Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#16 Bericht door pa1bvm »

genoeg ervaringen .. om toch helemaal te doen wat je zelf wil ..

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#17 Bericht door PA3DAT »

PA3JVA schreef:Een zwiepmast beweegt en heeft tussen de beugels ook ruimte nodig om te kunnen buigen, maak je dat te stijf dan is de kans dat hij net boven de bovenste beugel afbreekt aanwezig.
Daar heeft Joop wel een punt, maar dat heeft verder niets met het type bout/anker/schroef etc. te maken.
Als je die zwiepmast op of in de grond vastzet, dan is de zwiepmast op 3 punten bevestigd. Daarmee
belemmer je de mast in zijn bewegingen, dan kan ie niet meer (in ieder geval: minder) zwiepen! :D
En dus breken...

Ze verkopen die beugels niet voor niets per 2 stuks: normaal gesproken staat de mast dan niet op de grond,
dus ziet ie alleen aan die twee beugels vast!
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 30 mei 2020, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PDØPXG
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:50
Roepletters: PD0PXG

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#18 Bericht door PDØPXG »

PA3JVA schreef:Daarbij zijn ze niet geschikt voor een dynamische belasting is mijn ervaring.
Dit zou doorslaggevend kunnen zijn.

Echter ik moet de mast tuien.
Ik heb het volgende probleem.
Ik woon in een vrijstaand piramidevormig huisje. (4 gelijke zijden)
Op alle 4 de kanten begint het spits toelopende dak op zo'n 2,80 meter hoogte.
Rondom het huisje zit een zinken dakgoot die 45 cm. uitsteekt op zo'n 2,30 meter hoogte.
Derhalve moet ik sterke muurbeugels gebruiken die de mast minimaal op 50 cm. van de muur houdt.
Daarnaast kunnen de muurbeugels maar max. zo'n 2,10 meter boven elkaar staan.
De situatie wordt: Zwiepmast 11 meter lang rust op de grond.
1e muurbeugel op zo'n 10 centimeter van de grond af gemeten.
2e muurbeugel op zo'n 2 meter van de grond af gemeten.
1X tuien met 3 tuidraden op zo'n 9 meter hoogte.
Bovenaan de mast komt een rondstraler voor 2/70 (Diamond X300N) en het voedingspunt voor een 10-20-40 endfed.
Hoop dat ik mijn probleem duidelijk genoeg heb verwoord.
Laatst gewijzigd door PDØPXG op 30 mei 2020, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
'73 Wil PDØPXG

-Verwijderd account

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#19 Bericht door -Verwijderd account »

Hmm, een zwiepmast heeft toch gewoonlijk een betonfundering en een kantelpunt op 2-3 mtr hoogte?

Ondertussen diverse forums doorzocht betreffende zwiepmasten en in geval van gebruik muurbeugels lees ik overal hetzelfde: chemisch anker gebruiken, alle andere soorten verankering is vragen om problemen op langere termijn.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#20 Bericht door PA3DAT »

Even off-topic vraagje...

Wil, heb je al een vergunning?
Want het mastje van 11 meter + X300 van 3,10m met 30cm overlapping, dan zit je aan 13,80m.
Het punt waar je de daklijn snijdt bevindt zich op 2,80 meter.
Conclusie: je mag vergunningsvrij 5 meter bóven dat snijpunt uitkomen, in de praktijk wordt het 13,8 - 2,8 = 11 meter.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#21 Bericht door PE2AAB »

PE2CH schreef:Hmm, een zwiepmast heeft toch gewoonlijk een betonfundering en een kantelpunt op 2-3 mtr hoogte?

Ondertussen diverse forums doorzocht betreffende zwiepmasten en in geval van gebruik muurbeugels lees ik overal hetzelfde: chemisch anker gebruiken, alle andere soorten verankering is vragen om problemen op langere termijn.
Een zwiepmast is feitelijk niet meer dan een lange mastbuis, al dan niet verengd, bedoeld voor gevelmontage middels (muur)beugels. Wat je omschrijft is een kantelmast. De buis die daarvoor gebruikt word is feitelijk een zwiepmast maar de hele samenspan wordt gezien als kantelmast.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#22 Bericht door ON7RA »

Een betonsteen is een uit beton vervaardigde kunststeen die wordt gebruikt als metselsteen voor muren en wordt toegepast in bestrating als betonstraatsteen. Wikipedia

Hier onder schrijven ze Bestand tegen dynamische belastingen
http://www.jari-systems.be/product/tsm- ... geel-elvz/

De loods waar ik vroeger werkte is volledig in betonsteen gemetseld, en daarin zitten menig van die schroeven in de muur die ijzeren rekken vast houden, waar al het ijzer die we hadden in ligt opgestapeld. En ik moet zeggen er lag redelijk wat gewicht in de rekken en die hangen er nog steeds!

