constructieberekeningen antennemast

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

constructieberekeningen antennemast

#1 Bericht door PA1RA »

Hallo,
Eindelijk een mooie mast te pakken, vraagt de gemeente om een constructieberekening voor de vergunning. De mast is een oude 2e handse fabrieksmast maar kan er geen enkele gegevens van krijgen.
Dus, of iemand heeft toevallig nog ergens berekeningen liggen van een dergelijke mast, of ik moet ze laten maken.
Wie helpt mij uit de brand?
Ik heb de gegevens hieronder bijgevoegd.

73,
Rene
PA1RA
Gegevens_voor_mastconstructieberekening.pdf
(6.1 MiB) 429 keer gedownload

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: constructieberekeningen antennemast

#2 Bericht door PA4WK »

Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar beter iets dan niets.
Succes er mee.
73 Wim
Bijlagen
blz.46.jpg
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: constructieberekeningen antennemast

#3 Bericht door PA3DAT »

Wim, jouw tekening is een uitlierbare, vast opgestelde mast (dus niet-kantelbaar).
PA1RA heeft volgens mij het omgekeerde: een niet-uitlierbare mast, 18 meter plus pijp en antennes, die in zijn geheel kantelbaar is.

Dat zou niet mijn keuze zijn, je ziet dit ook niet vaak. Daar kan naar mijn idee niet teveel in want dan wordt 'ie topzwaar.
Volgens mij is dit een professionele mast, eigenlijk bedoeld om er bijvoorbeeld een mobilofoonantenne, een camara of iets als verlichting op te zetten...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: constructieberekeningen antennemast

#4 Bericht door PE2AAB »

Ik ben bezig geweest met een soortgelijke mastberekening en bijbehorende vergunningsaanvraag voor een mast van 30m (op het terrein van de Scouting waar ik jaarlijks de JOTA mede organiseer). Zal de informatie eens proberen op te snorren. Bij mij is het vanwege omstandigheden helaas niet doorgegaan.
De aanname van Aloys is juist. Zo'n type masten kunnen vaak niet zwaar in de top belast worden en zijn bedoeld voor een enkele verticale antennes. Mijn mast is een ex- lokale omroep mast en is dus bedoeld voor een topbuis met tweelaags dipool antenne systeem.

Voorbeeld:
Afbeelding

Wél weet ik dat ik tevens een bodem gesteldheid onderzoek heb laten uitvoeren omdat dat ook een parameter was welke in de berekening werd meegenomen. Even uit mijn hoofd was dat de firma Lankelma die een aantal boringen heeft verricht.

Kom er op terug.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: constructieberekeningen antennemast

#5 Bericht door pe5t »

Je berekening klopt niet. Antenne windlast OK, 1 m2 en dus 15800 Nm
Maar met de mast zit je er de factor 10 naast.
Ik zou zeggen:
3 staanders, geschat, 5 cm dik, 20 meter hoog geeft 3 x 1 m2 = 3 m2
tussenspijlen, geschatte windlast 1,5 m2
Samen dus 4,5 m2
Dat geeft een kantelmoment van; 10m (halve masthoogte) x 0,5 (winddruk op 10m) x 4,5 m2 (oppervlak)= 22,5 kNm ofwel 22500 Nm.

Samen dus 15800 + 22500 =38300 Nm.

Voor een betonnen fundering met een aangrijpingspunt op minstens 0,5 meter diepte is dan 76.600 kg beton nodig, ca 3 kuub. 173 cm x 173 cm x 100 cm (diepte)

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: constructieberekeningen antennemast

#6 Bericht door PA1RA »

Thanks voor het meedenken!
Er komt in de mast in eerste instantie alleen een 2m yagi. Verder een hijsoog voor wat HF draadantennes (deltaloop, voordat hier weer discussies over ontstaan :wink: ). misschien nog eens een 20m moxon of zo, maar ik ga/kan daar geen grote hf beam inzetten.
Verder heb ik de mast al gekanteld en gehesen op de oude locatie wat prima ging. Daar zaten de antennes in zoals op de foto. Het lieren gaat via 3 katrollen en grijpt redelijk hoog in de mast aan. Ik zie daar niet zoveel problemen in.
De funderings berekening; inderdaad ik heb een snelle schatting gemaakt en het oppervlak vd mast wat aan de te kleine kant genomen. Zal ik aanpassen. Het blijkt dat een schroeffundering (dus geen beton) het echter makkelijk aankan, misschien dat de palen niet 160 maar 200 cm of langer moeten worden, die vrijheid is er nog.
Blijft staan de berekeningen (dus niet tekeningen alleen) voor een dergelijke mast..... wie kan of heeft iets?

73
Rene.

PA0CMU
Berichten: 636
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: constructieberekeningen antennemast

#7 Bericht door PA0CMU »

Je moet alle gegevens van de mast hebben zoals diameter pijpmateriaal, de wanddiktes ervan, lengtes, staalsoort, windbelasting zoals die voor jouw locatie van toepassing is, grondsamenstelling en wellicht nog meer zaken. Die vormen allemaal samen de variabelen voor een berekening voor jouw mast op jouw locatie. Berekeningen van een ander kan je niet gebruiken, mits het een indentiek exemplaar is, dan ben je al een eind maar blijft het nog steeds maatwerk. Een beetje constructeur bij de afdeling Bouwzaken prikt er zo doorheen als het niet klopt en sta je weer bij AF.

