Advies connectie verticale antenne aan trx (HF banden)

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Advies connectie verticale antenne aan trx (HF banden)

#16 Bericht door PA3FAT »

altijd een goede aanpassing op de coax dus dicht bij de antenne.

Maar dan is alles voor niets geweest. Dan had je zeker de antenne kunnen laten zoals hij was. Was iedere antenne een optie geweest.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Advies connectie verticale antenne aan trx (HF banden)

#17 Bericht door PA3DAT »

Zit er niet ook een trafo onderin de voet van de antenne? Het is immers een eind gevoede halve golf (enfed) voor 11m?
Een "normale" GP voor 11m is een kwartgolf, dus tussen de 2,5 en 3m lang.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Advies connectie verticale antenne aan trx (HF banden)

#18 Bericht door pe5t »

Wat moet een balun onder aan die mast? Zo'n antenne is zo asymmetrisch als het maar kan. En de impedantie aan de voet vliegt alle kanten op. Dus weg met dat ding. Kabel door het kozijn, 4 meter RG58 geeft 0,2 dB demping op 30 MHz. Zelfs een swr van 20 geeft dan op 30 MHz nog geen 2 dB verlies. Tuner dus op de vensterbank.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Advies connectie verticale antenne aan trx (HF banden)

#19 Bericht door PA0FRI »

Je antenne lijkt qua lengte gedeeltelijk op wat ik samengesteld heb.
https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/GPA-3 ... versie.htm
Het is een OCF systeem (off center feed) resonant op 10, 15 en 20 m (max 1500W),
maar door de "balun/trafo" als pre-match te gebruiken werkt de antenne met een ATU ook op andere banden, zelfs op 80m.
Wel met minder vermogen om de balun te ontzien.
Bij problemen kan het helpen door tussen antenne en/of set een halve golf coax te gebruiiken voor de laagste frequentie.
Bij een van mijn vorige woonplaatsen stonden op zolder 4 radialen en een 5m staaf door het dak.
Met ongeveer 27m coaxkabel en een ATU kon op alle pré-Warc banden gewerkt worden.
Als je geen andere keus hebt, is het een toch de moete waard om te proberen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: Advies connectie verticale antenne aan trx (HF banden)

#20 Bericht door PD0Q »

Ik heb tijdje zon hf X80 antenne gehad voor FT8..(Sigma-Eurocom maar is zelfde als Moonraker) ... en dat werkte prima in de standaard versie . Van 3 tot 60mhz op 't interne tunertje geen enkel probleem ..niks gekke SWR waardes. (En helemaal met die 2 uitbreidings/addon stralers ervoor waren de resultaten veel beter als verwacht in gebruik) ... Probleem met die antenne is juist de 'alu' straler en voetbeugel (dus eigenlijk de hele feitelijke antenne zelf minus het baluntje) die echt van een abominabele kut-kwaliteit zijn (excusez les mots) .Windkracht 2 is al een uitdaging voor dat ding .. voetplaat buigt letterlijk om je buis heen bij aandraaien zo zacht en dun is het materiaal ..Meegeleverde slangenklemmen bv waren al stuk bij het uit de verpakking halen grinnik. Maar werken deed ie op zich prima ..dat dan weer wel .... Van alles wat je van die antenne had willen recyclen was het baluntje nog het bruikbaarst :) ..Originele balun onderop is ook geen 1 op 4 trouwens.. is een 1 op 6 .

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Advies connectie verticale antenne aan trx (HF banden)

#21 Bericht door PA1GVZ »

PA3DAT schreef:Zit er niet ook een trafo onderin de voet van de antenne? Het is immers een eind gevoede halve golf (enfed) voor 11m?
Een "normale" GP voor 11m is een kwartgolf, dus tussen de 2,5 en 3m lang.
Normaal wel maar dit is een model waar ze met een simpele trafo onder aan de beugel er een antenne voor het HF bereik van hebben gemaakt. Volgens mij een door Moonraker gemodificeerde 11 meter GPA.

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Advies connectie verticale antenne aan trx (HF banden)

#22 Bericht door PA1GVZ »

pe5t schreef:Wat moet een balun onder aan die mast? Zo'n antenne is zo asymmetrisch als het maar kan. En de impedantie aan de voet vliegt alle kanten op. Dus weg met dat ding. Kabel door het kozijn, 4 meter RG58 geeft 0,2 dB demping op 30 MHz. Zelfs een swr van 20 geeft dan op 30 MHz nog geen 2 dB verlies. Tuner dus op de vensterbank.
Vandaar mijn vraag ook :D Ga ik een dure outdoor tuner aanschaffen om het kozijn te ontzien of een veel kortere coax toepassen waardoor ik veel geld in mijn zak kan houden..... Als het een niet onder doet voor het ander is dat gaatje een overweging waard.

Dan zit ik alleen nog met de vraag met of zonder balun :?: Iedereen denkt daar toch iets anders over.

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Advies connectie verticale antenne aan trx (HF banden)

#23 Bericht door PA1GVZ »

PA0FRI schreef:Je antenne lijkt qua lengte gedeeltelijk op wat ik samengesteld heb.
https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/GPA-3 ... versie.htm
Het is een OCF systeem (off center feed) resonant op 10, 15 en 20 m (max 1500W),
maar door de "balun/trafo" als pre-match te gebruiken werkt de antenne met een ATU ook op andere banden, zelfs op 80m.
Wel met minder vermogen om de balun te ontzien.
Bij problemen kan het helpen door tussen antenne en/of set een halve golf coax te gebruiiken voor de laagste frequentie.
Bij een van mijn vorige woonplaatsen stonden op zolder 4 radialen en een 5m staaf door het dak.
Met ongeveer 27m coaxkabel en een ATU kon op alle pré-Warc banden gewerkt worden.
Als je geen andere keus hebt, is het een toch de moete waard om te proberen.
Ik heb dit ook opgebouwd op basis van je idee wat je in een ander topic opperde, eerst met wat geprobeerd met een oude telescoop hengel van 5 meter. Dit beviel en daarom iets duurzamers neergezet in de vorm van een 11 meter GPA. Op zich gaat dit best wel aardig maar ik ben nu aan het kijken of ik nog iets kan verbeteren. Ik heb het idee dat ik te veel verlies onderweg op de coaxlijn.

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Advies connectie verticale antenne aan trx (HF banden)

#24 Bericht door pe5t »

Als je dan toch gaat boren, maak het gat zo groot dat er rg213 door kan. Dan heb je bijna een pijplijn naar je antenne.

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Advies connectie verticale antenne aan trx (HF banden)

#25 Bericht door PA1GVZ »

PD0Q schreef:Ik heb tijdje zon hf X80 antenne gehad voor FT8..(Sigma-Eurocom maar is zelfde als Moonraker) ... en dat werkte prima in de standaard versie . Van 3 tot 60mhz op 't interne tunertje geen enkel probleem ..niks gekke SWR waardes. (En helemaal met die 2 uitbreidings/addon stralers ervoor waren de resultaten veel beter als verwacht in gebruik) ... Probleem met die antenne is juist de 'alu' straler en voetbeugel (dus eigenlijk de hele feitelijke antenne zelf minus het baluntje) die echt van een abominabele kut-kwaliteit zijn (excusez les mots) .Windkracht 2 is al een uitdaging voor dat ding .. voetplaat buigt letterlijk om je buis heen bij aandraaien zo zacht en dun is het materiaal ..Meegeleverde slangenklemmen bv waren al stuk bij het uit de verpakking halen grinnik. Maar werken deed ie op zich prima ..dat dan weer wel .... Van alles wat je van die antenne had willen recyclen was het baluntje nog het bruikbaarst :) ..Originele balun onderop is ook geen 1 op 4 trouwens.. is een 1 op 6 .

Heeft er inderdaad veel van weg. Het model wat ik heb is van fiberglas. De beugel valt op zich mee qua stevigheid, ik had geen last met het vastdraaien op de pijp.
Ik heb even die addon stralers opgezocht, een bijzonder constructie moet ik zeggen. In principe lijkt het mij dat ik deze ook kan bevestigen.

https://www.truckerswereld.nl/sigma-upg ... gKHzPD_BwE

Heb je geen extra tegencapaciteit in de vorm van radialen bevestigd? Volgens mij gaat je coax deze taak dan op zich nemen?

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: Advies connectie verticale antenne aan trx (HF banden)

#26 Bericht door PD0Q »

Die fiberversie (360?) zal wat steviger zijn als die HF80 van Alu.
Tis echt drama qua materiaal met dat ding.
Weet wel dat ie korter is als de 80 ..scheelt een meter .

Tis een radiaal-loze antenne ..die addons zijn geen radialen maar twee losse mobiele antennes die als twee extra stralers direct op de radiator komen. Aparte ervaring om dat af te stellen idd grinnik
Ik had er stuk of vijftien klemferrieten onder op ongeveer twee meter van het baluntje om retour HF te blokken. Zelfde idee als bij een endfed . In de praktijk werkt zon antenne nog best goed.. veel beter dan ik verwacht had in ieder geval .

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Advies connectie verticale antenne aan trx (HF banden)

#27 Bericht door PA1GVZ »

Even een update:

Antenne kabel tussen trx (+atu) en antenne terug gebracht naar een krappe 4 meter, hiervoor heb ik de betere kwaliteit RG-58 gebruikt.
Antenne is nu voorzien van 4 radialen van +/- 5 meter op het dakterras, deze waren een stuk korter.

De resultaten zijn tot nu toe heel bevredigend, een aantal WSPR testjes laten goede resultaten zien. Hiervoor maak ik gebruik van een WSPRlite met bijbehorende toegang tot dxplorer.net waarbij ik steeds vergeleken heb met hetzelfde referentie station.

Bedankt voor alle inbreng, suggesties, enz.

73, Gert

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Advies connectie verticale antenne aan trx (HF banden)

#28 Bericht door PA5COR »

Tuner aan de voet van de antenne levert het minste verlies op, enn indien mogelijk verleng de antenne naar 9 a 10 meter werkende lengte, desnoods als L met een draadje aan de top ergens naar toe.
Dat gaat zeker op de lagere banden meer effect geven.( en een betere aanpassing ook.
Lees deze link maar helemaal door.
https://g8jnj.net/cometcha250b.htm
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Plaats reactie