Newbie vraag - mobiele mast

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Newbie vraag - mobiele mast

#1 Bericht door PH7R »

Is er andere regelgeving voor het opzetten van een mobiele mast (voor alsnog alleen luisteren tot aan examen) in je tuin ipv een vaste mast? Ik neem aan dat voor mobiele mast ook 5 mtr boven dakrand geldt.
Maakt het nog wat uit als ik deze alleen uitdraai tijdens het luisteren en bij niet gebruik op 2 meter inklap?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2567
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Newbie vraag - mobiele mast

#2 Bericht door PA5COR »

Ook een mobiele mast word gezien als een vaste mast en uitdraaien alleen als je luisterd is ook geen goede reden.
De mast wordt beoordeeld als zijnde uitgeschoven.
Maar afhangende de gede buren kan je het gewoon pproberen, een goede verstandhouding met de buren is een pre.
:mrgreen:
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6274
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Newbie vraag - mobiele mast

#3 Bericht door PA3DAT »

De maximale hoogte van de mobiele mast is 5 meter boven de grond en niet boven je dak!
De mast zit namelijk niet aan de muur of het huis vast, en mag dus ook niet 5 meter uitsteken
boven het punt waar de mast de dakrand kruist.

Een vriend van me heeft een mast mét vergunning en lastige buren. Hij heeft laatst speciaal
voor de PACC een hengel van 10m achterin de tuin geplaatst met een draadje erlangs. Op
maandagmorgen stond er al een ambtenaar van de gemeente voor de deur; hij zou een mast
achterin de tuin hebben zonder vergunning die hoger is dan 5 meter...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Newbie vraag - mobiele mast

#4 Bericht door PH7R »

Even wat verder onderzoek gedaan. Plan is om mobiele antenne op te bouwen in de tuin om te experimenteren.
Set up tegelvoet 30x30 of 60x40 met 2x 2mtr buizen. Totaal komt dit dan uit op ca 5 mtr.
Idee is om mini-whip en 2mtr/70cm antenne op te bevestigen.

Mijn vraag is moet ik dit afspannen? Of bijv alleen bij windkracht > 8 afbreken? Is er ook iets op de markt beschikbaar wat ik kan uitdraaien en ook mobiel is, zonder afspannen, misschien zelfs iets hoger dan 5 mtr (8 oid?).
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Newbie vraag - mobiele mast

#5 Bericht door pc1mb »

Je illustreert mooi een van de redenen waarom zoiets vergunningplichtig is.
Vergeet het een keer af te breken of onderschat de weersverwachting en de brokstukken liggen tussen de begonia's van de buren. Dan heb je pas echt de poppen aan het dansen :-)

Heb je echt geen mogelijkheid om eea op het dak te plaatsen?

Heb zelf ook zitten kijken naast het huis, maar dan moet ik daar tien meter omhoog om uberhaupt gelijk te komen met de dakrand. Ik ga het nu volkomen legaal gewoon op het dak plaatsen. Dan maar wat extra moeite met kabels leggen.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Newbie vraag - mobiele mast

#6 Bericht door pa1bvm »

vlaggenmast , vlag van de gemeente erin
neem wel een kunstsof mast .. en daarin zit dan je vertical

denk aan een ladder tegen het huis .. die krijg je met een beetje gepruts ook best in resonantie
plastic dakgoot pijpen vervangen door gegalvaniseerde .

hang met de verjaardag van de koning je hele tuin vol met lampjes aan een snoer ..
vlecht dat samen met zwart installatie draad .. en laat gewoon hangen ... ook dat krijg je wel in afstemming

PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Newbie vraag - mobiele mast

#7 Bericht door PH7R »

Thks voor alle suggesties :lol: . Jaren 30 huis met een behoorlijke dakgoot overstek. Dus zomaar tegen de gevel is niet zo makkelijk. Ik wil ook nog geen definitief gat maken in dak voordat ik weet wat ik precies wil (HF/2mtr/70cm) na het behalen licentie.
Dus ga gewoon aan de slag met mobiele oplossing. Inmiddels wel 20mtr draad hangen vanuit de gevel naar de achtertuin (oost - west).

Ook eens nadenken wat er mogelijk is vanuit dakraam en dakkapel.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Newbie vraag - mobiele mast

#8 Bericht door PD2R »

Misschien wat foto’s plaatsen van je huis? Wie weet komen er dan oplossingen waar jij nog niet aan gedacht hebt. De regel 5 meter gemeten vanaf het snijpunt met de dakrand is vaak het gemakkelijkst om vergunningvrij een antenne op een goede hoogte te krijgen. Heb zelf ook een mastte op het hoogste punt tegen de zijgevel geplaatst. Het huis is 10 meter hoog, m.b.v. het mastje staat de antenne nu op 13 meter hoogte. De X30 VHF/UHF vertical staat op bijna 14 meter hoogte. Geen vergunning, geen gezeur.
Er zijn echter ook nadelen. Als het waait is het geloei van de wind langs de mast en antenne binnen in huis goed te horen. Vooral op onze slaapkamer is het goed te horen omdat die zich recht onder de mast bevind. Het went maar prettig is anders.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Newbie vraag - mobiele mast

#9 Bericht door PH7R »

Bijgaand wat foto's. Sorry weet alleen niet hoe ik de foto's draai.
Bijlagen
IMG_1406.JPG
IMG_1405.JPG
IMG_1404.JPG
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Newbie vraag - mobiele mast

#10 Bericht door pc1mb »

Ik zie een dakkapel met een plat dak... Daar kan je wel een vhf uhf sprietje op kwijt op een tegelvoet ofzo. Meer niet, dan moet je gaan tuien.

