Antenne advies voor kleine tuin gevraagd

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Antenne advies voor kleine tuin gevraagd

#16 Bericht door pe5t »

In zo'n situatie zou ik kiezen voor een dipool met open lijn. Beide poten liefst even lang ( hoe langer hoe beter voor de lage banden) en zo hoog mogelijk. 450 Ohm "ladderlijn" is daarvoor bij uitstek geschikt en niet lastiger dan coax om naar binnen te voeren. In de shack kun je dan naar hartelust experimenteren met symmetrische tuners en andere oplossingen om het geheel in afstemming en op 50 Ohm aangepast te krijgen. Daarmee ben je veel flexibeler dan met een van de vele oplossingen waarmee je op een aantal banden met coax naar de shack kunt. Bovendien geeft open lijn da laagste verliezen en is het experimenteren met tuners ook leuk. Voorts hoeft zo'n antenne nooit meer omlaag om in te korten of te verlengen.
In een vorige woning had ik ook zoiets. Van lantaarnpaal aan de straatzijde via de mast op het dak (waarop een 2 elements quad) naar de achtertuin. Werkte op alle banden. Slechts op een of twee banden kwam het wat ongelukkig uit met de aanpassing. Dat bleek met een metertje extra open lijn op te lossen.

Gebruikersavatar
PD3E
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2018, 08:22
Roepletters: PD3E
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Antenne advies voor kleine tuin gevraagd

#17 Bericht door PD3E »

Is de Fritzel MFB13 misschien een idee?

Succes!
73's PD3E, Erwin.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Antenne advies voor kleine tuin gevraagd

#18 Bericht door ON5RKN »

Alles hangt van je budget als en interesse.

Zoiets past wel in ieders tuin. http://www.lusotower.com/

Over een 6 band cobwebb antenna heb ik ook al mooi recensies gelezen,
dit in combinatie met een W3EDP https://www.qsl.net/dk7zb/Wire-Antennas/w3edp.htm
Dat moet je in staat stellen toch een en ander te kunnen doen.

succes

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Antenne advies voor kleine tuin gevraagd

#19 Bericht door elsinga »

Een FD3, ja, dat zou kunnen. Aan een zijbevestiging (met katrol, die stond al in de planning) aan de mast en deels richting voorkant van het huis. Ik heb de outdoor tuner al, dus die zou ik buiten op het platte dak kunnen neerleggen en zo ook de andere banden kunnen tunen. Weet iemand waar ik zo'n zijbuis kan kopen? Want die zie ik bij zowel Rijs als Marcus niet in de webshop staan. Moet ik ook nog even goed nadenken hoe ik dat met die katrol dan ga doen, want een isolator-ei past niet door de katrol heen en een deel van de FD3 zal er wel doorheen moeten lopen.

Een ladderlijn naar binnen krijgen is niet lastig, maar dan loopt hij wel direct achter de radio en televisie langs. Lijkt me niet handig qua spanningen en velden er op. Dan zou ik de ladderlijn bij de tuner laten uitkomen en die zijn ding buiten laten doen. Deed ik met de ZS6BKW ook. Maar een random dipool kan wel eens lastig te tunen zijn. Dan zie ik meer in een FD3.

Een magnetic loop blijft een optie. Al weet ik niet wat die doet als ik om op de rand van de uitbouw neerzet... dan is er vlakbij de antenne een deel grond/huis dat op de juiste afstand onder de antenne zit en een ander deel 2.5m lager. En er zit op 2m afstand een muur. Ophet schuurtje kan wel, maar ik gok dat het dak daarvan niet geschikt is als grondoppervlak. Voordeel is wel dat de loop dan 2.5m boven de vloer van de schuur komt (lees, vlak boven het dak) en minder zichtbaar is. Nadeel: de prijs. Voordeel: heel erg storingsongevoelig.

Een geschikte vertical is meer dan 5m hoog en mag dus officieel niet vergunningsvrij geplaatst worden. Eventuele radialen komen verder of buiten mijn eigen grond uit, tenzij ik de antenne midden in de tuin zet (en dan heb ik alsnog max 4m voor radialen). Lijkt me dus geen optie.

Gezien de mogelijke schaduw en de waarschijnlijke vogelpoep overlast op de zonnepanelen zou ik een cobwebb op een 6m lange steigerpijp aan het schuurtje willen. Wordt dan wel heel snel erg zichtbaar en lelijk... en dat is gelijk het belangrijkste argument om het waarschijnlijk niet te doen. Zelfs zonder WAF. ;)

Verder ben ik door de hogere QRM gevoeligheid geen fan van endfeds. Ik zit midden in een woonwijk, met waarschijnlijk de nodige stoorbronnen.

