Advies connectie verticale antenne aan trx (HF banden)

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Advies connectie verticale antenne aan trx (HF banden)

#1 Bericht door PA1GVZ »

Beste OM's,

Mijn huidige situatie is als volgt; ik heb een 11 meter GPA vertical (+/- 5,5 meter lang) met een 4:1 current balun aan de voet van de antenne met een aantal radialen als tegencapaciteit. Vanaf de current balun 15 meter RG58 naar mijn MFJ-929 tuner welke vervolgens met een korte jumper is aangesloten aan mijn trx.
SWR op 60 en 40 meter 5:1, vanaf 30 meter tussen 4:1 en 2:1. Alleen 80 meter kent een SWR van 20:1. Gemeten aan de coax naar de antenne bij de MFJ-929.

Schematisch weergegeven:
6 meter vertical <-> 4:1 current balun <-> 15 meter coax RG58 <-> MFJ-929 <-> Trx

Nu heb ik waarschijnlijk nogal wat verlies op de coax vanwege de hoge SWR, met name op de lage banden. Nu overweeg ik de onderstaande 2 opties.

6 meter vertical <-> 4:1 current balun <-> LDG RT-100 tuner <-> 15 meter coax RG58 <-> Trx

of

6 meter vertical <-> 4:1 current balun <-> 3 meter coax RG58 <-> MFJ-929 <-> Trx

- Het inzetten van een outdoor tuner is het duurste alternatief.
- Een korte coax van 3 meter naar binnen naar mijn MFJ-929 heeft als nadeel dat ik het kozijn moet voorzien van een gat voor de doorvoer van de coax kabel.

Mijn inziens komen beide alternatieven qua verliezen aardig bij elkaar in de buurt en is het een keuze tussen euro's of een gat. Maar zullen beide een aanzienlijke verbetering opleveren naar mijn idee.

Hoe zien jullie dit? Graag advies.

73, Gert

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Advies connectie verticale antenne aan trx (HF banden)

#2 Bericht door PA3FAT »

vanwaar de balun?

Wat is de normale impedanctie van deze antenne volgens de specificaties. Welk model heb je?
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Advies connectie verticale antenne aan trx (HF banden)

#3 Bericht door PA3FAT »

11meter gpa blijkbaar aan de lengte te zien.
Nou meen ik dat hier op het forum een collega amateur zit (PA1ZP>) die altijd met dit soort gpa antennes in de weer is.

Maar ik meen dat die de gpa voedt met ladderlijn.
Dat zou het gebruik van een 4:1 balun nog enigszins verklaren.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Advies connectie verticale antenne aan trx (HF banden)

#4 Bericht door PA1GVZ »

PA3FAT schreef:vanwaar de balun?

Wat is de normale impedanctie van deze antenne volgens de specificaties. Welk model heb je?
Het is een Moonraker GPA-80F welke ik van iemand heb overgenomen. De trafo vervangen door een current balun 4:1 met twee stuks FT140-43 omdat ik twijfelde aan de bestaande ringkern.

Deze balun naar aanleiding van dit draadje:
http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... =0#p224925

73, Gert

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Advies connectie verticale antenne aan trx (HF banden)

#5 Bericht door PA1GVZ »

PA3FAT schreef:vanwaar de balun?
Citaat uit dit draadje m.b.t. de reden voor de balun:
G3LHZ noemt de balun om de SWR in een eerste stap omlaag te brengen, een pre-match unit (PMU) en de afstembare ATU een final match unit (FMU).

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Advies connectie verticale antenne aan trx (HF banden)

#6 Bericht door PA3FAT »

stel dat de antenne is zijn normale toestand voor 11m/27mc al zo'n 50 ohm is. Waarom zou je dat in vredesnaam naar 12ohm willen brengen?

heb je het hele artikel ?
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Advies connectie verticale antenne aan trx (HF banden)

#7 Bericht door PA1GVZ »

PA3FAT schreef:stel dat de antenne is zijn normale toestand voor 11m/27mc al zo'n 50 ohm is. Waarom zou je dat in vredesnaam naar 12ohm willen brengen?

heb je het hele artikel ?
Nee, helaas alleen wat in dit draadje staat van Frits PA0FRI.
Ik gebruik deze GPA voor het hele HF bereik, althans voor zover nog bruikbaar. Dit is een oplossing die ik nog enigszins gemakkelijk kwijt kan.
De balun kan ik altijd nog aanpassen naar een 1:1 current balun om de mantelstromen alleen te onderdrukken. Maar los daarvan blijft mijn vraagstuk; outdoor tuner of een gat? Of is de huidige situatie niet eens zo slecht?

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Advies connectie verticale antenne aan trx (HF banden)

#8 Bericht door PA3FAT »

Dus jouw GPA heeft nu ook radialen? Want dat beschrijf je niet.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Advies connectie verticale antenne aan trx (HF banden)

#9 Bericht door PA1GVZ »

PA3FAT schreef:Dus jouw GPA heeft nu ook radialen? Want dat beschrijf je niet.
Mijn huidige situatie is als volgt; ik heb een 11 meter GPA vertical (+/- 5,5 meter lang) met een 4:1 current balun aan de voet van de antenne met een aantal radialen als tegencapaciteit

4 stuks van een 3 meter ongeveer

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Advies connectie verticale antenne aan trx (HF banden)

#10 Bericht door PA3FAT »

denk dat als je iets wilt vergelijken je de maten gelijk moet aanhouden. Nu is het blijkbaar een beetje van alles.

Waarom niet gewoon de moonraker gebruikt zoals hij was?
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Advies connectie verticale antenne aan trx (HF banden)

#11 Bericht door PA1GVZ »

Zie dit draadje m.b.t. een vraag over de trafo onder de Moonraker:
http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... 80&start=0

Aan het einde van dit topic bleef de vraag remote tuner of gewoon de indoor tuner blijven gebruiken. Ofwel de next step om de antenne verder te optimaliseren. Een remote tuner (CG-3000) werd toen al gesuggereerd.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Advies connectie verticale antenne aan trx (HF banden)

#12 Bericht door PA3FAT »

misschien beter om in dat draadje dan de discussie af te maken. Vooralsnog lijkt het niet te werken zoals gesuggereerd. En als je antenne tuner het niet aangepast krijgt met een normale swr is er echt iets fout.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Advies connectie verticale antenne aan trx (HF banden)

#13 Bericht door PA1GVZ »

Op zich kan de MFJ-929 de antenne prima aanpassen, ook op 80 geen probleem. Maar de wetenschap leert dat een hogere SWR op de coax extra verliezen met zich mee brengt. Dit wil ik nu verder verbeteren. In eerste instantie was (of ben) ik op zoek naar een LDG RT-100 echter gezien de prijs van zo'n tuner had ik dit is als alternatief bedacht. Vandaar mijn vraag wat is een beste optie om deze gpa aan te passen naar 50ohm. 300 euro of een gaatje in het kozijn? Als een remote tuner verreweg de beste optie is dan is het mij die 300 euro wel waard.

Het vorige draadje heb ik niet voortgezet omdat dit specifiek over de trafo ging.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Advies connectie verticale antenne aan trx (HF banden)

#14 Bericht door PA3FAT »

je wilt toch de antenne waarvoor je de trafo bedacht hebt werkend krijgen. Als PA0FRI je niet kan helpen dan wordt het erg lastig.

Hoe kom je erbij dat de swr nu slecht is?
Weet je zeker dat je nieuwe balun goed is? Want als het werkt is de impedantie in het gunstigste geval rond de 50 ohm. Als de maten afwijken van van 1/3-2/3 heb je geen zuivere windom en is het verder raden. Dus aanhouden van maatvoering is handig.

De moonraker gebruiken met je huidige tuner was beste optie geweest. Geen idee wat je probeert te bereiken door alle te veranderen.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Advies connectie verticale antenne aan trx (HF banden)

#15 Bericht door PA1GVZ »

Ik begrijp je verwarring wel door al mijn verwijzingen naar andere draadjes :D

Opnieuw mijn vraag maar dan zonder te veel details. Ik heb mijn antenne aangesloten met 15 meter RG58 op een MFJ-929 tuner naast mijn set.
De SWR op 60 en 40 meter 5:1, vanaf 30 meter tussen 4:1 en 2:1. Alleen 80 meter kent een SWR van 20:1. De tuner kan dit op zich prima aanpassen.

Nu wil ik de verliezen op de coax beperken m.b.v. een remote tuner direct bij het voedingspunt van de antenne. Alternatief is een kortere coax naar mijn MFJ-929 naast mijn trx van +/- 4 meter maar dan moet ik een gat door mijn kozijn boren voor een kabel doorvoer.

:?: Wat is de beste keuze m.b.t. het verlies over de voedingslijn naar de antenne?

Plaats reactie