En ja, je begint er zelf over, een stalen mast 'middenin' een delta-loop is niet tof.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: constructieberekeningen antennemast

#8 Bericht door PA1RA »

PA0CMU schreef:Je moet alle gegevens van de mast hebben zoals diameter pijpmateriaal, de wanddiktes ervan, lengtes, staalsoort, windbelasting zoals die voor jouw locatie van toepassing is, grondsamenstelling en wellicht nog meer zaken. Die vormen allemaal samen de variabelen voor een berekening voor jouw mast op jouw locatie. Berekeningen van een ander kan je niet gebruiken, mits het een indentiek exemplaar is, dan ben je al een eind maar blijft het nog steeds maatwerk. Een beetje constructeur bij de afdeling Bouwzaken prikt er zo doorheen als het niet klopt en sta je weer bij AF.

En ja, je begint er zelf over, een stalen mast 'middenin' een delta-loop is niet tof.


-De gegevens die jij noemt heb ik allemaal. Bij hergebruik van andere berekeningen gaat het mij veel meer om de methodiek, en wat er precies uitgerekend moet worden. Je kunt rekenen tot je een ons weegt, dus het is wel handig om te weten wat je moet uitrekenen. Dat heb ik trouwens ook aan de gemeente gevraagd (maar voordat die met antwoord komen is mijn termijn waarschijnlijk al weer verstreken :wink: )
-stalen mast middenin een deltaloop is geen enkel probleem gebleken. Zowel niet in simulaties als in de praktijk. Moet wel even uitkijken dat je niet op een kwart golflengte zit,dan heb je wat invloed. en ja 20m past wel in wat amateurbanden.... Leuk gaan we zien wat dat doet, anders een licht dipooltje op 20m hoogte).

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: constructieberekeningen antennemast

#9 Bericht door ON7RA »

PE5T schrijft: (76.600 kg beton nodig ) Het zal waarschijnlijk een tikfoutje zijn, maar gewicht van droog verdicht beton is 2400 kg/m³ , dus 3m³ is 7200Kg
73 Renaat :D ON7RA :D

VE3HKS
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 sep 2017, 15:44
Roepletters: PA0RKA
Locatie: da or Aalten Netherlands or Vilnius Lithuania
Contacteer:

Re: constructieberekeningen antennemast

#10 Bericht door VE3HKS »

PA1RA schreef:Hallo,
Eindelijk een mooie mast te pakken, vraagt de gemeente om een constructieberekening voor de vergunning. De mast is een oude 2e handse fabrieksmast maar kan er geen enkele gegevens van krijgen.
Dus, of iemand heeft toevallig nog ergens berekeningen liggen van een dergelijke mast, of ik moet ze laten maken.
Wie helpt mij uit de brand?
Ik heb de gegevens hieronder bijgevoegd.

73,
Rene
PA1RA
Gegevens_voor_mastconstructieberekening.pdf
Dank je

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: constructieberekeningen antennemast

#11 Bericht door PA3ECZ »

PA1RA schreef:Hallo,
Eindelijk een mooie mast te pakken, vraagt de gemeente om een constructieberekening voor de vergunning. De mast is een oude 2e handse fabrieksmast maar kan er geen enkele gegevens van krijgen.
Dus, of iemand heeft toevallig nog ergens berekeningen liggen van een dergelijke mast, of ik moet ze laten maken.
Wie helpt mij uit de brand?
Ik heb de gegevens hieronder bijgevoegd.

73,
Rene
PA1RA
De bijlage Gegevens_voor_mastconstructieberekening.pdf is niet meer beschikbaar
Dag Rene,

Ik heb ooit eens een sterkte berekening door iemand laten maken t.bv. mijn Versa Tower 16M20 BP 60 destijds in 1980 bij Hans Doeven te Hoogeveen aangeschaft, dat waren nog eens tijden.
Trouwens ik heb ongeveer 3m³ beton in de grond zitten.
Als bijlage voeg ik de berekening even toe die ik aanleveren moest bij de gemeente t.b.v. een bouwvergunning.
Misschien kun je hier info uit putten qua b.v. formule's.
Persoonlijk kan ik je hierover niet verders helpen, dit gaat helemaal boven mijn pet...hi.

Suc6 verders met de hobby.

Ruud
Bijlagen
Sterkte berekening..JPG

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: constructieberekeningen antennemast

#12 Bericht door Rene - pg3r »

PA0CMU schreef:Berekeningen van een ander kan je niet gebruiken, mits het een indentiek exemplaar is
Tenzij.

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: constructieberekeningen antennemast

#13 Bericht door PA1RA »

Jongens, dat is een berekening van het voetmoment om de fundering uit te rekenen.
Dat is ook nodig (bedankt!), maar niet voldoende.
Wat verder nodig is is een statische sterkteberekening van de mast zelf. Deze moet niet buigen/breken/barsten bij wat zuchtjes wind.
Nu is dat voor een simpele buismast/zwiepmast ook goed zelf uit te rekenen met wat excel tooltjes die te vinden zijn op het internet (ik heb er hieronder een bijgevoegd)
Echter een sterkte berekening van een constructiemast zelf, daar gaat het om. Dat is heel wat ingewikkelder.

mvg,
Rene.
Bijlagen
Rohrberechnung.xls
(140.5 KiB) 239 keer gedownload

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: constructieberekeningen antennemast

#14 Bericht door PA1RA »

De man die het nu voor mij gaat berekenen is Paul van Lith:
http://solidts.nl/

Hij kan het zeer zeker. Doet het ook voor de ... t/m 5G zendmasten. De kosten weet ik niet, maar dat zul je zelf moeten onderhandelen :wink:

Ik laat de resultaten nog wel weten.

73,
Rene.

Plaats reactie