Antenne voor 27 MHz garagedeur opener

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
DikOz
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jul 2020, 12:05

Antenne voor 27 MHz garagedeur opener

#1 Bericht door DikOz »

Helaas, ik ben geen zendamateur. Maar onze flat bewoners zenden wel allemaal op 27.455 MHz, namelijk om de garage deur te openen. Dit met een kleine afstandbediening van 2x4 cm. Binnen in de garage gaat dat heel goed, de deur opent zeker vanaf 60 meter. Maar vanaf buiten is het moeilijk, veel zwaaien en richten. Wij hebben 2 spriet antennes van ong. 1 meter binnen in de garage achter 2 muren van buitenaf gezien. 1 antenne is buiten werking gesteld.

Vragen die ik heb.
Krijgen wij verbetering van de ontvangst als we die 2-de antenne aansluiten/buiten zetten, compleet met het ontvangst kastje?
Of kunnen we (veel makkelijker) een 30-50cm veer-sprietantenne (wind) kopen en deze buiten plaatsen en via een TV-coax kabel met het 2-de kastje verbinden op de plaats waar nu een antenne zit.
Of is er nog een andere gemakkelijke oplossing? Voor een lange antenne van bijvoorbeeld 1/4 golflengte is al geen plaats.
Bij voorbaat dank voor reacties.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Antenne voor 27 MHz garagedeur opener

#2 Bericht door PE2AAB »

Hoi,

Een kwart golf antenne voor 27 MHz. is sowieso geen 50cm. 27 MHz. is de 11m band. Dus een kwartgolf antenne is 11/4m lang. Dat is 2,75m. Uiteraard zijn er mogelijkheden met spoelen om dit te verkorten.
Tevens; zend/ontvangst apparatuur maakt gebruik van 50 Ohm impedantie en gelijksoortige coax en antennes. TV coax zou ik niet gebruiken; deze heeft een impedantie van 75 Ohm en geeft dus een missaanpassing.