Diamond HF30FX 30m mobiel antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Diamond HF30FX 30m mobiel antenne

#1 Bericht door pa2st »

Laatst op zolder tegengekomen, de Diamond HF30FX antenne. Ooit eens gebruikt om op 10MHz APRS met (SCS) Robust HF-packet uit te zenden. De antenne is een kwart golf met spoel van 1,4 meter lang. Af te stemmen door de top in of uit te schuiven.

Nu ben ik de laatste maanden morse code aan het leren en 'moest' ik deze eens in de tuin proberen. Op een statief met 4 radialen was de antenne goed af te stemmen! In het begin van de avond was het heel rustig, maar later ging het beter. De volgende stations heb ik met de KX2 en 10 watt gewerkt:

ly100ly
e73r
e77ea
g3mck
ly175z
iu5asa

Dat blijft toch magisch aan deze hobby, met een kleine antenne, klein beetje vermogen en dan toch verbindingen maken. Met dank aan de tegenstations natuurlijk :D
Bijlagen
IMG_2603.jpg
IMG_2596.jpg
CWops #2897

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Diamond HF30FX 30m mobiel antenne

#2 Bericht door Thijzer »

Onlangs met zo'n uitschuif-model voor meerdere banden 's middags met Canada gewerkt. Stond op een statiefje dicht bij de grond en een enkele radiaal in toevallig de juiste richting denk ik. Weliswaar met iets meer vermogen maar dat had ook met 10W gekund gezien het signaalrapport.

Idem met de vakantie-loop, een klein demontabel ding voor op vakantie. Met 10W uit de MCHF transceiver werkte ik heel Europa vanuit de luie strandstoel.

Eigenlijk zijn dat de leukste verbindingen, die je met weinig middelen maakt. Met 1kW en een 3-elements monoband yagi lukt het altijd wel, dat is schieten met hagel.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Diamond HF30FX 30m mobiel antenne

#3 Bericht door Yannick PE2YSB »

100% met je eens.

Ik heb met een vergelijkbare setup ook leuk gewerkt.
Had een outback antenne, is ook een spriet van ongeveer die lengte, afhankelijk van de band zet je er een stuk van de spoel bij. Met 5 watt ook leuke verbindingen gemaakt in Europa.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: Diamond HF30FX 30m mobiel antenne

#4 Bericht door ex-F0NVA »

pa2st schreef:De antenne is een kwart golf met spoel van 1,4 meter lang. Af te stemmen door de top in of uit te schuiven.
Hoe lang zijn die vier radialen? Ben met een ATAS 120A op een metalen statief voor bouwlampen bezig. Wil nog niet zo goed lukken.
À bois noueux, hache affilée.

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: Diamond HF30FX 30m mobiel antenne

#5 Bericht door pa2st »

8 meter, had ze liggen van een andere antenne.
CWops #2897

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: Diamond HF30FX 30m mobiel antenne

#6 Bericht door ex-F0NVA »

λ/4 dus. Hartelijk dank :)
À bois noueux, hache affilée.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Diamond HF30FX 30m mobiel antenne

#7 Bericht door Thijzer »

Mijn ervaring is dat de SWR niet goed te krijgen is als de antenne te hoog van de grond staat. Ik heb een heel laag statiefje waarvan ik de poten heel ver uit elkaar zet, dat werkt prima. Onlangs heb ik een groot statief voorzien van een PL voetje en aansluiting voor radialen maar daarvan kreeg ik de SWR niet onder de 1:2. Zelfde antenne, zelfde radialen, niks.

Dus een statief van een bouwlamp moet je misschien inkorten, daarvan zitten de poten doorgaans erg laag bevestigd waardoor dat wel eens goed zou kunnen.

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: Diamond HF30FX 30m mobiel antenne

#8 Bericht door ex-F0NVA »

@Thijzer

Hartelijk dank voor de tip.
À bois noueux, hache affilée.

Plaats reactie