Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#1 Bericht door pd1ahm »

Even een klein berichtje over een Chinese loop antenne van het type MLA-30 wat men zo rond de € 30,- kan kopen op eBay en co. De antenne wordt geleverd met twee kleine kunststof kastjes en twee verbindingskabeltjes. Verder zit er een staaldraadje bij die als loop gemonteerd wordt en een dun coaxkabeltje bij van ongeveer een 12-15 meter (op het oog geschat) met een sma stekkertje aan. Deze zit aan 1 zijde vast aan het klein kastje wat buiten aan de loop zit, het andere einde met sma gaat naar een klein kastje van 5 x 3 cm waar naast antenne in ook een usb en een antenne uit op zit.

Ik had er eerlijk gezegd geen hoge pet van op en heb voor de gein bij Stefan PD5S even kunnen luisteren. Hij was er wel van overtuigd dat het een bruikbaar product is en dus heb ik er even wat nauwkeuriger naar geluisterd en bekeken. Het verbaasde mij dat de ontvangst een stuk rustiger was dan de richtantenne. De signalen waren echt wel een stuk zachter maar het signaal/ruis verhouding was een hoorbaar beter. Kleine signalen komen netjes door en worden niet ondergesneeuwd door de lokale qrm.

Voor de prijs kun je niet echt een bult vallen en ik heb er ook een in het verre oosten besteld. Kleine tip! Je kunt deze antenne met een beetje zoeken ook vinden met als verzendadres in Frankrijk, dat scheelt een hoop weken (!) wachttijd. De antenne is bij mij ondertussen ook aangekomen en ik heb hem op een kleine pvc pijp geplaatst. Je kunt voor een loop geen metalen pijp gebruiken, dat staat niet in de handleiding die ik ook niet gekregen heb, maar magnetische loop antennes vinden dat gewoonweg niet fijn. Het geheel even door het dakraam getest en het werkt ook op mijn qth prima. Nu ben ik soms pietje precies en het staaldraadje is voor het oog knudde. Het heeft geen goede mooie ronde vorm en bij een beetje wind wiebelt het ook nog alle kanten op. Dus gelijk de eerste dag heb ik het al gemodificeerd. Bij de bouwmarkt kun je platte aluminium strippen kopen van 1 cm breed en 200 cm lang. Ik heb er twee gepakt en ook een M4 boutje met moer en twee kartel ringetjes. Ik heb in de twee platte strips een gaatje geboord en er het boutje doorheen gedaan en vast gezet met aan beide zijden een gekartelde onderlegring. Dit punt waar het boutje it is het bovenste punt en de andere twee uiteinden van de strips heb ik op dezelfde lengte afgezaagd als het origineel staaldraadje. Ook hier weer op het einde een gaatje geboord van 4 mm wat dan weer past op het kaste waar de strippen of staaldraad bij elkaar komen. Hier zitten twee vleugelmoeren en daar kun je de strippen mee vastzetten. De pvc buis heb ik aan de bovenkant ingezaagd en daar valt de strip precies in. Dat is de plek waar ik het schroefje voor het oog laat verdwijnen en heb er een eindkapje opgezet.

De extreem dunne coax heb ik naar binnen gevoerd en aan het tweede kastje wat binnen zit aangesloten. Teven de andere twee kabels aangesloten, eentje is usb en is er alleen voor de 5 Volt voeding van de versterker. De andere is de coax die naar de radio gaat. Ik ben zeer te spreken over het resultaat en ik kan ten opzichte van de staaldraad geen verschil merken. Maar het houd nu wel wat extremer weer uit en je hoeft niet (weer) het dak op om hem rond te vouwen.

Mijn kosten waren €32,- voor de antenne en €6,50 voor de strips en boutjes/moertje. Al met al een prima ontvangst antenne voor de lagere frequenties.
Bijlagen
136B9D89-2EB1-42FB-8E4A-88A4C1F20DD3.jpeg
74581315-89C1-405C-96CD-9B99E9C00CD4.jpeg
Laatst gewijzigd door pd1ahm op 16 mei 2020, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Mijn ervaring met een Chinese MAgLoop

#2 Bericht door PA1AIS »

Linkje? Foto's?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#3 Bericht door pd1ahm »

Ik heb er bewust geen links bij gezet omdat deze best snel wisselen en het forum dan dode links heeft.
Maar om het zoeken van een MLA-30 te vergemakkelijken: eBay zoekopdracht MLA-30
Foto's staan er toch echt bij.

Let wel, het is geen wonder antenne, maar kan in sommige gevallen de ontvangst wel verbeteren.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#4 Bericht door PH7R »

Bij mij nog de orginele MLA30+ (binnen) hangen. Boven verwachting. Maar toch behoorlijk minder dan de HyEnd SWL die ik heb hangen. Volgende week een paar dagen vrij en ga dan ook de MLA30 modificeren en buiten hangen en ook eens vergelijken met Youloop en SDRPlay.
Daarnaast kijken iets van orthogonal loop antenne te bouwen met MLA30.
Laatst gewijzigd door PH7R op 16 mei 2020, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#5 Bericht door Michiel »

Heb hem zelf ook.
Het is echt een goede antenne voor dat geld.
Zelf heb ik een strip 20x2 3meter lang er aan gemonteerd en staat hier ook op het dak.
Ik heb er wel een rotor onder, en kan heel goed mijn buurman zijn zonnepanelen uit nullen.
Wel heb ik die flut coax eraf geknipt en er een bnc op gezet op het doosje buiten.
Die bias-T heb ik in de bak gegooid wat die gaaf bij mij een hoop rommel.
Ik heb nog wat gespeeld met die potmeter binnen in de loop zelf, en zo afgeteld dat hij het bij mij het beste deed.
Ik heb er zelfs 1 op voorraad liggen, mocht de mijne plots stuk gaan.

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#6 Bericht door PE1KEL »

Heel interessant.
Ook de volgende video waar de zogenaamde MLA-30 Plus wordt vergeleken met de normale versie:
https://www.youtube.com/watch?v=s0_jrEpdgGI

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#7 Bericht door pd1ahm »

Kijk eens aan, dat is een heldere uitleg over de verschillen, tnx PE1KEL.
Ik heb wel gemerkt dat de versterking bij mijn antenne iets te juichend was ingesteld (lees :vol open), niet alles moet perse s9 zijn. Dus die heeft ongeveer een kwart minder versterking gekregen en nu is alles ook prima te verstaan. Ik luisterde nooit op 160 of 80 meter omdat ik simpelweg teveel rommel hoorde. Maar nu de loop er staat is alles een heel stuk duidelijker en rustiger te ontvangen en nog belangrijker, te verstaan! Maar ik heb verschillende qso's uit Nederland, Duitsland en zelfs het Verenigd Koninkrijk prima kunnen volgen en was het aangenaam om er naar te luisteren. Ik ben best wel gewend om bijna in de koptelefoon te kruipen, maar bij sommige qso's moet het lekker relaxed gaan en moet het gewoon goed verstaanbaar zijn. Dat heb ik op de genoemde banden nog nooit gehad. De antenne, ik blijf erbij, is geen wonder ding waar je je blind op moet staren. Maar ik zie het als een voor mij prima hulpmiddel om wel een redelijke ontvangst te hebben. Dat ik er ook nog een beetje aan kan knutselen is alleen maar meegenomen.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#8 Bericht door PA1AIS »

Als ik de youtube filmpjes bekijk over de MLA30-(plus), dan is iedereen daar lovend over en zijn de resultaten prima.
Het lijkt me een prima alternatief voor klein behuizden en als mobiele antenne voor vakantie etc.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#9 Bericht door DC4CP »

PA1AIS schreef:Als ik de youtube filmpjes bekijk over de MLA30-(plus), dan is iedereen daar lovend over en zijn de resultaten prima.
Het lijkt me een prima alternatief voor klein behuizden en als mobiele antenne voor vakantie etc.
Het is toch een actieve antenne, alleen voor RX ?

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#10 Bericht door PA1AIS »

Jawel, maar RX is op veel plaatsen onmogelijk geworden door ledlampen en andere emc rommel
Laatst gewijzigd door PA1AIS op 17 mei 2020, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#11 Bericht door PH7R »

Ja alleen RX
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#12 Bericht door pd1ahm »

@PA1AIS,
Dat is juist waarom men kiest voor een magnetische loop antenne, die pikken die rommel een heel stuk minder op. Er zijn ook stations die qrv zijn op 160 meter met een flinke draad antenne en voor rx een loop gebruiken. Puur om de signaal/ruis verhouding te verbeteren.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#13 Bericht door pc1mb »

Ja, Magloop RX en verticaal TX kan een geniale combinatie zijn. Wel even de magloop ingang beveiligen met een paar diodes misschien ;)

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#14 Bericht door PE1KEL »

http://iz0kba.it/pages/recensioni/mla30/
Volgens het schema zitten de diodes er ook nog in voor dat geld...

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#15 Bericht door pc1mb »

Nou hébben ze in China nog wel eens de neiging dat soort dingen op het laatste moment op de print alsnog weg te laten, maar dat ziet er alvast goed uit.

Plaats reactie