt.
Dat was een leuk praktijkproject: alles zelf maken, zelfs de tandwielen, alleen de ketting niet.

De electronica is destijds bij Hörmann besteld en veel zelfbouwcreaties hebben het al meer dan 25 jaar uitgehouden.
Het blijft alleen wel ernstig achterhaalde techniek... (maar dat wist je immers al)

DikOz
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jul 2020, 12:05

Re: Antenne voor 27 MHz garagedeur opener

#6 Bericht door DikOz »

Wat een fantastisch actief forum is dit.
Antwoorden van mijn kant:
- afsluiting van de 2-de antenne op het 2-de apart ontvangst kastje, bestaat uit de verbinding met de antenne losmaken, deze losse draad ligt aan aarde.
- de werkende antenne kan niet dichter bij de uitgang, staat al achter de deur
- foto staat hieronder
- hack met kwaadwillenden eigen scanner/zender kan inderdaad. Ik heb toevallig veel 433 MHz apparatuur en een algemene 433 MHz ontvanger. Ik ontvang zo'n 100 apparaten. Een kwaadwillende kan dat mobiel ook. Kan spullen (lichten, alarm) uitzetten en vervolg stappen nemen.
- inderdaad is het Hormann (1998). Zij beamen een verschil tussen grote en kleine AB's, zeggen niet te weten waarom de kleine AB veel slechter presteert. Ik zou andere ontvangers (rolling code/encrypten) kunnen kopen, maar dan moeten ook alle afstandbedieningen van alle bewoners vervangen worden.

Ik begrijp uit jullie reacties dat gewoon proberen met een TV coax en een spriet van 1 meter de moeite waard is. Zal dat ook gaan doen. Niet te goede ontvangst maken, omdat dan ook door kwaadwillenden de deur van van veraf geopend kan worden.
Dank voor alle reacties.

https://1drv.ms/u/s!AivkqTo7U8gnhvQosJj ... A?e=uw7a4h
t1.jpg
t1.jpg (44.03 KiB) 3786 keer bekeken
https://1drv.ms/u/s!AivkqTo7U8gnhvQnGoR ... w?e=5NhBDS
t2.jpg

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Antenne voor 27 MHz garagedeur opener

#7 Bericht door PE2AAB »

Klopt het dat de antenne nu via een 'geel/groene' draad naar buiten is gebracht? Waar is de tweede antenne aansluiting? Zit die op het losse printje waar de huidige zwarte draad ook onder uitkomt?
Een coaxkabel heeft twee 'aders' t.w. de kern; deze gaat naar de plek waar het zwarte draadje op de print uitkomt en een afscherming; deze draai je bij elkaar en koppel je aan de GND of massa.

P.S. ik heb je foto's even zichtbaar geplaatst voor je.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

DikOz
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jul 2020, 12:05

Re: Antenne voor 27 MHz garagedeur opener

#8 Bericht door DikOz »

Dank voor het plaatsen van de foto's.

Het zijn 2 kastjes, 2 foto's, met ieder 1 antenne. Antennes wijzen naar links (foto is -90 graden gekanteld). Geel groen is voor mij de aarde van buiten af. Deze zit aan de zwarte draad die naar de antenne zou gaan. Dat is zo in het kastje 1, met een zwarte draad aan de antenne. Of zie ik iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Antenne voor 27 MHz garagedeur opener

#9 Bericht door PE9ZZ »

Zit die antenne aan de aardkabel? Mag helemaal niet! Levensgevaarlijk!

Tjerk, 9ZZ

DikOz
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jul 2020, 12:05

Re: Antenne voor 27 MHz garagedeur opener

#10 Bericht door DikOz »

De foto met de rode pijlen laat zien dat de antenne geheel NIET is aangesloten. De zwarte draad naar de ontvangst module is wel met aarde verbonden.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Antenne voor 27 MHz garagedeur opener

#11 Bericht door PE9ZZ »

Ik mag aannemen dat die zwarte draad naar de ingang van de ontvanger gaat. Dus die aardedraad wordt als antenne misbruikt. Puik recept voor opvangen van allerlei troep. En, zoals gezegd, levensgevaarlijk!

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Antenne voor 27 MHz garagedeur opener

#12 Bericht door Ton_O_E »

als je goed kijkt, is de geel/groene draad een losse draad, het is alleen een aarde draad, als hij aan aarde ligt, niet omdat hij geel groen is :)
Voorheen PA3TON

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Antenne voor 27 MHz garagedeur opener

#13 Bericht door pc1mb »

Maak je niet te druk om het risico trouwens. Je verbetert de ontvangst, maar om de code te kopiëren hebben kwaadwillenden juist de zender nodig, en daar verander je niets aan. Nuja, doordat je die nu uit het raam moet houden en meerdere keren proberen, is het juist nú makkelijker om op flinke afstand de code op te vangen.

Straks, met verbeterde ontvangst, hou je de zender binnen de auto en komt die veel minder ver. Betere ontvangst maakt het dus juist moeilijker om de code te stelen.

Natuurlijk moet het niet zo zijn dat bewoners vanaf de andere kant van de stad de deur al kunnen openen, maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel. Het grootste risico van een té groot bereik is eigenlijk "broekzakgebruik", oftewel ongewenst activeren. Je wil in feite alleen dat de bediening in zichtbereik werkt en niets verder. Daarom is 27mc helemaal geen handige keuze en werken moderne openers eerder op 433 of 868MHz, maar a la. Je kunt het bereik natuurlijk heel makkelijk regelen door de spriet in te korten als ie te gevoelig is.

Hebben kwaadwillenden de code eenmaal, dan is het natuurlijk een koud kunstje om die onopvallend van dichtbij te gebruiken. Uiteindelijk wil je toch naar binnen als je ermee in wil breken, dus wat maakt het dan uit dat je de gestolen code ook van heel ver kan gebruiken? Heb je als crimineel niks aan eigenlijk. Alleen voor kwajongensstreken. Maar juist het opvangen en stelen van de code is het lastige.

DikOz
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jul 2020, 12:05

Re: Antenne voor 27 MHz garagedeur opener

#14 Bericht door DikOz »

Ik heb nog eens goed naar de geel-groene draad gekeken. Het is 1 van de aders van een netsnoer met grijze mantel, buiten de ontvangst doos, maar bruin en blauw zijn afgeknipt. Helaas is er geen goed aardpunt in de buurt om te meten. Misschien dat daarom die grijze kabel helemaal over de garagedeur heen in een kabelpijp door de buitenmuur verdwijnt, misschien naar een geaard buitenlichtpunt. Dat zal ik ook nog eens bekijken, bij de proefopstelling.

Ik denk dus dat de geel-groene draad wel geaard is.

@ PE9ZZ waarom is dat levensgevaarlijk?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Antenne voor 27 MHz garagedeur opener

#15 Bericht door PE2AAB »

Welke lokatie is dit? Wellicht kan er iemand uit de buurt een keer meekijken?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie