swr verandert abrupt

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA1cm
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:35

Re: swr verandert abrupt

#16 Bericht door PA1cm »

Het kan zijn dat de binnen pen van je antenneplug slecht contact maakt met de printplaat, dwz slechte soldeer verbinding. Heeft je tranciever meer dan een antenne aansluiting dan de andere eens proberen. Om het te testen kun je eens proberen de coaxkabel een beetje te bewegen. Ik heb zelfde meegemaakt maar bleek in mijn acom 1000 te zitten, ging dagen goed dan ineens weer een slechte swr.
Het probeem kan dus ook in andere apparatuur zitten wat achter je tranciever aangesloten zit.

73 PA1CM

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: swr verandert abrupt

#17 Bericht door Yannick PE2YSB »

Is de apparatuur geaard? Wellicht gaat er iets in de aarde niet goed? Slechte verbinding ergens, een lekstroom ergens uit de flat die wat invloed heeft?
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 1000
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: swr verandert abrupt

#18 Bericht door PD7P »

Begin eens met de basisopstelling.....set---->antenne..
Geen swr of andere apparaten ertussen.Kijk eens wat er dan gebeurt.
Je geeft al aan dat het op beide sets hetzelfde is,probeer het dan bij allebei op deze manier.
Blijft het probleem zich voordoen dat ligt het niet aan de apparatuur en zit de boosdoener in de buitenlucht.
Wat mij dan als eerste te binnen schiet is de collectieve verzameling van zonnepanelen,is die bekabeling wel op de juiste manier gelegd?
Is dat niet volgens de juiste manier gedaan dan zijn die dingen een stoorzender van jewelste!
Die dingen verzamelen stroom die op een bepaald moment afgevoerd moet worden,dus electrisch geschakeld.Als het geheel niet goed afgeregeld/afgeschermd is......dan heb je een mooie afstraling gevonden op jouw antennes.
Succes met de zoektocht.

73 Paul

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: swr verandert abrupt

#19 Bericht door PA1AIS »

Om aan te vullen op de vorige spreker, kan je ook eens een goedkoper RTL-SDR stick nemen en dan met de PC kijken of er een regelmatig signaal is, wat overeenkomt met je SWR verandering.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: swr verandert abrupt

#20 Bericht door PD0JDG »

Daar heb je helemaal gelijk in. Als het over alle banden hetzelfde is dan is die RTL stick genoeg. Pak dan wel de RTL-SDR v3. De hardware is aangepast om op HF te kunnen gebruiken. Anders moet je nog wat knutselen om dat voor elkaar te krijgen.

-Verwijderd account

Re: swr verandert abrupt

#21 Bericht door -Verwijderd account »

PD0JDG schreef:Daar heb je helemaal gelijk in. Als het over alle banden hetzelfde is dan is die RTL stick genoeg. Pak dan wel de RTL-SDR v3. De hardware is aangepast om op HF te kunnen gebruiken.
Ik heb zelf ook deze stick, rechtstreeks van RTL-SDR.com
Maar die komt echt niet lager dan 24MHz... Ja, het is een v3.

Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

Re: swr verandert abrupt

#22 Bericht door elinek »

PA1AIS schreef:Om aan te vullen op de vorige spreker, kan je ook eens een goedkoper RTL-SDR stick nemen en dan met de PC kijken of er een regelmatig signaal is, wat overeenkomt met je SWR verandering.
De antenne is een magnetic loop, bandbreedte 10 kc, daar kun je niet veel op zien op een dongle behalve op de afgestemde frequentie.
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: swr verandert abrupt

#23 Bericht door Yannick PE2YSB »

Wat voor koppelloop gebruik je?
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

Re: swr verandert abrupt

#24 Bericht door elinek »

Yannick schreef:Wat voor koppelloop gebruik je?
het is een kant en klare van mfj
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: swr verandert abrupt

#25 Bericht door PA3HAW »

Doet het probleem zich altijd voor,ook als het donker is,?
Dan kunnen zonnepanelen , naar mijn mening het niet veroorzaken..
PA3HAW Nico 73

Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

Re: swr verandert abrupt

#26 Bericht door elinek »

PA3HAW schreef:Doet het probleem zich altijd voor,ook als het donker is,?
Dan kunnen zonnepanelen , naar mijn mening het niet veroorzaken..
Het komt ook voor als het donker is.

waarschijnlijk zijn het toch de hekwerken op de balkons die de verstoring veroorzaken. Als ik het hekwerk, met een mobiel sprietje erop, als tegencapaciteit gebruik krijg ik ook sterke veranderingen als ik er tegen aan duw of er aan trek, ik kan het dan dus reproduceren. Maar dat de loop, die er vier meter boven stond, daar nog last van heeft verbaasd mij.
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: swr verandert abrupt

#27 Bericht door PA0FRI »

elinek schreef:waarschijnlijk zijn het toch de hekwerken op de balkons die de verstoring veroorzaken. Als ik het hekwerk, met een mobiel sprietje erop, als tegencapaciteit gebruik krijg ik ook sterke veranderingen als ik er tegen aan duw of er aan trek, ik kan het dan dus reproduceren. Maar dat de loop, die er vier meter boven stond, daar nog last van heeft verbaasd mij.
Elk metalen oppervlak onder een "magnetische" loop beïnvloedt de afstemming ervan, dus ook de SWR.
In feite werkt een loop het beste dicht boven een groot geleidend oppervlak.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: swr verandert abrupt

#28 Bericht door pe5t »

Je beide zendontvangers hebben een ingebouwde antennetuner.
Als de swr verandering het gevolg is van plotselinge veranderingen in de eigenschappen van je antennes door geleidende objecten die zich in de omgeving bevinden en abrupt andere eigenschappen krijgen, dan moet je de aanpassing van de antenne kunnen corrigeren met de ingebouwde tuners. Dus gewoon weer op een swr=1 kunnen instellen. Lukt dat niet, zie mijn eerdere bericht: er waait mogelijk een signaal van een of andere zender in de buurt naar binnen.

Plaats reactie