Voedingslijn in een straler verwerken

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Voedingslijn in een straler verwerken

#1 Bericht door pc1mb »

Voedingslijn in een straler verwerken.

Dit wordt gedaan bijvoorbeeld in 'sleeve dipole', een populaire noodantenne voor marifoons. Mast gebroken waar de antenne op stond? Ruk een stuk coax uit de mast, pak een mes en je hebt in vijf minuten weer een antenne...
Afbeelding

Ook de middengolfantennes in Zeewolde deden het, met staalconstructies die feitelijk als enorme, luchtgeisoleerde coaxkabels dienst deden, compleet met traps, baluns en de hele rimram op een ingenieuze manier in en om één vakwerkmast verwerkt, met een centrale ladder als middenader en een "kooi" draden als buitenste sleeve. Indrukwekkend artikel uit de Electron (ik denk 2015?), moet ik nog eens nalezen.

Hier nog een ander artikeltje over sleeve baluns: https://www.w8ji.com/sleeve_baluns.htm
Waar staat "As a general rule, they are not practical at HF." Daar dachten de makers van het antennepark Zeewolde dus anders over ;-)
Zelf heb ik voor velddagen zo'n ding voor 15 meter in elkaar gefrutseld, uit een paar eindjes dunne aluminiumbuis om RG58 heen.

Maar nu vraag ik me af...

Wat gebeurt er als je zoiets met open lijn probeert? bijvoorbeeld vier draden op een rij, waarvan de buitenste twee stralers zijn en de binnenste twee voedingslijn?

Het zal niet als balun werken, want het blijft een symmetrische lijn. Beide aders worden gelijk beinvloed door de straler. Maar krijg je dan bv. enorme common mode spanningen/stromen op je ladderlijn?

(Feitelijk zoek ik een manier om een ladderlijn opzij weg te leiden van een doublet, zoals dat met coax dus prima gaat IN de straler)

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Voedingslijn in een straler verwerken

#2 Bericht door PA1ZP »

Dag PC1MB

Ja een sleeve vertical met openlijn gestuurd.
PE1KQP heeft precies gemaakt waar jij het over hebt.
2 kunstof snijplangkjes van de action van 1.48 euro per stuk.
een glasfieber mastje van 12 of 13 meter.
Een stuk 450 of 300 ohm lintlijn als voedingslijn.
Een sleeve dipool vertical voor 10 t/m 30 meter en op RX zelfs tot en met 160 meter.
Geen enkele radial nada.
Wel een gebalanceerde tuner.
De tuner die hij gebruikt is een S-match en tussen alle voorbeelden op de site van FRI is het meest zielige lelijke S-matchje die van PE1KQP, die overigens ondanks zijn lelijkheid technisch perfect in elkaar steekt en perfect werkt.

helaas heeft dan bijvoorbeeld Callum M0MCX de DX-Commander vertical, die eigenlijk met dezelfde 2 snijplankjes en een glasfiber mastje van 12 meter een resonante vertical maakt voor 40, 30, 20, 15, en 10 meter die met wat ground radials werkt.
Dan heb je geen gebalanceerde tuner nodig en is het rendement op 40 en 30 beduidend hoger.
En kan je gewoon met wat RG58 voeden en zonder tuner of met de ingebouwde tuner van je set werken.
Zijn antenne en al zijn componenten en hoe die in elkaar steken kan je vinden op you-tube .
Zoek op DX-commander.

Dus ja er is ook nog een derde mogelijkheid en nog simpeler.
Men neme een GFK mastje van 10 meter
Men plaatsen aan de GFK mast op 3 meter hoogte een 7 meter lange draad aan een poot van de kippenladder , en aan de andere poot een enkele draad radial van 7 meter die we schuin naar beneden wegspannen en netjes geisoleerd naar minimaal 1.5 meter hoog. Tunen met gebalanceerde tuner en vertrokken van 10 t/m 30 en ook op 40 meter nog zat verbindigen gemaakt.

