Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#16 Bericht door -Verwijderd account »

PA1AIS schreef:Als ik de youtube filmpjes bekijk over de MLA30-(plus), dan is iedereen daar lovend over en zijn de resultaten prima.
Het lijkt me een prima alternatief voor klein behuizden en als mobiele antenne voor vakantie etc.
Ik heb daar mijn vraagtekens bij. Ik heb nog geen enkel youtube filmpje gezien waarin je daadwerkelijk ziet dat de aangesloten antenne idd de MLA30 is. Telkens wordt er gezegd dat de MLA30 is aangesloten op de receiver, maar dat moet je maar geloven... Het kan best een hele andere antenne zijn en dan doodleuk zeggen dat je met de MLA30 antenne ontvangst hebt.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#17 Bericht door ON5RKN »

PE2CH schreef:
PA1AIS schreef:Als ik de youtube filmpjes bekijk over de MLA30-(plus), dan is iedereen daar lovend over en zijn de resultaten prima.
Het lijkt me een prima alternatief voor klein behuizden en als mobiele antenne voor vakantie etc.
Ik heb daar mijn vraagtekens bij. Ik heb nog geen enkel youtube filmpje gezien waarin je daadwerkelijk ziet dat de aangesloten antenne idd de MLA30 is. Telkens wordt er gezegd dat de MLA30 is aangesloten op de receiver, maar dat moet je maar geloven... Het kan best een hele andere antenne zijn en dan doodleuk zeggen dat je met de MLA30 antenne ontvangst hebt.

Ja, en de aarde is plat, en tomaten vierkant...... Als je een clipje ziet waarin 7J4AAL contacten maakt met een 3 element full size op 160 meter, zie je ook niet
dat die daar op aangesloten is..... Zo kun je alles in twijfel trekken, mocht het niet werken zouden er zoveel niet verkocht worden.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#18 Bericht door PA1AIS »

PE2CH schreef:
PA1AIS schreef:Als ik de youtube filmpjes bekijk over de MLA30-(plus), dan is iedereen daar lovend over en zijn de resultaten prima.
Het lijkt me een prima alternatief voor klein behuizden en als mobiele antenne voor vakantie etc.
Ik heb daar mijn vraagtekens bij. Ik heb nog geen enkel youtube filmpje gezien waarin je daadwerkelijk ziet dat de aangesloten antenne idd de MLA30 is. Telkens wordt er gezegd dat de MLA30 is aangesloten op de receiver, maar dat moet je maar geloven... Het kan best een hele andere antenne zijn en dan doodleuk zeggen dat je met de MLA30 antenne ontvangst hebt.

Zoals de waard is, vertrouwd hij zijn gasten...................
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#19 Bericht door sottezero »

misschien domme vraag, maar zou ik een buis van een nog gebruikte 2m/70cm diamond antenne kunnen gebruiken om de loop te kunnen maken?
m.a.w. zouden beide antennes elkaar kunnen interfereren?
kan ik namelijk in 1 klap 2 antenne tegelijk buiten hangen.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#20 Bericht door PA1AIS »

Je kan die loop in theorie van elke geleidend materiaal maken.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#21 Bericht door PA3HMP »

ik heb nog een ongeteste ad370 liggen van daton, geen voering bij, maar ik denk dat die op hetzelfde princpe werkt ?

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#22 Bericht door sottezero »

PA1AIS schreef:Je kan die loop in theorie van elke geleidend materiaal maken.
Ik bedoelde eigenlijk meer in de trend van een actieve 2/70 verticale antenne gebruiken als staander voor de loop.
Omdat de loop RX only is, maar 2m en 70cm relatief ver verwijderd zijn van HF...

-Verwijderd account

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#23 Bericht door -Verwijderd account »

pd1ahm schreef:Even een klein berichtje over een Chinese loop antenne van het type MLA-30 wat men zo rond de € 30,- kan kopen op eBay en co. De antenne wordt geleverd met twee kleine kunststof kastjes en twee verbindingskabeltjes.
Ik heb er thans ook eentje besteld, maar de prijs is inmiddels wel ruim 50% gestegen :shock:
Heb gekozen voor de 'plus' versie, dat zou een verbeterde versie zijn. Voorts zit er een 1,2m lange sma naar 3,5mm universeel adapter kabeltje bij. :D
Volgens de levertijdverwachting mag ik mijn bestelling -uiterlijk- medio september verwachten..... Zal dus nog eventjes geduld moeten hebben.

