swr verandert abrupt

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

swr verandert abrupt

#1 Bericht door elinek »

de situatie: flatje, 2e en tevens bovenste etage. Het balkon heeft geen overdekking.
Jaren heb ik gebruik gemaakt van mobiele antennes voor HF al dan niet aangepast met een verlengde draad, en nam de balustrade als tegencapaciteit. Zo'n 2 jaar geleden is het gedonder begonnen dat de swr steeds abrupt verandert. Loopt de antenne bijvoorbeeld op 20 meter 1 op 1 gaat hij abrupt naar 1 op 1.8. Na alles meerdere keren vervangen en meten tot de conclusie gekomen dat de tegencapaciteit van de balustrade niet constant is. De balustrade is 15 meter lang en loopt ook bij de buren langs, het materiaal is aluminium en het zijn delen van circa 1 meter die in elkaar geschoven zijn.

Om van dit gezeur af te zijn een magnetic loop van mfj aangeschaft en wat schetst mijn verbazing, ook hierbij verandert de swr abrupt soms, niet een dansende swr zoals dat vrij normaal is, maar van 1 op 1 plotsklaps naar 1 op 1.5 en na een tijdje weer terug. Ook de brom die zenden veroorzaakt in de pc luidsprekers varieert als de swr verandert, er gebeurt dus wezenlijks iets, maar de vinger kan ik er niet achter krijgen. De loop staat op een mastje boven het dak uit en het mastje staat met muurbeugels aan de muur, het maakt geen elektrisch contact met de balustrade.

Het komt voor op beide sets (ft-991 en ic-7300)
Het komt ook voor op de antenne-analyzer
Tot 4 keer toe de coaxkabels met connectoren vervangen
Voeding vervangen
Tussenkabeltjes vervangen
SWR meters vervangen
Komt voor bij alle HF antennes
ook gemeten bij de antennes zelf op de analyzer, rustig erbij zitten en zonder enige mechanische verandering verandert de swr abrupt.

De 2 meter 4 elements yagi hangt vast aan de balustrade en heeft nergens last van (behalve dan van qrm die al even zo ongrijpbaar is)

Heeft iemand zoiets ongrijpbaars zelf ook meegemaakt en mogelijk de oorzaak gevonden? Alle ideeën hierover zijn welkom, heb al diverse malen op het punt gestaan de hobby maar de hobby te laten, maar probeer tot steeds de draad weer op te pakken.

De 2 meter 4 elements yagi hangt vast aan de balustrade en heeft nergens last van (behalve dan van qrm die al even zo ongrijpbaar is)
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: swr verandert abrupt

#2 Bericht door PA0BAK »

Aluminium oxide is een isolator, en aluminium oxideert erg snel.
Kan je niet een klein gaatje boren en een parker daar in draaien, om mogelijke overgangsweerstand tussen de in elkaar geschoven pijpen uit te sluiten?
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

Re: swr verandert abrupt

#3 Bericht door elinek »

pa0bak schreef:Aluminium oxide is een isolator, en aluminium oxideert erg snel.
Kan je niet een klein gaatje boren en een parker daar in draaien, om mogelijke overgangsweerstand tussen de in elkaar geschoven pijpen uit te sluiten?
Daar heb ik ook al aan gedacht, maar het balkonrek loopt door tot 3 huizen verder. Verder zou dat toch geen invloed mogen hebben op een magnetic loop die er elektrisch geen contact mee maakt en 4 meter er boven staat?
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: swr verandert abrupt

#4 Bericht door pc1mb »

4 meter, hoeveel golflengtes zijn dat op de band waar je werkt?
Wisselende resonanties in de slecht contact makende balustrade of zelfs een buurman die een aluminium balkondeur opent....?

Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

Re: swr verandert abrupt

#5 Bericht door elinek »

pc1mb schreef:4 meter, hoeveel golflengtes zijn dat op de band waar je werkt?
Wisselende resonanties in de slecht contact makende balustrade of zelfs een buurman die een aluminium balkondeur opent....?
het is op alle banden hetzelfde liedje, ook op de loop die elektrisch gezien niets met de balustrade te maken heeft
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: swr verandert abrupt

#6 Bericht door PD0JDG »

Toen ik op een veld dag mijn antenne aan het meten was veranderde plots de SWR. Het bleek dat iemand aan het zenden was. Misschien heb je last van iets dat breedbandig uitzendt in je flat? Met een SDR als RSP1 kun je tot 10 MHz bandbreedte vastleggen over tijd zonder dat je erbij hoeft te zijn. Later kun je dat dan analyseren.

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: swr verandert abrupt

#7 Bericht door pe5t »

Komt ook voor op de antenne analyser...schrijf je.
Wat voor type is dat? ''Gewone" swr meters zijn breedbbandige dingen die ieder signaal dat op je antennes binnenwaait detecteren als een gereflecteerd signaal. Daar heb ik ook wel eens wat mee gehad.
Dus misschien een 27 mc-er met een FM zendertje in de directe omgeving?
Iets anders dat abrupt een constante uitslag geeft kan ik niet bedenken. Corrosie, metalen objecten enz, het lijkt mij onwaarschijnlijk, kan eigenlijk niet iets abrups veroorzaken en dan weer stoppen.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: swr verandert abrupt

#8 Bericht door PA0FRI »

Wat gebeurt er als in plaats van de Alu balustrade een evenlange draad gebruikt wordt, eventueel als spiraal op het balkon gelegd?
Bijlagen
Spiraal.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

Re: swr verandert abrupt

#9 Bericht door elinek »

PA0FRI schreef:Wat gebeurt er als in plaats van de Alu balustrade een evenlange draad gebruikt wordt, eventueel als spiraal op het balkon gelegd?
ik kan dat helaas niet uitvoeren omdat mijn balkon daarvoor te klein is. Maar heb wel een oude wasdroger gebruikt met een magneetvoetantenne, antenne loopt goed (> 1:1.5) en dan opeens weer slecht. Soms houdt dat een hele tijd aan (soms uren) en ik kan doen wat ik wil, krijg de swr niet meer goed, en dan opeens klapt de swr weer goed. Het is ook duidelijk te horen aan de inspraak in de pc-luidsprekers, die neemt dan ook weer enorm af. 4 SWR meters geprobeerd en nu met de mag.loop hetzelfde geintje, en die staat niet aan het balkon vast en een meter boven het dak.
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: swr verandert abrupt

#10 Bericht door PA0FRI »

Je hebt kennelijk een vooralsnog onverklaarbaar probleem.
Wat nog mogelijk is dat een van onder of naaste buren een apparaat heeft dat bij het inschakelen het signaal obsorbeert of stoort.
Nog een Hi-ietje, schakel een wichelroedeloper in om de mogelijke "aardstralen" vast te stellen en te neutraliseren :lol:
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

-Verwijderd account

Re: swr verandert abrupt

#11 Bericht door -Verwijderd account »

Instraling van buitenaf?
Alticomtoren in de buurt of een telcomast danwel C2000 mast in de buurt?

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: swr verandert abrupt

#12 Bericht door pc1mb »

elinek schreef:
pc1mb schreef:4 meter, hoeveel golflengtes zijn dat op de band waar je werkt?
Wisselende resonanties in de slecht contact makende balustrade of zelfs een buurman die een aluminium balkondeur opent....?
het is op alle banden hetzelfde liedje, ook op de loop die elektrisch gezien niets met de balustrade te maken heeft
Electrisch gezien niet, nee. Maar het is wel een meestralend object heel dicht bij de magloop.

"Dichtbij" is een begrip wat je in golflengtes telt, immers.

Dit kan dus echt van alles zijn, want het halve tot hele gebouw bevindt zich binnen één golflengte van je antenne, afhankelijk welke band.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: swr verandert abrupt

#13 Bericht door PA2EFR »

Geeft de meter ook uitslag als je niet zendt?
Oftewel: antenne-->diode-->C-->mV meter?

Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

Re: swr verandert abrupt

#14 Bericht door elinek »

pc1mb schreef:
"Dichtbij" is een begrip wat je in golflengtes telt, immers.

Dit kan dus echt van alles zijn, want het halve tot hele gebouw bevindt zich binnen één golflengte van je antenne, afhankelijk welke band.
ik vrees inderdaad dat het zoiets is. Het is ongeveer begonnen 3 jaar geleden toen ze hier een renovatie hebben uitgevoerd, nieuwe keukens, ventilatiesysteem en zonnepanelen op het dak van de flat. Er hoeft natuurlijk maar 1 ding los te zitten dat bij een beetje wind heen en weer gaat. Of het precies daarmee samengevallen is weet ik niet.
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

ON3JT
Berichten: 41
Lid geworden op: 22 dec 2007, 07:00
Roepletters: ON3JT
Locatie: Mortsel, B

Re: swr verandert abrupt

#15 Bericht door ON3JT »

Een lift in het gebouw vlak bij je antenne waarbij de kooi als een grote condensator wordt aanzien? Is misschien wat ver gezocht, maar heb momenteel geen beter idee.
Schuifraam met metaalfolie in?

Joost

Plaats reactie