En als je nog een oude CB halve golf hebt.
Plaats die op 2.50 meter hoog met een mastje of oude bezemstelen of een stuk ijzeren pijp je doet maar, de verticale straler aan 1 poot van de kippenladder ( niet het trafootje vergeten weg te halen uit het voetje) aan de andere poot van de kippenladder een enkele draad radial naar 1 meter boven de grond (en de radial alleen met de kippenladder verbinden niet met de massa voet van de CB stok).
En dan de gebalanceerde tuner er aan en klaar voor 10 t/m 30 meter en ook 40 meter deed het bij mij nog best goed.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Voedingslijn in een straler verwerken

#3 Bericht door PG0DX »

Hallo...

De sleeve wordt best veel gebruikt....(Google maar eens t2lt antenne).

Tja...die open lijn....
Dat gebeurt wel vaker ...ook verticaal (de J-Pole).
of de (op 27MHz) bekende patatzak.

Er is toen veel geschreven over die patatzak antenne (sigma 4 / vector 4000 etc).
Ik heb er toen ook een stukje over gemaakt voor die jongens:
http://cb-antennas.com/wp-content/uploa ... n-2015.pdf
(Gaat voornamelijk over de context van een CST filmpje waar discussie over was.)

Ik weet niet of dat is wat je dat principe bedoelt ?
Ik heb moeite met het 'idee" visualiseren....wellicht even een tekeningtje maken ?
Groet! henry

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Voedingslijn in een straler verwerken

#4 Bericht door PA2RU »

Interessant ;)
Afbeelding

Hier word hij gemaakt van coax , maar wat ik me afvraag : moet je geen rekening houden met de verkortingsfactor??
73 René PA2RU

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Voedingslijn in een straler verwerken

#5 Bericht door PG0DX »

stroom staat "op" de antenne....(buitenkant)
Velocity factor is voor de "binnenkant" van de coax immers.

GrtHenry

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Voedingslijn in een straler verwerken

#6 Bericht door PE1PQX »

lijkt op een fietspomp antenne.... (variant op de J-pole)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Voedingslijn in een straler verwerken

#7 Bericht door pc1mb »

PA1ZP schreef:Dag PC1MB

Ja een sleeve vertical met openlijn gestuurd.
PE1KQP heeft precies gemaakt waar jij het over hebt.
Tjonge, inderdaad! Bedankt voor de tip, ik ga het eens uitgebreid lezen op zijn website.
PA1ZP schreef:2 kunstof snijplangkjes van de action van 1.48 euro per stuk.
Da's trouwens een prima velddag recept, maar als er een flink windje voorbij komt is het ondersteunen met slechts twee snijplanken, een recept voor een Gordiaanse knoop ;-)

De DX-Commander is min of meer vergelijkbaar met de G7FEK die ik een jaar of acht geleden gemaakt en gebruikt heb. Ook die heeft het voedingspunt op de grond, en stralers per band. Is een prima ding voor de lage banden, maar op 20-10m wil je liever horizontaal.

M'n bedoeling is dan ook niet om die ladder-in-straler verticaal te plaatsen, maar om te gebruiken om een ladderlijn vanuit een horizontale dipool langs het huis omlaag te brengen ipv ergens middenin de tuin.
PA1ZP schreef:Dus ja er is ook nog een derde mogelijkheid en nog simpeler.
Men neme een GFK mastje van 10 meter
Men plaatsen aan de GFK mast op 3 meter hoogte een 7 meter lange draad aan een poot van de kippenladder , en aan de andere poot een enkele draad radial van 7 meter die we schuin naar beneden wegspannen en netjes geisoleerd naar minimaal 1.5 meter hoog. Tunen met gebalanceerde tuner en vertrokken van 10 t/m 30 en ook op 40 meter nog zat verbindigen gemaakt.
Oh da's ook een leuk idee ja!
PA1ZP schreef: En als je nog een oude CB halve golf hebt.
Nee. Wel een paar firesticks. Misschien nog een keer nuttig als topje van een 80m vertical ofzo, als ik net een metertje of twee tekort kom :-)

Verder heb ik wat van de bekende groene stapelmastjes en een 9m GFK mastje van spiderbeam als speelgoed. Wilde ik dus gebruiken om een doublet tussen huis en paaltje te spannen, met de voedingslijn opzij weg door het element heen, naar het huis. Vandaar de vraag.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Voedingslijn in een straler verwerken

#8 Bericht door pc1mb »

De "gewone" sleeve dipole:
Afbeelding
Heeft de voedingslijn in een stralende sleeve lopen. Een gewone centerfed dipole dus.

