Antennes Militaire voertuigen

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Antennes Militaire voertuigen

#1 Bericht door on4cgw »

Beste,

heb 3 keramische antenne voeten bekomen en wil die gaan vervolledigen, waar kan ik dergelijke spullen aankopen?

mvg,
Kurt
Bijlagen
Army antenne voeten.jpeg

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Antennes Militaire voertuigen

#2 Bericht door PD7HB »

Militaire dumpstores lijkt mij zoals bv deze: https://www.legerdump.com/c-4742982/zendapparatuur/
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Antennes Militaire voertuigen

#3 Bericht door PE2AAB »

Vroeger had je Bergmans in Lommel. Veel army spul. Voor als je nog eens een patrouille boot of een straaljager nodig had voor in de achtertuin. :-D Ze richten zich nu voornamelijk op kleding en gereedschap maar in deze regio ben ik vroeger toch bij meerdere legerstocks geweest. Veldtelefoons, tenten, seinlampen en radio aangelegenheden. Legerstock. Daar eens op Googelen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Antennes Militaire voertuigen

#4 Bericht door PD2R »

Waarschijnlijk kunnen deze OM’s je wel helpen.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Antennes Militaire voertuigen

#5 Bericht door PA3BAS »

Kijk ook eens op http://www.militaria4you.nl

Daar vind je niet alleen de antennes maar ook masten, bevestigingen en meer.
.... But will it blend?

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Antennes Militaire voertuigen

#6 Bericht door EA5JEX »


Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Antennes Militaire voertuigen

#7 Bericht door Thijzer »

Mooie stevige voeten zijn dat en de elementen die erin moeten kun je in elkaar schroeven zodat je diverse lengtes kunt maken.

Doe er wel wat kopervet of zo op, die dingen gaan namelijk aan elkaar roesten als je niet oplet en dan krijg je ze niet meer uit elkaar.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Antennes Militaire voertuigen

#8 Bericht door PD2EW »

@Koert (ON4CGW), heel herkenbaar!
(lang verhaal..., in de hoop dat het je nog meer motiveert om er wat leuks mee te doen)

Ik heb nooit 'in Dienst gezeten', maar toch ken ik deze antenne wel, heel goed zelfs..!
Een jaar of 10-12 geleden kreeg ik wat van deze antenneonderdelen en wist toen nog niet wat ik daarmee aan moest.
Voorlopig maar eens bewaard en ben er wat meer op gaan letten: wie gebruikt ze, en waarbij.
Op de Radiomarkt in Eerbeek zag ik dat iemand er leuke projecten van had gemaakt en ik dacht.. dat ga ik ook doen!
Toen heb ik bij BACO eerst maar eens twee complete antennes besteld (á 12 Euro) en er een bruikbaar 'iets' van gemaakt.
De eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen, dat ik voor die buizen heel vroeger ook maar 1 Euro per stuk heb betaald.

Er bestaan verschillende antennes, gemaakt van dezelfde onderdelen, die volgens hetzelfde principe hun werk doen.
De buizen bestaan uit verkoperd staal en je moet goed kijken of ze bij het inschroefgedeelte niet ingescheurd zijn.
Dit inscheuren (barsten) gebeurt meestal wanneer ze op de Jeep worden kromgetrokken en met een spandraad vastgezet aan de voorkant.
De antenneonderdelen werden oa. voor de SEM25/35 radio's (Sende-Empfangsgerät) gebruikt en op een voertuig gemonteerd.
Daarmee werd dat voertuig meteen ook de tegencapaciteit en kon de antenne worden gebruikt als een 'kwart golf vertical'.
Voorbeelden hiervan zijn er genoeg te vinden op internet.
Was er geen voertuig, dan kon je er ook een zelfstandige en losstaande Ground Plane antenne van maken.
Een matchingunit (Antenne Abstimm Gerät - AGAT) zorgt er dan voor dat de SEM25/35 radioset een goede aanpassing ziet.
https://militaria4you.com/product/anten ... -en-sem35/

Op de beurs van Tietjerk heb ik destijds een voet gescoord (zwaar, lomp, massief) en bij Ruud (Militaria4u.nl in Zutphen) nog eentje, en ook wat antennedelen.


Mijn variant
Uiteindelijk is zo’n antenne ook maar een metalen draad en ik ben, HF gezien, voornamelijk in 20m geïnteresseerd.
Dat zou voor mij op ongeveer 5 meter uit moeten komen, in geval van een straler van een kwart golflengte
De antennetuner (AGAT) en de houder heb ik dus van de voet verwijderd en alleen de cone (de punt) gebruikt.
Daarvan heb ik dan een ’reuze’ Ground Plane antenne gemaakt en die op een paal van 4 groene glasvezelbuizen gemonteerd (4 x 1,20m lengte).
Die waren toen ook nog 'veur weinug' te verkrijgen...