Die Lussotower ziet er leuk uit, maar zeker vergunningsplichtig en hier in mijn woonwijk geen optie. Dan kan ik ook een cobwebb op 6m hoogte op een steigerbuis plaatsen en die is wel vergunningsvrij.

Op dit moment neig ik het meeste naar een FD3 met de tuner voor de WARC banden, in combi met een X50 bovenin de mast. Een klaverblad voor 2 zou er ook nog bij kunnen, al ben ik niet zo van de 2m USB. Als de FD3 niet voldoet dan komt een baby Loop in beeld, vooral omdat deze toch wel aardig prijzig is.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Antenne advies voor kleine tuin gevraagd

#20 Bericht door Yannick PE2YSB »

Waarom Loop niet zelf maken? Condensator op de rommelmarkt scoren, stuk waterleiding bij de gamma halen....
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Antenne advies voor kleine tuin gevraagd

#21 Bericht door PA4WK »

Hallo Robert,
is een End Fed niets voor je? 23m. lang dus dat past ruim en 5 banden tot je beschikking, beetje afhankelijk waar je radio hok zit in de woning of dat handig is.
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antenne advies voor kleine tuin gevraagd

#22 Bericht door PA3DAT »

Vanaf het mastpunt kan hij 17m naar achteren, niet lang genoeg dus voor 23m.
Of je krijgt het voedingspunt aan de voorgevel of achterin de tuin...
elsinga schreef:Een FD3, ja, dat zou kunnen. Aan een zijbevestiging (met katrol, die stond al in de planning) aan de mast en deels richting voorkant van het huis. Weet iemand waar ik zo'n zijbuis kan kopen?
Gewoon een stukje aluminiumpijp, een vierkant aluminiumplaatje met 4 U-beugels.
Dat laatste is ook te koop, bijv. bij Hans van EPS Antennes, nu zónder verzendkosten.
Zie https://eps-antennas.de/klemplaten.html

En je takelt het voedingspunt op met een touwtje, buiten het touw gaat er NIETS door
de katrol.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antenne advies voor kleine tuin gevraagd

#23 Bericht door PA3DAT »

Toch nog een foto gevonden.
Ik heb nú zo'n zijpootje van 30 a 40cm, bij mijn pijpmast had ik dat niet.

Aan de RG-213 coaxkabel is een touwtje geknoopt als trekontlasting, dit zit
vast aan de onderkant van het voedingspunt.
Het korte deel wat schuin oversteekt naar de voorkant van het huis zorgde
er tevens voor dat de antenne vrij hing van de mastpijp. Dus eigenlijk heb
je dan zo'n pijpje niet nodig...

Ik had dus een 50mm-pijp in de dikke 60mm-pijp, dat asje waar die katrol
aan zit (een stukje rvs-draadeind) verbond die twee delen met elkaar. Alle
antennes zitten boven de overgang, op de bovenste 1,50m, de 50mm-pijp.
antenne.jpg
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Antenne advies voor kleine tuin gevraagd

#24 Bericht door PD2R »

Ik zou die cobweb voor de hogere banden toch niet uitsluiten. Ik heb zelf ook zonnepanelen en een mast die schaduw op mijn panelen werpt maar zie nauwelijks verschil. Vogels op je cobweb zou voor problemen kunnen zorgen maar in hoeverre hangt die cobweb boven je panelen? Ik moet zeggen dat het bij mij tot nu toe mee valt. Vorige jaar een periode gehad waarop er wat meer spreeuwen waren maar dat was maar een korte periode. Daarna de panelen weer gewassen en het probleem was weer opgelost. Op de draadjes van de cobweb zullen ze niet zo snel gaan zitten, op de spreaders waarschijnlijk wel. Daar kun je tyraps omheen doen waarvan je het uiteinde omhoog laat steken. Op die manier gaan ze niet meer op je spreaders zitten.
Je hebt dan wel een antenne op een leuk hoogte en dat gaat je echt voordelen opleveren; betere afstraling en minder last van locale QRM. Daarnaast heb je ook minder kans dat jij QRM veroorzaakt bij je buren je je binnen de kortste keren het “Worked All Neighbors” Award te pakken hebt.

Ook een goede oplossing is CW leren. Op die manier kun je met compromis antennes toch mooie verbindingen maken en het is wat mij betreft veel leuker dan modes zoals FT8 :wink: :mrgreen:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

- PD2SKZ -
Berichten: 150
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Antenne advies voor kleine tuin gevraagd

#25 Bericht door - PD2SKZ - »

Waarom geen deltaloop met een open lijn ?