Die T2LT is weer heel iets anders; ik begrijp niet zo goed hoe die werkt, met de mantel als straler - maar dan van onderaf gevoed; en tegelijk als voedingslijn?!?
Dat zal ik hier eens nalezen

Maar dat met die verkortingsfactor he... hele goeie vraag toch. Want de sleeve dipole die ik heb liggen, heb ik nooit goed getest. In elkaar gezet, 1x in de boom gehesen en met de autotuner die ik destijds had wat QSO's gemaakt, vervolgens in de hoek beland.

Dus die heb ik vanmiddag in het mooie weer eens onder een hoek van 45 graden omhoog gehesen aan een paar stapelpaaltjes, en wat zitten luisteren. Eigenlijk alleen op 17m succes; op wat RTTY contest verkeer na op de andere banden. Op 17M SSB waren in de gauwigheid Italianen en een Amerikaan (WV4X) te horen.

NanoVNA er dus maar eens aan. Wat blijkt, het ding resoneert ondanks z'n 7-7,5 meter lengte, niet op 15 meter maar nog onder de 17 meterband, circa 17,5 MHz!
Asjemenou. Het zou natuurlijk kunnen dat het voedingspunt niet helemaal in het midden zit, en dat het hek er vlak onder de boel wat beinvloed heeft, maar dan nog. Voor die frequentie zou ie een dikke meter tekort moeten komen...

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Voedingslijn in een straler verwerken

#9 Bericht door pc1mb »

Afijn ik ben weer wat ideeen en dingen om in te verdiepen rijker. Danks!

Groet, Marcel PC1MB

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Voedingslijn in een straler verwerken

#10 Bericht door pd1ahm »

Ik heb zo een antenne op het dak staan. In mijn geval een Kathrein K55262, geen wonder antenne hoor. Is 0 dBd, maar het voordeel is dat deze antenne wel heel robuust is. De coax gaat onder door de antenne en wordt in de midden aangesloten. Eigenlijk een gewone dipool.
4EDCE450-A3A8-47BA-A7A7-92E2F0706168.jpeg
4EDCE450-A3A8-47BA-A7A7-92E2F0706168.jpeg (7.17 KiB) 5633 keer bekeken

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Voedingslijn in een straler verwerken

#11 Bericht door PA2RU »

pc1mb schreef:
Maar dat met die verkortingsfactor he... hele goeie vraag toch. Want de sleeve dipole die ik heb liggen, heb ik nooit goed getest. In elkaar gezet, 1x in de boom gehesen en met de autotuner die ik destijds had wat QSO's gemaakt, vervolgens in de hoek beland.

Dus die heb ik vanmiddag in het mooie weer eens onder een hoek van 45 graden omhoog gehesen aan een paar stapelpaaltjes, en wat zitten luisteren. Eigenlijk alleen op 17m succes; op wat RTTY contest verkeer na op de andere banden. Op 17M SSB waren in de gauwigheid Italianen en een Amerikaan (WV4X) te horen.

NanoVNA er dus maar eens aan. Wat blijkt, het ding resoneert ondanks z'n 7-7,5 meter lengte, niet op 15 meter maar nog onder de 17 meterband, circa 17,5 MHz!
Asjemenou. Het zou natuurlijk kunnen dat het voedingspunt niet helemaal in het midden zit, en dat het hek er vlak onder de boel wat beinvloed heeft, maar dan nog. Voor die frequentie zou ie een dikke meter tekort moeten komen...

Dan werkt hij als slooping dipole en kan die 45 graden wel eens een spelbreker zijn...als je deze hoek groter of kleiner maakt zou je al verschuivingen moeten zien in de resonantie frequentie...
Hoogte is minder van invloed daarop..
73 René PA2RU

Plaats reactie