Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PDØPXG
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:50
Roepletters: PD0PXG

Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

#1 Bericht door PDØPXG »

Zoals ik bij "voorstellen" heb gemeld ben ik een herintreder die na zo'n 35 jaar de hobby weer oppakt.

Omdat ik, vrijstaand in een bungalowpark, op de rand van een Natura 2000 gebied woon, met door de gemeente verzwaarde regels, verwacht ik dat de gemeente negatief gaat oordelen over het plaatsen van een zwiepmast met een hoogte van 11 meter.
De bedoeling is dat ik de zwiepmast plaats aan de zijgevel met de onderkant van de mast rustend op de grond.
De mast steekt dan 5 meter boven de nok van het dak uit.

Het volgende heb ik gevonden wat voor mij van toepassing is.

1.12 antennedrager
een antennemast of andere constructie bedoeld voor de bevestiging van een antenne.

1.13 antenne-installatie
een installatie bestaande uit een antenne, een antennedrager, de bedrading en de al dan niet in een techniekkast opgenomen apparatuur, met de daarbij behorende bevestigingsconstructie.

1.83 peil
voor een bouwwerk waarvan de hoofdtoegang aan de wegzijde grenst: maximaal 30 cm boven de hoogte van de kruin van de openbare weg ter plaatse van de hoofdtoegang;
in andere gevallen: maximaal 30 cm boven de gemiddelde hoogte van het rondom afgewerkte terrein ter plaatse van de bouw.

2.4 de bouwhoogte van een bouwwerk
Vanaf het peil tot aan het hoogste punt van een gebouw of van een overig bouwwerk met uitzondering van ondergeschikte bouwonderdelen, zoals schoorstenen, antennes, en naar de aard daarmee gelijk te stellen bouwonderdelen.

2.10 bouwhoogte van een antenne-installatie
ingeval van een vrijstaande (schotel)antenne-installatie: tussen het peil en het hoogste punt van de (schotel)antenne-installatie;
ingeval van een op of aan een bouwwerk gebouwde (schotel)antenne-installatie: tussen de voet van de (schotel)antenne-installatie en het hoogste punt van de (schotel)antenne-installatie.

Toegestaan voor verlichting, vlaggenmasten en antennes maximale bouwhoogte 5 meter.

Heb ik het goed dat ik voor de zwiepmast een vergunning moet aanvragen ook al steekt de mast niet meer dan 5 meter boven de nok van het dak uit? Het huisje heeft een piramidevormig dak en is 6 meter hoog.

Ik weet dat er al veel over geschreven is op dit forum.
Het meeste is echter gedateerd vandaar mijn vraag.
'73 Wil PDØPXG

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

#2 Bericht door PA3DAT »

Wanneer de mast vrij staat van het huis, op de grond, dan mag hij max. 5 meter hoog zijn.
Zit de mast bevestigd aan de muur, dán mag hij 5 meter uitsteken boven het punt waar de
mast het dak kruist.

De vraag is dus: is de mast bevestigd aan het huis?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

#3 Bericht door PA3DJS »

Al zit hij vast aan het huis en steekt maar 5 m boven de nok uit, dan nog hangt het af van het welstandsniveau. Bijvoorbeeld in geval van beschermd dorpsgezicht of landschap ben je nog steeds vergunningsplichtig. Informeer bij je gemeente, of kijk bij ruimtelijkeplannen.nl

Ik ben wel benieuwd naar hoe de eigenaar van het bungalowpark erover denkt. Ik ga er van uit dat waar jij woont geen openbaar terrein is (toegang via slagboom?).

PDØPXG
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:50
Roepletters: PD0PXG

Re: Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

#4 Bericht door PDØPXG »

PA3DJS schreef: Ik ben wel benieuwd naar hoe de eigenaar van het bungalowpark erover denkt. Ik ga er van uit dat waar jij woont geen openbaar terrein is (toegang via slagboom?).
Is openbaar terrein met een eigen straatnaam. Sinds zo'n 12 jaar geleden is permanente bewoning toegestaan. Woon er permanent en heb een eigen huisnummer. Zie: https://www.google.com/maps/@51.1587962 ... a=!3m1!1e3 Het is daar waar een maand geleden de verschrikkelijke bosbrand was. De Chinooks landen hier achter het park om de "Bambi buckets" af en aan te koppelen i.v.m tanken te Volkel.
PA3DAT schreef:Zit de mast bevestigd aan de muur, dán mag hij 5 meter uitsteken boven het punt waar de
mast het dak kruist.

De vraag is dus: is de mast bevestigd aan het huis?
Het is de bedoeling dat ik de mast met 2 muurbeugels aan de zijgevel monteer met de onderkant van de mast rustend op de grond. Hij steekt dan 5 meter boven het dak uit.
'73 Wil PDØPXG

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

#5 Bericht door PA3DJS »

Dat is in ieder geval een zorg minder, nu blijft het bestemmingsplan over. Wat meestel gelijk roet in het eten gooit is als het een zijgevel is die aan de openbare weg zit (dan wordt heb je een omgevingsvergunning nodig (ja, namen veranderen in de loop der tijd)).

Ik neem aan dat je dit document kent:
https://www.helpdeskbouwregels.nl/AfbeeldingById/65
Laatst gewijzigd door PA3DJS op 24 mei 2020, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.

