End fed swr vraag

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Jeroen PD0JSP
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mei 2020, 10:47
Roepletters: PD0JSP
Locatie: Beek en Donk

End fed swr vraag

#1 Bericht door Jeroen PD0JSP »

Hallo allemaal,

Ik heb de afgelopen 2 dagen een end fed 10/(15)/20/40/80 antennekit van Hfkits gebouwd. Mijn allereerste zelfbouw project en dat was erg leuk om te doen. Maar ik bouw het natuurlijk niet om naar te kijken dus vandaag maar eens getest. Qua ontvangst werkt het prima uitaard, maar de swr gaat op alle banden ruim over de 3 (omdat de meter niet verder gaat) zodra er vermogen op gezet wordt. Daar kan de antenne tuner van mijn FT-950 ook niets meer mee. Nu zal het ongetwijfeld aan mij liggen, maar ik kan me niet bedenken waar dit aan ligt. Lengte zijn zoals beschreven (20,4 voor de spoel en 2,5 na de spoel) dus mijn gedachten gaan uit naar de 1:49 trafo, maar die ziet er naar mijn idee goed uit. Iemand een aanknopingspunt waar ik zou kunnen beginnen?

Alvast bedankt.

73, Jeroen

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: End fed swr vraag

#2 Bericht door Yannick PE2YSB »

Hoe is de antenne geplaatst?
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Jeroen PD0JSP
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mei 2020, 10:47
Roepletters: PD0JSP
Locatie: Beek en Donk

Re: End fed swr vraag

#3 Bericht door Jeroen PD0JSP »

Omdat ik eerst wil weten of dat de antenne ok is alvorens ik hem tegen de schoorsteen aan maak had ik hem vandaag horizontaal in de tuin gespannen op 2 meter hoogte ongeveer.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: End fed swr vraag

#4 Bericht door Yannick PE2YSB »

Dat (die hoogte) zal vermoedelijk wel veel invloed hebben op de SWR.

Opzich kun je het voedingspunt al wel boven in de schoorsteen hangen, als die goed in elkaar zit hoef je daar niet meer bij. Het korter en langer maken van de antenne doe je aan het andere uiteinde.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: End fed swr vraag

#5 Bericht door PD0JDG »

Inderdaad, plaatsing heeft veel invloed. Je kunt de antenne aan de radio aanpassen met een externe tuner. Je kunt de antenne doormeten met een (grafische) netwerk analyzer om de nodige aanpassingen (lengte) zichtbaar te maken. Er is veel informatie op Youtube over het gebruik van antenne tuners en analyzers. Zelf heb ik een Youkits FG-02 en sinds kort een nanovna antenne analyzer. Verder gebruik ik een MFJ 971 tuner met kruis meter in combinatie met mijn FT450.

Natuurlijk kun je ook eens bij je in de buurt vragen of iemand die antenne door kan meten.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: End fed swr vraag

#6 Bericht door Yannick PE2YSB »

Voor de prijs die zo een antenne kost kun je ook gewoon experimenteren zonder direct met analyzers aan de slag te moeten.
Nu kun je waarschijnlijk nog niet veel zien op je SWR meter, maar zodra je in de buurt van een goede SWR komt zul je zien dat de SWR onder in de band beter is dan boven in de band. Dan weet je dat je er bijna bent :)

Gewoon de antenne ophangen, en gaan afstemmen. Centimeter voor centimeter er af knippen, kijken wat het effect is op de SWR. Maar wel dus als de antenne op zijn definitieve plek hangt.

De kans bestaat dat je er te veel af knipt, dan zit er niets anders op dan een nieuw stuk litze pakken en het nog eens proberen.

In het ergste geval moet je 2x de ladder op.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: End fed swr vraag

#7 Bericht door PD0JDG »

Waar het beste beginnen te knippen, voor of achter de spoel?

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: End fed swr vraag

#8 Bericht door Yannick PE2YSB »

Voor de spoel. Eerst de hoge banden afstemmen, daarna de lage (achter de spoel)
Volgens mij heeft HF kits er ook goede uitleg over op de website.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Jeroen PD0JSP
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mei 2020, 10:47
Roepletters: PD0JSP
Locatie: Beek en Donk

Re: End fed swr vraag

#9 Bericht door Jeroen PD0JSP »

Yannick schreef:Dat (die hoogte) zal vermoedelijk wel veel invloed hebben op de SWR.

Opzich kun je het voedingspunt al wel boven in de schoorsteen hangen, als die goed in elkaar zit hoef je daar niet meer bij. Het korter en langer maken van de antenne doe je aan het andere uiteinde.

Precies dat weet ik dus niet zeker. Of dat het voedingspunt (1:49 trafo) goed in elkaar zit. Als ik dat zeker zou weten zou ik deze inderdaad alvast prima in de schoorsteen kunnen hangen. Alleen omdat de SWR zo slecht is (meter op de ft-950 slaat helemaal uit en geeft "hoge SWR waarde" als waarschuwing, twijfel ik daar aan. Het afknippen hoeft inderdaad geen probleem te zijn. Ik kan ook goed genoeg bij het voedingspunt om daar stukjes van de antenne af te knippen om zo tot een goed resultaat te komen.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: End fed swr vraag

#10 Bericht door Yannick PE2YSB »

Wellicht woont er een andere amateur bij je in de buurt die even mee wil kijken of hij goed in elkaar zit. Sowieso veiliger, dan kan hij de ladder vast houden terwijl j we er op staat :wink:

Maar laag bij de grond is er met deze antenne helaas weinig zinnigs te zeggen over deze antenne.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: End fed swr vraag

#11 Bericht door Yannick PE2YSB »

Ik weet trouwens niet welke banden op het stuk voor de spoel zitten, en welke na de spoel.
Maar je tuned dus eerst de hoge banden voor de spoel, daarna de lage banden na de spoel.

Hou er rekening mee dat je meerdere banden tegelijkertijd aan het tunen bent en wat je doet op de ene invloed heeft op de andere. Maak dus voor jezelf een keuze welke band je het belangrijkste vindt en tune daarop.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: End fed swr vraag

#12 Bericht door PA4WK »

Kijk eerst de video nog maar eens en controleer of je alles gemaakt hebt zoals op de video.
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo
Met deze video kan het bijna niet mis gaan.
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Jeroen PD0JSP
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mei 2020, 10:47
Roepletters: PD0JSP
Locatie: Beek en Donk

Re: End fed swr vraag

#13 Bericht door Jeroen PD0JSP »

PA4WK schreef:Kijk eerst de video nog maar eens en controleer of je alles gemaakt hebt zoals op de video.
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo
Met deze video kan het bijna niet mis gaan.
73 Wim
Filmpje nogmaals gekeken en het lijkt hetzelfde. Enige wat ik wel zie is dat mijn windingen om de feriet ring niet zo strak om de kern zitten dan in het filmpje. Wellicht dat dat het is.

PA0CMU
Berichten: 637
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: End fed swr vraag

#14 Bericht door PA0CMU »

Plaats eens 'n foto van de 1:49 transformator. Dat de windingen wat losser zitten is op zich geen punt. Het gaat om het juiste aantal windingen en ik zie er erg veel (FB Endfed groep) die een winding te veel hebben of een veel te straf in elkaar getwiste inkoppelwinding.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: End fed swr vraag

#15 Bericht door PA4WK »

Hou er rekening mee dat je de draad die door de kern naar de andere kant gaat ook mee telt, dat is de 8e wikkeling
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie