Mag ik daar een antenne zetten ?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Pielam
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 mar 2015, 15:20

Mag ik daar een antenne zetten ?

#1 Bericht door Pielam »

Ik zou op deze plaats een verticale HF antenne willen plaatsen. De antenne is 5m hoog en staat op een plat dak (uitbouw) met een hoogte van 4,5m.
Wat denken jullie, mag dit volgens de Belgische wetgeving of kunnen m'n buren (terecht) ambetant doen ? Oh ja, de zonnepanelen geven geen storing , omvormer staat aan de andere kant vh huis in de garage.

Alvast bedankt !
Bijlagen
IMG_4053.jpg

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Mag ik daar een antenne zetten ?

#2 Bericht door ON5GM »

Die antenne aan uw zijgevel geeft toch ook geen probleem, of wel ?
Ik zou niet weten waarom men daar geen vertikale mag zetten, staat toch volledig op uw eigendom ? Maar of het een goede plaats is laat ik in het midden.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Pielam
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 mar 2015, 15:20

Re: Mag ik daar een antenne zetten ?

#3 Bericht door Pielam »

Klopt, daar heeft nog niemand iets over gezegd, maar een verticale HF antenne ziet er toch net iets anders uit...
Waarom zou het geen goede plaats zijn ? Antenne zou zeker een 4-tal meter van de velux ramen staan, dit om je een idee te geven vd afstand.

Merci !

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Mag ik daar een antenne zetten ?

#4 Bericht door PH7R »

Maar antenne aan de gevel is toch ook verticaal? Btw wat is de draad aan de rechterkant van de foto?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Pielam
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 mar 2015, 15:20

Re: Mag ik daar een antenne zetten ?

#5 Bericht door Pielam »

Draadantenne is een endfed, resultaten zijn niet zo goed, daarom wil ik ook een verticale zetten.

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Mag ik daar een antenne zetten ?

#6 Bericht door ON5GM »

Ik wil maar zeggen dat er aan de achterzijde ( of voorzijde - het is te zien hoe ge het bekijkt) van de hf antenne dan toch het schuin dak is van uw woning. Als ik het goed begrijp staat die HF antenne dan niet volledig vrij of heb ik het mis ? Dat bedoel ik met een goede plaats.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Pielam
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 mar 2015, 15:20

Re: Mag ik daar een antenne zetten ?

#7 Bericht door Pielam »

Klopt, het is niet dé ideale plaats, maar veel alternatieven heb ik niet. Maar zou voor VHF/UHF op die plaats nog slechter werken, dan zit het dak echt wel in de weg !

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Mag ik daar een antenne zetten ?

#8 Bericht door PA4WK »

Pielam,
je End Fed zou goed moeten werken en in elk geval niet onder doen voor een dipool.
Hou er rekening mee dat een verticale antenne zoals je nu wil gaan plaatsen gevoeliger is voor omgevingsstoring, en aangezien je antenne vrij laag komt te staan zit je midden in de stoornevel van je omgeving.
Vertel eens hoe je de end Fed gemaakt hebt want hij zou toch goed moeten werken.
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Mag ik daar een antenne zetten ?

#9 Bericht door PH2X »

Pielam,

Ik ben zeer benieuwd naar welke verticale antenne het gaat worden.
Ik ben zelf nl. ook nog aan het nadenken welke verticale antenne ik kan plaatsen.
Gedachten gaan uit naar een Crushcraft MA5VA en die is ca 4.5 meter lang.

Jaap
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Mag ik daar een antenne zetten ?

#10 Bericht door PH7R »

PF1X schreef:Pielam,

Ik ben zeer benieuwd naar welke verticale antenne het gaat worden.
Ik ben zelf nl. ook nog aan het nadenken welke verticale antenne ik kan plaatsen.
Gedachten gaan uit naar een Crushcraft MA5VA en die is ca 4.5 meter lang.

Jaap
Er staat een MA5VA op marktplaats.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Mag ik daar een antenne zetten ?