PDØPXG
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:50
Roepletters: PD0PXG

Re: Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

#6 Bericht door PDØPXG »

PA3DJS schreef:Wat meestel gelijk roet in het eten gooit is als het een zijgevel is die aan de openbare weg zit (dan wordt heb je een omgevingsvergunning nodig (ja, namen veranderen in de loop der tijd).
De mast komt niet aan de voorkant. Ik weet dat dat echt problemen geeft.

Indien ik de regels in mijn 1e post nalees, dan kom ik tot de conclusie dat de mast inclusief antenne van de grond af gemeten niet hoger mag zijn dan 5 meter. Ik hoop dat ik het mis heb. Momenteel gebruik ik een X300 met een top hoogte van 5 meter. Dat schiet niet echt op. Voor de KG maak ik mij geen zorgen. Eiken genoeg in de tuin.
Laatst gewijzigd door PDØPXG op 24 mei 2020, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
'73 Wil PDØPXG

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

#7 Bericht door PA3DJS »

PDØPXG schreef: Het is de bedoeling dat ik de mast met 2 muurbeugels aan de zijgevel monteer met de onderkant van de mast rustend op de grond. Hij steekt dan 5 meter boven het dak uit.
Dat is leuk, als je zowel onder als boven een middenpoot hebt, en bovenin de pijp niet te strak zet, kun je hem af en toe omhoogschuiven. Bij mij zitten er niet voor niets M10 vleugelmoeren op.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

#8 Bericht door PA3DAT »

Je weet waarschijnlijk zelf wel of je in een beschermd stadsgezicht zit. En een zwiepmastje, daar komen denk ik geen grote beams in?
Ik zou 'm gewoon plaatsen, geen slapende honden wakker maken...
En als de buren er naar vragen dan leg je ze de 5-meter regel uit. Die is net als de 1,5m regel, maar dan anders! :wink:

Zelf heb ik vergunningsvrij een uitlierbare, stalen kantelmast geplaatst. Steekt ook wel 5 meter boven het dak uit. Staat er al 2 jaar zonder problemen. En dan zit ie bij mij nog behoorlijk vol ook!
Foto: https://www.aloys.nl/mast-op-volle-sterkte.html
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PDØPXG
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:50
Roepletters: PD0PXG

Re: Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

#9 Bericht door PDØPXG »

PA3DAT schreef:Je weet waarschijnlijk zelf wel of je in een beschermd stadsgezicht zit. En een zwiepmastje, daar komen denk ik geen grote beams in?
Ik zou 'm gewoon plaatsen, geen slapende honden wakker maken...
Geen beams, enkel en alleen een rondstraler voor 2 en 70 en een voedingspunt voor een KG draadantenne.

Nee, geen beschermd stads of dorpsgezicht. Wel op de rand van een beschermd, Natura 2000 gebied waar strengere regels gelden ten opzichte van de rest van de gemeente waar ik woon.

Mijn directe buren zijn op de hoogte en maken geen bezwaar.
Echter er wonen hier van die geitenwollensokken figuren die ik verdenk van o.a. 5G vrees.
Denk dat die gaan klagen.
'73 Wil PDØPXG

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

#10 Bericht door PA3DAT »

Jij bent toch luisteramateur? :wink:

5G is 24/7, jij zendt slechts zo nu en dan.
En hoe hoger de antenne, hoe minder je directe omgeving er van merkt.
Want anders ben gedwongen om zo'n grote magnetic loop in de tuin te zetten, met veel straling rondom...
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 24 mei 2020, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PDØPXG
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:50
Roepletters: PD0PXG

Re: Antennemast op de rand van Natura 2000 gebied.

#11 Bericht door PDØPXG »

:D
Laatst gewijzigd door PDØPXG op 24 mei 2020, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
'73 Wil PDØPXG

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

#12 Bericht door Juul - PE0GJG »

En ook niet geheel onbelangrijk, jw woont op een bungalow park. Mag je daar permanent wonen?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

#13 Bericht door PA3DAT »

Voor de verontruste buren met geiten wollen sokken toch wel? :D

Jules, dat is een zijspoor. Bij je vakantiewoning mag je toch ook een antenne hebben?
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 24 mei 2020, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PDØPXG
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:50
Roepletters: PD0PXG

Re: Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

#14 Bericht door PDØPXG »

Juul - PE0GJG schreef:En ook niet geheel onbelangrijk, jw woont op een bungalow park. Mag je daar permanent wonen?
Is openbaar terrein met een eigen straatnaam. Sinds zo'n 12 jaar geleden is permanente bewoning toegestaan.
'73 Wil PDØPXG

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antennemast op de rand van Natura 200 gebied.

#15 Bericht door PA3DAT »

Je buurman heeft geen bezwaar, de lengte is vergunningsvrij, gewoon plaatsen dat mastje!

Overigens, ik heb een uitstekende relatie met al mijn buren. En mijn 40m-lange FD4 zit vast in de nok van mijn overbuurman. Die de kantelmast heeft helpen opbouwen, zelfs de tekeningen voor het laswerk heeft gemaakt.
En altijd even komt helpen bij het kantelen. De mast ook is een beetje "zijn kindje" :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie