Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PDØPXG
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:50
Roepletters: PD0PXG

Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#1 Bericht door PDØPXG »

Volgende week wil ik mijn muurbeugels gaan bevestigen aan een muur gemaakt van betonnen stenen.
De beugels hoeven niets te dragen, de zwiepmast komt op de grond te staan.
Elke muurbeugel heeft 4 M12 gaten voor de bevestiging.
Ik zit te denken aan M12 betonschroeven. Het boorgat is dan 10mm en 100mm diep.
Iemand ervaring met betonschroeven?
IMG_8743.jpg
Betonschroef_37920_large.jpg
Betonschroef_37920_large.jpg (4.52 KiB) 7691 keer bekeken
'73 Wil PDØPXG

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#2 Bericht door PD2R »

Over de bevestiging van muurbeugels is al zoveel geschreven. Zoek bijvoorbeeld is op “chemische ankers” of “keilbouten” en je vindt uren aan leesvoer.

Algemene consensus is dat er vele manieren zijn om dergelijke beugels te bevestigen maar chemische ankers of injectiemortel van bijvoorbeeld Fischer genieten duidelijk de voorkeur.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PDØPXG
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:50
Roepletters: PD0PXG

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#3 Bericht door PDØPXG »

PD2R schreef:Over de bevestiging van muurbeugels is al zoveel geschreven.
Dat heb ik gelezen echter ik wil betonschroeven gebruiken tenzij ze ongeschikt zijn.
'73 Wil PDØPXG

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#4 Bericht door pc1mb »

Geen verstand van betonschroeven. maar lijkt me alleen geschikt als ze goed zijn voor wisselende belastingen. Anders brokkelen ze langzaam los.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#5 Bericht door PA3DJS »

Vergis je niet in de belasting. Zonder de beugels valt de mast immers om!

Wind doet gekke dingen op constructies. Als je twee beugels hebt, maakt het voor de belasting op de ankers nauwelijks uit of de mast op de grond staat of niet. Je krijgt wel een andere belasting als je maar één beugel gebruikt en de mast staat verankerd op de grond (tenzij de tweede beugel bij de grond zit).

Ik neem aan dat je weet wat voor merk en type schroeven je hebt. Je kunt dan de specs en toepassingsgebied bij de producent vinden (is soms wel behoorlijk zoeken). Of ze geschikt zijn voor jouw klus, is op op grond van jouw info niet te zeggen.

V.w.b. trek en schuifsterkte staan chemische ankers bovenaan, dan "mechanische" ankers (bijv de aloude keilbout en andere spreidende ankers), dan komen de betonschroeven en pluggen. Je spreekt van een muur. Nu maar hopen dat het geen muur is van holle betonblokken.

PDØPXG
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:50
Roepletters: PD0PXG

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#6 Bericht door PDØPXG »

PA3DJS schreef:Ik neem aan dat je weet wat voor merk en type schroeven je hebt.
Je spreekt van een muur. Nu maar hopen dat het geen muur is van holle betonblokken.
Alle gegevens van de beoogde betonschroeven kun je hier vinden.

Het betreft een muur gemaakt van massieve betonnen stenen waar je alleen met een goede boorhamer in kan boren.

Als ik mijn, hopelijk gezonde, verstand gebruik dan heeft de betonschroef de meest directe en grootste contact met het beton.

Zie ook vanaf 22:18 https://www.youtube.com/watch?v=qSqwB27yrRE
'73 Wil PDØPXG

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#7 Bericht door pa1bvm »

je kan twee dingen doen

of ... je maakt gebruik van ervaringen van anderen

of ....je doet wat jezelf wil


ik heb zelf geleerd dat het gebruiken van ervaringen van anderen best een aardige methode is .. :lol: :lol:
dus ..wel netjes melden als de mast in de tuin ligt na een stormpje van windkracht 10 :mrgreen:
dan weten wij voortaan dat betonschroeven minder goed bruikbaar zijn ..

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#8 Bericht door pc1mb »

Op papier beslist mooi spul hoor. Hoe het zich in de praktijk aan een zwiepmast zal houden ga je uitvinden.

Contact oppervlak is hopelijk groot genoeg dat het niet gaat kruimelen onder thermische en wind wisselende belasting.

PDØPXG
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:50
Roepletters: PD0PXG

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#9 Bericht door PDØPXG »

pa1bvm schreef:je kan twee dingen doen

of ... je maakt gebruik van ervaringen van anderen

of ....je doet wat jezelf wil
Zo, zo, 2 mogelijkheden maar?
Ik voeg er nog een aan toe.
Of .... je vraagt op een forum aan mensen die ervaring hebben met betonschroeven wat zij daarvan vinden.
Valt jouw antwoord in de categorie "wat een boer niet kent............"?

De betonschroef heeft nogal wat voordelen ten opzichte van keilbouten en chemische ankers.
Zie deze link
Betonschroeven worden gebruikt in de openbare ruimte om o.a. trapleuningen te bevestigen.
Zo slecht kan deze montagemogelijkheid niet zijn.

Er is op dit forum vast iemand die ervaring heeft met betonschroeven of die de technische gegevens kan duiden toch?
Laatst gewijzigd door PDØPXG op 30 mei 2020, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
'73 Wil PDØPXG

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#10 Bericht door ON7RA »

@ PD0PXG
Hier vind je de technische gegevens van betonschroeven van würth ? het is wel niet het merk die jij gebruikt, maar kan misschien dienen als richtlijn?
https://www.wurth.nl/media/downloads/pd ... luggen.pdf

Als je een beetje naar beneden scrolt zie je de belastingswaarden van de verschillende diameters van betonschroeven.
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#11 Bericht door Hans PE1KWH »

Voor min of meer statische bevestigingen lijkt het me een prima middel.
Belangrijkste bestaansrecht voor dit product is de snelle montagetijd.