De nieuwe voet (eigenlijk de cone) heb ik uitgerust met grijze kunststof verloopstukken, uitkomend op 50 mm installatiebuis.
Zo kan ik de antenne op de paal zetten, zonder extra gereedschap te gebruiken.
De verticale straler blijft uit zichzelf bijna niet rechtop staan en door het gewicht hangen de 3 armen ook flink af (ik maak er ooit nog eens een tui-tuigje voor…).
Het geheel, zonder de cone, past gedemonteerd in een stuk afvoerbuis met schroefdoppen.
Een oude handdoek op de ene bodem zorgt ervoor dat de buizen niet door de grijze kunststof schroefdop heen slaan als ze erin worden gedaan.

Hiermee, en met bijna QRP (20 Watt vermogen) heb ik in oktober 2016 mijn verste USB verbinding ooit gemaakt op 20m (en bevestigd), vanuit mijn achtertuin in NL met Indonesië. Ook vanuit Noorwegen heb ik met deze antenne nog met veel stations gewerkt, voornamelijk binnen Europa.

Onderhoud: schroefdraad schoonmaken en invetten met zuurvrije vaseline (dat is wat ik ermee heb gedaan).
Ook heb ik alle bruikbare delen zwart gespoten (niet de schroefdraad!) en de niet bruikbare delen (krom, ingescheurd etc.) bewaard voor de aanpassingssecties voor 11m/10m. Deze moeten zo ver mogelijk bovenin de straler gemonteerd worden (boven het bovenste 116a deel) vanwege het belasten, buigen en inscheuren.
Ik weet het, het is misbruik maken van de uitersten van de materiaalspecificaties, maar het werkt allemaal prima!
En natuurlijk.., 'het is effen wat werk, maor dan heb'iej ok wat..'

Van wat restjes heb ik ook nog een V-Dipool gemaakt.
Dat is dan weer handig voor het luisteren naar de 2 meter- en Luchtvaartband.

De door mij opgemeten specs voor deze vrijstaande 20m GP antenne zijn:
Radiaal (3x benodigd): 3x 116a, 1x 117a, 1x 118a
Straler (1x benodigd): 4x 116a, 1x 117a, 1x 118a
SWR: 1.23
R: 59 Ohm
Frequentie: 14.720 MHz (aangegeven wordt dat dit de ideale frequentie is)
Aangesloten met 20 meter RG58 (mil.spec.) op de iCOM 706 Classic (MK1)

Bijgesloten foto is gemaakt in Noorwegen, het afsluitdopje is rechtsboven nog net zichtbaar boven de cone.
De specs zouden misschien nog wat beter kunnen, maar door het afhangen van de zware radialen (immers het is staal!) is dat gewoon niet mogelijk.
Daarom is het verlengen met 1 willekeurige lengte ook niet aan te raden.

De verticale straler kan natuurlijk ook vervangen worden door een vishengel met draad en de radialen ook, door ze af te spannen met draad.
Dat ziet er alleen minder charmant en heftig uit, maar werkt ook goed ;-)
Mijn QSO contactenlijst van destijds: http://www.wijkamp.com/pd2ew/contacts.html

Wil je meer foto's, meld het dan even.
Ik ga hem binnenkort weer van stal halen (yep, dit is allemaal 'portable'), ga niet naar het buitenland en heb dus wat hobbytijd in NL over.
Alleen heb ik niet gevolgd of er alweer enige SSB activiteit is op 20m.
Bijlagen
IMG_4225 (Custom).JPG

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Antennes Militaire voertuigen

#9 Bericht door PD2EW »

Dag ON4CGW

Ik heb even in mijn archief gezocht en een overzicht van de betreffende onderdelen gevonden.
Bijgaand een screendump van wat gegevens.

Ruud van http://www.militaria4you.com in Zutphen kan je vast wel verder helpen.
Volgens mij verstuurt hij ook bestellingen, het spul is alleen niet licht (verkoperd staal).

Ben benieuwd hoe het je af gaat met de bouw.
Laat je even met een foto zien hoe het resultaat is geworden?
Succes!
Bijlagen
PD2EW - Antenna SEM25-35 Info2.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Antennes Militaire voertuigen

#10 Bericht door PD2EW »

Dag ON4CGW

Is het je gelukt met het vervolledigen van je antenne?

Vandaag staat mijn 20m Ground Plane, die alleen maar bestaat uit dit legerspul, bij mij in de tuin opgesteld.
Zo kan ik dit weekend meeluisteren met de 10-80 contest en dat gaat erg goed.

Voor 20m is de straler ruim 5 meter lang en ik heb hem voorzien van een kunststof schijf (tui-tuigje) op twee MS116A delen van onder.
Van daaraf gaan er nu 3 scheerlijnen naar beneden, om de straler niet helemaal krom te laten buigen.
Waarschijnlijk maak ik nog een tweede schijfje met 4 scheerlijnen, dat werkt beter (denk/hoop ik).

De mast zelf bestaat uit 4 groene epoxy buizen die in elkaar passen.
De 3 radialen zijn ieder 1x een MS116a deel korter dan de straler.
Bijlagen
WhatsApp Image 2020-07-25 at 17.24.55 (Small).jpeg

Plaats reactie