End fed swr vraag

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: End fed swr vraag

#16 Bericht door PA4WK »

Probeer anders eerst eens met een meter of 10 goedkoop schemerlampjes snoer om de ant. op 20 meter in resonantie te krijgen.
Kun je naar hartenlust knippen zonder dat je dure antenne litze verknipt.
Als dat lukt weet je dat je trafo werkt.
Anders kijken binnen een lokale afdeling of iemand een antenne analyser heeft.
Succes en ben benieuwd of je de oorzaak gaat vinden.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 354
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: End fed swr vraag

#17 Bericht door PG7VG »

Heb je dit ook kunnen testen? Van de HFkits site.

De end fed antenne aanpassingstrafo kan eventueel getest worden door een weerstand van ongeveer 2500 Ohm (bijvoorbeeld 2k7) over de massa van de coax connector en de antenne aansluiting te zetten. Dan zou de SWR meter een staande golf verhouding van ongeveer 1 op 1 moeten laten zien.

Vr Gr Peter.
73, Peter.

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 763
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: End fed swr vraag

#18 Bericht door ON5GM »

Als het even mag heb ik een vraag terzijde over het filmpje op youtube : het kasje op zich is misschien waterdicht, maar de pl connector en de trekontlasting toch niet, of zie ik dat verkeerd ?
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m
Yaesu FTM400XDE - Ant : Diamond X200N

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: End fed swr vraag

#19 Bericht door PD0JDG »

PG7VG schreef: De end fed antenne aanpassingstrafo kan eventueel getest worden door een weerstand van ongeveer 2500 Ohm (bijvoorbeeld 2k7) over de massa van de coax connector en de antenne aansluiting te zetten. Dan zou de SWR meter een staande golf verhouding van ongeveer 1 op 1 moeten laten zien.
Je kunt hiervoor de antenne tuning mogelijkheid van FLDIGI gebruiken. Met het audio volume kun je het uitgangsvermogen reduceren tot het maximale vermogen van de weerstand. Doordat het signaal continue hetzelfde is kun je de SWR meter van de set goed uitlezen en na het knippen een vergelijk maken.

Jeroen PD0JSP
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mei 2020, 10:47
Roepletters: PD0JSP
Locatie: Beek en Donk

Re: End fed swr vraag

#20 Bericht door Jeroen PD0JSP »

Hierbij een foto van de trafo.
Inderdaad slim om een 1/2 golf voor 10 of 20 meter te testen met wat losse draad!
Bijlagen
Foto van de trafo
Foto van de trafo

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: End fed swr vraag

#21 Bericht door 19DT2120 »

is deze van jou of is het een voorbeeld?
Deze heeft nl wel weinig twists bij de ingang ?!?
Soms weet ik het ook niet meer.........

Jeroen PD0JSP
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mei 2020, 10:47
Roepletters: PD0JSP
Locatie: Beek en Donk

Re: End fed swr vraag

#22 Bericht door Jeroen PD0JSP »

19DT2120 schreef:is deze van jou of is het een voorbeeld?
Deze heeft nl wel weinig twists bij de ingang ?!?
Dit is die van mij. Neem het maar als een compliment dat je dacht dat het een voorbeeld was :D
Maar je bedoelt de twists in de koperdraad bij de antenne ingang?

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: End fed swr vraag

#23 Bericht door PA0KLS »

Jeroen PD0JSP schreef:Hierbij een foto van de trafo.
Toch heb ik het idee dat jij een winding teveel door de ring hebt gehaald. Ik zag op het voorbeeldfilmpje dat er in het totaal 14 keer door de ring heen gestoken werd:
- eerst 2 maal met de dubbele getwiste draad,
- en daarna nog 12 keer met de enkele draad.
- Zet bij het eind van het wikkelen het filmpje even stil
- en tel het aantal keer dat de draad dóór de ring gaat.
- Let op, de keer dat hij schuin oversteekt, hoort daar ook bij.

En dat klopt ook, 14 : 2 windingen is 7 : 1. Qua impedantie is dat 7², is 49. Dus 49 : 1.