#11 Bericht door elsinga »

Wellicht handig om de antenne zo te plaatsen dat deze geen schaduw geeft op de zonnepanelen. Mijn vorige buurman merkte duidelijk een dip in de opbrengst van mijn antennebuis door de schaduw.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Mag ik daar een antenne zetten ?

#12 Bericht door ON7RA »

@Pielam,

Wat betreft wetgeving omtrent antennes in België, zul je even moeten kijken op de Site van de UBA of bipt.

Het is nogal onduidelijk wat antennes plaatsen betreft. Het wordt allemaal zodanig geformuleerd dat het soms moeilijk te begrijpen valt voor sommigen. Vroeger was het zo, dat je aan bestaande gebouwen een constructie kon vast maken voor antennes zonder bouwvergunning. Hoe het nu zit weet ik niet, wel altijd een antennedossier indienen!

Wat betreft de plaatsing van de antenne, in het midden op het platte dak in een tegel voet zou best goed kunnen werken, gewoon doen (ideaal) bestaat niet. Op het dak leg je dan zoveel mogelijk radialen, ofwel chapenetten als aardnet.

Ik heb lange tijd een Diamond KV5 antenne gehad, die stond midden in de (tuin ± 7m x 8m) ongeveer 50cm boven de grond, met daaraan bevestigd een 16 radialen ingegraven in het gras, en dit werkte prima.

Ja, wat de buren betreft, misschien even vragen of het hun stoort als je daar nog een antenne plaatst. Ik heb mij daar nooit iets van aangetrokken of de buren het nu leuk vonden of niet, je bent radioamateur en zonder antennes kun je niets ontvangen. Soms kan het wel helpen als je ze uitlegt waarvoor de antennes dienen, en wat meer vertelt wat de hobby allemaal inhoud!

De end fed antenne, niet tevreden zeg je, ik heb met de home brew 10/20/40 versie, nochtans mooie verbindingen gemaakt VK,ZM,VP en nog veel meer. Het is maar wat je er van verwacht, vergelijk met eender welke ½ λ antenne, in het midden op het eind of op 2/3 gevoed, in prestatie zullen ze niet onder doen voor elkaar. Als het bij jouw gaat over een long wire met 1:9 trafo die wordt ook op het einde gevoed weet ik niet, maar in principe zou dit ook moeten werken, mits een goed bijhorend mantelstroom filter, maar dit held trouwens ook voor een ½ λ end fed.
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Mag ik daar een antenne zetten ?

#13 Bericht door PA4WK »

Vergeet niet om indien je een mantelstroom filter onder de antenne gebruikt, wat zeer aan te raden is, een counterpoise te monteren, anders gaat het zeker niet werken.
Deze kan bestaan uit een draad van minimaal 0,05 lambda van je laagst gebruikte frequentie, dus voor de 80 meterband is dat 4 meter.
Deze dien je te verbinden met de afscherming van je coaxkabel. Deze draad mag je in elke richting weg voeren behalve parallel aan de antenne draad.
Ook kun je het mantelstroom filter op een afstand van 0,05 lambda vanaf je antenne tussen je kabel invoegen, maar dat heeft niet mijn persoonlijke voorkeur.
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Mag ik daar een antenne zetten ?

#14 Bericht door PA0BAK »

ON7RA schreef:De end fed antenne, niet tevreden zeg je, ik heb met de home brew 10/20/40 versie, nochtans mooie verbindingen gemaakt VK,ZM,VP en nog veel meer. Het is maar wat je er van verwacht, vergelijk met eender welke ½ λ antenne, in het midden op het eind of op 2/3 gevoed, in prestatie zullen ze niet onder doen voor elkaar.
[Offtopic]
Mijn tuin is 10m lang en mijn huis ook.
Voor 80 meter had ik een probleem, en de oplossing was simpel:
Een pijp de grond in voor aarde (=afscherming v.d. coax) en een draad van 20m schuin over alles heen (op lengte geknipt met een analyser).
Dit werkt bij mij (hoog grondwater niveau) beter dan een dipool van 2x 10m, of een longwire van 20m zonder aardpen.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Plaats reactie