Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 01 jun 2020, 06:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 13 apr 2020, 14:45 

Omdat ik inmiddels wel overtuigd ben van het idee dat een auto trafo niet zo breedbandig kan zijn als velen denken, gebruik ik mijn "lange HWEF" inmiddels alleen maar op 80/40. Het gaat dan om een auto trafo met een FT240-43 met daar binnenin een FT140-43 met 2:14 verhouding. Inductie is bijna 8 uH, impedantie 200 Ohm rond 4 MHz. Omdat ik geen eindversterker meer gebruik, ga ik misschien werken met een 3:21 trafo op een enkele FT240-52; bijna 10 uH, 200 Ohm rond 3.3 MHz.

Het idee van N4LQ (zie mijn andere artikel over QRO HWEF) om het 52 materiaal te gaan gebruiken vond ik wel inventief. Ik wilde al een tijdje "iets vertikaals" in ieder geval voor 10 en 15m. Die experimenten hebben helaas nog tot weinig resultaat geleid dus heb ik mijn stokoude Hy-Gain 12AVQ maar weer opgezet. Die werkte al niet optimaal maar begint nu ook weer kuren te krijgen. Om die reden maar eens nagedacht over een tweede HWEF voor 10m en 15m, misschien ook wel 20m, eerst maar als sloper in een hoek van 45 graden. Ik heb een Trafo 2:14 gewonden op een enkele FT240-43. Ik overtreed mijn eigen regels een beetje, want op 20m zou de impedantie op die frequentie rond de 120 Ohm liggen maar het werkt wonderbaarlijk goed. Op 10m is er doorgaans niet zoveel te doen, maar op 20m ziet het WSPR plaatje van 24 uur met 1W ERP er veelbelovend uit. SWR op beide banden met ong. 10m draad ook prima over de gehele bandbreedte. Ik heb inmiddels een 15m trap in de draad gemonteerd, daarmee heb ik 15m gewonnen en 10m verloren. Voor die laatste band kan ik natuurlijk makkelijk een GP o.i.d. op het dak zetten dus ik vind het wel even prima zo. Nog een trap voor 10m zal de efficiency op 15m en m.n. op 20m weer verminderen dus ik denk dat ik het maar even zo laat.

Voor de geïnteresseerden meer foto's van en details over mijn geploeter op mijn blog.

73 de PA3HHO

Bijlage:
wspr 20-15 hwef pa3hho.JPG
wspr 20-15 hwef pa3hho.JPG [ 175.16 KiB | 2632 keer bekeken ]

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur