wat voor coax

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: wat voor coax

#16 Bericht door PA3DJS »

Zonder iedereen over mij heen te krijgen, waarom voor het bochtje niet gewoon RG58 A/U of C/U?

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: wat voor coax

#17 Bericht door ON5RKN »

PA3DJS schreef:Zonder iedereen over mij heen te krijgen, waarom voor het bochtje niet gewoon RG58 A/U of C/U?
Omdat RG58 amper amper een kleine 750 Watt aan kan, dat wil ik niet in mijn mast :-)
Nu dat is ook iets wat ieder voor zich moet uitmaken maar de verliezen op VHF, UHF en hoger zijn enorm
met enkel een RG58. Bijkomend nadeel is adapter connectoren.... om van een 7/8 (wat nu ook zo ongewoon nimmer is bij
sommigen onder ons) heb je dan al minimum 2 overgangsadapters nodig wat dan weer resulteert in een hoop verlies.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: wat voor coax

#18 Bericht door PA3DJS »

@ON5RKN:
Dat weet ik ook (dat het vermogen niet al te gek moet zijn), maar ik neem toch aan dat die 800W CW of PEP is, en niet een of andere constant envelope (digitale) mode die je op 800W bedrijft. Ik snap ook dat de SWR niet beroerd moet zijn.

Dwaal je niet een beetje af van de oorspronkelijke vraagstelling (max 800W op 20m)?
Die VHF/UHF argumenten zijn niet relevant voor 20 m. Ik weet niet wat jij voor adapters gebruikt, maar als je op 20m dan een hoop verlies hebt, doe je toch iets niet goed.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: wat voor coax

#19 Bericht door ON5RKN »

PA3DJS schreef:@ON5RKN:
Dat weet ik ook (dat het vermogen niet al te gek moet zijn), maar ik neem toch aan dat die 800W CW of PEP is, en niet een of andere constant envelope (digitale) mode die je op 800W bedrijft. Ik snap ook dat de SWR niet beroerd moet zijn.

Dwaal je niet een beetje af van de oorspronkelijke vraagstelling (max 800W op 20m)?
Die VHF/UHF argumenten zijn niet relevant voor 20 m. Ik weet niet wat jij voor adapters gebruikt, maar als je op 20m dan een hoop verlies hebt, doe je toch iets niet goed.
Ik heb het op de verliezen die je zou creëren als je met de RG58 werkt zoals jij voorstelde, en heb ik ergens 800 Watt aangehaald?

Ik had het in eerste instantie over RG214 en later over het PIM probleem dat kan ontstaan wat dus harmonische problemen heeft als je met een
soort coax werkt die niet geschikt is voor roterende bewegingen ( bvb rotatable dipole of beam ) op 20 meter.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: wat voor coax

#20 Bericht door PA3DJS »

@ON5RKN:
750 of 800 W dat maakt niets uit. Die 800W komt uit de info van TS.

Verliezen
Dat je het over het verlies in de kabel zelf had, kon ik uit deze zin niet halen: "Bijkomend nadeel is adapter connectoren.... om van een 7/8 (wat nu ook zo ongewoon nimmer is bij sommigen onder ons) heb je dan al minimum 2 overgangsadapters nodig wat dan weer resulteert in een hoop verlies.".

Een stuk RG58 van 15m, zal zo'n 1 dB demping geven op 20m en dat is echt acceptabel op HF. Voor RX ga je het never nooit merken. Als TS het kabelverlies een probleem vindt, doe je alleen het stukje dat flexibel moet zijn met RG 58C/U (of A/U als dat nog te krijgen is).

Harmonischen
We hebben het hier over een amateurtoepassing, één carrier. Zal PIM t.g.v. een kabel met combinatie koperfolie/koperomvlechting echt een dominante factor zijn als het aankomt op harmonischen? Ik kan het mij niet voorstellen. Bij (oude) H155 kan ik het mij wel voorstellen.

Ik heb de nodige gekkigheid meegemaakt (bijv. van 5 kW naar -36 dBm voor harmonischen).

Even samenvattend is het volgens mij relatief eenvoudig voor de uitdaging van TS:
-Pak voor het deel dat beweegt/draait, gewoon een kabel met alleen gevlochten afscherming (dus niet met metaalfolie).
-Gebruik goede connectoren, monteer ze goed, en houdt het droog.

tonnie
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 aug 2015, 04:19
Locatie: jo21vt

Re: wat voor coax

#21 Bericht door tonnie »

voor rond de rotor is rg 223,, of sfr142 uitstekend te gebruiken
Gaat lang mee voor legal power.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: wat voor coax

#22 Bericht door pa1bvm »

Rg-217 ..
ongeveer een 1/2 inch dik .. met wat geduld wel in een N-connector voor ECOFLEX 15 te prutsen ..
ik heb dat hier liggen om een stuk ecoflex 15 om de rotor te vervangen ..

maar ik wil ook nog eerste kijken of het lukt met flexibele hardline van 1/2 inch
dus niet de " ribbel " versie .. maar de spiraal versie .. heb alleen geen N connectors op dit moment
...

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: wat voor coax

#23 Bericht door PA1ZP »

Hi

Ik heb jaren 15 meter RG58 gebruikt op mijn GP voor 20M (monoband) en met een AL572B was dat nooit enig probleem.
Op mijn halve golf voor 20 M hetzelfde en ook op een J antenne voor 20M geen probleem.
Ik gebruik achter de eindtrap naar de tuner ook gewoon RG58 verloop kabeltje en ook geen probleem al in geen 15 jaar.

En voor dat ge-OH over een PL plug er is op you-tube een filmpje te zien waarbij iemand 20 verschillende verloopkoppelingen PL gebruikt oude, nieuwe, haakse, verzilverde en allemaal aan elkaar geknoopt en hij maakte nog steeds geen merkbaar verlies.
Het kan zijn dat ik wel wat bedreven ben in het gebruiken van die pluggen, ik kocht ze altijd per 20 in en heb in 15 jaar tijd meer dan 100 pluggen opgemaakt en meer dan 300 meter RG58 voor allerlei projecten en antennes.

73 Jos.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: wat voor coax

#24 Bericht door nanko »

pa1bvm schreef:
maar ik wil ook nog eerste kijken of het lukt met flexibele hardline van 1/2 inch
dus niet de " ribbel " versie .. maar de spiraal versie .. heb alleen geen N connectors op dit moment
...
Dat gaat prima hoor! zelfs de standaard ribbeluitvoering.
Zit hier nu 2 contestseizoenen in de 70 cm masten.
3 windingen van 40 cm, aan de uiteinden een stuk 22mm cv pijp wat op
zijn beurt weer met slangklemmen aan de mast zit
En er wordt wat afgezwengeld in zo'n weekend !!

Plaats reactie