Wat zeker is, is zoals er wordt gezegd, het luistert heel erg nauw, je moet heel precies te werk gaan.

Deze optie is waarschijnlijk gekozen door Will, om later bij het weg halen van de constructie zo weinig mogelijk schade te hebben? De betonschroef schroef je later terug los en je vult de gaatjes op met mortel, en niemand die er iets van ziet. Terwijl je chemisch verankerde draadstangen moeilijk kunt verwijderen zonder blijvende (schade). De stevigste optie is wellicht de chemische verankering!

http://nl.wikisage.org/wiki/Betonschroef
Laatst gewijzigd door ON7RA op 30 mei 2020, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
73 Renaat :D ON7RA :D

PDØPXG
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:50
Roepletters: PD0PXG

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#23 Bericht door PDØPXG »

PA3DAT schreef:Even off-topic vraagje...

Wil, heb je al een vergunning?
Want het mastje van 11 meter + X300 van 3,10m met 30cm overlapping, dan zit je aan 13,80m.
Het punt waar je de daklijn snijdt bevindt zich op 2,80 meter.
Conclusie: je mag vergunningsvrij 5 meter bóven dat snijpunt uitkomen, in de praktijk wordt het 13,8 - 2,8 = 11 meter.
Het ligt eraan hoe je de regelgeving interpreteert.
indien het een andere antenne betreft dan bedoeld in onderdeel b: de antenne, met antennedrager, gemeten vanaf de voet, of indien deze is bevestigd aan de gevel, gemeten vanaf het punt waarop de antenne, met antennedrager, het dakvlak kruist, niet hoger dan 5 m;
Ik ga ervan uit dat de nok van het dak óók tot het dakvlak behoort.
Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dakschild
Ik heb contact gehad met de "Dienstverlener en integraal vergunningverlener " van de gemeente.
Heb de situatie uitgelegd en tot nu toe geen bezwaar.
'73 Wil PDØPXG

PDØPXG
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:50
Roepletters: PD0PXG

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#24 Bericht door PDØPXG »

ON7RA schreef:De loods waar ik vroeger werkte is volledig in betonsteen gemetseld, en daarin zitten menig van die schroeven in de muur die ijzeren rekken vast houden, waar al het ijzer die we hadden in ligt opgestapeld. En ik moet zeggen er lag redelijk wat gewicht in de rekken en die hangen er nog steeds!

Deze optie is waarschijnlijk gekozen door Will, om later bij het weg halen van de constructie zo weinig mogelijk schade te hebben?
http://nl.wikisage.org/wiki/Betonschroef
Renaat bedankt voor melden van jouw ervaring met betonschroeven.
I.d.d. heb ik o.a.hier voor gekozen omdat het verwijderen makkelijk is en goed te camoufleren.
Daarnaast spreken leveranciers alleen maar over voordelen met als kanttekening dat je ze niet in brosse muur c.q. stenen moet gebruiken.
'73 Wil PDØPXG

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#25 Bericht door pa1bvm »

en je buren ????
hoe hebben die de regelgeving qua antennemasten begrepen ???
Laatst gewijzigd door pa1bvm op 30 mei 2020, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#26 Bericht door PA3DJS »

PDØPXG schreef:
PA3DJS schreef:Ik neem aan dat je weet wat voor merk en type schroeven je hebt.
Je spreekt van een muur. Nu maar hopen dat het geen muur is van holle betonblokken.
Alle gegevens van de beoogde betonschroeven kun je hier vinden.

Het betreft een muur gemaakt van massieve betonnen stenen waar je alleen met een goede boorhamer in kan boren.

Als ik mijn, hopelijk gezonde, verstand gebruik dan heeft de betonschroef de meest directe en grootste contact met het beton.

Zie ook vanaf 22:18 https://www.youtube.com/watch?v=qSqwB27yrRE

Even over het fimpje in de link (een leuke instructiefilm!):

Jouw schroefanker: toepassing buiten: tijdelijke constucties, windbelasting wordt niet genoemd
Chemisch anker met epoxy mortel: toepassing: ze noemen ook windbelasting (dus dynamische belasting).

Gezien jouw nadere beschrijving kun je overal staand bij, en kun je ook controleren of de boel nog spelingvrij vastzit. De tuien maken het een heel andere situatie.

Ik zou overigens voor beide beugels een middenpoot gebruiken. Als je beugel ook maar iets op en neer kan gaan tijdens gebruik, krijg je een flinke hefboomwerking op je schroeven.

Dakvlak
Dat is niet het horizontaal vlak door het hoogste punt (nok), maar de verlenging van het hellend stuk van je dak naar je mast toe (met dezelfde helling). Daar waar de denkbeeldige verlenging van het dakvlak de mast snijdt, is het begintput voor de 5 m. Even de praktijk, gewoon de hoogte van de goot, dan zit je iets hoger dan volgens de definitie.

Tuien
Tuien geven een drukbelasting op je constructie bij windbelasting, en verlagen de dwarskrachten op je beugels in grote mate. Jij laat de mast op de ondergrond steunen. Je kunt dan mooi rubber tussen mast en beugels stoppen waardoor windruis minder koppelt met de muur, en de buis kan iets buigen in de beugels, zonder dat de beugels zelf (elastisch) hoeven te vervormen.

Als ik jouw beschrijving verderop goed interpreteer, is de belasting op de muurbeugels echt gering ten opzichte van vrij "zwiepende" pijpen aan muren met antennes erop.

Beetje OT: wellicht de volgende keer de info over de mast met tuien direct in het begin geven. Het draadje wordt er inhoudelijk dan relevanter van (ook voor anderen).
Laatst gewijzigd door PA3DJS op 30 mei 2020, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#27 Bericht door pc1mb »

Hans PE1KWH schreef: Hier staat een hexbeam op 4 polyester tentstokken aan de dakkapel vast.
Ik wil niet flauw doen, maar volgens mij is dat een cobweb. Een eh... 7-bands cobweb??

PDØPXG
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:50
Roepletters: PD0PXG

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#28 Bericht door PDØPXG »

pa1bvm schreef:en je buren ????
hoe hebben die de regelgeving qua antennemasten begrepen ???
Mijn directe buren hebben geen bezwaar.
'73 Wil PDØPXG

PDØPXG
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:50
Roepletters: PD0PXG

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#29 Bericht door PDØPXG »

PA3DJS schreef: Even over het fimpje in de link (een leuke instructiefilm!):

Jouw schroefanker: toepassing buiten: tijdelijke constucties, windbelasting wordt niet genoemd
Chemisch anker met epoxy mortel: toepassing: ze noemen ook windbelasting (dus dynamische belasting).

Gezien jouw nadere beschrijving kun je overal staand bij, en kun je ook controleren of de boel nog spelingvrij vastzit. De tuien maken het een heel andere situatie.

Ik zou overigens voor beide beugels een middenpoot gebruiken. Als je beugel ook maar iets op en neer kan gaan tijdens gebruik, krijg je een flinke hefboomwerking op je schroeven.

Dakvlak
Dat is niet het horizontaal vlak door het hoogste punt (nok), maar de verlenging van het hellend stuk van je dak naar je mast toe (met dezelfde helling). Daar waar de denkbeeldige verlenging van het dakvlak de mast snijdt, is het begintput voor de 5 m. Even de praktijk, gewoon de hoogte van de goot, dan zit je iets hoger dan volgens de definitie.

Tuien
Tuien geven een drukbelasting op je constructie bij windbelasting, en verlagen de dwarskrachten op je beugels in grote mate. Jij laat de mast op de ondergrond steunen. Je kunt dan mooi rubber tussen mast en beugels stoppen waardoor windruis minder koppelt met de muur, en de buis kan iets buigen in de beugels, zonder dat de beugels zelf (elastisch) hoeven te vervormen.

Als ik jouw beschrijving verderop goed interpreteer, is de belasting op de muurbeugels echt gering ten opzichte van vrij "zwiepende" pijpen aan muren met antennes erop.

Beetje OT: wellicht de volgende keer de info over de mast met tuien direct in het begin geven. Het draadje wordt er inhoudelijk dan relevanter van (ook voor anderen).
Ik laat dit even op mij inwerken en kom daar later op terug.
'73 Wil PDØPXG

-Verwijderd account

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#30 Bericht door -Verwijderd account »

PE2AAB schreef:Een zwiepmast is feitelijk niet meer dan een lange mastbuis, al dan niet verengd, bedoeld voor gevelmontage middels (muur)beugels. Wat je omschrijft is een kantelmast. De buis die daarvoor gebruikt word is feitelijk een zwiepmast maar de hele samenspan wordt gezien als kantelmast.
Dank voor toelichting en uitleg, heb dus twee begrippen met elkaar verward.

Plaats reactie