Stemt bij mij af zelfs op 160 meter. Heb zelf een s-match gemaakt.

Ik heb hem ingetekend in je tuin zoals deze bij mij hangt. Onze tuinen verschillen namelijk niet veel van elkaar.

Sven.
Bijlagen
deltaloop.png

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Antenne advies voor kleine tuin gevraagd

#26 Bericht door PA2S »

elsinga schreef:Een FD3, ja, dat zou kunnen.
Het idee van een off center fed antenne is wel grappig, maar het grootste probleem is dat de antenne niet symmetrisch is en dat je - zoals Maarten al opmerkte - heel snel het Worked All Neighbours award hebt (en je zelf ook last hebt van RF in en rond de shack). Een heel goede Common mode choke is heel hard nodig en dan nog, ik heb een FD4 op zolder liggen, omdat ik het een heel matige antenne vond, ook qua RX in deze tijd is het matig. Met een tuner voor de Warc banden kun je de boel misschien wel een beetje aangepast krijgen, maar het is een slecht compromis.

Een symmetrische antenne is in mijn ogen een veel betere oplossing, scheelt bakken met ellende (zowel QRM naar de buren als QRM van de buren) en met een ladderlijn + symmetrische tuner heb je weinig verliezen. De lengte ervan moet je samen met de voedingslijn bepalen, want bij de tuner moet je spannings- of stroombuiken vermijden. Een ladderlijn heeft weinig verliezen en daarom werkt het goed met een tuner in de shack. De misaanpassing van de antenne op de lijn leidt tot staande golven in de lijn en mogelijk extra verliezen.

Zelfs als de zendende poten verhoudingsgewijs kort zijn, wil dat nog niet zeggen dat hij het niet doet, alleen kan de impedantie erg laag worden en is het mogelijk dat je hem niet meer kunt afstemmen. Ook wordt het rendement kleiner. De grondregel is en blijft: size matters (het gaat om het effectieve oppervlak, of apertuur) en dus zijn kleine loops etc. gewoon minder effectief. Je kunt eventueel ook de antenne deels terugvouwen (principe van lineair loading) waardoor impedantie op de lage banden (80) wat hoger uitvalt en de tuner er minder moeite mee heeft.

Stel dat je een antenne met in totaal 40 meter lengte zou terugvouwen tot 20 meter, dan heb je qua apertuur 3 dB minder dan een halve golf dipool voor 80 (ik laat effecten van verliezen etc. even buiten beschouwing). Het is mechanisch wellicht wat meer gedoe, maar ik verwacht nog altijd veel betere resultaten dan aan kwartgolf omdat die een goed "tegengewicht" nodig heeft en veel eerder QRM zal oppikken en veroorzaken.

Ik heb al enkele jaren 2 x 16 meter met ladderlijn en tuner en daarmee zeer tevreden (de eigen FT8 rapporten vergelijk je makkelijk met anderen), werkt op alle banden (zelfs op 6 meter, niet schokkend maar het werkt). Ook in Frankrijk (kan er nu niet heen, baal daarvan als een connector) een doublet (ook 2 x 16) met tuner.

Thuis af en toe meegedaan aan contest (CQWW) daarbij SSB met "max legal" want 100 W gaat ten onder in de QRM, geen klachten uit de buurt!

Zo, dat waren weer vijf cent van mij :-)

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Antenne advies voor kleine tuin gevraagd

#27 Bericht door PA0KLS »

Misschien zou je ook eens moeten kijken naar de artikelen over de Comudipool. Je zou daarvan de ijzervrije balun kunnen gebruiken, buiten, aan het begin van een open lijn, en dan verder met coax naar binnen gaan, naar een ATU. Ik heb dat ook, al zit bij mij die balun boven in de mast, direct aan het voedingspunt van de dipool, opgehesen met een rondlopend touw over een katrolletje. Eigenlijk heb ik dus alleen maar coax, vanaf de balun, over de tuin heen en dan naar binnen.
Antenne-2015.jpg
Kijk, die bus boven in de mast is de balun. De vertical voor 20, 15 en 10 hoort hier niet bij. Dan loopt er naar links en naar rechts schuin naar beneden de draad (even vergroten) van de dipool. De eerste artikelen over deze manier van voeden vind je in Electron 1982, febr. pag 75, daar komt ook het schema van mijn ATU (zie in "Zelfbouw") vandaan. Bij de Jota heeft deze balun ook gefunctioneerd terwijl hij binnen in de blokhut lag, ergens tegen het plafond en dan met een stuk open lijn, gewoon twee draden zonder spreiders, aan een open dipool, Werkte als een speer.