Echter wat het gaat doen bij een wisselende belasting in alle mogelijke richtingen is mij uit de website niet duidelijk geworden.

Maar je kunt natuurlijk gewoon even de distributeur in Soest bellen, hij zal je dan zijn ervaringen kunnen geven en als je er nog niet zeker van ben kun je hem vragen om even op schrift te stellen dat ze geschikt zijn.
Als hij dat niet doet zou ik voor de chemische ankers kiezen.
Die hebben zich ondertussen bewezen bij mastmontage aan vele muren.

Vergis je niet in het krachtenspel bij een antennemast in de wind.
Hier staat een hexbeam op 4 polyester tentstokken aan de dakkapel vast.
Zonder tuien komt een en ander zo naar beneden maar met tuien zie je het hele spul buigen maar ook roteren.
Omdat de tentstokken wat in elkaar kunnen draaien ( zit wel kit in ) vangt die de roterende beweging op en komt die niet op de slechts 2 pijpbevestigingen in de dakkapel.
Dit staat al sinds 2017 en heeft zonder moeite de harde windstoten uit de voor mij meest ongunstigste wind uit het noorden overleeft.
Aan de noordkant zit maar 1 tuidraad, oost, west en zuid kon ik op 2 hoogten tuien.
In de bijlage de hexbeam, de dakkapel zit op de 2e verdieping. De foto is voor het aanbrengen van de 2e groep tuien op 2/3 van de mast.
Bijlagen
Hexbeam.png

PDØPXG
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:50
Roepletters: PD0PXG

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#12 Bericht door PDØPXG »

Iedereen bedankt voor de beantwoording van mijn vraag.
ON7RA schreef:@ PD0PXG
Hier vind je de technische gegevens van betonschroeven van würth ?
Ik denk dat Würth betonschroeven vergelijkbaar zijn.
De technische gegevens van de Heco betonschroeven zijn in de bijlage te vinden.

Uiteraard heb ik nagedacht over de krachten die op de betonschroeven komen te staan.
Helaas ben ik niet technisch onderlegd voor dit soort vraagstukken.

Als het mij ontraden wordt, met steekhoudende argumentatie, om betonschroeven te gebruiken dan zal ik dat uiteraard niet doen. Mocht ik ze wel gebruiken dan zal ik foto's plaatsen en mijn bevindingen melden. Al dan niet met foto's van de omgewaaide mast :) . Zo sportief ben ik wel.

Zelf kan ik niets bedenken om de betonschroeven maat 12mm, boorgat 10mm met een lengte van 100 mm niet te gebruiken.
Ligt dat aan mijn beperkte denkvermogen? :)
Bijlagen
heco_dop_eta_15-0784_mms-plus_1804_nl.pdf
(657.81 KiB) 138 keer gedownload
'73 Wil PDØPXG

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#13 Bericht door ON7RA »

Wil,
Je kan het altijd proberen, volgens mij kunnen betonschroeven wat hebben. En als ze dan toch los mochten komen, kan je ze altijd nog vervangen door een RVS draadstang van M12 met en chemische verankering.
73 Renaat :D ON7RA :D

PDØPXG
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:50
Roepletters: PD0PXG

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#14 Bericht door PDØPXG »

ON7RA schreef:Wil,
Je kan het altijd proberen, volgens mij kunnen betonschroeven wat hebben. En als ze dan toch los mochten komen, kan je ze altijd nog vervangen door een RVS draadstang van M12 met een chemische verankering.
Zo denk ik er ook over.
'73 Wil PDØPXG

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 244
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: Betonschroeven om muurbeugels vast te zetten of niet?

#15 Bericht door PA3JVA »

Als je wacht tot dat de betonschroeven loskomen ligt je mast al op de grond (of erger op het huis, auto etc van de buren)
Ik heb wel met betonschroeven gewerkt en ja het werkt wel in beton, maar het moet in 1x goed, een keer losdraaien en opnieuw vast is er niet bij. en het vereist nogal wat kracht bij het monteren
Daarbij zijn ze niet geschikt voor een dynamische belasting is mijn ervaring. En een antennemast is zeker geen statische belasting.

Dan spreek je nog over betonsteen, wat is dit exact voor steen?
Het type steen wat ik ken als betonsteen wat voor gevels gebruikt word is niet geschikt voor betonschroeven.
Structuur te grof en dan gaat die betonschroef nooit vastzitten. Maar wellicht is er een ander type gebruikt.

Naar mijn mening is een chemisch anker nog steeds de beste oplossing in dit soort situaties. Groot voordeel van deze ankers is dat er geen mechanische spanning in het boorgat (steen) zal zijn, iets wat met betonschroeven, keilbouten, pluggen en houtdraadbouten wel zo zal zijn.
Qua kosten maakt het allemaal niet veel uit.

En wil je de mast op de grond vastzetten en ook nog op 2 beugels?
Je weet dat dit ook niet de beste oplossing is?
Een zwiepmast beweegt en heeft tussen de beugels ook ruimte nodig om te kunnen buigen, maak je dat te stijf dan is de kans dat hij net boven de bovenste beugel afbreekt aanwezig.

Joop

Plaats reactie