Verder heb je inderdaad wel lange beugels nodig om een mast langs de dakrand te krijgen. En dat metselwerk is fraai maar ziet er niet al te sterk uit. Snap je aarzeling om daar een mast aan te hangen.

Iets tussen huis en boom spannen is natuurlijk prima als dat kan.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Newbie vraag - mobiele mast

#11 Bericht door PD2R »

Klopt het dat je ook een schoorsteen hebt? Daar is wel wat aan vast te maken. Er zijn zelfs systemen waarbij je niet hoeft te boren in de stenen.

Marcel haalde de dakkapel ook al aan, daar kun je inderdaad een tegelvoet op zetten.

De muren zou ik toch niet helemaal af schijven. Het dak steekt inderdaad aardig uit maar dat is niet onoverkomelijk. In plaats van de standaard beugels kun je ook een andere oplossing gebruiken. Zo heb ik zelf beugels laten maken bestaanden met als basis een vierkante plaat (zie foto). Elke plaat zit op vier punten vast waardoor de last verdeelt wordt. Je kunt de plaat nog groter maken en zo de last nog verder verdelen.

Ik begrijp dat je eerst wat wilt experimenteren alvorens je hele constructies gaat bouwen. Ik zou dan echt gaan voor een tegelvoet op de dakkapel. Dat is niet permanent maar wel gelijk een leuke hoogte want dat is toch echt wel een must, zeker voor VHF/UHF simplex werk.
Mocht je het echt leuk vinden, spendeer dan het grootste deel van je budget aan je antenne installatie. Een mooie nieuwe transceiver is leuk maar ik heb liever een oude TS-440 met een yagi op een 18 meter hoge mast dan een IC 7851 met een G5RV Junior aan de dakgoot.

Afbeelding

(Let niet op de coax- en rotorkabels, die moeten nog netjes worden weggewerkt)
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Newbie vraag - mobiele mast

#12 Bericht door PH7R »

Klopt inderdaad een schoorsteen maar deze deel ik met buren.
Een band om schoorsteen gaat niet werken gezien relatie met buren.
Overstek is 65cm. Naast zijgevel 1,60mtr pad. Dus kan eigenlijk alleen verticaal ophangen aangezien ik rekening moet houden met buren (ik hou ca 1 mtr zijdelings over). In het midden van de zijgevel ook nog een glas-in-lood raam.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Newbie vraag - mobiele mast

#13 Bericht door PD2R »

Mijn antenne draait ook over de grond van de buren. Wanneer ik hem niet gebruik staat hij geheel boven mijn eigen huis. Gelukkig hier geen moeilijke relatie met de buren. Ze vinden het wel interessant. De andere buren zijn hier pas komen wonen, de antenne stond er toen al. Ook daar geen problemen mee.
Ik realiseer mij dat ik het daarmee wel getroffen heb, het kan vaak ook anders.

Een maat van mij, PA1SVM (hier ook actief op het forum) heeft thuis een leuke antenne setup met o.a. een FB-23 driebanden yagi en een 2x 13,5 meter openlijn gevoede dipool. Helaas momenteel ruim S9 storing op alle banden. Oorzaak: nabijgelegen zonnepanelen. Hoewel er momenteel aan gewerkt wordt op het op te lossen, heeft Sven een oplossing bedacht om toch QRV te kunnen zijn. Transceiver mee in de auto en een paar zelf gebouwde antennes die hij op zijn geparkeerde auto kan zetten. Op een paar km van zijn woonplaats is een natuurgebied waar op de banden geen spoortje locale storing te bespeuren is. Met een beetje condities werkt hij van daaruit de wereld.
Is VHF/UHF meer je ding, zoek dan een hooggelegen punt op. Dat hoeft in ons vlakke Nederland vaak niet eens zo heel hoog te zijn. Een dijk of een heuvel is vaak al genoeg. Met een klein portable mastje kun je dan ook heel veel doen.

Moraal van het verhaal, mocht het thuis niet lukken dan is er altijd wel een alternatief te verzinnen :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Newbie vraag - mobiele mast

#14 Bericht door pc1mb »

Antenne installatie is helaas vaak geen kwestie van budget, maar van wat fysiek past, van vergunningen en van wat de partner/buren toets doorstaat.

Niet zelden blijft er dan helaas toch nog veel budget voor de apparatuur over... Kun je er tenminste het maximale uit halen.

Plaats reactie