Nee, mijn tuin, ondanks gelegen in Brabant, is ook niet zo groot. De dipool is behoorlijk opgevouwen. Dit mastje staat ongeveer tegen jouw schuurtje links boven en dan loopt er een "been" schuin naar beneden, naar de andere achter hoek (links onder) en dan weer schuin omhoog, terug naar het huis, naar de dakgoot, terwijl het andere been naar de dakrand van het huis loopt, zo ver als mogelijk weg. De twee benen zijn wel elk 20 meter. Maar met een delta-loop kun je ook op deze manier voeden.

Die balun hangt ook al 25 jaar in dit mastje. Hij kan blijkbaar goed tegen de weersinvloeden, hier in Zuid Oost Noord Brabant. Het mastje zelf staat er al wat langer, dus dat is al helemaal "verjaard".

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antenne advies voor kleine tuin gevraagd

#28 Bericht door PA3DAT »

Inderdaad, op 10/15/20 moet de FD4 het afleggen tegen mijn homemade draaibare dipool,
symmetrisch is beter en pikt minder storing op. Moet je daar wel de ruimte voor hebben...

Daar staat tegenover dat de FD4 het zeer goed doet op 12 en 17 meter, hij is op 17m zelfs
vrijwel 1:1. Ik heb inmiddels 104 landen bevestigd op die band, dankzij de FD4.

En wat betreft het "Worked All Neighbours" Award: ik werk hier nu al 30 jaar op een FD4
en heb nog niet één neighbour aan de deur gehad. Ik heb de zware 1,5KW-uitvoering en
zelfs met een 600W eindtrap geen problemen.

Ja, ik heb één van mijn 5 monitors moeten voorzien van wat extra ferriet om de kabel, het
beeld ging steeds even op zwart bij CW op 80m. Was wat hinderlijk, tijdens een contest,
want het was uitgerekend de monitor waarop N1MM draait...
Maar ik heb dan ook geen goede aarde, in de shack. Dus dan mag ik nog niet klagen! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Antenne advies voor kleine tuin gevraagd

#29 Bericht door PA2S »

PA3DAT schreef: Ja, ik heb één van mijn 5 monitors moeten voorzien van wat extra ferriet om de kabel, het
beeld ging steeds even op zwart bij CW op 80m. Was wat hinderlijk, tijdens een contest,
want het was uitgerekend de monitor waarop N1MM draait...
Maar ik heb dan ook geen goede aarde, in de shack. Dus dan mag ik nog niet klagen! :D
De FD4 had ik aangepast naar 60 meter (einden terug geslagen en vastgemaakt met ty-wraps). Hier ging de boel al in de fout met 100W. Nadat ik de coax onder de balun een stuk had opgerold (=eenvoudige choke), werd het wat beter, maar geen vreselijk succes en de matige rapporten bleven. Daarna een 60 m dipool gehad (met ugly balun, ofwel een rol coax op een stuk buis), die werkte als een speer, rapporten gingen de nodige dB's omhoog (JT65) en 'benchmarken' met anderen liet ook zien dat de dipool duidelijk beter was.
Bij de FD4 ging dus 99% zeker een deel van de energie alle (en verkeerde) kanten op via de coax. Het zal wel van de lokale omstandigheden afhangen of de 'verkeerde' energie toch nog een beetje de goede kant op gaat...

De 2 x 16 m doublet is nog iets beter op 60, ondanks dat het in theorie maar tienden van dB's scheelt. Vermoedelijk helpt het dat de zuidelijke poot nu wat vrijer hangt en bebouwing net wat minder invloed heeft. Een lijstje met settings naast de tuner (zie: http://www.dx.nl/?p=571) en klaar.

Wat de 'aarde' betreft: op mijn to do lijst staan nog een metalen plaat (of volière gaas of zo) onder de apparatuur. Als je met zo weinig mogelijk zelfinductie alle chassis aan elkaar maakt, zou het veld rond de spullen moeten afnemen.

In Frankrijk moet ik de kamer waar mijn shack is, nog gaan isoleren, ik wil er bij die gelegenheid een kooi van Faraday van maken. Had dat ooit in Bingelrade, je ontving niks in de shack, maar je had ook nergens last van... lekker rustig, ook zonder telefoon.

73, Henk

Apae
Berichten: 317
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: Antenne advies voor kleine tuin gevraagd

#30 Bericht door Apae »

De G7FEK is de kortste 80 meter draadantenne die ik ben tegengekomen, en die moet moeiteloos passen tussen je twee mogelijke mastposities.

Plaats reactie