kabel plat dak

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
robertbroekman
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:25
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

kabel plat dak

#1 Bericht door robertbroekman »

Heren/dames goedemiddag, Uiteraard een domme vraag maar ik moet vanaf mijn antennemast(je) ongeveer drie meter overbruggen naar de ingang van mijn kamer. De kortste route lijkt mij het beste denk ik. Mag dat stukje kabel ongeveer drie meter lang op het dak leggen?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: kabel plat dak

#2 Bericht door PE2AAB »

Domme vragen bestaan niet :-)

In principe kun je zo'n kabel wel over het dak leggen maar zal de invloed van UV de mantel brozer maken waardoor er op een gegeven moment Water Ingress kan plaatsvinden. Om die reden zou ik het afraden.
Wat je kunt doen is een aantal bakstenen of stoeptegels op tegeldragers op het dak leggen, voorzien van buisbevestigingsklemmen en er vervolgens een Hostalit 3/4" buis in te klemmen waar je vervolgens de kabel doorheen laat lopen.
Dan ligt deze niet direct in het water na een stevige regenbui en is deze grotendeels beschermd tegen UV.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD0Y
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 feb 2009, 09:07
Roepletters: PD0Y
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: kabel plat dak

#3 Bericht door PD0Y »

Maar hoe zit het dan met de kabel die in de mast open en bloot hangt?

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: kabel plat dak

#4 Bericht door pa3dsc »

Die kabels zullen ook door weersinvloeden aan veroudering onderhevig zijn.

Ga je besparen op kabels en wat is de finaciele deel vergeleken met het totaal?

Kun je gebruikte kabels testen?
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: kabel plat dak

#5 Bericht door PE2AAB »

PD0Y schreef:Maar hoe zit het dan met de kabel die in de mast open en bloot hangt?
Die verouderen ook uiteraard. Maar die liggen niet in het water. (Alhoewel ik daar na gisterenavond tóch mijn vraagtekens bij wil zetten :-D)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: kabel plat dak

#6 Bericht door andre »

mijn oudste stuk coax wat ik hier in gebruik heb zit aan mijn diamond vhf/uhf stokkie. Ligt samen met nog een hele dikke bos coax ook plat op mijn grind dak over een lengte van ca 15 meter. Deze antenne heb ik al vanaf het begin van mijn licentie in 1990. Werkt nog steeds afdoende, en geeft geen rare meldingen op de meters.
Het is RG213, ik geef toe, het zou nu eindelijk eens vervangen moeten worden, maar is een kwestie van prioriteiten... :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: kabel plat dak

#7 Bericht door PE2AAB »

Je zegt het al; op het grind. Ik ben er vanuit gegaan dat het 'koud' op het dakleer betreft. Dan ligt de kabel dus veel in het water.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: kabel plat dak

#8 Bericht door ON5RKN »

andre schreef:mijn oudste stuk coax wat ik hier in gebruik heb zit aan mijn diamond vhf/uhf stokkie. Ligt samen met nog een hele dikke bos coax ook plat op mijn grind dak over een lengte van ca 15 meter. Deze antenne heb ik al vanaf het begin van mijn licentie in 1990. Werkt nog steeds afdoende, en geeft geen rare meldingen op de meters.
Het is RG213, ik geef toe, het zou nu eindelijk eens vervangen moeten worden, maar is een kwestie van prioriteiten... :lol:
Grind..... Water kan onder het grind weg, is dus niet echt dat het op het platte dak ligt.....

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: kabel plat dak

#9 Bericht door andre »

Dat grindlaagje is niet meer als slechts één kiezeltje hoog. Ga er gemakshalve maar vanuit dat bij menig gemiddelde stortbui de kabels geheel onder water liggen.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
robertbroekman
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:25
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: kabel plat dak

#10 Bericht door robertbroekman »

heren allemaal bedankt voor jullie bijdragen

Plaats reactie