-Verwijderd account

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#24 Bericht door -Verwijderd account »

Kreeg zojuist een mail waarin staat dat het vandaag verzonden is, bijna twee weken nadat ik besteld heb...

-Verwijderd account

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#25 Bericht door -Verwijderd account »

Vanmorgen heeft de pakketbezorger mijn bestelling bezorgd.
Volgens de shipping-status waren dit de datums:
Besteld op 3 juli
Verzonden op 15 juli
Aankomst in Nederland op 27 juli
En vandaag 13 augustus bezorgd.
Ondanks dat de waarde (aankoopprijs) ruim hoger is dan de vrijstelling van 22 euro, kwamen er geen extra (na)heffingen en kosten bij :D

Wat ik ontvangen heb is MegaLoop MLA-30+ en het valt me op dat alle aansluitingen van het type sma is. Maar dat heeft mijn HF-receiver niet. Gelukkig heb ik daarvoor een verloopkabeltje :)
Maar waar haal ik die voedingspanning van 5V vandaan :roll: Da's geen standaard. Aha, het kabeltje van de telefoonlader past :)
Nu nog even naar de Action voor een -kunststof- bezemsteel. Het coaxkabeltje is lekker dun, dat past wel door de kier van de kromgetrokken balkondeur.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#26 Bericht door PA1AIS »

De meeste SDR sticks hebben een 5V fantoom voeding optie, voor het geval als je de cheapy uitvoering zonder voedings kastje besteld hebt. :wink:

De cheapy sticks hebben dat natuurlijk ook niet. :mrgreen:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#27 Bericht door PE4WJ »

PE2CH schreef:VAha, het kabeltje van de telefoonlader past :)
Ik zou die loop niet voeden met een telefoonlader, veruit de meeste telefoonladers zijn tegenwoordig switched-mode voedingen, dus de kans dat je via de voeding een hoop storing binnenhaalt is aanwezig. Als je nog ergens een dikke stekkertrafo hebt (met een echte trafo en een lineaire regelaar) of een nette lineaire 5V voeding dan zou ik die gebruiken.

73,

Wouter Jan PE4WJ

-Verwijderd account

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#28 Bericht door -Verwijderd account »

Als voeding ga ik een USB-hub gebruiken, welke ik twee jaar geleden gekocht had. Die hub heeft een eigen externe voeding. Heb ik tevens voldoende USB-poorten beschikbaar :D
Alleen dat antennedraad is behoorlijk eigenzinnig, wilt steeds terug in de vorm zoals het in de verpakking zat :evil:

- PD2SKZ -
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#29 Bericht door - PD2SKZ - »

Goed onder de vleugelmoertjes in de juiste positie vastzetten. Daarna de loop ophangen aan een haak en een paar dagen laten hangen. Daarna vastmaken aan een pvc pijp oid.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Mijn ervaring met een Chinese MagLoop

#30 Bericht door PE4WJ »

Als voeding ga ik een USB-hub gebruiken, welke ik twee jaar geleden gekocht had. Die hub heeft een eigen externe voeding.
Het is natuurlijk ontzettend handig dat die loop een USB voedingssnoertje heeft, iedereen heeft nog wel ergens een USB poort of ladertje wat 5 V maakt. Maar, heeft de USB hub een schakelende voeding of een "ouderwetse" trafo voeding? Ik vermoed schakelend, en dan is de kans nog steeds groot dat je storing binnenhaalt. Zeker als je op de hub ook nog andere apparaten gaat aansluiten, storing vanuit die apparaten komt dan via geleiding alsnog op de voeding van de loop te staan, en je moet als ontwerper van zo'n antenne flink wat kunstgrepen uit de kast halen om te zorgen dat storing op de voeding niet waarneembaar is op het hoogfrequent wat eruit komt, en gelet op de prijs en herkomst van de loop verwacht ik zo maar dat dat niet in het ontwerp is meegenomen.

73,

Wouter Jan PE4WJ

Plaats reactie