- Op jouw foto tel ik 15 keer.
- Jij hebt hem andersom gewikkeld, maar dat mag.

Let op: alleen het aantal "doorstekingen" telt. Wat er aan de buitenkant gebeurt doet niet mee.

Op zich zal dat niet zoveel uitmaken, hij is nu (15 : 2)², dat is 56 : 1, maar toch. Een begin gevoede halve golf dipool is hoogohmig aan zijn begin, hoe hoogohmig, daar doet ieder maar een gooi naar. Maar als hij vlak boven de grond hangt is hij sowieso veel laagohmiger.

Ook zou ik de draadjes van het condensatortje veel korter hebben gemaakt, zo kort als mogelijk is. Kijk maar in het filmpje. Maar ook dat maakt weinig uit op het resultaat, maar het is zoals wij dat in de wereld van het hoogfrequent doen.

Jeroen PD0JSP
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mei 2020, 10:47
Roepletters: PD0JSP
Locatie: Beek en Donk

Re: End fed swr vraag

#24 Bericht door Jeroen PD0JSP »

Hi Klaas,

Je hebt gelijk, het is er 1 teveel. Ga het straks even aanpassen.
Ik weet niet of dat het hele probleem is, maar in ieder geval iets wat niet klopt.

Het draadje van het condensatortje durf ik niet meer in te korten. Heb namelijk nog geen reserve haha.
Ik laat morgenavond bij de cursus weten of het aanpassen gelukt is.

73, Jeroen

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: End fed swr vraag

#25 Bericht door ON5RKN »

Jeroen PD0JSP schreef:Omdat ik eerst wil weten of dat de antenne ok is alvorens ik hem tegen de schoorsteen aan maak had ik hem vandaag horizontaal in de tuin gespannen op 2 meter hoogte ongeveer.

Om te beginnen heeft die lage hoogte al een enorme invloed op je antenne, hang die hoger en je VSWR zal sowieso al veranderen.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: End fed swr vraag

#26 Bericht door ON7RA »

@ Jeroen,
Ook ik tel een wikkeling teveel, maar ik zie bij jouw ook dat de getwiste draad via een omweg naar de massa gaat, en niet tot op het einde getwist is. Als ik goed kijk zijn de draden buiten de ringkern niet meer getwist maar lopen die parallel naast elkaar. Mij lijkt het beter om die zo kort mogelijk te houden en te twisten tot in de soldeeroog?
Bijlagen
5B52D9B4-BD01-4721-B6C3-7B5C7EDD14E8.jpeg
73 Renaat :D ON7RA :D

on4ged
Berichten: 339
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: End fed swr vraag

#27 Bericht door on4ged »

Ik lees hier enkele reacties over het feit dat PDOJSP zijn antenne laag bij de grond gespannen hangt. (Het hele item lezen is net iets teveel)
Hier bij mij is dat ook het geval. Met de SWR heb ik totaal geen problemen, die ligt nagenoeg volledig plat. Het betreft hier wel geen zelfbouw- maar een commerciële antenne HighEndFed 4 Band Antenne MK3 voor 40-20-15 en 10m. Ik kan niet anders dan ze op max ± 2,7m boven de grond te hangen. En spijtig genoeg kan ik ze ook niet volledig vrij hangen. Voor een deel wordt ze nogal afgedekt door de bomen. Om ze zoveel mogelijk van de bomen weg te hangen heb ik ze ook niet rechtlijnig opgehangen, maar wel met drie grote hoeken van meer dan 120°. Het is niet de beste oplossing maar ze werkt wel degelijk. Ik heb enkel dagen terug een QSO gehad met Canada (± 5046 km), weliswaar een beetje moeilijk maar de verbinding is gemaakt geweest.

Ik denk dus eerder dat er naar een constructiefout gezocht moet worden. Een teer punt daarbij is de wikkeling. Wat is hiervoor gebruikt? Wikkelingsdraad? Is er dan misschien niet ergens een breukje in de lak gekomen? (Meermaals zelf ervaren) Ik zie zeer dikwijls dat men om een isolatietest te doen met een multimeter met 6 of 9Volt gaat meten op Ohmse weerstand. Maar op onze antennes komen veel hogere spanningen terecht waarbij de isolatie misschien toch doorslaat. Daarom test ik altijd na de gewone meting met de multimeter nog eens extra met een Megger 500V. Soms krijg je dan verassende resultaten. Ik besef natuurlijk ook dat niet iedereen een Megger ter beschikking heeft, maar ik heb het geluk er een te bezitten, en voor mij is hij goud waard.
't Is dat Jan zijn QTH een beetje ver uit de richting ligt, anders kon ik zijn antenne wel even uitmeggeren.

Met dit meggeren van lijnen heb ik vele jaren lang mijn centjes verdiend in de telecom sector. Nogal wat van mijn (veelal jongere en beginnende) collega's gebruikten enkel een multimeter om lijnen op isolatie te testen. Hellaas was hun meting wel goed, maar bij het opnieuw aansluiten en in dienst zetten weer slecht. Met een Megger was de fout dikwijls heel snel gevonden. Veel van die collega's hebben dan later aan hun baas ook om een Megger gevraagd (en gekregen). Ik heb mijn Megger na mijn pensionering mogen behouden en mee huiswaarts nemen, en daar was ik zeer erg blij om.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Jeroen PD0JSP
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mei 2020, 10:47
Roepletters: PD0JSP
Locatie: Beek en Donk

Re: End fed swr vraag

#28 Bericht door Jeroen PD0JSP »

ON7RA schreef:@ Jeroen,
Ook ik tel een wikkeling teveel, maar ik zie bij jouw ook dat de getwiste draad via een omweg naar de massa gaat, en niet tot op het einde getwist is. Als ik goed kijk zijn de draden buiten de ringkern niet meer getwist maar lopen die parallel naast elkaar. Mij lijkt het beter om die zo kort mogelijk te houden en te twisten tot in de soldeeroog?
Ik heb er ondertussen een winkel afgehaald en opnieuw aangesloten. Ik zal vanavond ook de twist losmaken, inkorten en extra twisten. In de beschrijving van hfkits stond dat je juist niet te sterk moest twisten maar ‘losjes’ zeg maar. Wellicht heb ik die iets te vrij geïnterpreteerd. Wellicht kan ik vanavond nog even testen. Zo ja, dan laat ik het resultaat in ieder geval weten.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: End fed swr vraag

#29 Bericht door ON7RA »

@ Jeroen,
ja, te strak is niet goed? Te los is niet goed? Ergens tussen in zal dan wel gaan zeker. Er is op het forum al iets over geschreven denk ik, over wat de beste manier van twisten is.
Als je eens Googeld op 1:49 of 1:64 trafo, zie je ook foto's waar men niet twist en de draden parallel naast elkaar houd met krimpkous.
73 Renaat :D ON7RA :D

Jeroen PD0JSP
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mei 2020, 10:47
Roepletters: PD0JSP
Locatie: Beek en Donk

Re: End fed swr vraag

#30 Bericht door Jeroen PD0JSP »

De extra wikkel lijkt het te zijn geweest. Bedankt voor de oplettendheid iedereen.
Ik heb er vanmiddag een wikkel afgehaald, weer netjes vastgezet nadat ik de draad eerst weer geschuurd had. Daarna een tijdelijke draad van 10 meter aan geknoopt en op 20 meter geprobeerd. De SWR was uiteraard niet 100%, iets van 1:2 ongeveer. Dus die kon de antenne tuner netjes tunen. Ik heb niet meer geprobeerd om hem zonder tuner 1:1 te krijgen aangezien ik wel verwacht dat dat gaat werken.

Volgende stap is de juiste draad er weer aan en dan nogmaals proberen. En als laatste het voedingspunt aan de schoorsteen vastmaken en alles goed afstellen en vastmaken. Uiteindelijk komt alles goed :D

Plaats reactie